1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

[CiP] 3960X + watercooling + window in een Lian LiPC-A71F

Discussie in 'Casemodding & worklogs' gestart door Xfiles, 21 jan 2012.

1. Xfiles

Xfiles Senior Member

Sinds:
    18 sep 2010
    Ik vondt het weer tijd worden voor een nieuwe pc want met mijn huidige ben ik nooit echt tevreden geweest.

Nu ik een baan heb en goed verdien heb ik eindelijk een groot genoeg budget om behoorlijk los te gaan.
    Ik pak het daarom ook gelijk goed aan en ga het volgende doen:

CPU + Moederbord + GPU's worden gewatercooled.
    Hiervoor ga ik een quad radiator gebruiken.
    De kast die ik heb gekozen heeft standaard geen plek voor een quad radiator dus ga ik ook gelijk modden.
    Ik heb deze kast gekozen omdat die een lange en vlakke bovenkant heeft wat het gemakkelijker maakt om met een dremel er in te zagen.

Later dit jaar wil ik er ook nog een window in gaan doen maar hiervoor moet ik eerst nog research want ik doe het stap voor stap. Dus nu eerst de watercooling + modding van de gaten.

Wat betreft modden en watercooling is het beide mijn eerste keer.

Om te beginnen eerst wat credits waar ze nodig zijn want ik heb veel hulp gekregen bij het samenstellen van mijn watercoolings onderdelen. (Topic)
    Dus hieronder de forum namen van de mensen die me geholpen hebben met mijn watercooling setup:

Lemmy
    Dunky77
    tommienator

Daarnaast ook nog een bedankje naar l3p voor informatie over het maken van rondjes met een dremel.

De hardware onderdelen:

[table="width: 500"]
    [td="width: 75"]CPU[/td] Intel Core i7 3960X
    Moederbord ASUS Rampage IV Extreme/BF3
    RAM 2x Corsair Dominator GT 16GB DDR3-2133 CL9 quad kit
    PSU Corsair Professional AX1200 1200W
    HDD 2x Crucial m4 128GB
    GPU 2x Point of View GTX 570 Ultra charged
    Case Lian Li PC-A71F
    [/table]

De watercoolings onderdelen en andere onderdelen:

5x Compressions fittings van Koolance (pairs)
    4x 90 graden compressions fittings van Koolance (pairs)
    1x Feser One Cooling Fluid - UV RED
    1x Koolance - ASUS Rampage IV Extreme - MB-ASR4E
    4x Quickrelease compressions fittings female
    4x Quickrelease compressions fittings male
    1x Koolance Dual Vid Connector, 3-4 Slot spacing
    2x Koolance GeForce GTX580 VID-NX580
    1x Koolance flow meter
    2x Koolance 4-Way splitter
    1x MCP355
    2x LED 3mm Ultra helder RED TWIN (voor CPU block)
    4x Phobya Plexi Shroud 120 MM
    5x Scythe Gentle Tyfoon 120mm @ 1850 RPM
    1x Scythe Bay Kaze Master
    2x Scythe Slip stream 140MM @ 1200 RPM
    1x Bay front for 2x Display
    3x TFC - LED RED 5mm (2 per stuk, 1 voor resevoire 2 voor test met shrouds)
    2x Thermosensor G1/4 met Display (blauw, was er niet in rood)
    3x Tygon R3603 3/8 ID 1/2 OD Clear (3 meter dus)
    1x XSPC Laing DDC Acrylic Resevoir
    1x XSPC RayStrorm CPU Waterblock Intel
    1x XSPC RX480 Quad Radiator
    4x 120 MM black fan grills
    1x Revoltec Ultra Bright Cold UV light - 30cm TWIN set
    1x Shoggy Sandwich Pomp bevestiging
    1x Silver KillCoils by iandh

De loop:

RX480 RAD --> Quick disconnect --> Temp sensor --> Flow meter --> resevoire --> pomp --> Quick disconnect (drain) --> GPU 2 --> GPU 1 --> Mobo onder block --> mobo boven block --> CPU --> Temp sensor --> Quick disconnect --> RX480 RAD

Het plan:

Voor de gaten aan de bovenkant heb ik mijn broertje gevraagd om een leuk design te bedenken als dat lukt.
    Ondertussen heb ik al lopen oefenen met de dremel voor ronde gaten.

