CPU bottlenecked mijn GPU?

Hoi allemaal,

Als ik de Witcher 3 speel op ''ultra'' en 1440p resolutie merk ik toch soms dat het toch niet helemaal vlot loopt. Kan ook komen omdat de GPU het niet aankan, maar ook door de CPU.

Ik heb even gekeken en ze dat alle vier cores van mijn CPU vaak boven de 80% belast zijn bij het spelen van de game en zelfs vaak op 100%.

Nu vroeg ik me af of dit puur komt door de CPU of door iets anders.

PC specs:
CPU i5 6600
GPU GTX 1080 TI
Geheugen 16 gb DDR4 2116
Windows 10 operating system

Kan iemand ook een schatting geven over de waarde van de volgende onderdelen:
CPU : Intel Core i5 6600
Geheugen : DDR4 16 GB 2133 fury black
Moederbord: Gigabyte GA B150M-D3H

Alvast bedankt!

suijkerbuijk

Senior Member
tja je gaat dat steeds meer zien dat die i5 en zelfs i7 4\8 het niet meer redden .
Ik zal ook nooit niet meer vergeten dat zo mooi uitverkoop was van intel met de 7700k en moederbord .
Die worden nu allemaal ingehaald door de velen cores van amd.

Niet dat je er nu wat aan heb maar goed .
https://www.game-debate.com/motherboard/index.php?mot_id=3859&cpuList=Gigabyte GA-B150M-D3H
Cpu lijst wat zal kunnen werken op je bord.

Wil je de boel verkopen?
Tja wat een gek er voor geeft zeker met de amd core oorlog .

Je cpu staat nu nog steeds als 240euro nieuwe
Normaal zeg je de halve prijs als gebruik.
Helaas voor dat prijs koop je nu nieuw een amd 2600 of 2600x wat veel meer performance geeft
De moederbord ook dat is niks speciaals aan je mag dus blij zijn met 25euro
De geheugen is langzaam en de prijzen staan nu ook laag .

Als ik eerlijk mag zijn mag je blij zijn met 125 tot 150euro voor de set.
Je kan beter de geheugen zelf over zetten naar de ryzen aangezien dat ze ook op 2666 kunnen draaien.

Etxalar

Senior Member
Doe dan ook ram upgraden want 2133 is veel te traag voor de nieuwste cpu's.

Overigens mag je blij zijn als je €100 krijgt voor cpu en mobo en €140 als je het geheugen erbij verkoopt.

Doe dan ook ram upgraden want 2133 is veel te traag voor de nieuwste cpu's.

Overigens mag je blij zijn als je €100 krijgt voor cpu en mobo en €140 als je het geheugen erbij verkoopt.
Ja ik ga alles upgraden.

Welke CPU is het beste puur voor gaming? De ryzen 3800x of de 9700k?

suijkerbuijk

Senior Member
Ja ik ga alles upgraden.

Welke CPU is het beste puur voor gaming? De ryzen 3800x of de 9700k?
De 3600 of de 3600x is ook een optie .
Geen idee wat je budget is maar wel een optie met zijn 6\12 core of een 3700 model met 8\16 versie.
Zal zelf geen intel nemen aangezien de 9000 serie de laatste is voor de huidige bord.
Aan gezien intel 2020 met een nieuwe socket gaat uit komen.
Dan is je upgrade pad weer voorbij .
Krijg je weer zo leuke 7700k offers

Flipking94

Senior Member
De 3600 of de 3600x is ook een optie .
Geen idee wat je budget is maar wel een optie met zijn 6\12 core of een 3700 model met 8\16 versie.
Zal zelf geen intel nemen aangezien de 9000 serie de laatste is voor de huidige bord.
Aan gezien intel 2020 met een nieuwe socket gaat uit komen.
Dan is je upgrade pad weer voorbij .
Krijg je weer zo leuke 7700k offers
Hier kan ik eerlijk gezegd echt niets uithalen. Wat wil je nu zeggen?

Amd met de 2600x biedt ook een serieuze actie in prijs hoor. En hun updatebeleid op am4 is ook niet echt wat ze beloofd hadden, dus nogmaals, ik snap je punt echt niet. Een antwoord op de vraag haal ik in ieder geval er niet uit, nochtans een simpele vraag...

Intel is nog iets beter in games, maar na een aantal patches zal die voorsprong ook wegvallen.

suijkerbuijk

Senior Member
Hier kan ik eerlijk gezegd echt niets uithalen. Wat wil je nu zeggen?

Amd met de 2600x biedt ook een serieuze actie in prijs hoor. En hun updatebeleid op am4 is ook niet echt wat ze beloofd hadden, dus nogmaals, ik snap je punt echt niet. Een antwoord op de vraag haal ik in ieder geval er niet uit, nochtans een simpele vraag...

