CMOS date/time not set

fgh77

Senior Member
User systemen
Mijn vader krijgt sinds kort de volgende mededeling als hij zijn Windows 10 pc opstart:

Please enter setup to recover bios settings
CMOS date/time not set
Press F1 to run setup
Press F2 to load default values en continue

Hij drukt dan op F2:
F2 -> checking NVRAM

Daarna start de pc gewoon op.
Wat is dit voor vreemde mededeling? Kan hij gewoon op F1 drukken (weet niet wat er dan gebeurt)?

fgh77

Senior Member
User systemen
Waar zit die batterij precies? Op het moederbord?
Als ik de batterij vervang gebeurt er niets met Windows 10 zelf? Geen re-install nodig?

Nee, die batterij kun je gewoon vervagen. Je hoeft geen reinstall the doen. De batterij zorgt er voor dat hij de tijd en eventueel de instellingen van het moederbord kan onthouden als hij van de stroom afgaat.

Forum m8

Senior Member
User systemen
Is niet altijd CR2032; met name bij laptops wil het ook nog wel eens een kleinere zijn, bijvoorbeeld CR2016. Maar bij desktop moederborden van de laatste 15 jaar wel meestal CR2032.

CR2032 heb ik hier gewoon op voorraad; zit in rekenmachines, fietscomputers, desktop moederborden. Online kosten ze bijna niks, in de winkel zien ze het als artikel om fors winst op te maken omdat mensen ze vaak NU NU NU nodig hebben. Zelfde met 9V blokjes.

fgh77

Senior Member
User systemen
Ik heb de batterij vervangen, maar bij de eerste opstart kreeg ik weer dezelfde melding.
De datum is in Windows goed, maar de tijd loopt 15 minuten achter.

Forum m8

Senior Member
User systemen
Bios ingaan en de tijd daar goed zetten.

Of heb je de melding na 1e herstart niet meer gekregen?

Familie van me had PC tijd ook eens verkeerd staan. Toen goed gezet, en dan maakt Outlook in de Inbox IN ook gewoon een kopje met email "over een week" aan enzo :D

Bovenaan