1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

CPU te heet geworden, wat kan dit voor gevolgen hebben

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door wailingwimmy, 17 jul 2017.

1. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Gisteren is de pomp van mijn custom WC set kapot gegaan.
    Dit gebeurde terwijl mijn dochter aan het gamen was zonder dat ik erbij was.
    Toen ik thuis kwam hoorde ik de fans op volle sterkte draaien en heb meteen de CPU temp gecontroleerd, 98 graden.
    Meteen de pc uitgezet en gezocht naar het probleem, de pomp dus.
    Nu heeft de CPU dus erg lang, waarschijnlijk een uur of 6 op deze temp gedraaid.
    De pc start nog op dus de CPU is niet kapot maar kan ik toch schade hebben aangericht ?

2. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Nee waarschijnlijk niet, Intels thermal throttle zal hem beschermt hebben. Tenzij je alle features omtrent beveiling hebt omzeilt.

3. DieHardBattlefielder

DieHardBattlefielder

Sinds:
    18 jul 2014
    Kan niet zoveel kwaad denk ik :)

4. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Dat is dan een hele geruststelling, een paar uurtjes langer en het water in mijn loop was gaan koken ;)

5. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Om deze reden zou ik zelf nooit waterkoeling nemen. Ik heb mijn PC 24/7 aanstaan, ik moet hem met een gerust hart achter kunnen laten.

6. beautjweetj

beautjweetj

Sinds:
    27 apr 2017
    Precies dit. Ik raad het mensen altijd af om dit te doen. Tip voor de volgende PC ;)

7. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    Ik vraag me af of een wc set wel kan gaan koken. In neem aan dat, helemaal in een custom loop, je toevoegingen in het "water" hebt zitten waar door het kookpunt verschuift. En waarschijnlijk mocht het wel zo zijn dat het water gaat koken er een flow gaat lopen tussen res en heatsink (de enige plaats waar evt het water kan gaan koken).

Ik zie geen reden tot zorg.

O en Wim... als de cpu te heet was geworden was die kapot gegaan..
    Die van jou is alleen heet geworden. :p

8. Habana7

Habana7 Senior Member

Sinds:
    1 nov 2009
    Met alle respect ,volgens mij zien jullie olifanten op de weg, in de tien jaar dat ik met een custom waterkoeling draai heb ik één keer een pomp moeten vervangen die wat meer lawaai (ratelend) dan normaal maakte, ook al zet ik de pomp uit maak ik me helemaal geen zorgen.

9. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Nee, want de CPU throttled en houdt zichzelf onder de 100 graden. Er is dus geen warmteoverdracht als het water 100 graden bereikt, derhalve gaat het ook niet koken.

10. Detmer Bisschops

Detmer Bisschops Senior Member

Sinds:
    10 mei 2004
    Om deze reden heb ik de shutdown temperature in de bios ingesteld op 85° Celsius.

wailingwimmy vindt dit nuttig.
  11. Jeroen germers

Jeroen germers Senior Member

Sinds:
    28 aug 2012
    6 uur lang op 98c dat is netjes, standaard bij 100c shakelt de computer zich uit. voor de videokaart is dit standaard 110c
    Je had dus 2 graden speling. Op zich kan het geen kwaad, maar die temperaturen zou jenatuurlijk liever niet willen tegen komen want dit verkort de levensduur.

12. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Er is natuurlijk wel warmteoverdracht; als de cpu throttelt van 80 watt naar 50 watt is er ook 50 watt warmteoverdracht. Aangezien het water niet meer stroomt zal de hele cpu-omgeving opwarmen.
    @wailingwimmy , ben benieuwd of je pc nu raar gaat doen. Als hij niet raar gaat doen heb je geluk gehad ;)

13. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ja, er is warmteoverdracht omdat die 100 graden nooit bereikt wordt. De CPU throttled zichzelf terug zodat hij <100 blijft. Via het koelblok en water is er altijd afvoer van warmte, dus in die zin wel warmteoverdracht, maar dat is dus omdat het water niet de 100 haalt.