Intel is nog iets beter in games, maar na een aantal patches zal die voorsprong ook wegvallen.
Dan heb je wat gemist met hun update.
Tot nu toe draait elke b350\450 en de x370\470 gewoon de ryzen cpu.
Alleen de b320 chip niet wat amd altijd heeft gezegd dat het voor lowbudget en igp cpu bedoelt was. (65watt en 95watt cpu)
En zelfs daar houden ze hun woord aangezien de nieuw ryzen met igp gewoon worden onder steunt
Dat de moederbord fabrikanten de update nog niet klaar hebben is een anderen discussie.

De reden dat ik zeg tegen de ts dat de ryzen 3000 serie te nemen is puur omdat de singel klok sneller is dan de 2000serie.
Zeker in zijn game waar we over hebben (directx11 games) zijn zeer gevoelige op de eerste cpu (waar intel altijd wint)

Natuurlijk is de ryzen 2600x versie een leuke cpu maar omdat hij alles nieuw gaat aanschaffen is een 3600 of hoger beter .
Aangezien meer games directx 12 gaan ondersteunen en zeker in de toekomst met de nieuwe consoles (xbox one is een directx 11 gpu en de xbox one x bezit een directx 12 gpu) ( volgende console worden directx 12.1) zal meer multicore cpu belangrijk worden .

Dat ik de optie geef om een ryzen 3600 serie te nemen is puur dat deze hoger klokt met zijn alle core boost waar de anderen op den duur gaan zakken omdat ze anders over hun tdp gaan .
Gaat ts overklokken dan maak het geen moer uit welke hij gaat nemen natuurlijk .

Laatst bewerkt:

Flipking94

Senior Member
En zelfs daar houden ze hun woord aangezien de nieuw ryzen met igp gewoon worden onder steunt
Daar heb ik het niet over. De goedkopere b450 en x470 mobos hebben geen veilige stroomvoer voor de hoger gepositioneerde ryzens en dan moet je dus alsnog upgraden. Daarnaast geloof ik dat 90% van de gebruikers eenzelfde platform blijft gebruiken voor jaren. Ookal zou ik met mijn haswell moederbord een skylake cpu kunnen runnen, heb ik nooit de intentie daartoe gevoeld. Gewoonweg omdat de performanceboost maar marginaal zou zijn. Een 2600x upgraden naar een 3600x is mijn inziens geld weggooien. Just my 2 cents.

zal meer multicore cpu belangrijk worden .
Pffft, van dit soort loze argumenten word ik echt moe hoor. Weet je wel hoelang het heeft geduurd dat 4 cores niet meer voldoende waren voor gaming? Multicore games duurt jaren vooraleer het gemeengoed wordt. Mijn i7 4790 kan daardoor nog vrij goed mee in nieuwe titels. Dus als jij een glazen bol hebt, super, maar ik blijf realistisch.

Nog steeds geen antwoord op de vraag trouwens, waarom kom je niet to the point? :rolleyes:

suijkerbuijk

Senior Member
Daar heb ik het niet over. De goedkopere b450 en x470 mobos hebben geen veilige stroomvoer voor de hoger gepositioneerde ryzens en dan moet je dus alsnog upgraden. Daarnaast geloof ik dat 90% van de gebruikers eenzelfde platform blijft gebruiken voor jaren. Ookal zou ik met mijn haswell moederbord een skylake cpu kunnen runnen, heb ik nooit de intentie daartoe gevoeld. Gewoonweg omdat de performanceboost maar marginaal zou zijn. Een 2600x upgraden naar een 3600x is mijn inziens geld weggooien. Just my 2 cents.

Pffft, van dit soort loze argumenten word ik echt moe hoor. Weet je wel hoelang het heeft geduurd dat 4 cores niet meer voldoende waren voor gaming? Multicore games duurt jaren vooraleer het gemeengoed wordt. Mijn i7 4790 kan daardoor nog vrij goed mee in nieuwe titels. Dus als jij een glazen bol hebt, super, maar ik blijf realistisch.

Nog steeds geen antwoord op de vraag trouwens, waarom kom je niet to the point? :rolleyes:
En wat is nu jouw point ?
Dat tegen ts zeg neem nu geen intel ?

Hier kan je al zien dat meer cores beter gaan werken

Flipking94

Senior Member
En wat is nu jouw point ?
Dat tegen ts zeg neem nu geen intel ?
Kan je aub iets doen aan je grammatica? Het leest gewoon erg moeilijk en ik kan er moeilijk een verhaal van maken.

Mijn point heb ik al gezegd, kort en bondig;

Je 'koop geen intel'-argumentatie was ronduit zwak, vandaar mijn reactie. Maar ook omdat ik gewoon niet begreep wat je bedoelde. :)

suijkerbuijk

Senior Member
Kan je aub iets doen aan je grammatica? Het leest gewoon erg moeilijk en ik kan er moeilijk een verhaal van maken.

Mijn point heb ik al gezegd, kort en bondig;

Je 'koop geen intel'-argumentatie was ronduit zwak, vandaar mijn reactie. Maar ook omdat ik gewoon niet begreep wat je bedoelde. :)
Ik weet dat ik soms niet duidelijk ben
Helaas ben ik dyslexie en komt niet altijd alles goed over.

