1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

CPU te warm?

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Ido435, 22 mei 2019.

1. Ido435

Ido435 Member

Sinds:
    22 mei 2019
    Goedendag,

Onlangs heb ik een nieuwe fan in mijn pc gezet omdat ik dacht dat de oude fan kapot was door de hoge temperaturen van mijn CPU.

Mijn Cpu heeft de volgende temperatuur (in Celsius) als ik alleen Firefox open heb staan:
    Zodra ik een de Sims 3 opstart en even laat (eerste menu) staan zijn dit de temperaturen:

Mochten de foto's niet weergegeven worden kun je ze bekijken via deze link: https://imgur.com/a/2vqcLat

Ik weet wel zodra de CPU te warm wordt gaat hij zich zelf terug zetten naar een lage kloksnelheid.

Mijn systeem verder:
    Windows 10 Pro 64 bit
    CPU Intel Core i7 3770 @ 3.40GHz Ivy Bridge 22nm Technology
    Ram 8,00GB Single-Channel DDR3 @ 800MHz (10-10-10-27)
    Motherboard: Intel Corporation DH77EB (CPU 1)
    Graphics: 2047MB NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti (MSI)
    Storage: 2× 931GB Western Digital WDC WD10EZEX-00RKKA0 (SATA )

bij voorbaat bedankt,
    Ido435

2. FatBoyNL

FatBoyNL Senior Member

Sinds:
    20 apr 2014
    Dat is veel te hoog. De koeler op de CPU is waarschijnlijk niet correct geplaatst.
    Heb je daar misschien een foto van?

EDIT: draait die fan überhaupt wel als de PC aanstaat?

3. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Ik vermoed dat er iets mis is met de koeling waardoor de temps oplopen,en niet door overbelasting of iets anders.
    Draait de fan?
    Hoe oud is de computer?
    Kun je bevestigen dat de temperatuur echt zo hoog is door er met je hand aan te voelen,als deze werkelijk zo heet is dan moet je bijna je hand verbranden.
    Klopt de uitlezing ook,en worden de temperaturen ook door een ander programma (of in de bios) zo hoog aangegeven?

4. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Dat heeft niet veel nut omdat de heatsink van de koeler niet zo warm zal worden als de koeler niet goed gemonteerd is of de pasta verkeerd/niet is aangebracht.

Wat ik denk dat het kan zijn:
    Koeler niet goed bevestigt
    Oude pasta niet verwijdert
    Nieuwe pasta niet (goed) aangebracht
    Beschermfolie/plastic op heatsink laten zitten (bij koelers met pasta zit er een kapje over om de pasta te beschermen, bij sommige koelers zonder aangebrachte pasta zit er soms folie op de heatsink tegen oxidatie)

Als laatste:
    CPU Fan aansturing in Bios in de verkeerde stand (4pins/3pins, etc)

Neem aan dat je zelf al had gecheckt dat de CPU Fan wel draait...

5. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Maar dat weten we dus op dit moment niet,vandaar heeft het dus wel nut dit te vragen.

6. Ido435

Ido435 Member

Sinds:
    22 mei 2019
    De fan draait op vol vermogen zodra de pc aan staat.
    De lucht temperatuur in de PC is warm. Ik kan nog wel de hand leggen op de fan, maar hij voelt wel wat warm aan zodra de pc is opgestart. na een tijdje wordt de fan redelijk warm.
    In de BIOS van mijn pc staat de temparatuur op 53 graden maar na een paar minuten staat deze op 70 graden.
    Ik heb de oude koelpasta verwijderd en vervangen door nieuwe namelijk die van artic mx-4. Ik heb een bolletje koelpasta in het midden gedaan en daarna de fan er op gezet. Er zit nu ongeveer even veel op als bij de oude koelpasta.

De nieuwe fan die ik heb gekocht is de Antec A30

Aan de rechterkant is de CPU fan.