14. TJM de Groot

TJM de Groot Senior Member

Sinds:
    26 dec 2009
    Dat van de shutdown temperatuur via het bios instellen heb ik gelijk ingesteld :)

Ik laat ook mijn pc vele uren aanstaan zonder dat ik in de buurt ben.

Top tip @Detmer Bisschops ;)

15. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Dat lijkt me inderdaad een tiptop toptip.
    Ik heb mijn bios doorgekeken, helaas heb ik de optie niet (Gigabyte Z97-D3H).

Laatst bewerkt: 17 jul 2017
  16. TJM de Groot

TJM de Groot Senior Member

Sinds:
    26 dec 2009

Op bladzijde 44 van de handlleiding.

CPU Vcore/CPU VRIN/DRAM Voltage/+3.3V/+5V/+12V/CPU VAXG
    Displays the current system voltages.
    & CPU/System Temperature
    Displays current CPU/system temperature.
    & CPU/CPU OPT/System Fan Speed
    Displays current CPU/CPU_OPT/system fan (SYS_FAN1~3) speeds.
    & CPU/System Temperature Warning
    Sets the warning threshold for CPU/system temperature. When temperature exceeds the threshold, BIOS
    will emit warning sound. Options are: Disabled (default), 60oC/140oF, 70oC/158oF, 80oC/176oF, 90oC/194oF.
    & CPU/CPU OPT/System Fan Fail Warning (CPU_FAN, CPU_OPT and SYS_FAN1~3 Connectors)
    Allows the system to emit warning sound if the fan is not connected or fails. Check the fan condition or fan
    connection when this occurs. (Default: Disabled)
    & CPU Fan Speed Control (CPU_FAN Connector)
    Allows you to determine whether to enable the fan speed control function and adjust the fan speed.
    Normal Allows the fan to run at different speeds according to the CPU temperature. You can
    adjust the fan speed with EasyTune based on your system requirements. (Default)
    Silent Allows the fan to run at slow speeds.
    Manual Allows you to control the fan speed under the Fan Speed Percentage item.
    Full Speed Allows the fan to run at full speeds.
    & Fan Speed Percentage
    Allows you to control the fan speed. This item is configurable only when CPU Fan Speed Control is set
    to Manual. Options are: 0.75 PWM value /oC ~ 2.50 PWM value /oC.
    & CPU OPT Fan Speed Control (CPU_OPT Connector)
    Allows you to determine whether to enable the fan speed control function and adjust the fan speed.
    Normal Allows the fan to run at different speeds according to the CPU temperature. You can
    & Fan Speed Percentage
    Allows you to control the fan speed. This item is configurable only when CPU OPT Fan Speed Control is
    set to Manual. Options are: 0.75 PWM value /oC ~ 2.50 PWM value /oC.
    & 1st System Fan Speed Control (SYS_FAN1 Connector)
    Normal Allows the fan to run at different speeds according to the system temperature. You can
    & Fan Speed Percentage
    Allows you to control the fan speed. This item is configurable only when 1st System Fan Speed Control

17. raven bridge

raven bridge Senior Member

Sinds:
    23 mrt 2017
    Het is ook een afgesloten systeem, dus het kookpunt word hiermee verplaatst.

18. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dan gaat de druk keihard oplopen.... en zodra het patst kookt het alsnog.

19. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Was ook maar een geintje.
    En wat die risiko discussie beterft, de fan van je luchkoeler kan er ook mee ophouden.
    Dan ga je onder load veel sneller over die 110 max heen.
    Nu had ik denk ik een soort van heatpijp werking waardoor er nog enigszins gekoeld werd.

Zit al een nieuwe en betere pomp in en de CPU doet het nog prima, net nog ff 5,1 ghz getest. no problem

20. godzilla

godzilla Senior Member

Sinds:
    13 jan 2007

en een ventilator kan niet defect?