cpu current limit throttling

Eighty Three

Senior Member
Toch wel vreemd dan dat met load line op 1 ingesteld de vcore niet meer exreem hoog en/of extreem laag gaat pieken bij zware belasting, en dat ik dan met een lagere load line meer voltage moet gaan geven. Of Asrock heeft gewoon de bios nog niet goed op orde voor de i9 9900k, op auto (LLC4) wil dat ding in ieder geval niet goed overklokken, en word hij nog warmer dan wanneer ik ock, de v core schiet dan soms ook zo maar in eens naar de 1,41 toe zonder belasting tijdens idle op 800mhz.

Edit

Stock geeft Asrock ook een vaste load line en niet op auto als ik default bios instellingen gebruik Load line staat dan op 4 ingesteld in plaats van auto

jurrian120

Senior Member
Toch wel vreemd dan dat met load line op 1 ingesteld de vcore niet meer exreem hoog en/of extreem laag gaat pieken bij zware belasting, en dat ik dan met een lagere load line meer voltage moet gaan geven. Of Asrock heeft gewoon de bios nog niet goed op orde voor de i9 9900k, op auto (LLC4) wil dat ding in ieder geval niet goed overklokken, en word hij nog warmer dan wanneer ik ock, de v core schiet dan soms ook zo maar in eens naar de 1,41 toe zonder belasting tijdens idle op 800mhz.

Edit

Stock geeft Asrock ook een vaste load line en niet op auto als ik default bios instellingen gebruik Load line staat dan op 4 ingesteld in plaats van auto
Ook al een LLC van 3 geprobeerd met je OC? LLC houdt hij bij mij namelijk vast totdat de belasting weg is. Dus schiet mijn CPU naar de hoogste clock kickt LLC in en gaat pas weer weg als de CPU weer op een lagere snelheid loopt of bijna geen belasting heeft na een x aantal sec.

Detmer Bisschops

Senior Member
Toch wel vreemd dan dat met load line op 1 ingesteld de vcore niet meer exreem hoog en/of extreem laag gaat pieken bij zware belasting, en dat ik dan met een lagere load line meer voltage moet gaan geven.
Dat is hoe dit moederbord werkt. 5 settings: 4x slappe hap en 1x redelijk strak (piekt en dipt nog steeds iets). Ben normaal geen voorstander van extreme load line calibration maar LLC1 gedraagt zich 'redelijk netjes' en is de beste instelling voor overklokken. Er zijn moederborden die op de hoogste LLC instelling bizarre dingen doen met het voltage. Met LLC2 moet de Vcore behoorlijk gecompenseerd worden.

Wees conservatief met de Vcore, als je voor 4,9GHz 1,27v of minder nodig hebt laat die 100MHz dan lekker zitten zou ik zeggen.
Zelf heb ik een 80mm fan die met 500rpm over de VRM's heen blaast, dit scheelt echt enorm in de temperatuur (gemeten met een IR temperatuur sensor gericht op de heatsink).

Laatst bewerkt:

JMM

Senior Member
Mijn rampage IV black edition gooit tot wel 0,1v bovenop mijn Vcore op de hoogste LLC setting.
Enige voordeel van een hoge LLC is naar mijn mening dat je Vcore in idle dan lager is dan onder load.
Ja logisch toch?
Met een lage LCC is dat trouwens precies hetzelfde..Snap dus eigenlijk je punt niet maar dat kan ook aan mij liggen..

wailingwimmy

Senior Member
Ja logisch toch?
Met een lage LCC is dat trouwens precies hetzelfde..Snap dus eigenlijk je punt niet maar dat kan ook aan mij liggen..
Als ik LLC op zijn laagste stand zet zakt mijn vcore met 0.05V onder load, als ik dan 1,5v op mijn core nodig heb moet ik hem in de bios op 1,55v zetten en loopt mijn CPU idle op 1,55v.
Zet ik hem op zijn hoogste stand dan kan ik de vcore op 1,4v zetten.

JMM

Senior Member
Ah op die manier, je hebt een vaste V-core.
Zelf doe ik dat nooit, zorg altijd dat de V-core en frequentie zakken naar het minimum tijdens idle of lage workload.

wailingwimmy

Senior Member
Ah op die manier, je hebt een vaste V-core.
Zelf doe ik dat nooit, zorg altijd dat de V-core en frequentie zakken naar het minimum tijdens idle of lage workload.
heb nu ook maar eens offset ingesteld, eens kijken of dat stabiel blijft

Bovenaan