Hieronder de resultaten van mijn laatste poging en ook hoe de fan + gril er onder zit:

Het rondje heeft een doorsnede van 114 MM:
    P1210153.JPG

Fan er onder met Fangril er boven (voorbeeld, het echte zal zwart zijn met zwarte grill en tyfoon fan):
    P1210155.JPG

Fan er onder met Fangril er onder (ook weer een voorbeeld):
    P1210157.JPG

Zelf zit ik aan de laatste optie te denken want dat ziet er wel erg stak uit.
    Het rondje is gemaakt met dremel + handveil om het mooi rond te krijgen.
    In de bovenkant van de kast komen er dus 4 van deze.

Hieronder een eerste design van mijn broertje die helaas niet gebruikt kan worden omdat maar 2 van de 4 schroeven per fan gebruikt kunnen worden wat ik niet veilig genoeg vindt:
    robin .jpg

Ik denk dat het design wel hergebruikt kan worden voor een window. Want als je er 1tje van pakt lijkt me dat best mooi om als window te gebruiken. Maar hij heeft nog even voordat ik het kan doen. Ik zit nog te wachten op de watercoolings onderdelen (ergens deze week 23 Januari 2012 - 28 Januari 2012). Daarnaast zit ik ook nog te wachten op het RAM geheugen. De watercoolings onderdelen zijn bij Highflow bestelt.

Het RAM geheugen verhaal:
    Het schijnt dat de Corsair Dominator GT 16GB DDR3-2133 CL9 quad kit erg lastig te verkrijgen is. Ik heb het als eerst bij 4Launch geprobeerd maar helaas na de bestelling gedaan te hebben kreeg ik een mailtje dat deze slecht te verkrijgen is dus heb ik om mijn geld terug gevraagd wat ik ook netjes heb gekregen.

Vervolgens bij de PCstraat geprobeerd. Eerst gebeld of ze het ook echt konden leveren want het was bij de leverancier op voorraad (3 stuks). Ze gingen het navragen bij de leverancier en later op de dag kreeg ik ook een telefoontje van hun dat de leverancier het ook echt in voorraad had dus dezelfde dag nog een bestelling neergezet bij hun. De volgende dag nog een mailtje gestuurd om te vragen wanneer ze verwachten het te kunnen leveren maar ik kreeg een onverwacht antwoord terug. Het bleek dat de leverancier tegen hun gelogen heeft en het al aan een andere (web)shop geleverd had. Dus ook hier weer gevraagd of ik mijn geld terug kon krijgen wat ik ook terug gekregen heb.

4Launch en PCstraat hebben het netjes afgehandeld en zou hier ook zonder problemen weer een bestelling doen. De onderdelen die ik wel al binnen heb zijn van Azerty gekomen omdat dat mijn vaste shop is om onderdelen te bestellen maar zij konder het RAM geheugen ook niet echt leveren.

Uit eindelijk ben ik bij Conrad gekomen. Volgens de website hadden ze het in voorraad en een levertijd van 2-4 dagen. Ik heb dus een bestelling gedaan en de volgende dag een mailtje om te vragen hoelang de echte levertijd zal zijn. Ik kreeg een standaard mailtje terug dat ze binnen 3 dagen zouden reageren. Dus ik dacht hmm, dan maar gewoon wachten of het verzonden wordt want dat duurd ongeveer even lang als ze doen wat ze beloven. Het werdt ook netjes optijd verstuurd. Dus ik was heel erg blij toen zaterdag de post langst kwam (om 16.15.. lekker laat dus). Maar toen ik het pakketje opende zag ik maar 2 RAM modules in het pakketje. Ik nog is goed graaien in het doosje (zat vol met piepschuime rondjes) maar niks. Ik gelijk de maandag er over gebeld dat nog niet eens is een kwart van mijn bestelling (8 modules + 2 fans) aangekomen was. Helaas was het RAM module niet meer in voorraad dus ben ik de retour procedure ingegaan. Jammer genoeg duurd deze 2 tot 3 weken (verwachte retour datum is 31 Januari als ze het op voorraad hebben). Dus ik moet nog even wachten op mijn RAM geheugen voordat ik mijn systeem kan testen.