Ik heb wel het idee dat de back fan (links op de foto) mijn CPU fan aan het koelen is.

7. Ido435

Ido435 Member

Sinds:
    22 mei 2019
    Ik kan via mijn telefoon niet zo snel de edit button vinden maar dit is de video van wat mijn bios zegt. Hierbij herstart ik de visual bios en laat ik de temperatuur zien. Mijn pc stond toen ongeveer 10 min aan.

8. JensTX

JensTX Senior Member

Sinds:
    19 dec 2015
    Wanneer is de koelpasta vervangen?

9. Ido435

Ido435 Member

Sinds:
    22 mei 2019
    Die is afgelopen zondag vervangen.

10. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Wat deden de temperaturen met de intel stock koeler?

Dat bios filmpje is niet echt duidelijk maargoed. Wat ik eruit op kan maken is dat de cpu-fan 2109 rpm draait. Da's vreemd want volgens de Antec spec kan die fan maar 1750 +/- 10% rmp aan.
    Die spec kan je hier vinden: https://antec.com/documents/product/cooling-A30_flyer_EN_181217-compressed.pdf

Kan zijn dat de drie-pin 92mm cpu fan niet over een snelheids sensor beschikt. Dat zou ook meteen verklaren waarom die niet of onjuist uitgelezen wordt. Heb je de (DC) duty-cycle in de bios van de cpu fan juist ingesteld en gecheckt?

Verder heeft het systeem een achter en uit fan en zal de voeding gedeeltelijk de boven en uit luchtstroom voor z'n rekening nemen. Niet ideaal als je het mij vraagt. Geen idee waar de frisse lucht aan de voorkant van je kast vandaan komt bijv.

Op welke moederbord fan-header heb je de achterfan aangesloten en op welke fan-header de cpu fan?
    Visueel kunnen we op de foto zien dat de fan achter wel draait en dat bevestigd de bios ook nl. 1054 rpm. Indien deze naar binnen blaast kan je hem voor betere airflow beter omkeren.

Verder zeg je niet veel over de airflow in de kast. Ik kan zien dat je 1660 GPU hebt en de voeding zit boven.
    Betwijfel of je een intake-fan voorop hebt in die tamelijk dichte (wellicht oude?) kast.
    Nu we de zomer ingaan moet je daar wel bij opletten. Een kamertemperatuurvermelding zou bovendien handig zijn. Het scheelt namelijk nogal wanneer je op een tropisch eiland woont of in Antartica. :D

Verder is het een budget koelertje. 36CFM is niet echt veel of wellicht tekort voor wat jouw systeemupgrade idee/verwachting apart van stilte dan inhield.
    Je kan eens een ander programmaatje gebruiken zoals hwinfo of aida64 om te zien of die flierefluiter bios het wel juist heeft, mocht de hand-oplegmethode je falen :p

Laatst bewerkt: 22 mei 2019
  11. Ido435

Ido435 Member

Sinds:
    22 mei 2019
    Ik denk dat de bios de cpu fan inderdaad niet correct uitleest. Ik weet niet waar je de dc kunt vinden in de bios.

De temperaturen met de Intel koeler waren ongeveer hetzelfde toen ik er voor het eerst op ging letten een paar maanden terug.

Ik weet niet op welke fan-header de achter fan is aangesloten en hoe de airflow is, dit heeft toen die tijd de ict winkel bijna 8 jaar geleden aangesloten. Ik weet wel dat mijn pc geen front panel fan heeft.

De temperatuur op de kamer is gemoddeld 21 graden.

Edit: Morgen vroeg post ik even een screenshots van hwinfo

Laatst bewerkt: 22 mei 2019
  12. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Dank je voor je reactie.
    DC staat voor Direct Current oftewel gelijkstroom. Zal je het moederbord handboek voor kunnen raadplegen. Meestal in het hardware monitor gedeelte van de bios indien deze (visueel) aanwezig is.

