CPU geen HDMI meer?

Ik zit met een probleem: terwijl PC aan stond is er kortsluiting geweest. Sindsdien kreeg ik geen beeld meer via HDMI.
Betreft een G5400 op een H310 moederbord. Via DVI kreeg ik nog wel beeld, maar aangezien het een HTPC betreft, wil ik beeld+geluid via HDMI.

Nieuw H310 mobo gekocht (Gigabyte H310M A) met alleen HDMI en DP. Aangesloten via HDMI, maar nog steeds geen beeld. CPU weer op oude mobo+DVI: wel weer beeld o_O

Mobo als DOA teruggestuurd en vandaag nieuw mobo ontvangen, zelfde H310M A. Aangesloten op HDMI, weer geen beeld..!!

Is het mogelijk dat de CPU beschadigd is in de kortsluiting, dat alleen de HDMI het niet meer doet?
Alvast bedankt voor meedenken!

Goed dat je het zegt, dat had ik inderdaad nog niet vermeld... Maar kabel werkt op andere PC (voor zekerheid toch nog 2 andere kabels getest, maar geen effect...).

Monitor werkt ook met andere PC, ook hier voor zekerheid ook op TV getest, zonder succes... Ik ben vooral benieuwd of het mogelijk is dat de CPU beschadigd is, zodat alleen HDMI het niet meer doet.
Ik dacht dat het wel het mobo móest zijn, maar lijkt er nu op van niet. Bedankt voor reactie iig

WEBPC

Senior Member
Niets is onmogelijk, maar ik heb het nog nooit gezien of gehoord. Als hij beeld geeft over dvi moet hij ook gewoon beeld geven over hdmi. Ik zou dan ook zeggen dat er iets kapot is gegaan in het bord, maar dat is blijkbaar ook niet zo.
Geen verbrande pinnen op de cpu of andere rare dingen?

Als je er echt niet uit komt zou ik gewoon een adapter kopen van dvi naar hdmi. Die zijn goedkoop en werken altijd, omdat het signaal hetzelfde is. (wat het verhaal eigenlijk nog wat vreemder maakt)

Ik geloof eigenlijk niet dat ik dit zeg, maar heb je al eens gevraagd wat Gigabyte er van vind? (waren het beide Gigabyte borden?)

Je zou ook een keer kunnen proberen om een bios update te doen. En de drivers updaten. Kans dat er iets veranderd is klein, maar proberen kan geen kwaad.

Laatst bewerkt:

HC-freak

Member
Niets is onmogelijk, maar ik heb het nog nooit gezien of gehoord. Als hij beeld geeft over dvi moet hij ook gewoon beeld geven over hdmi. Ik zou dan ook zeggen dat er iets kapot is gegaan in het bord, maar dat is blijkbaar ook niet zo.
Geen verbrande pinnen op de cpu of andere rare dingen?

Als je er echt niet uit komt zou ik gewoon een adapter kopen van dvi naar hdmi. Die zijn goedkoop en werken altijd, omdat het signaal hetzelfde is. (wat het verhaal eigenlijk nog wat vreemder maakt)

Ik geloof eigenlijk niet dat ik dit zeg, maar heb je al eens gevraagd wat Gigabyte er van vind? (waren het beide Gigabyte borden?)

Je zou ook een keer kunnen proberen om een bios update te doen. En de drivers updaten. Kans dat er iets veranderd is klein, maar proberen kan geen kwaad.
Als hij beeld via dvi geeft wil dat niet zeggen dat dat ook het geval is over de HDMI. Of andersom. Want 1 van de poorten kan naar de klote zijn terwijl de andere wel werkt. Heb je ook alles uitgesloten zoals een andere monitor via hdmi op je oude en ook op je nieuwe mobo aansluiten? Zoals ik het lees heeft je HDMI poort een optater gekregen. Het kan zijn dat die naar de klote is. Dit staat los van je cpu. Als je je cpu op een ander mobo zet en een andere monitor aansluit zou die namelijk gewoon moeten werken. Als je nu een andere cpu zou hebben zou je dat ook nog lunnen uitsluiten. Maar aangezien via dvi het wel werkt zo te lezen zeg ik voorlopig: je HDMI poort is naar de knoppen. Heb je nog meer HDMI poorten? Die zou je ook kunnen proberen. Vaak zit er al standaard 1 op je mobo maar ook 1 op je gpu.

