• Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

cpu bottleneck???

lolgamer

Member
ik heb een game pc met
i5 8600k
1060 3gb (heeft 400w power suply nodig)
8 gb ram
z370 gaming pro moederbord (supports 8th gen processor)
250 gb ssd
512 gb ssd
450 w power suply

mijn cpu zit heel hoog als ik game (zo'n 70/90 procent) terwijl mijn gpu maar op 30/50 procent zit
ik heb het gevoel dat 8 gb ram niet genoeg is en mijn cpu bottleneckt want als ik game zit mijn ram op 6/7 gb (heb 8 gb) zou het kunnen dat mijn ram mijn cpu bottleneckt op komt het door mijn 450 w power suply of aan iets anders zou iemand mij kunnen vertellen of mijn pc gebottleneckt word do

philpend

Senior Member
Heb je problemen tijdens het gamen? De percentages die je opgeeft (allemaal beneden 100%) geven geen aanleiding om problemen te veronderstellen. Sommige games gebruiken nu eenmaal meer cpu kracht dan gpu kracht.
Daarom ook de vraag: welke games speel je en welke resolutie en refreshrate heeft je monitor?

Als je echt problemen hebt bij het gamen kun je de stappen uit deze guide volgen en de resultaten hier posten
https://nl.hardware.info/forum/threads/hulp-bij-stotteren-in-games-of-slechte-prestaties.294553/

jurrian120

Senior Member
ik heb een game pc met
i5 8600k
1060 3gb (heeft 400w power suply nodig)
8 gb ram
z370 gaming pro moederbord (supports 8th gen processor)
250 gb ssd
512 gb ssd
450 w power suply

mijn cpu zit heel hoog als ik game (zo'n 70/90 procent) terwijl mijn gpu maar op 30/50 procent zit
ik heb het gevoel dat 8 gb ram niet genoeg is en mijn cpu bottleneckt want als ik game zit mijn ram op 6/7 gb (heb 8 gb) zou het kunnen dat mijn ram mijn cpu bottleneckt op komt het door mijn 450 w power suply of aan iets anders zou iemand mij kunnen vertellen of mijn pc gebottleneckt word do
Welkom op het forum.

Het zal helpen als je vertelt welke games je speelt.
Verder is je RAM het probleem als ik je verhaal zo lees. Tevens is 8 GB voor hedendaagse games ook aan de magere kant.

Je CPU mag het probleem niet zijn.

jurrian120

Senior Member
ik heb 100/120 fps en ik heb een 144 hz monitor dus ik wel wel boven de 144 frames zitten
Weet welk dat als je zoveel frames haalt je CPU het zwaarder gaat krijgen en aangezien je een K CPU hebt met een z serie chipset is het ook aan te raden om je CPU een leuke OC te geven.

UFO7

Geband
Je moet de launcher sluiten nadat je fortnite hebt opgestart. Daar zijn wat problemen mee.
Op een of andere manier heeft die launcher een hoge CPU gebruik.

Bovenaan