1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

[CCIP] USS EURISKO - INTREPID mark II Class

Discussie in 'Casemodding & worklogs' gestart door ASPHIAX, 7 mrt 2011.

1. ASPHIAX

ASPHIAX Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    Hallo Allemaal !
    Ik zal me even voorstellen. Ik ben ASPHIAX en ik woon in Boxtel (Noord-Brabant). Ik ben 33 en eigenlijk al vanaf mijn 17e bezig met PC’s (teringherrie maken met fasttracker :) en Internet. Begonnen met een MSX en Commodore 64 en sinds een paar maanden volledig verslaafd aan waterkoeling. Ik ben business consultant bij Belgacom ICT en ontwerp Unified Communications en VoIP netwerken voor grote international klanten.
    Ik ben ongeveer 3 maanden geleden begonnen met mijn eerste waterkoeling projectje. Een XSPC kitje met een extra rad en wat fans in een DragonLord K62. Vet leuk maar al snel was het niet genoeg meer en zat ik in mijn case te zagen en plexiglas met de fohn van mijn vrouw te buigen.

Ik was op zoek naar iets groters... Op een avond zat ik een beetje te cruisen op internet op zoek naar een leuk project toen ik ineens op de achtergrond de begin tune van Star Trek Voyager hoorde. Meteen zat ik 15 jaar in het verleden (na een nachtje hakken in de boot te Rotterdam) serieus verkaast naar Star Trek te kijken. Wist het direct.

Dus hier is ie dan : USS EURISKO , Intrepid Mark II Class

Technische gegevens :
    Klasse: Intrepid Mark II
    Type: wetenschappelijk, verkenning, bad-ass uithangen
    Crew: 141
    Lengte: 344 meter
    Hoogte: 66 meter
    Breedte: 133 meter
    Dekken: 15
    Holodekken: 2
    Gewicht: 702.000 metrische ton
    Max snelheid: warp 9.975
    Snelst gemeten: warp 9.985, 1 uur lang.
    Kruissnelheid: warp 8
    Vrachtruimtes: 4
    shuttle platformen: 1
    Bewapening: 8 Type X Phaser arrays,
    4 Photon Torpedo Launchers (Voorraad 150)

Na wat zoeken een paar geweldige designs gevonden op het internet! Ik kan degene die ze gemaakt heeft niet genoeg credits geven! Ik vond het standaard ontwerp uit de serie met alle raampjes en markeringen altijd een beetje te speelgoed-achtig. Dit niet ! Dit is stoer, ruw, industrieel. Een soort Angry-Voyager ! Man wat heb ik een zin om aan de build te beginnen.

Ik zal proberen uit te leggen wat de bedoeling is.
    Ik ga het frame bouwen van MDF. Makkelijk te verwerken en goed verkrijgbaar. Zat te denken om hem in plexiglas te bouwen maar dat gaat heel erg duur zijn en een goede buigbalk vinden is een hele klus (of erg duur) bovendien ben ik niet zo ervaren met plexi. Hout is makkelijker voor nu.

Ik zal mijn huidige Q6600 CPU, Gigabyte EP45 Mobo en 8Gb Platinum XTC 1066 Ram gebruiken bij gebrek aan funding voor een krachtigere kit. Het mobo zal bovenop geplaatst worden (zie update voor meer duidelijkheid)

2 HDD’s zullen voor in de neus geplaatst worden en voor de airflow over het mobo en de hdd’s zullen er in de boven en onder rand gaatjes geboord worden waar achter een blauwe CCL geplaatst gaat worden. Vooral door de plaatsing van de gaatjes achter een gaas aan de boven kant zal het schip een angry look krijgen net als de booskijker leds van de nieuwe audi’s.

De maindeflector dish zal worden voorzien van een 12 of 14 CM blauwe led fan waarachter de psu geplaatst wordt. Achter de PSU zal een 240 rad (liever een 360 maar dat is afhankelijk van de beschikbare ruimte) geplaatst worden welke de wamte direct naar onder zal blazen. Het is de bedoeling dat dat en de roosters ipv de lamellen met het blauwe licht de enige grote afwijkingen zullen zijn van het originele ontwerp.
    Achter het mobo zal de pomp geplaatst worden maar die plaats is nog even “under review”

De warp nacelles zullen voorzien worden van een reservoir met blauwe vloeistof. Ik ben nog aan het kijken of ik iemand kan vinden die 2 custom reservoirs kan maken voor mij, anders moeten het ronde worden en zal ik er een kastje omgeen moeten bouwen. Hoe dan ook het is de bedoeling dat de nacelles met een knop of via een commando van de pc, zich naar boven kunnen richten om het schip “warp ready” te maken. Dit zal via kleine electromotortjes gedaan moeten worden maar zover ben ik nog lang niet! Moet ook wat uitdagingen bewaren toch ...

