1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Computer reboot tijdens gamen/gpu stresstest

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door Dylan94, 11 nov 2015.

1. Dylan94

Dylan94 Member

Sinds:
    11 nov 2015
    Hallo allen,

Zoals de titel al zegt start mijn computer uit het niets opnieuw op tijdens gamen of tijdens een stresstest met FurMark. Een maandje geleden had ik dit voor het eerst tijdens het spelen van een spel maar dacht dat het spel zelf crashte en had me er niet meer in verdiept. Nu gister Fallout 4 uit kwam heb ik hetzelfde probleem, na 5 tot 10 minuten ingame gaat het scherm op zwart en staat m'n computer uit, na 2-3 seconden start hij weer opnieuw op.
    Natuurlijk meteen google op gegaan en wat gezocht maar ik kom er niet uit.. Mijn Nvidea drivers zijn up-to-date. Ik heb erg het idee dat het aan mijn voeding ligt dat deze of te weinig wattage levert of gewoon niet meer goed is. Een half jaar geleden kon ik wel zonder problemen GTA V spelen met alle graphics op max, dus zou je zeggen dat de voeding sterk genoeg is.
    Ik krijg geen Blue Screen Of Death en bij mijn instellingen -> configuratiescherm -> Systeem & Beveiliging -> Systeem -> Geavanceerde systeeminstellingen -> Opstart -en herstelinstellingen, staat bij het blokje systeemfouten de optie: ''De computer automatisch opnieuw opstarten'' uit. Met andere woorden mocht het een BSOD zijn zou de ik deze te zien moeten krijgen en zou de computer niet weer moeten opstarten.
    Ik denk dus dat het een hardwarematig probleem is, ik heb m'n computer al schoongemaakt vanbinnen en de temperaturen in de gaten gehouden maar dat is het probleem niet. De videokaart blijft onder de 70 graden wat goed zou moeten zijn. Ik denk dat het aan m'n voeding ligt maar weet niet hoe ik dit kan uitsluiten, en ik heb geen spare liggen en om nou maar een nieuwe te kopen om te kijken of de voeding inderdaad het probleem geeft vind ik ook nogal wat. Ik hoop dus dat jullie me kunnen helpen!

Intel Core i5-4690K
    MSI GeForce GTX 970 - Gaming - 4GB GDDR5
    G.Skill RipjawsX - DDR3 1600Mhz CL9 Kit - 16GB
    Gigabyte GA-Z97-D3H
    Cooler Master GM Series G550M - 550W Bronze

Bij voorbaat dank,

Dylan

2. CriticalHit_NL

CriticalHit_NL Senior Member

Sinds:
    22 nov 2013
    Klinkt inderdaad als kortstondig stroom tekort waardoor hij uitvalt, dat is heel vaak het geval als de voeding net niet genoeg capaciteit heeft dat de PC uitvalt.
    Dat is overigens wel slecht als dat zo zou zijn gezien de voeding een vrij nieuw model is en het verbruik niet extreem hoog is.

3. selcukb006

selcukb006 Senior Member

Sinds:
    20 feb 2014
    Stroom tekort of temperatuur problemen?

4. Squill

Squill Senior Member

Sinds:
    27 apr 2014
    klinkt een beetje als hetzelfde probleem wat ikzelf eerder had met mijn voeding (die was wel wat jaartjes ouder). Helaas is het wat lastiger te achterhalen welk onderdeel exact het probleem kan zijn, maar je kan wel wat stappen ondernemen om het zoekgebied te verkleinen.

- Is alleen het uitvallen wat je tegenkomt of merkt je ook andere glitches/errors? (bekijk eens de eventviewer na een uitval op meldingen)
    - je kan bijv. de uni engine valley benchmark of andere zwaardere games testen, dat viel bij mij als die langere tijd aanstond ook uit. Dit om uit te sluiten dat het alleen bij een aantal games gebeurt.
    - Ik had mijn kaart in een 2e pci-express slot gezet om eventueel pci-express slot op moederbord uit te sluiten.
    - Je kan je monitor op de ipgu aansluiten en daarmee tijdje testen of het toch niet perse de videokaart is. Als hetzelfde gebeurt weet je tenminste dat het niet de videokaart kan zijn.

5. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Dit is een vrij recente voeding die op zich ook niet direct een klasse B voeding is en vrij goed uit testen komt, maar een voeding kan in de loop der tijd slijten. Nu zag ik dat deze voeding pas in oktober 2013 op de markt is gekomen en 2 jaar op zich dan voor een voeding eigenlijk nog te vroeg is dat ie al versleten zou zijn.