Mijn vertrouwen in Conrad is voor de toekomst erg laag. Ik zal alleen nog bij hun bestellen als ze de enigste zijn die het kunnen leveren. Een foutje kan gebeugen maar dit is wel een enorme fout. Dit heeft iemand ingepakt die echt helemaal niks van computer onderdelen afweet.

Snelkoppelingen naar andere relevante posts in deze thread:
    #4 uitpakken van hardware onderdelen op RAM na
    #39 uitpakken + testen watercooling onderdelen en stress testen van hardware onderdelen
    #48 is deze thermalpaste goed verdeelt?
    #49 schroeven op maat gedremeld, vervolgens fans +shroud + fan grills gemonteerd om te kijken of het werkt.
    #50 watercooling blocks geinstalleerd op moederbord + GPU's
    #51 stock fan vervangen + voorwerk voor dremelen en veilen bovenkant
    #52 De bovenkant is klaar, alle onderdelen hangen er onder en in de kast
    #56 de computer is klaar :D
    #61 Een aantal wijzigingen in mijn watercooling loop
    #64 Een update na een lange tijd niks gedaan te hebben

Laatst bewerkt: 29 apr 2012
  2. jobfct

jobfct Senior Member

Sinds:
    22 mei 2011
    2 schoefjes in een fan is meer dan genoeg, als je ze diagonaal plaatst, al mijn fans zijn zo gemonteerd....

3. Xfiles

Xfiles Senior Member

Sinds:
    18 sep 2010
    2 schroefjes per fan zijn inderdaad voldoende als het alleen fans bedraagd.
    Maar omdat er nog een radiator onderhangt (en ik geen idee heb hoe zwaar die is) doe ik het liever met 4.

4. Xfiles

Xfiles Senior Member

Sinds:
    18 sep 2010
    Uitpakken van de eerste binnengekomen bestelling:

Een foto van alle geleverde onderdelen:

De crucial M4:

Ik ga 2 crucial M4's gebruiken in RAID-0, in de toekomst misschien 4 + dedicated raid controller:

i7 - 3960X in de doos:

i7 - 3960X Onderkant:

i7 - 3960X Bovenkant (niet echt goed gelukt):

ASUS Rampage IV Extreme doos dicht:

ASUS Rampage IV Extreme doos open:

ASUS Rampage IV Extreme inhoud van de doos:

ASUS Rampage IV Extreme moederbord in doos:

ASUS Rampage IV Extreme 2de zwarte doos inhoud:

Corsair Professional AX1200 in doos:

Corsair Professional AX1200 uit doos:

Corsair Professional AX1200 modulair kant:

Corsair Professional AX1200 meegeleverde kabels deel 1 (Geen enkele kabel komt dubbel voor in de foto's):

Corsair Professional AX1200 meegeleverde kabels deel 2:

Corsair Professional AX1200 meegeleverde kabels deel 3:

De aller eerste keer met de dremel oefenen op een oude case deur van een Thermaltake Armor Silver:

5. Dunky77

Dunky77 Senior Member

Sinds:
    22 mei 2009
    Dan kan ik jou ook meteen even bedanken:mrgreen:. Ik heb er ook veel aan gehad. Veel succes met je build!

6. Xfiles

Xfiles Senior Member

Sinds:
    18 sep 2010
    dank je :) ik heb er erg veel zin in.
    Is nu alleen nog wachten op onderdelen.

Al vraag ik me nu af wat jij aan mijn vorige topic hebt gehad want na mijn idee wist je al behoorlijk veel van watercooling.

7. Dunky77

Dunky77 Senior Member

Sinds:
    22 mei 2009
    In ieder geval dat je een flowmeter niet op een display kan aansluiten ;). Ik had mij al flink verdiept in waterkoeling idd.
    Je kunt je systeem trouwens toch ook testen met 2 repen geheugen. Of moet/wil je ze nog retour sturen wanneer je de rest niet krijgt?

8. Xfiles

Xfiles Senior Member

Sinds:
    18 sep 2010
    Ik heb ze al retour gezonden.

