1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

De Videokaart: Informatie, tips en trucks

Discussie in 'Hardware.Info / OTH / MSI GPU-overklokcompetitie (' gestart door wesjuhdabomb, 7 nov 2011.

1. wesjuhdabomb

wesjuhdabomb Senior Member

Sinds:
    30 mei 2008
    De videokaart die tijdens deze competitie gebruikt zal worden is de MSI R6670 MD1GD5. In dit topic komt info, tips en trucs om de kaart te leren kennen en er wat meer informatie over te krijgen.

De Videokaart
    Specificaties van de videokaart:

De Videokaart wordt geleverd met een handleiding, een quick user's guide, een driver/software CD en de mogelijkheid bestaat dat deze ook wordt geleverd met een DIRT3 coupon.
    IMG_0943.jpg

De voltage modificaties
    Om de videokaart echt op zijn staart te kunnen trappen kunnen er voltage modificaties aan de videokaart worden aangebracht. Om 10 euro retour te krijgen op je videokaart is het tevens verplicht om minimaal 1 hardwarematige modificatie aan je videokaart uit te voeren en hier bewijs voor aan te leveren!
    Hieronder een overzichtsfoto van de achterkant van de kaart, met de nodige legenda er onder:

IMG_0954.jpg
    Rood: Gebied voor de voltage modificatie van het geheugen (Vmem mod)
    Blauw: Gebied voor de voltage modificatie van de gpu (Vgpu mod)
    Zwart: Deze stipjes geven enkele aarde punten aan
    Groen: Meetpunt om het actuele voltage van het geheugen uit te lezen
    Oranje: Meetpunt om het actuele voltage van de gpu uit te lezen
    Geel: Onderdelen die verplaatst moeten worden om een droogijs/ln2 videokaart tube te monteren op deze videokaart.

Vmem mod
    De Vmem mod is op onderstaande foto te zien:
    vmemmod.png
    Tussen de rood gemarkeerde puntjes dient een 10Kohm variable weerstand gesoldeerd te worden.

Vgpu mod
    Voor de duidelijkheid. De dikke rode lijnen wijzen naar de witte tekstvakken. De rood aangestipte punten zijn voor de FB-pin mod, de omcirkelde weerstand kan met een potlood worden gemod.

Tube mount
    Om een droog ijs/ln2 tube te kunnen monteren op deze videokaart dienen er enkele aanpassingen gemaakt te worden. Als proefmodel is een Kingpin TEK-9 V6 gepakt, het kan dus zijn dat jou tube een net iets andere maat heeft waardoor er meer in de weg zit.

Op de overzichtsfoto hierboven is in het geel te zien wat er is verplaatst om een tube passend te krijgen. De foto hier onder laat zien waar de onderdelen eerst zaten. Deze zal je dus moeten los solderen, en op de achterkant van de videokaart terug solderen om plaats te maken voor een tube.
    IMG_0953.jpg
    Links: een condensator voor de gpu is naar de achterkant verplaatst
    Midden: de 4 pinnen van de fan aansluiting zijn naar de achterkant verplaatst
    Rechts: de spoel is naar de achterkant verplaatst

Uitleg m.b.t. dit topic
    - Wat is een Vgpu/Vmem modificatie?
    Een Vgpu/Vmem modificatie is een modificatie om de gpu of het geheugen van de videokaart van een hoger voltage te voorzien dan standaard. Dit kan handig zijn om alles uit de kaart te halen wat er in zit.

- Wat is een VR?
    Een VR is een Variable weerstand (Variable Resistor) welke met behulp van een schroevendraaier meer of minder weerstand kan geven. Voor het gebruik van een Vgpu of Vmem modificatie wordt aangeraden een 20slags model te pakken. Deze kan je onder andere bestellen op www.dickbest.nl of www.conrad.nl

- Wat kan ik met een meetpunt?
    Met een meetpunt voor de gpu of het geheugen kan het actuele voltage uitgelezen worden met een multimeter.