Je schrijft trouwens dat de videokaart rond 70 graden word maar ik mis even de temperatuur van je cpu wat net zo belangrijk is als de gpu temperatuur. Kan best goed zijn dat de cpu te warm word en er dan een beveiliging inslaat waardoor je systeem zichzelf uit zet.

Ander punt kan ook zijn dat de airflow in je kast niet optimaal is en b.v. de IO chip op het moederboard te warm word dus ik weet niet wat voor fans je in je pc kast zitten hebt.

6. Dylan94

Dylan94 Member

Sinds:
    11 nov 2015
    Bedankt voor de reacties,

- Is alleen het uitvallen wat je tegenkomt of merkt je ook andere glitches/errors? (bekijk eens de eventviewer na een uitval op meldingen)
    Het is alleen het uitvallen, bij de logboeken krijg ik een kritieke fout genaamd: Kernel-Power en deze luidt: ''Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.''
    - je kan bijv. de uni engine valley benchmark of andere zwaardere games testen, dat viel bij mij als die langere tijd aanstond ook uit. Dit om uit te sluiten dat het alleen bij een aantal games gebeurt.
    Het gebeurt bij meerdere games en bij een gpu stresstest.
    - Ik had mijn kaart in een 2e pci-express slot gezet om eventueel pci-express slot op moederbord uit te sluiten.
    Dit zal ik nog even proberen, fouten uitsluiten kan nooit kwaad.
    - Je kan je monitor op de ipgu aansluiten en daarmee tijdje testen of het toch niet perse de videokaart is. Als hetzelfde gebeurt weet je tenminste dat het niet de videokaart kan zijn.
    Dit heb ik gedaan, en een stresstest gedaan. Deze verliep goed maar dan zou het alsnog de voeding kunnen zijn omdat deze minder vermogen nodig heeft dan de videokaart, of zie ik dit verkeerd?

Je schrijft trouwens dat de videokaart rond 70 graden word maar ik mis even de temperatuur van je cpu wat net zo belangrijk is als de gpu temperatuur. Kan best goed zijn dat de cpu te warm word en er dan een beveiliging inslaat waardoor je systeem zichzelf uit zet.
    Ik heb een cpu stresstest gedaan en heb deze een kleine 10 minuten laten draaien wat goed verliep. (zie afbeeldingen)

Ander punt kan ook zijn dat de airflow in je kast niet optimaal is en b.v. de IO chip op het moederboard te warm word dus ik weet niet wat voor fans je in je pc kast zitten hebt.
    Ik was inderdaad vergeten te vermelden wat voor kast + fans ik heb, bij deze:
    Cooler Master CM 690 III
    Cooler Master Hyper 612 - Ver. 2
    Een prima kast naam mijn idee. De kast is ook zo goed als stofvrij.

Bijgevoegde bestanden:

7. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Run eens een underclock op je videokaart. Geef hem eens -200-300 mhz via MSI Afterburner. Zorg ook dat je CPU op stock staat.

Vermogen te weinig is het niet, ik heb een soortgelijk systeem gedraaid op een 400W voeding.

8. Squill

Squill Senior Member

Sinds:
    27 apr 2014
    uiteraard heeft de igpu minder vermogen nodig en heb je al geen extra voedingskabels nodig zoals bij je 970. Het is ook meer om je videokaart te testen.

Kan je wel grafisch minder zware of oudere games voor langere tijd goed draaien? Omdat je voeding (als dat het al is) dan minder vermogen hoeft te leveren .

Een nieuwere voeding/videokaart kan natuurlijk ook al na een jaar of wat als je pech hebt een defect oplopen dus ondenkbaar is het niet. Maar zou nog even blijven zoeken om het probleem meer gericht te krijgen en zou ook langer testen dan bijv 10 min.

9. Dylan94

Dylan94 Member

Sinds:
    11 nov 2015
    Ik heb net even wat games getest (The Witcher 3 en GTA V) die ik een tijdje terug wel op de max kon spelen. Nu blijkt dat ik bij deze games hetzelfde probleem heb. Met andere woorden er moet dus iets versleten zijn. Ik heb op mijn gpu en voeding (10 maanden oud) allebei garantie.

10. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Speedfan is niet echt ideaal om te testen en te gebruiken en je b.v. dan beter iets als Aida kan gebruiken en even kijken wat voor temperaturen je daar te zien krijgt.

Tja en verder begin ik toch ook wel te denken dat er iets niet helemaal klopt met de voeding, maar je kan natuurlijk voor de zekerheid eens alle stroom connectoren gaan nalopen en kijken of die nog wel allemaal goed aangedrukt zitten.