1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Coil whine GPU

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door bigdaddy1993, 1 dec 2017.

1. bigdaddy1993

bigdaddy1993 Member

Sinds:
    14 sep 2016
    Hallo,

Is coil whine een reden om de GPU als RMA terug te kunnen sturen?
    Ik dacht eerst dat het aan mijn voeding lag, maar mijn grafische kaart is de boosdoener.
    Het gaat om de Gigabyte gtx 1060 D5 wf 2, een vriend van mij heeft dezelfde model en heeft nergens last van.
    Als ik Overwatch op ''epic'' zet heb ik veel last ervan maar bij ''low'' niet.

Alvast bedankt

2. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Mwa, kan lastig worden, vooral ook omdat het vaak best wel systeemgebonden is.
    Je hebt kans dat als je hem bijvoorbeeld in het systeem van die vriend zet, het ook afgelopen is met de coilwhine.
    Het is vaak een combinatie van voeding en gpu.

Maar als je hem nog geen 2 weken hebt, gewoon terugsturen onder wkoa. Voldoet niet aan de wensen.

3. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Negen van de tien gevallen: Nee.

Maar daarbij is niet gezegd dat je het zou kunnen proberen. Dan hangt het van een aantal zaken af, waarvan jij je van tevoren bewust moet worden/zijn.
    • Bij welke shop gekocht en heb je al gepolst of gekeken (shop reviews) hoe zij daar tegenover staan, hen bellen kan ook ;)
    • Coil-whine reden hardmaken is moeilijk, bij shoptest gebruiken zij een andere config en vinden jouw probleem niet, wat dan?
    • Zij sturen jou een andere kaart, mogelijk heeft die hetzelfde probleem of erger, iets totaal anders.
    • Retour zenden kost je centjes
    • RMA is een langdurig proces en soms niet frustratievrij
    • Coil whine is het vibreren van de 'coils' bij een bepaalt voltage, ondervolten en/of onderklokken kan dat wegnemen, vooral bij kaarten die al overklokt zijn direkt uit de doos. Ik noem dat, het 'beest' in bedwang houden.
    • Heb je geluk, dan sturen zij je een hele nieuwe kaart die het probleem niet heeft. Ben jij een happy camper. Problem solved!
    Ik heb zelf een RX 480 8gb OC met hetzelfde probleem. Toen ik het hier (en elders) op een forum vroeg, kreeg ik allerlei verschillende oorzaken (ja, die voeding mythe) en oplossingen voorgesteld. Van druppeltje lijm op de chokes/coils tot terugsturen. Allen niet zaligmakend kan ik je vertellen.

Met een geringe aanpassing van het voltage en frequentie heb ik het beste resultaat geboekt en kan er mee leven. Had achteraf gezien toch beter voor een Nvidia 1070 moeten gaan destijds, die het iets beter voor elkaar hebben.

Jouw 1060 WF kan op "epic" overklok een coil-whine beest zijn en on "low" muisstil. Dan is het dus belangrijk, indien je besluit niet terug te sturen, daarin door uitproberen, een sweetspot te vinden die voor jou werkt. Er wordt ook gehint naar verkorting van levensduur van de kaart componenten indien coilwhine optreedt, ook daarover heb ik vrij weinig echte praktijkvoorbeelden op het internet kunnen vinden.

Er zijn genoeg instructie videos en forums/websites die je daarbij kunnen helpen.

4. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    De coils weer vastlijmen is natuurlijk wel de perfecte oplossing voor coilwhine. Zou het niet zomaar doen, ivm garantie, maar als je de coils weer goed vastlijmt, is de coilwhine 100% zeker afgelopen.

Waarom het met de ene instelling meer gebeurt als de andere, is dat coilwhine met de fps te maken heeft. Vsync helpt vaak ook een hoop. Coilwhine gebeurt over het algemeen op (extreem) hoge fps.

Ik kan ook wel zien hoe coilwhine voor snellere slijtage kan zorgen. Het is een resonantie, een trilling. Iets wat constant trilt, gaat sneller kapot als iets wat niet trilt.
    Natuurlijk kan je daar geen praktijkvoorbeelden van vinden. Niemand gaat dat testen, en als een videokaart kapot is, kan je meestal ook niet zomaar de oorzaak vinden.
    En bewijzen dat een component door coilwhine is kapot gegaan, is natuurlijk helemaal onmogelijk.

Laatst bewerkt: 2 dec 2017
  5. bigdaddy1993

bigdaddy1993 Member

Sinds:
    14 sep 2016
    Ik wil mijn garantie niet laten verlopen door zelf ermee bezig te zijn. Heb al 3 PSU's geprobeerd en bij elke heb ik er last van.
    Vooral met PUBG maakt mijn grafische kaart extreem veel geluid. Ik hoor de coil whine paar kamers verderop zelfs..
    Heb contact genomen met de webshop en hun willen kijken hoe erg de coil whine is en dan pas actie nemen. Nu weet ik dus niet hoe zij het zullen testen en of het inderdaad in combinatie is met de andere onderdelen in mijn computer.

6. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Kan me ook wel voorstellen dat je de garantie niet wilt laten verlopen, zou ik ook niet doen. Je hebt 3jr garantie op die kaart.

Als mijn kaart kapot gaat door versleten coils o.i.d. binnen de garantie, stuur ik hem wel terug. Dus als antwoord op WEBPC's "niemand gaat dat testen" , zit ik in een situatie waar dat mss wel van toepassing is. De tijd zal het leren. :)

7. bigdaddy1993

bigdaddy1993 Member

Sinds:
    14 sep 2016
    Ik ga hem volgende week terugbrengen naar Alternate.
    Is er een mogelijkheid dat ik eventueel bij betaal om een andere kaart te krijgen mocht de gtx 1060 toch defect zijn? Iemand ervaring ermee?

8. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Ik zou er niet vanuit gaan. Die optie word over het algemeen alleen gegeven als ze geen nieuwe 1060 zouden kunnen leveren.

Maar vragen staat natuurlijk vrij, misschien gaan ze er wel in mee.

9. bigdaddy1993

bigdaddy1993 Member

Sinds:
    14 sep 2016
    Jah klopt, de CX450M hebben ze niet op voorraad. Als ik de handleiding kan leveren kan ik een alternatief krijgen van ze vandaar dat ik vroeg of het met de grafische kaart ook kan.

10. bigdaddy1993

bigdaddy1993 Member

Sinds:
    14 sep 2016
    Heb het geluid opgenomen, vraag me alleen af hoe ik het als audio bestand op bijvoorbeeld youtube kan uploaden. Weet iemand dat?

11. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Ligt aan het bestandsformaat. Even googlen zou ik zeggen. Hoe heb je het geluid opgenomen? Met wat? Dan converteren naar iets dat youtube toelaat, lijkt me.

12. Hermano Conejo

Hermano Conejo Member

Sinds:
    14 mei 2012
    Heb een keer 16 GB Corsair geheugen geruild bij Afuture tegen 32 GB, met bijbetaling. Een of meerdere van de vier modules waren doa. Gewoon vriendelijk vragen. Bij Afuture vonden ze het geen probleem.

13. Yogi Bear

Yogi Bear Senior Member

Sinds:
    13 mei 2012
    Je mag het natuurlijk best vriendelijk vragen, maar je hoeft dat niet.
    Met een beroep op de Wet Koop Op Afstand is dat namelijk gewoon je recht en kun je een online gekocht product terugsturen zonder opgaaf van redenen.
    Of een shop een retour binnen de gestelde periode "een probleem" vindt is uiteraard jammer, maar voor de wet doet dat er niet toe.

Ga je wél redenen opgeven, dan is het net of je zin hebt in een oeverloze discussie over je retour.
    Niet doen dus. :cool:

14. bigdaddy1993

bigdaddy1993 Member

Sinds:
    14 sep 2016
    Ik zal het navragen, maar bij jouw kon het vast omdat je de geheugenmodules pas hebt aangeschaft en hem nog kon terugsturen/omruilen. Mijn grafische kaart heb ik al bijna een jaar in gebruik.

15. Hermano Conejo

Hermano Conejo Member

Sinds:
    14 mei 2012
    Ik had de geheugenmodules reeds negen maanden in mijn bezit :)

16. bigdaddy1993

bigdaddy1993 Member

Sinds:
    14 sep 2016
    Hoe kunnen ze dan dead on arrival zijn dan als je ze 9 maanden hebt :p?

17. Hermano Conejo

Hermano Conejo Member

Sinds:
    14 mei 2012
    Goede vraag. Ik had alle componenten voor een PC pas in december bij elkaar, vandaar :cool:

M.a.w. ik heb negen maanden in blijde verwachting verkeerd :rolleyes:

bigdaddy1993 vindt dit nuttig.