1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Data SSD kopiëren naar grotere SSD via USB adapter?

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door fgh77, 15 mrt 2017.

1. fgh77

fgh77 Senior Member

Sinds:
    20 feb 2009
    Ik wil graag de inhoud van mijn SSD waar mijn OS, drivers, etc. op staan, overzetten op een grotere SSD;
    ik heb nu nog maar 55 GB vrije ruimte.
    Ik dacht hiervoor gebruik te maken van een USB adapter: http://www.interngeheugen.com/prod/...ta-laptop-harddisk-ssd-dvd-drive-adapter.html
    Mijn vraag is: kan ik met bovenstaande USB adapter de complete inhoud van de hele SSD overzetten op de nieuwe en deze nieuwe SSD dan vervolgens omwisselen met de oude SSD?
    Of moet ik een andere manier toepassen om hetzelfde resultaat te bereiken?

2. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Het clonen van een SSD is inderdaad mogelijk. Hiervoor heb je verschillende software tools. Check van te voren wel of ze USB clonen ondersteunen, maar de meeste doen dat wel.

3. fgh77

fgh77 Senior Member

Sinds:
    20 feb 2009
    Ik heb een Samsung EVO 840 waar nu alles op staat.

4. fgh77

fgh77 Senior Member

Sinds:
    20 feb 2009
    Ik heb bij de aanschaf van de EVO 840 ook de Samsung Data Migration software meegeleverd gekregen. Kan deze software gebruikt worden met een USB adapter voor het rechtstreeks één op één kopiëren van data?

5. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Dat gaat met b.v. Macrium Reflect prima en heb ik zelf ook wel eens vaker gedaan, alleen gebruik ik dan daarvoor een harddisk dock via usb 3.0 maar dat kan met die adapter ook verder prima. Er zit ook een manual bij die je het beste even kan door lezen want er zitten wel wat handigheidjes in waarmee je partitie grootte kan aanpassen. Let er namelijk op dat als je 1 op 1 zou kopieren dat je dan een te kleine hoofd partitie krijgt omdat die de grootte pakt van die 840. Je kan dan via Macrium Reflect die hoofdpartitie ( C drive ) vergroten zodat je de volledige ruimte gaat gebruiken van die nieuwe ssd.

6. trm0001

trm0001 Senior Member

Sinds:
    2 nov 2016
  7. fgh77

fgh77 Senior Member

Sinds:
    20 feb 2009
    Betekent dit dat ik Macrium Reflect op mijn PC moet installeren en deze software moet gebruiken om te klonen?
    Kan ik dan bij het kloonproces de partitie van de nieuwe ssd dusdanig vergroten dat ik dan de volledige ruimte gebruik?

8. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Ik zou gewoon die Samsung software instaleren en het proberen, veel eenvoudiger kan het niet.
    Dat met die partitie grootte en zo gaat allemaal vanzelf.

Paulus61 vindt dit nuttig.
  9. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2017
  10. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Ja, dat kan.
    Is er in je PC of laptop geen plaats voor een tweede SSD? Dan hoef je geen USB-adapter te kopen.

11. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Klopt, je kan dan Macrium Reflect op de pc installeren en daarna kan je de partitie vergroten wat niet helemaal out of the box gaat bij die Samsung software. Althans ik heb er eens een 1 op 1 kopie mee gemaakt wat op zich goed ging maar de grootte van de partities bleef hetzelfde.

12. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Nee, klopt niet. Je kan ook de eerder genoemde andere software gebruiken (o.a. Samsung). Die vind ik persoonlijk betrouwbaarder.
    Verder kan je een partitie achteraf in Windows uitbreiden met de Disk manager, ook daar heb je geen andere tools voor nodig.

13. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Onlangs nog een 64gb ssd gecloned naar een 512 gb ssd met de Samsung software.
    was volgens mij met 2 x clicken klaar en gewoon 1 partitie op de juiste grootte.

Habana7 en Global-Interface vinden dit nuttig.
  14. Habana7

Habana7 Senior Member

Sinds:
    1 nov 2009
    Of zonder wat te kopen een Windows image maken naar de D: drive als je die hebt, SSD uitwisselen,backup terug zetten en klaar (wellicht in schijfbeheer even de partitie vergroten , op deze manier is in ieder geval altijd de Aligment goed.

Het is maar net wat je makkelijk vind..

wailingwimmy en Paulus61 vinden dit nuttig.
  15. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Zonder bestuursysteem? Een image op D: kun je niet opstarten.

16. Habana7

Habana7 Senior Member

Sinds:
    1 nov 2009
    Opstarten doe je door middel van een systeem herstel schijf, die zoekt de image en zet hem terug naar de nieuwe SSD.

Ik had dat er even bij kunnen zetten voor de duidelijkheid, kijk maar eens in je configuratie scherm bij Backups maken, daar kan ook indien je geen herstelschijf hebt een aanmaken.

@Paulus61 hieronder: Ja dat is correct..

Ik maak bv. altijd een Windows image op mijn D: schijf, het is gelijk een Backup alsmede zoals in dit geval van de TS simpel terug te plaatsen als je van SSD/HDD wil veranderen of als de SSD/HDD de geest heeft gegeven.. echt nog geen 15minuten werk.

Laatst bewerkt: 18 mrt 2017
  17. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Klopt, het kan overigens ook met een Windows installatie-schijfje.

Habana7 vindt dit nuttig.
  18. fgh77

fgh77 Senior Member

Sinds:
    20 feb 2009
    Het klinkt wel makkelijk om eerst een 1 op 1 kopie te maken met de Samsung software en dan vervolgens de Disk Manager te gebruiken om de partitie te vergroten. Het enige is dat ik totaal geen ervaring heb met het werken met de Disk Manager en hoe ik die partitie dan kan vergroten.

19. Habana7

Habana7 Senior Member

Sinds:
    1 nov 2009

Het kan met beiden, het is aan jouw welke je het makkelijkst vind, je vroeg zelf is er nog een andere manier, ik adviseer je sowieso na de migratie om met AS-SSD te controleren of de Aligment goed is van je nieuwe SSD, dan zie je bv. iaStore - OK, 103424K -OK in de kleur groen, staat er BAD dan is dat niet goed.

Vergroten van je partitie in schijfbeheer ga je op de partitie staan die je wilt vergroten, rechter muisknop kies vergroten /verkleinen, laat minimaal 10% van je SSD vrij (niet-toegewezen)

20. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Ah zo, ja dat lijkt me een makkelijke manier. Windows schrijft de image op een externe of interne harde schijf, als daar maar genoeg vrije ruimte is. Moet je wel een brander hebben om een herstelschijf te branden, of een Windows-dvd.