Concept shopervaring ongeschikt?

Alessiojs

Member
Beste,

Hoe kan het zo zijn dat een shop uitkomt op 4 a 5 sterren als een klant aangeeft hier nooit meer te gaan bestellen?
Het beoordelingssysteem probeert objectief te zijn, maar slaat de plank volledig mis.

"Megekko maakt na aankoop reklame voor Winkelenensparen.nl. Dit is een bekende scamsite met een uiterst dubieus verdienmodel. Zie klachtenkompas.nl voor honderden klachten over onterechte afschrijvingen. Dat Megekko hiermee in zee gaat is voor mij reden om nooit meer iets bij ze te kopen. Zonde, verder lijkt het een goed functionerende webwinkel!"

Ik probeer dit aan te kaarten via de shopervaring, en schrijf door dit rare systeem zomaar een 4-sterrenreview!
In dit systeem kan een shop zijn werk doen op een aantal vlakken, zn klanten oplichten, en toch nog een zeer positieve review krijgen. Het meest belachelijke hierbij is dat de review niet te verwijderen blijkt!

Hoe kan dit op een serieuze IT site?

Yobopan

Member
Dag Alessiojs,

Ikzelf heb mijn computer hardware bij Megekko gekocht en kreeg wel alles netjes geleverd binnen de aangegeven verzendtijd. Mijn pakket was ook prima, alleen na mijn aankoop werd ik gewezen naar een of andere pagina over ''korting sparen''. Natuurlijk ben ik hier niet op ingegaan want ik binnen een oog blik ''dit is een scam!''. Ik heb Megekko hier nooit op aangesproken helaas, dit is wel heel onprofessioneel van hun! Goed van je dat je hier een aanspreekpunt van hebt gemaakt door middel van deze topic. Indien mogelijk zal ik mijn eigen review van Megekko aanpassen.

jurrian120

Senior Member
Beste,

Hoe kan het zo zijn dat een shop uitkomt op 4 a 5 sterren als een klant aangeeft hier nooit meer te gaan bestellen?
Het beoordelingssysteem probeert objectief te zijn, maar slaat de plank volledig mis.

"Megekko maakt na aankoop reklame voor Winkelenensparen.nl. Dit is een bekende scamsite met een uiterst dubieus verdienmodel. Zie klachtenkompas.nl voor honderden klachten over onterechte afschrijvingen. Dat Megekko hiermee in zee gaat is voor mij reden om nooit meer iets bij ze te kopen. Zonde, verder lijkt het een goed functionerende webwinkel!"

Ik probeer dit aan te kaarten via de shopervaring, en schrijf door dit rare systeem zomaar een 4-sterrenreview!
In dit systeem kan een shop zijn werk doen op een aantal vlakken, zn klanten oplichten, en toch nog een zeer positieve review krijgen. Het meest belachelijke hierbij is dat de review niet te verwijderen blijkt!

Je bekijkt het verkeerd. Zoals je al aangeeft bied Megekko een service van winkelsparen aan. Hier staat duidelijk dat je ervoor moet betalen, ook kan je daar nee op zeggen.

Verder bij die shop meerdere keren iets besteld voor duizende euro's en nooit een probleem mee gehad. Enige waar ik mee zit is dat je alsnog mag aftikken voor de verzending, iets wat bij andere shops gratis is (in ieder geval in de prijs verwerkt is).

Verder is het sterren systeem wel correct. Je moet alleen even kijken wie dat toebedeeld heeft. Dus niet dat er een van Marketing tig reviews schrijft.

Forum m8

Senior Member
Krijg je dat per mail? Want daar was een soort opt-in voor iets volgens mij? Of zo'n pop-in na de bestelling? Ach, die klik ik gewoon binnen een seconde dicht. Conrad stuurt ook ladingen met reclame voor een vage kortingssite met welke bestelling mee.

iets wat bij andere shops gratis is (in ieder geval in de prijs verwerkt is).
Nee hoor, dat gratis verzenden raakt weer uit de mode.

Vorige week nog besteld omdat ze alles wat ik nodig had op voorraad hadden voor een normale prijs. Die verzendkosten worden ook gemaakt, dus tja.

jurrian120

Senior Member
Krijg je dat per mail? Want daar was een soort opt-in voor iets volgens mij? Of zo'n pop-in na de bestelling? Ach, die klik ik gewoon binnen een seconde dicht. Conrad stuurt ook ladingen met reclame voor een vage kortingssite met welke bestelling mee.

Nee hoor, dat gratis verzenden raakt weer uit de mode.

Vorige week nog besteld omdat ze alles wat ik nodig had op voorraad hadden voor een normale prijs. Die verzendkosten worden ook gemaakt, dus tja.
Ik bestel eigenlijk alleen bij MM, Azerty en Megekko, waarbij Megekko alleen geld voor het verzenden vraagt.

Verder is het een popup/tussen pagina op hun website. Via de mail wordt ik er niet lastig door gevallen.

philpend

Senior Member
En het prijsverschil tussen megekko en een andere goedkope aanbieder (je ziet het vaak in vergelijking met azerty) is vaak precies de hoogte van de verzendkosten. Bij de een is het gratis verzenden, maar je betaald voor het product net het bedrag meer dat megekko voor de verzendkosten vraagt. Lood om oud ijzer dus.

Om terug te komen op de vraag van TS: het sterrensysteem is puur gebaseerd op de meerkeuzevragen die je beantwoord, niet op de tekst die je er zelf nog bij zet. Het aanbieden van dat winkelsparen is voor mij zelf geen reden om niet meer bij megekko te kopen. De informatie erover is dermate duidelijk dat ik daar Sowieso ver uit de buurt blijf, en mij afvraag hoe dom je moet zijn om er wel aan mee te doen.

