1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Crossover netwerkkabel

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door J. de Boer, 13 sep 2018.

1. J. de Boer

J. de Boer Senior Member

Sinds:
    9 okt 2005
    Alleen maar nieuwsgierigheid.
    Voor verbindingen tussen PC en modem. switch of router is al heel lang geen cross-verbinding meer nodig. Reeds voor de eeuwwisseling was hierin met autodetecting/autosensing al voorzien. Voor het rechtstreeks verbinden van twee computers was het echter nog wel nodig, ene kant schema 568A en ander kant 568B. Maar is dit met de netwerkpoorten op de huidige PC's nog steeds zo, of zijn die al heel lang ook autodetecting?

Laatst bewerkt: 13 sep 2018
  2. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    Auto mdix is onderdeel van de standaard maar optioneel. Dat gezegd hebbende zal het vandaag de dag in 999 van de 1000 gevallen geïmplementeerd zijn en gewoon werken.

3. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dat doet tegenwoordig niemand

Voor zover ik weet wel. Het "grotere" probleem was crosskabels op de switch, maar die zijn sinds forever ook auto detect.

4. J. de Boer

J. de Boer Senior Member

Sinds:
    9 okt 2005
    Klopt, al in het jaar 2000 ondervonden.

5. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Haha zo heb ik nog het spel Dune 2000, Doom 1 en 2, Heretic gespeeld. Rechtstreeks van mijn broers pc naar die van mij.

6. J. de Boer

J. de Boer Senior Member

Sinds:
    9 okt 2005
    Nou je zoiets noemt, nog een aardige herinnering van rond het begin van de eeuw.
    We hadden jarenlang maar één PC. Op zeker moment werd deze door de toenemende vraag naar nieuwere functies die de oude moeilijk trok vernieuwd. We vonden het zonde om de oude af te danken, dus installeerde ik een (crossover) netwerkkabel tussen de oude en nieuwe. Best handig, maar we konden maar op één computer internetten. Geen nood, een router gaf al gauw de oplossing. Maar het begon (korte tijd) met een zogenaamde software-router, een klein programma op de beide PC's, werkte prima voor die tijd, alleen moesten daarvoor altijd beide computers ingeschakeld staan. Leuk om zo'n ervaring nog eens naar voren te halen.

Ik ben de naam ervan vergeten, leek op Seagate.

Laatst bewerkt: 14 sep 2018
  7. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    Vanaf Windows 98 SE zit dat standaard in Windows, ICS (Internet Connection Sharing)

8. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ja, toen de modem hier kaduuk ging ook gewoon een USB modem aan een PC gehangen. Helemaal geen extra software voor nodig.

9. J. de Boer

J. de Boer Senior Member

Sinds:
    9 okt 2005
    Ik neem aan dat dit gaat over dat laatste deel van mijn bericht, het delen van de internetverbinding.
    Toen dit speelde waren de twee PC's al met elkaar verbonden door een (utp) netwerkkabel. Op beide PC's konden we daardoor volledig elkaars bestanden zien. Echter voor een internetverbinding was natuurlijk net zoals nu een router nodig, die er even later ook kwam. Maar in het eerste prille begin was die router voor korte tijd softwarematig en daarvoor was wel terdege dat programma nodig. Ik ben zoals ik zei de naam ervan vergeten. Ik meen me te herinneren dat mijn toenmalige PC nog geen USB-poorten had.

10. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Als 1 van de 2 pc's 2 lan poorten of 2 netwerkkaarten heeft heb je geen router nodig. Dan kan je op 1 pc bruggen voor doorvoer internet naar de andere pc. Of terwel de oude manier van Netwerk verkeer op scholen en dergelijke.

Programmatje die je bedoeld is "IP Switch" denk ik. Gebruikte ik vroeger ook.

11. J. de Boer

J. de Boer Senior Member

Sinds:
    9 okt 2005
    Ja inderdaad, één van de twee PC's, ik noem hem maar de hoofd-PC, had daarvoor twee netwerkkaarten, dat klopt. De ene voor het internet, de andere voor de verbinding naar de andere PC, helemaal zoals wij dat destijds hadden. Maar dat doorvoeren van het internet naar de andere PC kon niet zonder meer, daarvoor was toch echt dat hulpprogramma nodig. anders konden vanaf die tweede PC over en weeralleen maar bestanden worden gedeeld met de hoofd-PC.

Dat vrij eenvoudige hulpprogramma noem ik dus een softwarematige router want dat is uiteindelijk de functie ervan, die tweede PC kreeg net zoals dat bij een echte router nodig is gewoon een lokaal IP-adres. Korte tijd later met de komst van de echte router werd die tweede netwerkkaart uiteraard overbodig en waren beide PC's gelijkwaardig.

12. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    En precies datgene wat je omschrijft kan dus ook met ICS wat zoals gezegd sinds 98 SE standaard onderdeel is van Windows.

13. J. de Boer

J. de Boer Senior Member

Sinds:
    9 okt 2005
    Even in mijn geheugen graven. Ik realiseer me dat dit kort na de eeuwwisseling speelde en dat ik toen nog op beide systemen Windows 95 had. Dat verklaart dat we dat hulpprogramma nodig hadden. De opvolger was Windows XP, maar toen hadden we allang een echte router.

14. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Programma ip switch?

15. J. de Boer

J. de Boer Senior Member

Sinds:
    9 okt 2005
    Een switch kwam toen helemaal niet ter sprake. De beperkingen daarvan zijn en waren me bekend. Deze hele beschouwing kwam voort uit de bevindingen met de Crossoverkabel. Een product waarvan ik de indruk heb dat er behalve bij stokoude hardware nog nauwelijks vraag naar is.

Laatst bewerkt: 16 sep 2018
  16. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Nee zo hete die programma....

17. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Daarom heb ik ze ook niet meegenomen in mijn mooie overzicht Gekleurde netwerkkabels