Als het geheugen op voorraad was hadden ze het eerst naar mij toegestuurd en zou ik het aan de postbode mee terug geven wat ik al ontvangen heb.

Maar helaas was die niet meer op voorraad dus heb ik die reepjes terug gestuurd. Maar ik moet het met 8 reepjes testen want ik moet zeker weten dat alles 100% werkt voordat ik het waterblock er opzet want dan verlies ik mijn garantie.

9. Dunky77

Dunky77 Senior Member

Sinds:
    22 mei 2009
    Dat is waar ook. Maar heb je het nu ergens anders besteld of ga je ander geheugen uitzoeken. Je hebt zeker perse dominators nodig voor de bevestiging van het wcblok?

10. Xfiles

Xfiles Senior Member

Sinds:
    18 sep 2010
    Ik heb niet perse dominators nodig maar ik wil ze wel graag omdat ze goed bij de kleuren van de rest van het systeem passen en ze volgens mij ook snel zijn en de fan erbij.

Ik zit nu in de retour procedure van Conrad en daar kan ik niet uit. Want dan had ik bij het verzenden moet aangeven dat ik mijn geld terug wilde. Dus ik moet wachten het kan een week of 2-3 duren. De verwachte datum dat het weer wordt verstuurd is 31 Januari, maar dan moeten ze het op voorraad hebben wat ze volgens mij niet hebben (moet helemaal naar duitsland toe :S )

11. Arjan400016

Arjan400016 Senior Member

Sinds:
    24 aug 2007
    Kan ik hieruit opmaken dat je een flow meter wilt die je kan uitlezen? Dat is namelijk mogelijk met bijvoorbeeld een aquaero 5.

12. Xfiles

Xfiles Senior Member

Sinds:
    18 sep 2010
    Wat ik wilde was een display die de flow meter kon uitlezen net zoals een temp sensor met LCD display (link) zodat ik er 1 als temp had en 1 als flow maar dat laatste is er dus niet.

Maar via een mailtje naar Highflow weet ik nu dat je het wel op een fan controller kan aansluiten om het uit te lezen dus dan ga ik dat proberen.

13. Dunky77

Dunky77 Senior Member

Sinds:
    22 mei 2009
  14. Xfiles

Xfiles Senior Member

Sinds:
    18 sep 2010
    Dat is wel een erg apparte website. Heb je daar al vaker besteld of niet? En wat heb je er besteld?

15. jjkester

jjkester Senior Member

Sinds:
    20 okt 2009
    Zelf nooit wat besteld, maar MDPC-X is toch wel dé webshop voor sleeving als ik diverse fora mag geloven. Kost wat, maar het schijnt zeker kwaliteit te zijn.

16. TUNE4IT

TUNE4IT Senior Member

Sinds:
    14 okt 2010
    Qua prijs valt het ook wel mee. Kijk maar eens wat een webshob in Nederland per meter vraagt voor sleeve, en dat is vaak nog mindere kwaliteit ook.

Succes met modden.

17. jjkester

jjkester Senior Member

Sinds:
    20 okt 2009
    Dat is waar. Het kriebelt al lang om mijn voeding (in een niet-windowed kast :p ) te sleeven. Ik vind het alleen zo jammer dat als je een andere voeding neemt je ook je sleevewerk opnieuw moet doen...

18. Xfiles

Xfiles Senior Member

Sinds:
    18 sep 2010
    @TUNE4IT

thnx :) hoop dat het modden gaat lukken.

Zelf zit ik er ook aan te denken te sleeven (nadat er een window in zit) maar ik weet niet of dat wel goed / gemakkelijk gaat met de kabels die bij mijn voeding zitten.

19. Mikey44

Mikey44

Sinds:
    16 apr 2009
    Veel sucses met je build, ik ben in ieder geval gebeten door het waterkoolingvirus :evil:

Ik heb bijna de zelfde hardware,wacht nog effe op een bestelling van highflow en dan post ik em

Greetz Mikey44

20. Xfiles

Xfiles Senior Member

Sinds:
    18 sep 2010
    @Mikey44

Dank je, ben dan ook erg benieuwd naar jou systeem.

Plaats je een linkje als die er staat?