Decibelmeter

pizzaman

Senior Member
Vraagje aan de testredactie: welke decibelmeter(s) gebruiken jullie? Ik wil er een gaan aanschaffen en twijfel voor mijzelf over nauwkeurigheid, EN normen of de meerprijs van een ISO gecertificeerde de meerprijs van zo'n 100 euro waard is.

Laatst bewerkt:

J. de Boer

Senior Member
Decibel alleen zegt niets. Welke decibels gaat het om? Geluid dBA, signaalsterkte antenne signaal dBµV of signaal sterkte internetkabel mV. Geen idee of een dure (ISO gecertificeerde) of goedkope voor amateur gebruik verschil van betekenis maakt.

pizzaman

Senior Member
Ik bedoel uiteraard geluidsdruk. Alhoewel met decibel een eenheid wordt aangegeven en niet de grootheid, waar je natuurkundig gezien van alles van kunt vinden, worden die dingen nou eenmaal decibelmeters genoemd. Inderdaad maakt het uit hoe je meet (geluidssterkte per frequentie). Ik ben voornemens vooral geluidsdruk te meten in de standaard maat, zijnde dB(A).

Omdat bij hardware.info semi-professioneel geluidsdruk wordt gemeten ben ik benieuwd wat hun afweging is tav EN en ISO normen.

J. de Boer

Senior Member
Duidelijk zo.
Dat uiteraard is natuurlijk niet zo vanzelfsprekend, want je had er ook een signaalsterkte meter mee kunnen bedoelen, zoals voor het internetsignaal. Daar dacht ik namelijk aan.

J. de Boer

Senior Member
De meetwaarden die worden weergegeven zijn dBmV of dBµV dus wordt daar naast signaalsterktemeter ook de naam decibelmeter gebruikt. Net zoals je een voltmeter gebruikt voor het meten van spanning, een luxmeter voor lichtsterkte etc.

pizzaman

Senior Member
Goed idee, als ze na de feestdagen niet gereageerd hebben doe ik dat wel even. Nu lijkt me niet het juiste moment ;-)

Roel1966

Senior Member
Ik wil er een gaan aanschaffen en twijfel voor mijzelf over nauwkeurigheid,
Je kan ook je smartphone gebruiken als er een vrij goede microfoon in zit en er apps voor te krijgen zijn, leuk om gewoon eens globaal mee te experimenteren. Maar het aantal Db meten is trouwens niet alleen afhankelijk van de kwaliteit van de meter zelf maar ook de omgeving, soort microfoon etc.. etc.. Je kan je dan even afvragen voor welke toepassingen het is en voor huis- tuin- en keuken gebruik vaak al een simpele Db meter meer als voldoende is. Maar goed, de testers van HWI weten je vast veel beter te adviseren en er hier ook wel een aantal andere mensen rond zwerven die hier meer van weten dan ik weet.

pizzaman

Senior Member
Dank je. Indrukwekkend ding hoor, EN 60651 klasse 1 en vooral de mogelijkheid om hem zelf te kalibreren. Dat is eigenlijk nog veel beter dan iso kalibratie.

Laten we hopen dat, ondanks de wapenwedloop bij GPU's en CPU'S, het meetbereik tot 140 dB(A) nooit benut zal worden ;-)

Dat geeft me wel te denken of ik überhaupt zelf moet willen investeren in een adequate geluidsdrukmeter.

Nogmaals dank.

Bovenaan