Laatst bewerkt:

Forum m8

Senior Member
En het prijsverschil tussen megekko en een andere goedkope aanbieder (je ziet het vaak in vergelijking met azerty) is vaak precies de hoogte van de verzendkosten. Bij de een is het gratis verzenden, maar je betaald voor het product net het bedrag meer dat megekko voor de verzendkosten vraagt. Lood om oud ijzer dus.
Dikke besparing als je meer koopt dan 1 exemplaar.

Sandervunderink van de elektromateriaal doet het zo; gratis verzenden vanaf 200 euro en vanaf 1000 euro ook nog 4% korting.

Beste,

Beste,

Het shopervaringensysteem beoordeelt alles aspecten die te verwachten zijn bij het aankoopproces. Deelname aan een dubieus beoordelingssysteem viel destijds (2009) buiten de scope van het systeem en is dan ook niet meegenomen in het ontwerp. Het is in 10 jaar tijd ook nooit eerder voorgekomen. Je loopt dus wat hard van stapel. Wellicht moeten we een vraag toevoegen 'probeerde site je deel te laten nemen aan een dubieus concept na aankoop?' - dat is iets waar we naar moeten kijken nu we op deze issue zijn geattendeerd. De eerste stap is uitzoeken hoe dat zit met die site, en eventueel gewoon contact opnemen met Megekko in het kader van hoor en wederhoor.

Dat is hoe een serieuze IT site te werk gaat.

Forum m8

Senior Member
Er staat me wel iets bij dat me gevraagd werd of ik ergens voor in aanmerking wilde komen. Dan zou je wel een mail krijgen met een verzoek kop shopreview. Ik heb gewoon nee geklikt.

Alessiojs

Member
Beste,

Het shopervaringensysteem beoordeelt alles aspecten die te verwachten zijn bij het aankoopproces. Deelname aan een dubieus beoordelingssysteem viel destijds (2009) buiten de scope van het systeem en is dan ook niet meegenomen in het ontwerp. Het is in 10 jaar tijd ook nooit eerder voorgekomen. Je loopt dus wat hard van stapel. Wellicht moeten we een vraag toevoegen 'probeerde site je deel te laten nemen aan een dubieus concept na aankoop?' - dat is iets waar we naar moeten kijken nu we op deze issue zijn geattendeerd. De eerste stap is uitzoeken hoe dat zit met die site, en eventueel gewoon contact opnemen met Megekko in het kader van hoor en wederhoor.

Dat is hoe een serieuze IT site te werk gaat.

Hi David,

Dank voor je reactie, ik begrijp dat jullie een zo objectief mogenlijk beoordelingsproces hebben proberen te ontwerpen.
Wat mij, in dit ontwerp, vooral stoort is dat als een webshop 90% van de dingen goed doet, en op een vlak zwaar onvoldoende scoort, deze Zeker geen 4.5 sterren verdient!

Dat niet alles te vangen is begrijp ik, maar een van de vragen gaat over algemene waardering voor de bestelling. Als een klant hier "Slecht" invoert, kan de beoordeling die deze klant uitstuurd natuurlijk niet meer als 3sterren(voldoende) krijgen. Vervelende verrassing als je dan later je review met 4 sterren terugziet, je score raad anderen aan om bij deze webshop te bestellen, terwijl je hier ontevreden over bent. Ik denk dus ook niet dat ik heel hard van stapel loop door te stellen dat het systeem niet geschikt is.

Is het niet kunnen verwijderen van een review hoe een serieuze IT site te werk gaat?

Alessiojs

Member
Heel erg kinderachtig dat jullie mijn feedback weggooien omdat een andere member met (deels) dezelfde mening dit niet normaal kon communiceren. Staat jullie niet goed. Ik zou het tof vinden als jullie inhoudelijk reageren op mijn argumenten.

Alessiojs

Member

Om terug te komen op de vraag van TS: het sterrensysteem is puur gebaseerd op de meerkeuzevragen die je beantwoord, niet op de tekst die je er zelf nog bij zet. Het aanbieden van dat winkelsparen is voor mij zelf geen reden om niet meer bij megekko te kopen. De informatie erover is dermate duidelijk dat ik daar Sowieso ver uit de buurt blijf, en mij afvraag hoe dom je moet zijn om er wel aan mee te doen.
Als je heel erg dom moet zijn om gebruik te maken van een aangeboden "service" ben ik van mening dat het promoten van deze service/scam een negatief effect heeft op de shopervaring.

philpend

Senior Member
Dat zal het verschil zijn tussen jou en mij; ik erger mij totaal niet aan het aanbieden van die service (kan immers 'neen' zeggen) en voor mij heeft die dus geen invloed op mijn shopervaring. Het is uiteraard je goed recht om je eigen mening daarover te hebben.

Alessiojs

Member
Dat zal het verschil zijn tussen jou en mij; ik erger mij totaal niet aan het aanbieden van die service (kan immers 'neen' zeggen) en voor mij heeft die dus geen invloed op mijn shopervaring. Het is uiteraard je goed recht om je eigen mening daarover te hebben.
En dus zou jij de shop wel met een hoge waardering beoordelen, wat helemaal goed is, jou shopervaring is immers prima :) Wat ik hier probeer aan te kaarten is dat mijn ervaring niet prima is, ik dit in de review ook aangeef met een "slecht" voor algemene waardering, en dat dit achteraf een positief aantal sterren genereerd en ik de review niet kan verwijderen.

Bovenaan