Aangezien het mobo in het midden van het schip geplaats gaat worden zullen alle interne aansluitingen verlengt moeten worden, dus de usb poorten, de LAN aansluiting, de HDMI, de VGA van de grafische kaart, de audio. Ik wil deze als het mogelijk gaat zijn aan de achterkant van het schip plaatsen zodat er geen kabels over de romp lopen.
    Het is de bedoeling dat de hele bovenkant van het schip eraf gehaalt kan worden om bij het mobo en spul te komen om iets te wijzigen in de hardware setup.

Als het frame klaar is, is het de bedoeling dat ik er een dikke schuim laag over heen ga spuiten, deze opschuren naar het originele ontwerp en alle armour plating er in ga fresen. (geen klein klusje , met 3 verschillende dieptes !!!) Waarna ik de airbrush van mijn maatje ga lenen om alles volgens het originele ontwerp te kleuren.

Grote plannen ! Ben ik wel even zoet mee.
    Hier alvast de update van het eerste weekend.

Laterz !

ASPHIAX

Met gepaste trots mag ik mijn sponsor vermelden ! Dit is:

Brink of Modding gaat voor de USS Eurisko een tweetal custom reservoirs voor de koelvloeistof maken.

Ook mag ik mijn tweede sponsor bekend maken! Dit is :

Gigabyte heeft de EURISKO voorzien van een prachtig moederboard nl een P67A-UD7

Hier is de bekendmaking van mijn derde sponsor! Dit is :

Highflow gaat de EURISKO helpen zo koel mogelijk te blijven en daardoor helpen de WARP 10 barriere te breken!

Laatst bewerkt: 1 jan 2012
  2. ASPHIAX

ASPHIAX Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    Huidige Staat @ 7-3-2011

Versie 30-1-2011

Oude MDF Versie (Killed)

3. ASPHIAX

ASPHIAX Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    Okee, hier komt "The story so far" !
    Was al een paar weken aan het denken, schetsjes maken, hoe past het, wat heb ik nodig, hoe groot gaat ie worden enz..
    gelukkig heb ik een groot whiteboard in mijn huis hangen waarop ik onder het genot van een biertje kon tekenen en aanpassen.
    toen maar eens wat hout gaan halen.

geheugensteuntje !
    ruwe schets, maar ja alles wordt toch bekleed met schuim
    ik werd gek van het continue opmeten van de dimensies van het moederboard. en vooral de hoogte restricties die ik had ivm de waterkoeling van de grafische kaart, de Q6600 en het RAM. Ik heb dus een mal gemaakt met de minimale hoogtes en afmetingen die ik nodig heb. dit werkt wel super! je kan schuiven wat je wilt en dingen uit proberen.

De volgende dag! Heb een rand op de baseplate (bij gebrek aan betere benaming) gemaakt. deze wordt de fundering van de afneembare kap. weet nog niet hoe dit er uit zal gaan zien met het schuim erover.
    Begin van het framewerk, erg makkelijk nu met die mal.
    zorg dragen voor wat stabiliteit.
    om de mal van het mobo heen bouwen!
    wat ik van plan ben is de bovenkant waar alle houten platen samenkomen met pur te verbinden. daarom een bakje gemaakt om de pur te borgen.
    de eerste platen. was een heel karwei om de juiste hoek te vinden en ben er nog niet helemaal tevreden over. volgens mij is hij te hoog. de spleten aan de onderkant ga ik gebruiken om daar ook een pur verstevigingslaag te maken.
    de hoek klopt niet helemaal volgens mij.
    curve loopt wel lekker !
    En de finale staat. heb de staart even met wat stukjes afval gemaakt dus die zal wel veranderen.
    Tot zo ver dit weekend !
    laterz
    Asphiax

4. ASPHIAX

ASPHIAX Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    Ok, heb weer wat kunnen knutselen.
    hier wordt duidelijk waarom ik een kleinere psu zou willen hebben.
    nu met de staart wat geboden naar binnen
    she's got a fat bottom !
    dus wat trimmen
    en nog meer trimmen
    the "Other side of the wormhole Quark!"