WEBPC

Senior Member
Heb je uberhaupt de posts gelezen? Hij heeft het bord en monitor al omgewisseld, dus de hdmi poort zelf is gewoon uitgesloten.

Laatst bewerkt:
Op de hdmi poort van de monitor die het op de h310 niet doet? (even ter bevestiging).
Klopt, is op dezelfde poort. Zoals ik het zie, is alles uitgesloten op de CPU na...
Alleen ik had er nog nooit van gehoord. CPU waar alleen de HDMI niet meer werkt..?

Het lijkt er wel op. Wat zou het anders nog kunnen zijn?
Tja, dat gevoel krijg ik dus ook een beetje. Maar heb geen andere CPU om te testen, dus om er eerst een te kopen wil ik graag iets meer zekerheid. Zodoende de vraag: weet iemand of het op zijn minst mógelijk is =)

Bedankt voor meedenken lui!

Gronaldo

Senior Member
Sluit DVI en HDMI beiden eens aan op 2 monitoren of TV. Druk op ALT-P en kijk eens of je HDMI tot leven kan krijgen. Wellicht is het gewoon een eigenwijze Windows. Al is Gigabyte ook vrij eigenwijs, af en toe :)

Roel1966

Senior Member
Maar heb geen andere CPU om te testen
Misschien kan je eens langs een pc-zaak in de buurt gaan en vragen of zij dat voor je kunnen testen, of dat je hier op HWI iemand vraagt of die nog een G5400 of ongeveer gelijke cpu liggen heeft. Maar hoe dan ook heb ik dit ook eigenlijk nog niet meegemaakt dat alleen een HDMI poort dan niet meer werkt van de iGPU.

Sluit DVI en HDMI beiden eens aan op 2 monitoren of TV. Druk op ALT-P en kijk eens of je HDMI tot leven kan krijgen. Wellicht is het gewoon een eigenwijze Windows. Al is Gigabyte ook vrij eigenwijs, af en toe :)
Ik probeer dit nu, maar krijg (op oude mobo dus) alleen output via DVI. Als ik HDMI erbij aansluit, krijg ik daar geen output.
Is er software om de HDMI output te testen oid?

Misschien kan je eens langs een pc-zaak in de buurt gaan en vragen of zij dat voor je kunnen testen, of dat je hier op HWI iemand vraagt of die nog een G5400 of ongeveer gelijke cpu liggen heeft. Maar hoe dan ook heb ik dit ook eigenlijk nog niet meegemaakt dat alleen een HDMI poort dan niet meer werkt van de iGPU.
Dit is ook nog een idee ja... Of ik bestel een CPU en als die het wel doet, kan ik mijn nieuwe mobo nog retour doen, kom ik gelijk uit..! Maar als het niet de oplossing is, ben ik nog niets verder. Mocht iemand in omgeving Kampen met een G5400 te leen dit lezen, houd ik mij aanbevolen ;)

nutty

Senior Member
urghm,zoals Gronaldo al suggereerde kan het natuurlijk ook aan je Windows liggen.
En als ik de meest waarschijnlijke boosdoener zou moeten aanwijzen,gaat mn vinger echt wel eerder richting Windows,dan naar een cpu.(waar jou dvi signaal volgens mij OOK gegenereerd wordt,en dat dus wel werkt).
Even een backup maken van je huidige systeem,en Windows vers er op zetten zou ik willen zeggen.

Ik snap wat je bedoelt Snappy, maar het is buiten Windows om. Mobo+cpu+geheugen is alles wat ik er aan hang. Maar geen beeld met hdmi, wel met DVI ..

WEBPC

Senior Member
Mwa, zo heel bijzonder vind ik dat eigenlijk niet. Gebeurt wel vaker dat er een specifieke aansluiting pas werkt als windows begint.

Ook al eens een bios update, en driver update geprobeerd? Zei ook al, zal misschien niet veel uitmaken, maar proberen kan geen kwaad.

Reset, als in terug naar fabrieksinstellingen toch?
Zal tevens kijken of er een BIOS en/of driver update mogelijk is.

Gekke blijft natuurlijk wel, dat ik dit bord al een jaartje met HDMI aangesloten had en opeens geen beeld meer gaf door de HDMI. Maakt de kans op driver probleem denk ik wel kleiner, maar het is de moeite waard!

Bovenaan