Computer start soms wel, soms niet

kutzooi

Member
Hallo allemaal,

Ik zit nu 2 weken met het probleem dat mijn computer soms niet opstart en soms wel.
Wat er zegmaar gebeurd is ik druk hem aan en mijn toetsenbord begint licht te geven verder niks.
Ik heb van alles al geprobeerd, BIOS-Update, RAM in een ander slot, etc.
Ik denk nu zelf dat mijn moederbord gewoon kapot is en ik wil dus een nieuwe bestellen.
Natuurlijk wil ik zeker weten dat het mijn moederbord is dus had ik nog een andere voeding geprobeerd.
Deze voeding die ik had geprobeerd werkte perfect, alles starten weer zoals normaal op. 3 keer helemaal uitgezet en weer opgestart maar niks geen problemen.
Nu is mijn vraag zal dit dan nog steeds aan het moederbord liggen?
Graag hoor ik van jullie.

Met vriendelijke groet,

Rick

joz

Senior Member
Nee logischer lijkt me de voeding.
Meestal overigens met dergelijke problemen. Je hebt het nu al uitgesloten met de andere voeding, afhankelijk hoe regelmatig dit voorheen optrad (wat je niet vermeld) is het opgelost. Ook vermeld je niet wat de spanningen waren die de oude voeding leverde. Kan je vaak zien in het bios, volgens ATX standaard mag de spanning niet meer dan 5% afwijken. Als de bios het niet laat zien kan je het met software doen, en dan ook kijken wat de waarden zijn onder load. Software metingen zijn niet super betrouwbaar, maar het is wat.

Daarnaast is het altijd handig om de specs van je PC te weten, met name de voeding, en dan precieze type en merk (niet 500 watt voeding bv, want dat zegt niets).

kutzooi

Member
Eerder deed me PC dit niet, het is echt de laatste 2 weken dat deze zo doet. Maar om de tijd word het steeds lastiger om hem weer opgestart te krijgen.
Eerder had ik een andere voeding gebruikt dat is de FSP450-60EMDN (Hiermee heb ik ook de computer getest)
8 maand geleden had ik een MWE GOLD 650 FULLY MODULAR gekocht. Deze had ik gekocht zodat ik toekomstige upgrades zal kunnen doen bijvoorbeeld een nieuwe videokaart.

Hier heb ik nog een link met de staat hoe ik hem heb gekocht
https://tweakers.net/pricewatch/862259/medion-erazer-p46002/specificaties/

Nieuwe onderdelen:
Water koeling: MasterLiquid Lite 240
Nieuwe case: Cooler Master MasterBox MB520
En de voeding: MWE GOLD 650 FULLY MODULAR

wailingwimmy

Senior Member
Eerder deed me PC dit niet, het is echt de laatste 2 weken dat deze zo doet. Maar om de tijd word het steeds lastiger om hem weer opgestart te krijgen.
Eerder had ik een andere voeding gebruikt dat is de FSP450-60EMDN (Hiermee heb ik ook de computer getest)
8 maand geleden had ik een MWE GOLD 650 FULLY MODULAR gekocht. Deze had ik gekocht zodat ik toekomstige upgrades zal kunnen doen bijvoorbeeld een nieuwe videokaart.

Hier heb ik nog een link met de staat hoe ik hem heb gekocht
https://tweakers.net/pricewatch/862259/medion-erazer-p46002/specificaties/

Nieuwe onderdelen:
Water koeling: MasterLiquid Lite 240
Nieuwe case: Cooler Master MasterBox MB520
En de voeding: MWE GOLD 650 FULLY MODULAR
Sorry dat ik het zeg maar de inhoud van je posts is een beetje een " k*tzooi" .
het is me total niet duidelijk welke voeding het nu wel doet en welke niet.
Verder is het problem met een andere voeding toch opgelost ?

kutzooi

Member
Sorry dat ik het zeg maar de inhoud van je posts is een beetje een " k*tzooi" .
het is me total niet duidelijk welke voeding het nu wel doet en welke niet.
Verder is het problem met een andere voeding toch opgelost ?
Ik gebruik momenteel de MWE GOLD 650 fully modular,
Deze wil ik graag blijven gebruiken want die andere (FSP450-60EMDN) is oud, kabels zijn te kort en is niet fully modular.

De MWE GOLD 650 fully modular is de gene die waarmee de computer niet opstart. Maar zodra ik hem aan doe krijgt mijn toetsenbord wel stroom, dus ik weet niet zeker of dit dan echt aan de voeding ligt.

joz

Senior Member
Niet de meest denderende voeding;
https://nl.hardware.info/reviews/8903/13/cooler-master-mwe-gold-voedingen-review-kan-een-80plus-gold-te-goedkoop-zijn-conclusie

Je toetsenbord krijgt stroom over de 5V lijn, de rest van zo'n beetje alle componenten in je PC krijgen stroom via 12V lijnen. Zegt dus niet zo heel veel.

FSP is nog meer een budget merk, en zou ik idd niet meer gebruiken, zeker niet als die al oud is.

Kijk dus is naar de spanningswaarden als de PC het wel doet met de Coolermaster PSU.
Maar lijkt me dat die PSU gewoon niet OK is.

Etxalar

Senior Member
De MWE GOLD 650 fully modular is de gene die waarmee de computer niet opstart. Maar zodra ik hem aan doe krijgt mijn toetsenbord wel stroom, dus ik weet niet zeker of dit dan echt aan de voeding ligt.
Heb je de kabels correct aangesloten? Post eens een foto van de binnenkant van het systeem.
FSP is nog meer een budget merk
FSP maakt van budget tot high-end en niets van dat merk is echt slecht. be quiet! Dark Power Pro P11 bijvoorbeeld komt van FSP en dat is high-end.
Ga ervan uit dat wanneer een voeding in een HWI review goed scoort, de voeding ook daadwerkelijk goed is:
Daar zou ik niet blindelings vanuit gaan.

Bovenaan