1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

CPU Temps extreem hoog! (Gloednieuwe PC)

Discussie in 'Koeling en overklokken' gestart door Degeens, 18 jun 2012.

1. Degeens

Degeens Senior Member

Sinds:
    20 sep 2008
    Hallo iedereen!

Ik heb onlangs mijn PC laten assembleren bij Azerty (met hulp van HWI) en ik ben zeer tevreden over de performance.

Specs:

- ASRock Z77 Extreme4
    - Intel Core i5 2500K + Gelid Tranquillo Rev.2
    - Sapphire Radeon HD 7850 2GB
    - Corsair Vengeance LP 8GB DDR3-1600 CL9 kit
    - XFX Pro 650W Core Edition

Maar, zoals de titel al aanwijst, lopen de CPU temps zeer hoog op. De CPU draait momenteel nog gewoon op standaard niet-overclockte frequenties. Na ongeveer een minuutje prime95 (100% load op alle 4 cores) zit ik al aan 98 graden. Het is dus onmogelijk om met deze temps nog te gaan overclocken... Dit zou toch niet mogen voor de Gelid Tranquillo Rev.2?

Weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Bijgevoegde bestanden:

2. Degeens

Degeens Senior Member

Sinds:
    20 sep 2008
    Misschien nog wat bijkomende informatie:
    - idle 35 graden Celcius.
    - de heatsink (van de cpu-cooler) is koel terwijl de cpu 100 graden nadert??

3. Henk.jan

Henk.jan Senior Member

Sinds:
    15 jul 2011
    1. Als je ziet dat je cpu zo warm word, zet prime95 dan meteen uit.

Als de heatsink niet warm wordt lijkt het me duidelijk dat die niet goed contact maakt met de cpu en dus niet goed gemonteerd is.

4. Degeens

Degeens Senior Member

Sinds:
    20 sep 2008
    Als dit het geval is dat hij niet goed gemonteerd is, wat moet ik dan doen? Ik zou het graag zelf willen regelen aangezien de procedure om de pc terug te sturen zeer veel tijd en moeite in beslag neemt...

5. bleeb

bleeb Senior Member

Sinds:
    5 feb 2012
    Ik geloof dat Azerty geen garantie stickers op de kast plakt. Is dat wel zo, beter even contact opnemen met Azerty.

Kijk eerst even of je die koeler niet verder aan kunt draaien, kan zijn dat dit niet goed gedaan is.

Voordat je begint, zorgen dat je koelpasta hebt. Het kan zijn dat je nog wat in de doos vindt. Ook alcohol (liefst een zo hoog mogelijk percentage) en een keukenrol is handig (al vraag ik me af of er koelpasta gebruikt is).
    Kijk in de handleiding hoe je die koeler moet installeren, dan precies het tegenovergestelde doen (helmaal er af halen).
    Koeler en cpu schoonmaken (met die keukenrol en alcohol bv).
    Koelpasta er op doen. LET OP, zéééér weinig, niet veel groter dan een ongekookte rijstkorrel.
    Koeler monteren, zoals de handleiding aangeeft.
    Als je dit kunt, had je ook de pc in elkaar kunnen zetten. :p

6. Degeens

Degeens Senior Member

Sinds:
    20 sep 2008
    Oke bedankt, voordat ik hier aan begin ga ik me wel even informeren bij Azerty. Heb namelijk schrik dat er iets mis gaat gaan...

7. Degeens

Degeens Senior Member

Sinds:
    20 sep 2008
    Ik heb gemerkt dat als ik stevig op de heatsink druk (in de richting van de cpu), dat de temps max oplopen tot 70-77 graden. Het zal dus weldegelijk aan de cpu-cooler liggen die niet goed gemonteerd is.

Laatst bewerkt: 19 jun 2012
  8. bleeb

bleeb Senior Member

Sinds:
    5 feb 2012
    Ja, het beste zou nog zijn om de koelpasta te verversen. Maar even de fan verwijderen en de schroeven aandraaien.