- Ik wil meedoen aan deze competitie, maar ik sta nog niet ingeschreven. Wat nu?
    Meld je snel aan!

- Waar kan ik de videokaart bestellen?
    De deelnemers die ingeschreven staan voor de competitie krijgen vanzelf een E-mail met de bestel procedure, nadat de inschrijf periode is afgelopen.

Extra tutorials en handige informatie voor die hard modificaties (in het Engels):
    - Souping Up your VGAs
    - Need zombie? Make yourself

Bijgevoegde bestanden:

• specs.png
      specs.png
      Bestandsgrootte:
      12,5 KB
      Views:
      674
    Laatst bewerkt: 13 nov 2011
  2. Drucchi

Drucchi Senior Member

Sinds:
    3 apr 2010
    Nice, wesjuh!
    Wel een beetje drastisch dat je meteen componenten moet gaan verplaatsen om

3. wesjuhdabomb

Sinds:
    30 mei 2008
    Met die x6 ga je niks merken bij vantage gt2:) verder wel jammer van de tube mount ja, maar ook weer leuk! Hier met een 48w bout goed gelukt:).

4. Underground

Underground Senior Member

Sinds:
    10 sep 2010
    high res pic van pcb graag, close up van bepaalde delen.

En wat is de standaard vGPU en vMEM onder idle en load die je meet van je meetpunten?

Laatst bewerkt: 8 nov 2011
  5. wesjuhdabomb

Sinds:
    30 mei 2008
    Stock voltages alleen nog maar onder 3d load gemeten.:
    1.2V VGPU
    1.63 VMEM

6. Underground

Sinds:
    10 sep 2010
  7. Underground

Sinds:
    10 sep 2010
    @ Wes :

Kijk eens (meten DMM) welke van deze punten van de VRM voor GPU de GROUND is <0.2ohm naar DVI shield of andere ground :

8. Scorpia

Scorpia

Sinds:
    31 okt 2009
    Ik samen met een maat van mij zouden graag mee doen. Maar er rest mij nog een vraag. De bedoeling is om de videokaart op water te zetten maar we zijn dus opzoek naar een waterblock.
    Specifiek zijn er geen waterblokken voor de msi 6670, maar komt de afstand van de gaten niet overeen met de gaten van een andere videokaart zoals bv 5870 5850, 5770, 6970, .... Als iemand dit kan bevestigen dan kunnen we ons inschrijven en meedoen aan deze wedstrijd.

9. Underground

Sinds:
    10 sep 2010
  10. wesjuhdabomb

Sinds:
    30 mei 2008
    @Underground:

Ik meet bij beide punten 1.6ohm naar ground.

11. Underground

Sinds:
    10 sep 2010
    hhhmmm, welke geeft minder als 0.2 ohmweer van alle 24 ? ?

Had toch gedacht dat een van die twee GND ging zijn.
    Effe checken.

Meet eens rondom op iedere keer die twee punten, want geloof niet dat je een richtpuntje (bolleke) op die VRM hebt zitten.
    Kan gedraait zijn, maar t zou een van die twee moeten zijn, ook als je 90° draait iedere keer.

dus pin 22-23 en 16-17 en 10-11.

edit : of meet ze allemaal gewoon es na lol :p
    Ik weet welke producent van de chip is, bedrijf al gecontacteerd, maar heb net datasheet van een model ouder en een jonger, maar deze wat op vga zit net niet.
    Kreeg te horen dat model ouder of jonger dezelfde layout heeft (90%).
    En dus makkellijk te controleren valt op de ground of het zo is voor dit model.
    dan gaat FB ook kloppen,
    er zijn maar drie layouts van, waarbij 1 model GND onder de chip heeft zitten, dus vast zit op pcb met buikje als GND.

