1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

CPU koeler voor licht gebruik of diy?

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door loek3000, 11 dec 2018.

1. loek3000

loek3000 Senior Member

Sinds:
    26 sep 2014
    Ik heb nu op mijn Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz een stock koeler, die 100 graden wordt als ik een video bestand omzet (dit doe ik eens per maand ongeveer, dus heel weinig) voor de rest, geen games, lichte toepassingen (chrome, tekstverwerking etc)

Op ebay zie ik leuke aanbiedingen voor iets meer dan een tientje, soms met "push & pull fan" techniek vraag me af of dat echt wat kan zijn voor dat geld.

Ik wil geen overbodig groot ding in mijn pc maar wel een koeler die onder de 70 - 80 graden blijft onder zware belasting. Hij moet ook redelijk stil zijn, al is dat minder belangrijk omdat de pc in een andere ruimte staat (ik hoor hem nu helemaal niet)

Ik zie ook veel koelers met grote (120mm) fans... ik heb nog casefans van 120 mm, kan ik die niet op de stock cooler plaatsen met ty wraps of is dat een dom idee?

Het liefst zou ik wel van ebay kopen, aangezien het daar erg goedkoop is en die dingen zien er best leuk uit voor weinig centjes maar het gaat natuurlijk om het koelen

2. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Enterprise1701 vindt dit nuttig.
  3. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Een goed zal deze zijn: https://nl.hardware.info/product/386392/arctic-freezer-33

Voor een tower koeler is het geen grote jongen.
    En ty wrap aub geen losse fan aan een stock koeler. Je hebt verschillende soorten fans (veel volume of hogere druk). Ik zal de i33 nemen. En je probleem zal opgelost moeten zijn.

4. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Deze zou met eens stock cooler niet eens zo warm moeten worden. Is de blok stof vrij en wel goed gemonteerd? Eventueel nieuwe koelpasta tussen doen na dat je het eerst goed hebt schoongemaakt.

En of even kijken of je wel goede airflow in je kast hebt.

Ik heb zelf de i5 4440 gehad en met stock cooler en stress test kwam ik niet hoger dan 71 graden. Later had ik voor de gein een cooler master tx3 EVO erop gezet en werd i niet meer warmer dan 63 graden.

Dus iets klopt er bij jou niet...

5. loek3000

loek3000 Senior Member

Sinds:
    26 sep 2014
    @Manyuken ja inderdaad, die had ik op het oog, niet al te duur en komt als een van de beste uit de bus..

@jurrian120 ook deze was een van mijn opties, al lees ik her en der dat de installatie ervan moeizaam kan zijn..

@division klopt helemaal, ik heb deze pc al sinds 2015 en nooit de koelpasta vernieuwd, airflow is goed, van voor wordt wind ingezogen naar de achterkant van de pc met 2 case fans, cpu koeler is schoon, alleen dus die koelpasta, die had ik gisteren al besteld...

Bedankt allen voor het meedenken, ik waardeer het!

6. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Graag gedaan! Ik zou voor die Gelid gaan, komt er qua prijs/prestatie onder de 30 euro gewoon echt het beste uit en de installatie is vrij simpel :)
    Succes!

7. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Denk dat je het daarmee wel hebt opgelost. :)

8. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Valt mee heb er nu al 6 PC met die koeler gebouwd. Je moet alleen de fan eraf halen tijdens de installatie en daarna are weer op doen.

9. tsi18-02

tsi18-02 Senior Member

Sinds:
    8 dec 2008
    Mee eens, en je kan even kijken naar de fan settings van je cpu koeler. Voor hetzelfde geld staat die vast op een laag toerental. Sowieso lijkt het me met standaard bios settings dat hij bij zulke temperaturen allang terug moet klokken.

10. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Mee eens. Heb deze koeler zelf ook op een i7 4790. Koeling is goed en geluid is voor deze prijsklasse prima. Gaat geen enkele moeite hebben met jouw 4460.

Koelpasta hoef je niet te bestellen, zit erbij.

11. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Ik heb ook nooit meegemaakt dat zoiets nodig is. Ik heb een PC uit 2010 draaien gewoon met de stock koeler.

12. loek3000

loek3000 Senior Member

Sinds:
    26 sep 2014
    Aha okee.... dan eerst even wachten op die koelpasta, dat ga ik dan als eerst doen, daarna eventueel een koeler kopen als dat dan nog nodig is... bedankt nogmaals :)

13. psychosammie

Sinds:
    17 jul 2008
    Schoonmaken met isopropyl alcohol.

14. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Zelfs met remreiniger op doek of nagellak remover werkt net zo goed haha

15. loek3000

loek3000 Senior Member

Sinds:
    26 sep 2014
    Bedankt voor het meedenken, ja inderdaad, alcohol gebruik ik altijd, althans om dingen schoon te maken :p

16. psychosammie

Sinds:
    17 jul 2008
    Ja qua verwijderen wel. Alleen jammer dat het een residu achterlaat. En dat is dan weer niet zo slim. Haha!

17. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Wat trouwens ook echt top is (alleen wel goed afvegen daarna!) is lampolie.
    Kost geen drol en maakt het beter schoon dan alcohol!
    Doekje er overheen halen en hij is spatzuiver!

Heb laatst mijn H60 waterkoeler zo schoongemaakt en er was geen pitje meer te zien van residu etc.

18. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Remreiniger verdampt meteen erna weer dus laat ook niets achter. Busje kan je al voor een euro krijgen. En kan je erg lang mee doen.

19. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Kan ook ja, of contactreiniger. Verdampt ook direct. Gebruikte ik vroeger om mijn gitaarelementen mee schoon te maken.

20. loek3000

loek3000 Senior Member

Sinds:
    26 sep 2014
    Ik heb toch maar gekozen voor de COOLER MASTER RR-212L. deze is gemakkelijker te installeren dan de bekende Evo 212 en veel makkelijker dan de Gelid, ik schrok een beetje van de berichten die ik las over de moeilijke installatie daarvan... Artic Freezer misschien, al vond ik die ijzeren houdertjes voor de fan ook niet echt leuk om mee te werken en ja ik zal het zeker voor elkaar krijgen, maar nu hoef ik het moederbord er niet uit te halen want die -212L is ontzettend makkelijk in te bouwen, denk zelfs dat ik de pc niet van zijn plek hoef te halen....

Trouwens, ik was vergeten te vertellen dat ik de stress test met Prime95 heb gedaan en na 5 minuten dus de 100 graden wordt bereikt. Zodra de nieuwe cooler erin zit, zal ik verslag uitbrengen (als er interesse naar is)

De koeler heb ik trouwens voor nog geen 22 € besteld bij Ebay (ik heb geen haast)