De "tweaks" en de "cheats"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mod_Aap

Senior Member
Okay, dit stukje wilde ik eigenlijk al van het weekend posten maar heb toch gewacht tot de aankondiging van HWI. Dit stukje is geen aanval niet naar wie dan ook en is ook niet bedoeld om mijn gelijk te halen of wat dan ook. Ik zal dan ook geen conclusies dat mag je zelf doen.

Achtergrond
Aan de hand van de behaalde scores heb ik van het weekend besloten om op onderzoek uit te gaan en te proberen te achterhalen hoe bijvoorbeeld Zyap een score meer dan 20% hoger heeft kunnen halen dan de rest op zijn kloksnelheden.

Voor dit onderzoek heb ik het volgende systeem gebruikt:
Biostar P35 moederboard
2*1024Mb Buffallo geheugen op 750 met 4 4 4 timings
Intel E4300 op 3400Mhz
Asus X300SE @ stock
Enermax infinity 720Watt
WD 40Gb 7200Rpm schijf
CDrom en Floppy drive

Op de videokaart na dus geen bottlenecks in het systeem.
De reden dat ik een Ati kaart gebruik is omdat ik op dat moment niks anders voor handen had, ik veel ervaring met deze kaart heb en vergelijkingsmateriaal. (Fairplay contest 1)
Alle tweaks die worden gebruikt zijn ook toepasbaar op nvidia dus praktisch maakt het in dit geval niet uit.

Eerst heb ik gekeken wat de kaart op stock deed op een vers geïnstalleerd systeem met de Ati catalyst 7.12 drivers. Deze heb ik ook bij de rest van de testen gebruikt.
Tevens draait ook bij alle testen 3dmark01se op de standaard instellingen. Ook heb ik nooit wat verandert aan de bestanden of wat dan ook van 3dmark.

Zoals je ziet een schokkende 20Fps

Vervolgens heb ik alle standaard tweaks toe gepast die normaal gesproken worden toegestaan op bijvoorbeeld HWBot, xtremesystems en door futuremark.
Dit betekend in het kort:
Alles bij “High performance”
LOD tweak toegepast.
Catalyst AI op +1.

Hier kwam het volgende uit:

En nette 38.4, dit is ongeveer het hoogst wat je kan komen met normale “toegestane” tweaks. De rest word tiende werk.

Waarom zijn deze tweaks toegestaan:

Uiteindelijk renderd je videokaart nog hetzelfde hetzij van mindere kwaliteit ook al lijkt het voor het oog misschien anders:
- De resolutie blijft 1024*786
- De “depth” blijft 32 bit
- De z-buffer blijft 24 bit
- De texture format blijft compressed
- Alle licht effecten worden nog toegepast
- Enzovoort, je snapt m.
Als je niet preciest weet wat iets is zal je even moeten googlen.

De tweede rede dat deze tweaks toegestaan zij is dat ze doseerbaar zijn en dus ook heel moeilijk detecteerbaar. Een of 2 frames per seconde extra zijn makkelijk af te schrijven aan bijvoorbeeld hardware tweaks.

Okay, vervolgens ben ik met een tool verder gegaan die ik hier verder niet ga vermelden, als je het echt wilt weten mag je me een PM sturen en me overtuigen van je goede intenties. Het is in ieder geval vergelijkbaar met DXTweaker en opereert tussen de drivers en een willekeurige (3D) applicatie. Van dit soort tools zijn er meerdere bekend en worden in de overclock en vaak ook in de game comunity gezien als “cheats”. Doe bijvoorbeeld eens een google naar “DXTweaker cheats” dan zal je zien dat gamers die bijvoorbeeld DXTweaker gebruiker ook worden geblokkeerd door punkbuster.

Waarom worden deze tools gezien als “cheats” en soms geblokkeerd.
Deze tools zitten tussen de 3D applicatie en de drivers en bepalen wat er word gerenderd en hoe het word gerenderd. Kortom er zijn geen grenzen meer.
Een paar voorbeelden zowel in games als benchmarks.

Bijvoorbeeld een shooter in de openlucht waar geen vocht/fog meer wordt gerenderd in het bos en jij dus mijlen ver kan zien terwijl andere geen hand voor ogen meer zien.

Geen licht effecten meer waardoor je dus niet meer “verblind” kan worden door het licht.

Muren worden niet meer volledig gerenderd maar alleen nog het “wireframe”.

Geen lichteffecten meer in een benchmark zorgt voor meer fps.

Geen fog meer in een benchemark zorgt voor meer fps.

De ene “tweak” zal meer impact hebben dan de andere maar leveren in de meeste gevallen een leuk voordeel op.

Waarom worden deze “tweaks” als cheats gezien bij benchmark?
In het geval van een LOD tweak worden bijvoorbeeld fog en licht effecten wel gerenderd. Bij deze tweaks is dat niet meer het geval en worden er gewoon dingen weg gelaten en wordt de game of benchmark dus niet meer gedraaid zoals deze bedoeld is.

Het komt er op neer dat als je dit soort tweaks toe zou staan er geen grens meer te trekken valt omdat je de laatste mogelijk trekbare grens hebt overschreden. De eerst volgende grens is dan een zwart scherm renderen. (En ja dit is echt mogelijk en zelfs valideerbaar op futuremark, geeft je ongeveer 1200Fps op een X300SE)

Okay, maar Zyap’s tweak is toch iets anders?
Wat zyap heeft gedaan is met DXTweaker een 16Bit z-buffer geforceerd.
Het komt er dus op neer dat 3Dmark01se aan DXTweaker tweaker met een precisie van 24 bits doorgeeft en DXTweaker deze vrolijk omzet naar een Z-buffer met een precisie van 16-bits en dat je videokaart dit vervolgens via de driver renderd met een 16-bits precisie in plaats van 24-bits terwijl 3dmark gewoon nog denkt dat er met een 24-bits Z-buffer wordt gerenderd. Dit is heel leuk als je bijvoorbeeld een nieuwe game op een oude videokaart wilt spelen terwijl het spel eigenlijk geen 16bits Z-buffer ondersteund maar wordt niet op prijs gesteld bij benchmarks omdat de videokaart dan opeens maar 16bits aan gegevens per keer hoeft te verwerken in plaats van 24 en dus een leuke performance boost ook al zal het er op het scherm misschien niet eens veel anders uit zien.
Voor meer info over de Z-buffer zie: http://www.toymaker.info/Games/html/z_buffer.html of http://nl.wikipedia.org/wiki/Z-buffer

Ik had dit natuurlijk van het weekend natuurlijk ook al zelf uitgeprobeerd en gaf me een leuk performance boost vergelijkbaar met die van Zyap:

Maar er zijn toch meer van dit soort “tweaks” toegepast zoals “force triple buffering” en “force low mipmap filter” .
Ja, klopt maar deze zijn op algehele schaal toegepast en zou je dus bijvoorbeeld kunnen corrigeren door iedereen 10% scoren aftrek te geven waardoor er misschien wat veranderingen voorkomen in het onderste gebied, maar ik durf te wedden dat (bijna) iedereen in de top 30 deze tweaks heeft toegepast en dus het effect verwaardeloosbaar is.

Ik hoop dat iedereen weer wat geleerd heeft de laatste dagen en dat we nu weer gewoon aardig tegen elkaar kunnen zijn. En dat we voortaan “cheat” vrij en gezellig kunnen benchen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan