Coax kabel herstellen?

tsi18-02

Senior Member
User systemen
Helemaal volgieten van bovenaf?
Neeeee!!!
Ik dacht dat je bijdehand was dus ik antwoordde sarcastisch.

Coax of andere omvlochte kabels nooit onnodig met vocht bewerken. Die omvlechting heeft namelijk een capillaire werking dus een minuscule beschadiging is genoeg om vocht aan te zuigen met als gevolg dat je buitenader op den duur wegrot. Grondkabels hebben hier ook last van. Daarbuiten weet je niet zeker waar dat vocht terecht komt als je het erin spuit.

Teflon heb ik ook wel eens gebruikt maar die geur blijft echt lang hangen. Persoonlijk zou ik eerst aan de andere kant een trekdraad vastmaken voor het geval er beweging in komt, zoals gezegd kan er een hulpstuk losschieten of open bocht toegepast zijn en dan heb je doorgaans niks aan ja trekveer.

Oude kabel met korte harde rukken proberen los te schrikken werkt dat niet dan met een punt/combinatietang oprollen en doorrollen als tegen de tule zit. Je kan dan eventueel nog een andere tang als hefboom gebruiken. Als dat niet werkt, trekveer erlangs en daarna heb je pech.

Nee hoor; want die Coax is door z'n obese natuur dé soort kabel bij uitstek om klem te gaan zitten. En als er gewoon al UTP in had gezeten was het direct bruikbaar geweest.
Als je denkt dat coax erg is moet je eens oude telefoonkabel proberen.

Forum m8

Senior Member
User systemen
Neeeee!!!
Ik dacht dat je bijdehand was dus ik antwoordde sarcastisch.

Coax of andere omvlochte kabels nooit onnodig met vocht bewerken. Die omvlechting heeft namelijk een capillaire werking dus een minuscule beschadiging is genoeg om vocht aan te zuigen met als gevolg dat je buitenader op den duur wegrot. Grondkabels hebben hier ook last van. Daarbuiten weet je niet zeker waar dat vocht terecht komt als je het erin spuit.
Ding mag best sterven. De andere coax die ik gerooid heb uit de kruipruimte heb ik de achtertuin geflikkerd.

Daarbuiten weet je niet zeker waar dat vocht terecht komt als je het erin spuit.
Tja euh... in de breedplaatvloer of het andere eind van de leiding.

zoals gezegd kan er een hulpstuk losschieten of open bocht toegepast zijn en dan heb je doorgaans niks aan ja trekveer.
Er zitten natuurlijk sowieso twee bochten in. Maar die zijn gewoon ingegoten.

Als je denkt dat coax erg is moet je eens oude telefoonkabel proberen.
Hoe oud? Telefoonkabel is veel soepeler en gaat zelfs samen met UTP in een buisje en zit dan als combi nog niet half zo vast als een enkele coax.

Bovenaan