Computerspeakers 2.1 steeds kapotgespeeld (bass).

Wat TS wil bereiken gaat met zowel de Sony als de Onkyo niet lukken.
Als je flink hard gaat spelen met relatief lichte versterkers, op speakers die een redelijk hoog vermogen aan kunnen maar waarvan de gevoeligheid aan de lage kant is, dan loop je het risico de de versterker gaat clippen, zwaai dan maar gedag naar je speakers.
TS heeft voor zijn doel gewoon een PA setje nodig, daar wil je niet naast wonen. :eek:
TS wil dit bereiken
DOEL : 70-80 muziek digitaal (via PC) op luidsprekers met dezelfde kwaliteit als vroeger met mijn analoge discobar (flinke bass en uitspringende treble).
Voor mijn mancave (party met vrienden) - ruimte is beperkt (4 x 5 m)
Welke configuratie kun je me adviseren ?
Een PA set lijkt mij voor 20m2 een beetje overdreven.
Ook moet je het budget van 500euro niet vergeten, daar koop je geen goede PA set voor.

FeaR

Senior Member
User systemen
Zou het tegenvallende resultaat van de Sony niet aan de analoge verbinding met de pc kunnen liggen ?
Met de Onkyo kan het optisch.
Daar zie ik het verschil, niet in het wattage.
De PC is toch puur de bron en meer niet? Volume op 100% en alles in de receiver of op de speakers regelen?

Ik wacht de test van TS eens af. Ik vind het maar lastig een beeld te krijgen van de situatie en wat er nu echt gewenst wordt. Dat de 2.1 van Logitech het niet trekt kan ik inkomen, maar dat de Tannoy niet het gewenste geluid voort brengen doet me toch denken dat er hier meer aan de hand is.

Dit lijkt mij ook wel een flinke upgrade t.o.v. een Z623: https://www.teufelaudio.nl/pc/concept-e-450-digital-5-1-set-p15407.html
Er zijn ook lichtere en dus goedkopere sets met subwoofer.
In de basis is dat hetzelfde als de defect gespeelde 2.1 Logitech, alleen dan met meer aansluitingen en drie extra speakers. Voor het gebruik van TS zou ik ook zo'n set afraden.

Wat TS wil bereiken gaat met zowel de Sony als de Onkyo niet lukken.
Als je flink hard gaat spelen met relatief lichte versterkers, op speakers die een redelijk hoog vermogen aan kunnen maar waarvan de gevoeligheid aan de lage kant is, dan loop je het risico de de versterker gaat clippen, zwaai dan maar gedag naar je speakers.
TS heeft voor zijn doel gewoon een PA setje nodig, daar wil je niet naast wonen. :eek:
Welke versterker, wellicht met meer vermogen, is dan geschikt voor 89 dba om niet te vervormen?
Bij analoge input op de Sony (platenspeler) werken de Tannoys goed.

Kwestie hardheid, ik denk niet dat de dba zo extreem zijn, wel flinke bas. Buren wonen op afstand en de test buitenshuis op overlast is gedaan, miniem.

Dat de Sony een flauw geluid geeft, dus eigenlijk niet werkt met de PC komt wellicht doordat de aansluiting en kabel niet juist is.
Jack 3,5 naar Tulp (op aux bij versterker).

xzandr

Senior Member
User systemen
Welke versterker, wellicht met meer vermogen, is dan geschikt voor 89 dba om niet te vervormen?
Bij analoge input op de Sony (platenspeler) werken de Tannoys goed.

Kwestie hardheid, ik denk niet dat de dba zo extreem zijn, wel flinke bas. Buren wonen op afstand en de test buitenshuis op overlast is gedaan, miniem.
Dat je met een draaitafel op de phono ingang van een betaalbare versterker wel voldoende bassdrive ervaart verbaast me niet, je zit feitelijk naar een soort vervorming te luisteren die in deze situaties best leuk overkomt.
Een pc heeft dit niet, je kan het effect van de draaitafel met een digitale bron hooguit benaderen met een apparaat als dit.

Dat de Sony een flauw geluid geeft, dus eigenlijk niet werkt met de PC komt wellicht doordat de aansluiting en kabel niet juist is.
Jack 3,5 naar Tulp (op aux bij versterker).
Die kabel zal het probleem niet zijn, het gaat om het signaal.
De jack naar tulp oplossing is kwa geluidskwaliteit niet de beste en gevoelig voor interferentie met onderdelen van je PC.
Maar het zou voor jouw toepassing voldoende moeten zijn.
Ik vermoed dat de onboard geluidschip niet zo best is , welk moederbord heb je ?

Asrock Z390 PRO4 Z390
Dat is niet de aller beste, kom op internet meer klachten tegen over slechte bas weergave.
Helaas heeft hij ook geen optische uitgang dus de Onkyo optie heft dan ook geen meerwaarde.
Het problem is dat het analoge signaal dat via de jack naar tulp naar je versterker loopt door de onboard chip van digitaal naar analoog wordt omgezet en dat doet hij niet erg goed.
Je zit dus met een slecht bronsignaal en dat gaat geen enkele versterker/PA instalatie oplossen.
Een moderne versterker /PA instalatie heeft zelf een DAC ( digital to analog converter) die beter is dan de onboard chip.
Hiervoor moet je echter het digitale signaal vanuit je PC naar die versterker sturen en dat lukt niet met jouw moederbord.
Je hebt dan 2 opties:
- Je audio bestanden via network kabel /wifi of vanaf een usb stick op een daarvoor geschikte versterker/PA afspelen.
Dit moet voor 500 euro haalbaar zijn maar het blijft veel geld.
- Je Sony versterker aansluiten op een externe USB DAC, die ontvangt het digitale signaal van je PC via USB en stuurt vervolgens het analgoe signaal naar je versterker.
Zo,n usb DAC heb je van 20 tot 200, je zou eens op internet kunnen zoeken naar wat reviews.
Miscchien kan @FeaR een goede aanbevelen.