9. tommienator

tommienator Senior Member

Sinds:
    11 aug 2010
    Moet je echt niet veel schrik voor hebben hoor... De kans dat je iets verkeerd doet is echter zeer klein ;).
    Er kan ook zeer weinig verkeerd gaan :p.
    Verder, zoek eens naar de handleiding van de koeler of je die er bij hebt gekregen, en dan kan je het gewoon eens proberen.
    Of hier heb je een linkje naar de handleiding.
    http://www.gelidsolutions.com/products/guides/Rev.2_Tranquillo_install.pdf

10. RUTI

RUTI Senior Member

Sinds:
    28 jan 2006
    Gewoon de koeler eraf halen en netjes opnieuw monteren met de juiste hoeveelheid koelpasta (zie tips hierboven). Moeilijk is het zeker niet. Neem gewoon de tijd dan lukt het vast wel. Of vraag iemand die het al eens vaker heeft gedaan. De pc terugsturen alleen voor het monteren van een koeler is ook zo'n gedoe.

Dit is dus de reden dat ik al mijn pc's zelf in elkaar zet. Dan kun je er rustig de tijd voor nemen en weet je zeker dat het goed gebeurt. Het stelt echt weining voor (alleen oppassen voor statische electriciteit). De webshops assembleren de pc zo snel mogelijk (tijd = geld) en dan weet je gewoon dat er fouten gemaakt kunnen worden. En je moet er nog flink voor betalen ook.

Succes met het oplossen van het probleem.

11. Degeens

Degeens Senior Member

Sinds:
    20 sep 2008
    Ok bedankt! Ik ben dus van plan om het zelf te doen ;) Wat is de beste koelpasta momenteel op de markt?

12. tsi18-02

tsi18-02 Senior Member

Sinds:
    8 dec 2008
  13. bokuohn

bokuohn Senior Member

Sinds:
    10 mei 2008
    Inderdaad, zelf niks doen. Azerty opbellen en melden dat je processor richting 100 graden gaat bij gebruik. Zij mogen het dan oplossen.

14. AFK.MPEG

AFK.MPEG

Sinds:
    27 mei 2011
    probeer Aida 64 eens, persoonlijk vind ik Coretemp nou niet echt een goed programma om je temps te meten.

15. bleeb

bleeb Senior Member

Sinds:
    5 feb 2012
    Dit
    zegt toch al genoeg. :)

16. Chane

Chane Senior Member

Sinds:
    29 dec 2009
    Heel erg slordig van Azerty. Valt mij vaker op, bij mij was het systeem ook niet goed getest (voltage geheugen stond verkeerd).

Heel veel succes met de afhandeling.

17. bokuohn

bokuohn Senior Member

Sinds:
    10 mei 2008
    Coretemp is een perfecte tool om temps voor de 2500k te meten.:) Niks mis mee. Ik heb temperaturen die goed kloppen in vergelijking met specificaties en kamertemps.

Zeker afwijkingen zoals de threadstarter heeft, liggen duidelijk aan wat anders. In dit geval een koeler die niet goed gemonteerd is.

18. HansGrüber

HansGrüber

Sinds:
    25 okt 2011
    Hebben ze de beschermfolie er wel afgehaald? xD

19. Degeens

Degeens Senior Member

Sinds:
    20 sep 2008
    Ik heb ondertussen de fan van de koeler gehaald en hem vaster geschroefd.

Resultaat:
    Idle: 25-30
    Load: 70-78
    Daarbij moet ik wel zeggen dat de kamertemperatuur ook een stuk lager ligt dan vorige keer.

Dit is al een pak beter, maar zeker nog niet goed genoeg als ik naar de temps ga kijken van anderen die niet boven de 70 gaan terwijl ze redelijk wat overclocked hebben. Misschien toch maar nieuwe koelpasta gebruiken?

Ik heb ondertussen toestemming gekregen van Azerty om hem door een derde te laten hermonteren.

20. RUTI

RUTI Senior Member

Sinds:
    28 jan 2006
    Is inderdaad al beter maar je temps zijn nog veel te hoog. Moet zeker nog een graad of 15-20 lager. Mijn i7 2600K raakt net de 55 graden aan (warmste core gemeten met coretemp tijdens prime95 run) terwijl hij licht overclockt is (4.0 GHz @ 1.2 v) maar ook licht undervolted. Jouw 2500k moet zeker net zo koel of koeler kunnen blijven, zeker omdat jij in potentie een betere koeler hebt dan ik (ik heb een Zalman CNPS9900MAX). Even (laten) hermonteren en alle problemen zijn opgelost.