Coax kabel herstellen?

JB56

Senior Member
User systemen
Maar waarom kun je de kabel niet vervangen? Trekveer er (goed...) aan vast knopen, verbinding glad afwerken met tape en de coax er rustig uit trekken. Nieuwe coaxkabel aan de trekveer vastmaken en er weer door trekken. Lukt het niet met de trekveer, dan kun je ook (sterke...) tandzijde gebruiken. Dat gaat er altijd doorheen.
Een wat betere/dikkere kabel lijkt me zo te zien geen overbodige luxe. Dan kun je er meteen betere connectors aan knopen, dat plastic spul wordt niet meer gebruikt, omdat het te veel kans op storingen geeft. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten.

Kan of wil je dat allemaal niet, dan moet je een stukje meer buitenmantel weghalen om de connector goed te kunnen verbinden. Er zijn tangetjes voor, maar ik gebruik meestal een Stanleymesje. Wel voorzichtig snijden, zodat de bedrading meteen onder de mantel heel blijft. Stukje binnenmantel wegsnijden en de koperdraad binnenin op maat voor de connector knippen. Hirschmann is inderdaad prima en bijna overal te koop.

Laatst bewerkt:

Forum m8

Senior Member
User systemen
Maar waarom kun je de kabel niet vervangen?
Omdat sommige figuren dat spul gewoon in een holle wand weg wegdrukken achter een gipsplaat...

Trekveer er (goed...) aan vast knopen
Coax kabel aan de trekveer gaat voor geen hout. Dat koper fliebertje is zo slap als het maar zijn kan. Dan heb je dus een kabelkous nodig, en die heeft natuurlijk niemand. En ook al heb je die wel; sommige mensen spuiten de hele leiding (als het ding in een leiding ligt) vol met Dreft ofzo, waardoor dat ding over de hele lengte zit vastgeplakt.

Ik ben er laatst ook nog zo eentje tegengekomen, geen beweging in te krijgen. De UTP in de buis ernaast wel. Mijn sadistische kant nijgt naar de 100A voeding op die kabel te zetten en kijken of de mogelijke Dreft dan wel los rookt...

Of een dremel met 5m flexibele freeskop ofzo. Haat, haat, haat die Coax kabels.

Laatst bewerkt:

tsi18-02

Senior Member
User systemen
Elke kabel, elke buis en glijmiddel optioneel. Ruim 20 jaar ervaring met dat spul en mijn opleiding is wel wat meer dan internetfilmpjes aangevuld met pdf's.

JB56

Senior Member
User systemen
Omdat sommige figuren dat spul gewoon in een holle wand weg wegdrukken achter een gipsplaat...
Coax kabel aan de trekveer gaat voor geen hout. Dat koper fliebertje is zo slap als het maar zijn kan. Dan heb je dus een kabelkous nodig, en die heeft natuurlijk niemand. En ook al heb je die wel; sommige mensen spuiten de hele leiding (als het ding in een leiding ligt) vol met Dreft ofzo, waardoor dat ding over de hele lengte zit vastgeplakt.
Ik ben er laatst ook nog zo eentje tegengekomen, geen beweging in te krijgen. De UTP in de buis ernaast wel. Mijn sadistische kant nijgt naar de 100A voeding op die kabel te zetten en kijken of de mogelijke Dreft dan wel los rookt...
Heel fijn vind ik coax niet. Maar ik heb nog nooit een coaxkabel gehad die niet los kwam en vervangen kon worden. Misschien gewoon mazzel, maar.... Ik zet de oude kabel vast aan de trekveer, dan een laagje ductape er strak overheen om zo min mogelijk overgang te hebben en de verbinding nog iets steviger te maken.
En als je al Dreft oid nodig hebt om een kabel door te trekken, dan klopt er iets écht niet.

JB56

Senior Member
User systemen
Helemaal volgieten van bovenaf?
Volspuiten met PTFE (teflon) spray. Als er ook maar iets beweging in de kabel zit, dan moet dat werken, mits het pijpwerk nog aansluit. Zit de kabel ergens vastgemetseld, dan helpt uiteraard helemaal niets meer. Dan is er maar één oplossing en dat is een nieuwe trekken.

Forum m8

Senior Member
User systemen
Is geen kabel die ik getrokken heb.... maar in een 2e hands huis wat nu door familie bewoond wordt. Zit wel meer gare zooi in. Maar die leiding waar Coax in zit is iig vanaf de bouw. De kabel zelf denk niet.

Yogi Bear

Senior Member
User systemen
Goedenmorgen,
Op bijgevoegde foto is te zien hoe mijn coax-kabel er momenteel bij ligt. Een nieuwe kabel is momenteel geen optie, omdat we daar niet bij kunnen komen.
Is het mogelijk om een connector te bevestigen zodat er weer goed beeld komt?
Als je goed beeld wilt hebben dan moet je deze kabel geheel vervangen. ;)
Is zo te zien van de meest verdrietige kwaliteit en na vervanging kun je alleen maar beter beeld hebben.

Staat er nog iets van tekst op de kabel geprint die je hier kunt delen?

Voorlopig kun je de breuk herstellen met 2 Hirschmann connectoren (mannetje + vrouwtje) en die correct monteren.
Op de Ziggo site staan meer behulpzame tutorials hoe je dit netjes kunt doen en anders You Tube.

......
Is het niet juist het misbruikte Dreft dat je haat?? :D

Laatst bewerkt:

Yogi Bear

Senior Member
User systemen
Nee hoor; want die Coax is door z'n obese natuur dé soort kabel bij uitstek om klem te gaan zitten. En als er gewoon al UTP in had gezeten was het direct bruikbaar geweest.
Dat wat coax betreft mag waar zijn, maar als je Ziggo hebt dan kom je met slechts utp in een buis niet veel verder. :cool:
Ben wel blij dat wij van dat coaxgedoe af zijn, met ieder onweersbuitje lag de hele boel plat.

Bovenaan