FeaR

Senior Member
User systemen
Miscchien kan @FeaR een goede aanbevelen.
Nope, ik heb overal devices met digitale ingangen en gebruik dus geen externe DAC. Ik moet wel zeggen dat we nu in de buurt gaan komen van dezelfde aard of er klankverschillen zitten tussen kabels en dergelijke. Een externe DAC is idem zo'n onderwerp. Je hebt ze van een paar tientjes tot een paar duizend euro. Er zijn mensen die het verschil horen en mensen die technisch (kunnen) onderbouwen dat er geen verschil in zit. Ik heb geen ervaring met DACs om hier iets over te kunnen zeggen. Aangezien ik meer van de techniek ben (en dus ook niet geloof ik klankverschillen tussen kabels en gelijk afgestelde versterkers) zou ik neigen naar het tweede: koop er eentje van een paar tientjes. De Realtek ALC892 op de Asrock van TS is niet de beste en minder dan Realtek ALC1220 maar of dat voor dit soort problemen kan zorgen?

FeaR

Senior Member
User systemen
Zou deze kunnen een high end oplossing brengen ?
ASUS Essence STX II High-Fidelity Audio Card geluidskaart
Heb je al een keer de Tannoy speakers aan de Onkyo versterker gehangen? Dat gaat verschil maken ten opzichte van het 2.1 Logitech setje. Andere geluidskaarten of externe DAC is mijns inziens geneuzel in de marge en gaat geen gigantische verschillen maken.

Heb je al een keer de Tannoy speakers aan de Onkyo versterker gehangen? Dat gaat verschil maken ten opzichte van het 2.1 Logitech setje. Andere geluidskaarten of externe DAC is mijns inziens geneuzel in de marge en gaat geen gigantische verschillen maken.
Ik heb nog geen Onkyo. Dat is net het advies dat ik zoek.
- nieuwe versterker voor mijn Tannoy, eventueel met extra geluidskaart voorzien van RCA uitgang
- geluidskaart voorzien van RCA uitgang op mijn Sony versterker

FeaR

Senior Member
User systemen
Ik heb nog geen Onkyo. Dat is net het advies dat ik zoek.
Waar komt die Onkyo uit een eerdere post dan vandaan? Waarop is die gekozen? Ik denk nog steeds dat je met een versterker en de Tannoy speakers een heel eind moet komen. Echter de slechte kwaliteit van de Sony snap ik niet. Zeker niet dat iets als een Logitech 2.1 beter is als de Sony met de Tannoy. Een nieuwe receiver kan, maar in theorie denk ik dat je het verschil niet gaat merken tussen die twee. Maar goed, dat denk ik van een nieuwe geluidskaart of DAC ook niet. Of de Sony moet echt kapot zijn.

Laatst bewerkt:

philpend

Senior Member
User systemen
Wellicht dat de aux-ingang van je sony niet meer helemaal lekker is? Probeer hem eens op de cd-ingang aan te sluiten, wellicht dat dat je probleem oplost. In principe moet een 2 x 30w versterker meer dan voldoende herrie kunnen produceren, ik denk dat er ergens iets kapot is of niet juist ingesteld. Je hebt wel het uitgangsvolume aan de computterkant op max gezet?

govie

Senior Member
User systemen
Computerspeakers van 200W? Meen je dat werkelijk? Dat zijn geen computerspeaker meer, zelfs die eerder genoemde 5W is daarvoor al aan de ruime kant.
Dat is deels waar maar ook arbitrair. Immers een hoger vermogen vraagt om een hoger speakerkast volume, wat weer een goede invloed kan hebben op de soundstage van een speakersset. Ik heb tot vorige week een oude Standard versterker (voorlopend bedrijf wat Marantz is geworden) met 2x80Watt continu belastbaarheid Magnat Monitor B uit 1980 aan mijn pc gehad voor een paar jaar. De soundstage van die joekels is enorm. Als je dan voor je bureau lord of the rings aanzet en gandalf dendert van de berg af met zijn rohirren, dan zit je klappertanden zo lekker dat die soundstage voelde t.o.v. van iedere pc speakerset die ik ooit heb gehad. 39 jaar leeftijdsverschil en nog steeds zuigen de meeste nieuwe pcspeakersets i.v.t. echte speakers.
Ik ben het ook meestal niet eens met mensen die claimen dat een pc speakers iets heel anders is dan een normale speaker. Er zitten gewoon speakeronderdelen in en vaak van mindere kwaliteit dan in normale audiospeakers. Iedereen kent die Logitech pc speakertjes wel waarvan de tweeter een dummy is.

Het bestaansrecht van een speaker ligt in het perfect weergeven van de audio zoals de maker bedoeld heeft. Vandaar ook altijd die rechte weergave lijn die Hardware.info laat zien in hun speakertestjes en volgens mij is er totaal geen reden te bedenken waarom een standaard stereospeakerset+versterker dit niet minimaal zo goed zouden moeten kunnen weergeven als een pc speakers, ook op hoger vermogen. Daarom zou ik eerst de speakers uitwisselen en kijken of het dan beter wordt of slechter en als het slechter wordt dan is de kans aannemelijk dat het aan het ingangssignaal kan liggen en dan kun je daar als gebruiker iets voor verzinnen denk ik dan.

Bovenaan