Want Vdrop mod is ook mogelijk hierop, maar moet alleen nog weten de juiste layout en mits jij de vga thuis al hebt liggen voor test enz...
    Mag jij even meten hihihihih :p :p :p , want ik heb er nog gene van dit model. :sweatt:

12. wesjuhdabomb

Sinds:
    30 mei 2008
    Goed bezig.. Ik meet het even door ;)

13. Underground

Sinds:
    10 sep 2010
    Ik ben er heel druk mee bezig voor deze competitie ;)

als er GENE tussen zit die <0.2 ohm geeft blijft er maar 1 model over.
    Dan heb ik de FB direct voor Vmod (maar moet toch getest worden, jij zin daarin ?? want k heb geen 6670 liggen nu)

14. wesjuhdabomb

Sinds:
    30 mei 2008
    ik meet op de zwart aangegeven punten (van alle punten die jij aangaf) een verbinding met de aarde. (1.5-1.6 ohm)

Overigens meet mijn multimeter nooit lager dan 1.5 ohm, als ik dat zie is het voor mij meestal een zo goed als directe verbinding. Mogelijk dat je de pin layouts kan delen:)?

edit2: Er zit wel een bolletje op. heb vandaar ook vanaf daar gekeken. (als je de PCI-e connector naar beneden heb zit het in de linkerboven hoek)

15. Underground

Sinds:
    10 sep 2010
  16. wesjuhdabomb

Sinds:
    30 mei 2008
    Correct.

Als ik ground naar ground meet krijg ik ook 1.5ohm ;)

Edit: wel een remark.. Bauke ziet uP1610P staan. Als ik nog is heeeel goed kijk zit er een kleine waas over de 7 wat hem ook een P zou kunnen maken.. kleine letters kan het niet goed zien.. Zit lijkt het wel lichte beschadeging over.

dit is hem blijkbaar..

17. Underground

Sinds:
    10 sep 2010
    Dan zit ik goed he ?
    Dan heb ik zo goed als Vmod GPU en Vdrop :lol:

andere mods komen nog wanneer ik zelf de vga in me handen. (hopelijk snel)

Sorry Wes : Maar weet je nog dat ik high res pics vroeg van chippie ?

Het is namelijk een uP1610p CCF11S

Details zijn :

Part number : uP1610p
    description : Dual Phase Buck Controller
    Min VCC (V) : 4.5
    Max VCC (V) : 13.2
    Vref (V) : 0.6 Adjustable
    Switching Freq : Adjustable
    Phase number : 2 (klopt als je kijkt naar het aantal Phasen of chokes voor vGPU)
    Soft start : Ext
    Curret sensing : DCR
    Output number : 1
    Embedded Driver : 2
    Power indication
    Package : VQFN4x4-24

Denk dat je het hiermee wel kunt vinden niet?

Mooie pic van de Dual Phase controller :

18. wesjuhdabomb

Sinds:
    30 mei 2008
    Klopt, alleen ik heb de middelen niet om een high res pic te maken die je zo goed kan lezen. Tevens zoals ik al zij zit er een soort beschadeging over die P waardoor het een 7 lijkt. Maar! Op uP1610P kan ik ook weinig datasheets vinden..

19. Underground

Sinds:
    10 sep 2010
    EDIT : idd, ik was net aant het schrijven lol.

IDD Bauke is correct.

Meet weerstand eens tssn pin : 5 en 11 en dan tssn pin 4 en 13.
    Dan tssn 5 en 8.

Meer moet ik niet meer weten van jou hihi :p

Dan heb ik meeste info lol.

2sec EDIT : kijk hierboven eens naar de info die ik je geef ?? En ik vraag je naar pin 4 en 5 die 9/10 Ground zou moeten zijn lol.
    En k zat goed lol
    Pin 10 is een verrassing waar ik niet op rekende lol.

Moet weten wat de drop is of het de moeite is om deze aan te passen.

20. wesjuhdabomb

Sinds:
    30 mei 2008