1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

CPU Base/Turbo en OCing

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door PredCaliber, 2 jan 2019.

1. PredCaliber

PredCaliber Senior Member

Sinds:
    11 jun 2013
    Beste mede HW-infoers,

Ik wist niet zeker of ik dit topic in het OC gedeelte moest zetten, of bij CPU/MOBO/RAM, maar uiteindelijk gekozen voor het laatste omdat het wat meer basis vragen zijn dan secifieke ''how to'' OC dingen.
    Morgen ga ik onderstaande nieuwe mobo/cpu/RAM set in elkaar rammen,
    - Msi mpg z390 gaming pro carbon
    - Intel i7 9700k
    - Kingston HyperX Predator 16GB DDR4-3200 CL16 kit
    - be quiet! Dark Rock Pro 4 CPU cooler

Ik heb mij wat in zitten lezen over OCen op Coffee Lake Refresh, maar wat ik niet helemaal snap is het volgende:

1: Een wat high end CPU heeft (inmiddels al een tijdje) een base en turbo clock. Nu lees ik overal wel het officiële verhaaltje dat de CPU de turbo in zal schakelen als ''het nodig is'', maar hoe bepaald de CPU nou ''of het nodig'' is?
    Zeker bij games/applicaties die op enkele cores draaien is het wel fijn om te weten dat deze turbo snelheid wel gepakt gaat worden, omdat bijvoorbeeld bij mijn CPU (de 9700k) het verschil tussen base en turbo nogal groot is. (3,6ghz base en 4,9 turbo!)

2: Ik lees in verschillende guides dat de 9700k op flink wat of alle 8 cores overclocked kan worden naar 5,1 ghz. Bedoelen ze hiermee dan de turbo frequentie? of echt stock 5,1 ghz? Is het dan niet onzettend energie slurpend als constant alle cores op 5ghz+ draaien?

2. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Als hij het nodig heeft klopt, maar die turbo frequentie is niet op alle cores. Meer single thread.

Als je overclocked op alle cores is het de baseclock die je omhoog gooit. Als je overclocked zet je ook de turbo uit want die heeft ook geen nut meer.

En ja als je alle cores omhoog gooit gaat het verbruik van je CPU ook flink omhoog. Niet alleen dat maar ook komt er veel meer hitte af.

En niet vergeten dat alle 9700k niet hetzelfde zijn. De 1 haalt hogere clock speeds dan de andere.

3. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    De CPU bepaald of het nodig is aan de hand van de belasting van de CPU.
    Wanneer de turbo wat doet kan ingesteld worden in de bios.
    Als je dit op auto laat staan zal dit de std intel instelling zijn.

Zoals @division al zegt gaat je verbruik bij overclocken op all cores flink omhoog en heb je meer warmte.
    Verder moeten je koeler,moederbord en je voeding dat hogere verbruik ook aan kunnen
    Je hebt dus een goede koeler , mobo en voeding nodig.
    Ik denk dat je met dat MSI bord en die dark rock pro een heel eind komt.
    de benodigde voeding hangt ook af van de GPU die je erin hebt hangen.
    lees anders eens een Coffeelake OC guide:
    https://www.tweaktown.com/guides/8481/coffee-lake-overclocking-guide/index.html

waar division ff fout zit is dat je bij een OC niet de baseclock omhoog gooit maar de multiplier.

4. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Alleen als er 1 core belast wordt boost hij automatisch naar 4,9Ghz, bij meer cores is dit lager. Tabelletje hoe dit bij de 9700k zit:

upload_2019-1-2_12-44-14.jpeg A
    De meeste Z390 moederborden hebben ook de mogelijkheid om in de bios in te stellen dat alle cores naar de single core boost snelheid komen. Dat is al een soort automatische overklok. Afhankelijk van je merk moederbord heet dat 'all core boost' of anders. Als de cpu de boost niet nodig heeft zal hij teruggaan naar een lagere frequentie, ook bij de all core boost.

Niet elke cpu kan even hoog overgeklokt worden zoals division al schreef. Dit hangt af van de kwaliteit van de chip en er zit een dosis geluk bij als je er 1 krijgt die heel ver kan worden overgeklokt. Daarom heet dit ook "Silicon Lottery". Gemiddeld zit de 9700k rond de 5.0Ghz maar bij individuele exemplaren kan dit dus iets meer of minder zijn.

