1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

CPU en GPU temp. te hoog?

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Rebecca Weiss, 12 sep 2017.

1. Rebecca Weiss

Rebecca Weiss Member

Sinds:
    12 sep 2017
    Ik heb al geruime tijd last van een laptop die tijdens het gamen zomaar compleet uitvalt als of je de accu eruit trekt/stroom wegvalt.
    Mij valt op dat hij na het uitvallen extreem heet is geworden en start daarna ook weer op alsof er niets is gebeurd. In de foutenlogboek kan ik ook niet direct iets vinden.
    Dit is een screenshot die ik gemaakt heb tijdens het draaien van het spelletje. nu voelt de laptop niet zo heet als die keren dat hij uitvalt. Misschien dat hij later weer heter wordt. De fan lijkt het wel gewoon te doen, maar echt hard blazen doet hij niet echt zeg maar. wat vinden jullie van de temperaturen en zou dit de oorzaak kunnen zijn?
    Is het dan altijd de fan die kapot is of moet ik er ook rekening mee houden dat het ook aan de CPU/GPU ligt? verder heb ik geen problemen met de laptop. alleen met gamen stopt hij er opeens mee.

2. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Veel laptops zijn gewoon niet gebouwd om de hoeveelheid gegenereerde hitte af te voeren...

3. AjHartog

AjHartog Senior Member

Sinds:
    30 jun 2014
    Ik weet niet welk merk en welk type je laptop is, want zonder die informatie is het lastig helpen.

Waarschijnlijk is de koelpasta, het spul wat voor de geleiding van de warmte van je cpu/gpu naar je koelblok zorgt, hard geworden. Ook zal er door het normale gebruik redelijk veel stof binnenin de laptop zitten wat ook voor hogere temperaturen zorgt.
    Om een kapotte fan uit te sluiten moet je kunnen voelen of er een luchtstroom is wanneer je laptop aan staat.

4. Roedi

Roedi Senior Member

Sinds:
    19 feb 2006
    Even de stofzuiger op de ribben waar de warme lucht uit komt zetten als je laptop uit staat, kan soms al helpen mss zit er stof in. En anders proberen van het fanprofiel aan te passen.

5. Rebecca Weiss

Rebecca Weiss Member

Sinds:
    12 sep 2017
    De laptop is een emachines G640G
    De fan heb ik een tijd geleden nog bekeken, deze leek aardig schoon te zijn (heb ze erger gezien)
    Had de laptop voor iets anders open gehaald, mij werd verteld dat er een losse grafische kaart in zit en wilde kijken of dat te vervangen is door een sterkere, maar zoals al gedacht is het een onboard chip. Ik heb verder nergens aan gezeten en hij heeft het een hele tijd erna ook gewoon goed gedaan, geloof ook nooit dat binnen 4 maanden opeens een berg stof erin komt te zitten :)

6. Roedi

Roedi Senior Member

Sinds:
    19 feb 2006
    Probeer het toch maar eens, je weet nooit. op 4 maanden kan een laptop aardig wat stof opzuigen hoor.

7. Rebecca Weiss

Rebecca Weiss Member

Sinds:
    12 sep 2017
    zal het eens proberen of het helpt. maar de temperaturen zijn nog gewoon in orde nu of is dat ook al eigenlijk te hoog?

8. Roedi

Roedi Senior Member

Sinds:
    19 feb 2006
    als dat in idle is zijn die toch wat aan de hoge kant vind ik.

9. Rebecca Weiss

Rebecca Weiss Member

Sinds:
    12 sep 2017
    Ben nu het spel aan het draaien, in idle is het rond de 50-55
    edit: voornamelijk om het uitvallen weer uit te lokken en te kijken of dit weer gebeurd.

10. Roedi

Roedi Senior Member

Sinds:
    19 feb 2006
    als je gamed kan de laptop dan voldoende lucht aanzuigen, zijn de roosters vrij?

11. Rebecca Weiss

Rebecca Weiss Member

Sinds:
    12 sep 2017
    aan de zijkant sowieso. onderkant misschien dan toch te weinig als hij gewoon plat op tafel ligt. zou natuurlijk ook kunnen. Ik had ook ooit zo een rooster met ventilatoren die op usb aangedreven worden, maar de kabels zijn kwijt helaas...

12. Jeroen germers

Jeroen germers Senior Member

Sinds:
    28 aug 2012
    Hoelang heb je het spel gespeeld met speedfan aan?

Die temperaturen zijn prima voor een laptop (in-game) al zou ik wel de cpu in de gaten houden want die moet niet veel warmer worden. 80-85 graden voor een HD kaart is op zich prima, laptops worden altijd warmer dan desktops (altijd zo geweest en zal nooit veranderen).

13. Rebecca Weiss

Rebecca Weiss Member

Sinds:
    12 sep 2017
    25 a 30 min. Morgen ff kijken wat hij na een uur doet.

14. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Misschien maar effe niet langer gamen met een overhittingsprobleem. Dat zou je eerst op moeten lossen. Ik ga er vanuit dat je zeker bent dat het de fan en koelpasta niet is. Keek zonet even op utube en lijkt een hele operatie te zijn..

Hangt ook af van welk spel je speelt, die kan wat meer van je laptop spec vereisen. Volgens het commentaar op deze site is de g640g
    goed voor een aantal grafische niet intensieve zaken. Uitvallen van je laptop tijdens intensieve taken is een hardware beveiliging vanwege oververhitting of er is iets anders mis.

Zou me ook niet blind staren op wat speedfan voor temps weergeeft. Gebruik eens een ander programma als; aida64, Sisoft Sandra of hwinfo om onderling temps te vergelijken. "Extreem heet" zegt mij nl. niets.

15. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Die GPU temps zijn niet gevaarlijk hoog maar heb je ook naar de CPU temp gekeken ?
    Bij sommige laptops wordt de CPU en GPU via dezelfde heatpipe en fan gekoeld.
    Als je dan een game speelt die beide vol belast dan kan ook de CPU temp veel te hoog worden.

16. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Igpu...

XeG vindt dit nuttig.
  17. Roedi

Roedi Senior Member

Sinds:
    19 feb 2006
    Btw ik zou coretemp voor de cpu gebruiken en gpu z voor de temperatuur van de gpu te meten. Of een andere tool maar Speedfan heeft soms nogal wat haken en ogen.

18. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Yep coretemp, kon d'r effe niet opkomen..

19. Rebecca Weiss

Rebecca Weiss Member

Sinds:
    12 sep 2017

denk dat dit duidelijk genoeg is waarom de laptop soms staakt. zal hem nu op een rooster zetten, (zonder draaiende ventilatoren) kijken of het dan beter word

20. Rebecca Weiss

Rebecca Weiss Member

Sinds:
    12 sep 2017
    ik ga nog even een ander programma gebruiken
    eens kijken of die meer duidelijkheid geeft

Edit: de programma's lopen gelijk qua temp... fan speed klopt dus waarschijnlijk wel

Laatst bewerkt: 15 sep 2017 om 10:03