Als je daar niet veel kaas van gegeten hebt zou je wellicht wat meer informatie kunnen verschaffen over welke andere individuele onderdelen het systeem beschikt. Hoe meer info hoe beter het forum je kan helpen. User systeem aanmaken is helemaal tops!
    Ik krijg het idee dat je niet veel afweet of affiniteit hebt met computer hardware specifiek, maar dat kan ik mishebben en is ook niet erg.
    Het is mij alleen niet duidelijk wie nu de besluiten neemt om het systeem op deze wijze op te waarderen als het installeren van een cpu koeler je al problemen oplevert.

Het enige andere wat ik me kan bedenken is dat de push-pins van de cirkelvormige bevestiging niet goed aangedrukt zitten waardoor contact met de cpu te wensen overlaat. Wie heeft de cpu koeler geïnstalleerd?

13. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Ok is goed hoor, wachten we die ff af.

14. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Naar mijn mening is de koeler zelf het probleem want er zitten maar 2 heatpipes in en dan in combinatie met een relatief kleine 92 mm fan. Daarbij kan het ook nog de mount zelf zijn en die niet krachtig genoeg op de cpu drukt.

15. Ido435

Ido435 Member

Sinds:
    22 mei 2019
    Zodra de download van hwinfo bijna klaar is valt de pc uit door de hitte. Ik kan zo snel ook geen boot USB maken on het van daaruit te starten.

Ik denk dat dit nog best wel eens het probleem kan zijn in combinatie met een missende front fan en te krappe kast.

16. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Fan achter in moet de lucht naar buiten blazen, niet de kast in, anders blaast de cpu koeler fan lucht door je koeler, en blaast van af de andere kant je kast fan ook lucht op je koeler waardoor de lucht bij je koeler op elkaar botst.

ruftman en JensTX vinden dit nuttig.
  17. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Ik weet het zo niet hoor. Die processor heeft een TDP van 77 watt. Dat moet in die kast ook met een mindere koeler toch wel te koelen zijn?

Ik heb zelf een m-ITX systeempje met alleen een processor koeler met een TDP van 65 Watt op een AMD processor met een TDP van 100 Watt. Die weet toch de temperatuur onder de 75 graden te houden.

Ik gok dat die koeler er niet goed op zit.

En ja, warme lucht moet naar buiten.

18. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Denk niet dat het aan de koeler opzich ligt,ook al zou die aan de kleine kant zijn,dan nog mag dat ding niet kappen in zo'n snelle periode.
    Enige dat ik kan bedenken is dat de koeler er inderdaad niet goed op zit.
    En dat is natuurlijk te controleren door de tijd (vanaf aanzetten pc,dus koud),totdat de cpu er mee kapt.
    Als dit binnen een korte periode is (zeg 10 min oid),dan is er zeker iets mis met de montage.

19. Ido435

Ido435 Member

Sinds:
    22 mei 2019
    Ik denk dat de koeler er inderdaad niet goed op zit. Ik laat de nieuwe koeler monteren door de ICT student op mijn school en hoop dat het probleem opgelost wordt.

WhiteSnake vindt dit nuttig.
  20. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Je kan al eens proberen die schroeven van die plastic mount wat meer aan te draaien zodat de koeler wat strakker op de cpu geduwd word. Maar eerlijk gezegd denk ik nog eerder dat het gewoonweg aan die mount ( bevestiging ) ligt waarmee de koeler vast zit aan dat plastic deel. Wat je daaraan nog kan doen is misschien dat metaal wat meer buigen en kijken of de koeler dan strakker tegen de cpu aan komt te zitten.

En tja, helpt dat niet dan raad ik je toch aan om wat meer geld eraan te besteden en b.v. zo'n CoolerMaster Hyper 212 Black Edition te pakken voor net 30 euro. Toevallig afgelopen week zo'n zelfde gemonteerd ( AMD Ryzen 5 2600 ) en er een redelijk goede mount bij zit en de koelprestaties eigenlijk prima zijn voor het geld.