Flipking94

Senior Member
Helaas ben ik dyslexie en komt niet altijd alles goed over.
Dat verklaart al veel, mijn excuses, daar heb ik dan alle begrip voor. Begrijp me niet verkeerd, amd heeft zeer zeker de betere papieren, maar het upgradebeleid van het platform is bij beide ongeveer hetzelfde, ik zou mijn keuze er niet vanaf laten hangen.

nutty

Senior Member
Zelf zou ik voorstellen aan ts om zijn cpu te vervangen door een 9600K of KF, lijkt mij de meest efficiënte prijs/prestatie upgrade wat die kan doen.
Een 9700k is beter voor meer performance maar ik ben bang dat het VRM gedeelte van dit moederbord te zwak gaat zijn.
Dit bord ondersteunt een 7000 serie als snelste cpu,de 9000 serie wordt niet ondersteunt

• Like
Waarderingen: JMM

JMM

Senior Member
Damned ja, dan heb ik de link die suijkerbuijk heeft gepost verkeerd begrepen..mijn excuses aan ts. :oops:..nog bedankt nutty met je opmerking. ;) ( Had beter zelf research gedaan)

Ook al geef ik zelf de voorkeur aan de nieuwe Ryzen, toch blijf ik erbij dat de 9600k/KF het overwegen waard is als upgrade want als ik het zo lees op Tweakers over de nieuwe Ryzen ervaringen is het voorlopig nog wat behelpen met deze nieuwe AMD cpu, er hangen nog veel haken en ogen aan.

Een 9600K/KF met bijpassend Z370/z390 mobo zal ongeveer even duur of zelfs iets goedkoper zijn dan een 3600/3600x setup.

Hier bijv. de 9600k die zelfs de 6600k er goed van langs geeft:

En hier een vergelijking tussen de 3600x, de 3600 en de 9600k:

Valt wel op hoe weinig de AMD cpu wordt belast t.o.v. de Intel voor ongeveer gelijke prestaties....Keuze is aan TS.

Laatst bewerkt:

Eighty Three

Senior Member
Damned ja, dan heb ik de link die suijkerbuijk heeft gepost verkeerd begrepen..mijn excuses aan ts. :oops:..nog bedankt nutty met je opmerking. ;) ( Had beter zelf research gedaan)

Ook al geef ik zelf de voorkeur aan de nieuwe Ryzen, toch blijf ik erbij dat de 9600k/KF het overwegen waard is als upgrade want als ik het zo lees op Tweakers over de nieuwe Ryzen ervaringen is het voorlopig nog wat behelpen met deze nieuwe AMD cpu, er hangen nog veel haken en ogen aan.

Een 9600K/KF met bijpassend Z370/z390 mobo zal ongeveer even duur of zelfs iets goedkoper zijn dan een 3600/3600x setup.

Hier bijv. de 9600k die zelfs de 6600k er goed van langs geeft:

En hier een vergelijking tussen de 3600x, de 3600 en de 9600k:

Valt wel op hoe weinig de AMD cpu wordt belast t.o.v. de Intel voor ongeveer gelijke prestaties....Keuze is aan TS.
Komt door hyper threading, de load word meer verdeeld.

Vraag aan de TS. Hen je hairworks aan staan, zo ja zet een uit en test dan nog eens? Om hoeveel fps drops gaat het?

suijkerbuijk

Senior Member
De smt van AMD is gewoon veel beter dan die van Intel.
Een van de reden dat AMD zo lage load op zijn cpu bezit.
AMD smt is veel uitgebreider en kan meer instructies verwerken (bijna het dubbele)

Ik zal zeggen dat de ryzen is wat de amd bulldozer had moeten zijn.

Eighty Three

Senior Member
De smt van AMD is gewoon veel beter dan die van Intel.
Een van de reden dat AMD zo lage load op zijn cpu bezit.
AMD smt is veel uitgebreider en kan meer instructies verwerken (bijna het dubbele)

Ik zal zeggen dat de ryzen is wat de amd bulldozer had moeten zijn.
Het komt eerder door Dat de i9 9700k geen hyperthreading heeft daar door ligt de load per core hoger. De load op een i9 9900k ligt weer veel lager per core door HT.

suijkerbuijk

Senior Member
Het komt eerder door Dat de i9 9700k geen hyperthreading heeft daar door ligt de load per core hoger. De load op een i9 9900k ligt weer veel lager per core door HT.
Nee de Intel kan maar 2 instructies per keer verwerken.
AMD kan meer instructies verwerken in smt.
De reden dat Intel het alleen nog maar in de smt
Zal even de gegevens neer zetten.

Dat Intel ht er uit haalt is puur uit eigen belang .

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zen_(microarchitecture)

https://www.agner.org/optimize/blog/read.php?i=838

Laatst bewerkt:
Bovenaan