1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

CPU koeler voor licht gebruik of diy?

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door loek3000, 11 dec 2018.

1. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Welke? Small fft’s? Dan is 100C niet zo gek.

2. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Zelfs dan zou deze nog niet zo warm moeten worden. Of de fan draait niet meer naar behoren of het is een stervende CPU. Want koelpasta heeft ts al vervangen dus dat kan al uitgesloten worden.

3. loek3000

loek3000 Senior Member

Sinds:
    26 sep 2014
    Fft? @seb83 ik heb de koelpasta nog niet vervangen, dit ga ik ook doen zodra ik de andere koeler erop zet, ik was al sinds een jaar na aankoop niet blij dat de cpu warmte 80 graden haalde, daar bleef ie tegenaan hikken.

Even voor de goede orde: bios is ingesteld op default settings, geen overclock of wat dan ook, als ik de fans (dus allen) op maximale snelheid zet, veranderd er eigenlijk niets vergeleken met silent (in de bios)

Dus ja het zou in principe een slechte cpu kunnen zijn, alleen denk ik eerder dat de fan het probleem is aangezien het apparaat al 4 jaar oud is bijna en bewegende onderdelen, ach we zien wel, zo duur is het niet en mocht ik een cpu nodig hebben, dan kan deze fan er ook weer op, stukje gemoedsrust is ook belangrijk

4. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Ik dacht dat je inmiddels je koelpasta binnen zou hebben.. haha we horen het nog.

5. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Small fft’s is de zwaarste prime95 test. Als je die draait en je cpu wordt 100C (wat nogmaals niet abnormaal is) hoef je je geen zorgen te maken, want die test is zo zwaar dat je dat soort belasting in de praktijk toch niet tegenkomt. Welke prime test heb jij dan gedraaid?

6. loek3000

loek3000 Senior Member

Sinds:
    26 sep 2014
    @division :p ja die heb ik besteld via Ebay....... dus duurt even zeker met deze dagen.....

@seb83 En ik gebruik Prime95 zodra die start kies ik voor de Blend test..... daar gaat ie op 100 graden na 5 a 6 minuten

7. loek3000

loek3000 Senior Member

Sinds:
    26 sep 2014
    Trouwens wel heel apart dat op de site van Cooler Masterde de thermal paste op een bijzondere manier wordt aangebracht (op de cooler zelf : http://www.coolermaster.com/cooling/cpu-air-cooler/hyper-212-led/)

De manual klopt ook niet voor de Intel CPU, wie goed kijkt ziet dat cpu socket er (zeg maar) horizontaal op zit, terwijl dit verticaal is bij Intel, althans bij de meeste

8. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Opzich is circa 100 graden niet zo'n probleem hoor, maar voor een tientje is hij zeker 10 graden minder heet. Ik heb ooit de hardware.info overklokguide gevolgd en toen raakte ik de 95 graden aan zonder problemen (ergens rond die grens werd als ik het goed herinner geadviseerd om te stoppen).

9. loek3000

loek3000 Senior Member

Sinds:
    26 sep 2014
    Nou heb de koeler binnen gekregen en meteen deze aangesloten, zie hier het verschil (bijna 50 graden dus)
    Eerst idle met vorige koeler
    Tweede stressed vorige koeler
    Derde is idle nieuwe koeler
    Vierde stressed nieuwe koeler
    temperatuur stock prime95 2018-12-10 idle.png temperatuur stock prime95 2018-12-10 stressed.png
    capture20181230212604677.png capture20181230213220029.png

govie vindt dit nuttig.