Je kunt wel cpu's krijgen die van te voren getest zijn en gegarandeerd een bepaalde kloksnelheid halen bij overklokken, maar die zijn erg duur: https://www.caseking.de/pc-komponen...ed-cpu?ckFilters=4197-10803&ckTab=0&sSort=103

Laatst bewerkt: 2 jan 2019
  5. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Hij bepaald niet wanneer het nodig is, maar of het kan. Afhankelijk van temperatuur, stroomverbruik en andere limitaties gezet door het moederbord of de Intel spec.

eismc2 vindt dit nuttig.
  6. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Daarmee gaat de baseclock ook omhoog...

7. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Doe je voorzichtig?

Eh ja, dat is de trade-off. Meer prestaties voor meer energie/warmte/herrie. En da's geen lineair verband.

Misschien moeten we even een stap terug zetten: waarom wil je eigenlijk overklokken?

8. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Ik denk gevalletje: niet omdat het moet maar omdat het kan :p

9. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    upload_2019-1-2_12-47-8.jpeg

wailingwimmy en JB56 vinden dit nuttig.
  10. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Nee hoor die blijft gewoon op 100 lopen, CPU snelheid = bclk x multiplier.
    je kan wel via bclk overclocken maar dat is niet zo stabiel bij intel.

11. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Dat is de ouderwetse manier haha

12. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Beetje babylonische spraakverwarring dit. @wailingwimmy refereert aan BCLK oftewel base clock rate. TS refereert aan de processor base frequency, de kloksnelheid die een cpu out of the box onder alle omstandigheden op alle cores moet kunnen halen. Alles daarboven is turbo.

wailingwimmy vindt dit nuttig.
  13. PredCaliber

Sinds:
    11 jun 2013
    Bedankt allemaal! Wat een hoop nuttige info weer.
    De reden dat ik een OC wilde doen is omdat ik wat oudere spellen mod, die ontzettend veel baat hebben bij hogere clocksnelheden op single core tot en met quad core. Ik zal t.z.t. eens mijzelf rustig verdiepen hierin, maar ik ben inmiddels al een hoop wijzer.

Ik weet van vroeger nog dat die auto OC dingen in de bios niet aan te raden zijn vanwege het hoge stroom verbruik, is dat nog steeds zo eigenlijk?

14. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Hedendaagse cpu's beschikken out of the box over geavanceerde turbo modi die zo'n 90/95% van het potentieel van je cpu kunnen benutten, waaronder ook jouw 9700K die stock op alle cores al 4,6 GHz draait. De tijden dat je door over te klokken er 'gratis' 20% of meer bij kreeg zijn wel een beetje voorbij (alhoewel dat bij enkele lager gepositioneerde Ryzens nog wel voorkomt). Ik zou dus vooral kijken of je op stock settings voldoende prestaties hebt, alvorens over te gaan klokken.

15. PredCaliber

Sinds:
    11 jun 2013
    Nou alles draait, ben er dik tevreden over en ik ga het maar even aankijken met de stock snelheden.
    Het enige waar ik bang voor ben dat ik weer niet ga OC-en, omdat mijn vorige 2 builds (i7 960 en i7 4790k) beiden ook OC potentieel hadden, maar ik die ook nooit een OC gegeven heb. Toen ze beide op hun einde zaten was het eigelijk al te laat om te OC-en ;) vandaar.

(Mijn usersysteem mochten mensen interesse hebben. )

16. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Mooie build !
    En het is nooit te laat om te OC'n ;)

17. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Makkelijkste manier om te beginnen met een redelijke OC, is alle 8 cores op de max. turbo multiplier zetten (In jouw geval 49 dus) en "Enhanced multi core..." disabelen, moest dat aan staan.
    Je hoeft verder ook niet met de Vcore te klooien of andere settings in het bios veranderen.
    99,9% van de huidige cpu's hebben daar geen problemen mee.

Als het opstarten lukt dan de temps in de gaten houden tijdens stressen want het kan zijn dat het moederbord alsnog de Vcore automatisch ietsjes hoger zet (Toch bij de Gigabyte varianten) en zullen dus de temps een beetje omhoog gaan maar normaal gezien niets om je druk over te maken, gewoon om te checken.

Mooie build en succes, zou ik zeggen. ;)

Laatst bewerkt: 8 jan 2019
    PredCaliber en wailingwimmy vinden dit nuttig.