Sorry verkeerde serie :p

Laterz
    ASPHIAX

5. ASPHIAX

ASPHIAX Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    Hierbij even een paar plaatjes over de airflow.
    deze "Dilithium Cooling Intake Manifolds" zitten ook aan de onderkant. de DCIM aan de onderkant vallen voor zover ik kan bepalen precies onder de HDD's dus daar een kleine case voor bouwen en die hebben ook wat koeling aangezien de fan in de 1e grote support rib de lucht weg trekt.

enige waar ik niet echt happy mee ben is dat ik in de groene cirkel koude lucht aan trek en een paar cm verder warme lucht uitblaas. Niet echt optimaal.

Laterz
    ASPHIAX

6. ASPHIAX

ASPHIAX Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    Ok, hele project van voren naar achter nog eens doorgenomen. De maatvoering voelde niet goed. Iedereen die hem "in the flesh" zag zei het meteen. Te hoog, zijkanten te steil en neus te kort tov het ontwerp. Back to the drawing board dus ...

Breedte tov hoogte opnieuw berekend waarbij de hoogte de bekende was. Daarna lengte en diepte met de uitkomst. De ellipse opnieuw berekend en de verhouding tov van de staart.
    En ... Wat bleek hij is 32 cm te kort en 9cm minder breed dan het ontwerp!!! Conversie ratio was verkeerd.
    Snel even een paar plankjes erop gemept en het zag er meteen beter uit! Veel beter gestroomlijnd ipv een dikke bult op de baseplate.

Alleen met een dikke 154 bij 63 cm is ie niet klein meer ! Dit gaat ook inhouden dat hij een polyester / glasvezel body gaat krijgen.
    Goede tutorial gevonden op youtube van een kerel die een glasvezel woofercase maakt voor in zijn auto. Niet echt te vergelijken object maar de technieken zijn hetzelfde volgens mij. En wat gebruikt hij fleece oftewel spanstof! Volgens mij een perfecte techniek voor mooie smooth curves.

Meten is weten (had die leraar toch gelijk ;-) ook grappig om te zien hoe snel het kan escaleren van even een kistje in elkaar timmeren naar full blown model bouwen (als je het goedwilt doen tenminste)

Laterz
    ASPHIAX

7. ASPHIAX

ASPHIAX Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    Hierbij weer wat pics.
    me vrouw zit toch dat kattengejank van de voice te kijken, dus lekker teringzooi maken!
    overnieuw beginnen maar nu met styropor
    old en new
    alles tijdelijk vast zetten met sateh prikkers
    grove werk met de decoupeer.
    voor het fijne werk had ik een styropor snijder gekocht. helaas was hij te fijn met 4,5 cm snij oppervlak
    man wat een werk ! had echt een paar momenten dat ik dacht : waar ben ik aan begonnen! het grove werk ZUIGT !
    langzaam maar zeker komt er vorm in
    daarna is het met de hand en een groot brood mes stukje bij stukje er af schillen. ondanks dat het er suf uit ziet is dit eigenlijk best leuk. je ziet steeds meer vorm en kan echt op detail werken.
    gips schuurpapier ging er snel door heen. best pittig spul dat hard foam
    mijn vrouw was ook echt heel blij met me !

ff de oude deflector tunnel eronder gezet
    ff de staart er aan gezet om te kijken hoe lang hij wordt. 1,54 is toch wel een eind!
    de zwarte kringen zijn plekken waar ik nog het mes moet in zetten.
    weer een stukje bij getrimmed. gaat toch het best met het broodmes
    toch best wel wat eraf geschilt!
    nu met schilderstape de tekening erop zetten. morgen beginnen met de diepe stukken te fresen en alles goed in de plamur zetten zodat volgende week het glasvezel werk kan beginnen !
    Laterz
    ASPHIAX

8. ASPHIAX

ASPHIAX Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    The Delta Flyer, misschien idee voor een muis !

9. ASPHIAX

ASPHIAX Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    Ok hier zijn weer wat pics.

vroeg in de ochtend ff wat plamur / vuller gemaakt.
    let wel met dit schuim een plamur op cellulose basis gebruiken anders blijft er niets dan blubber over van je ontwerp!
    mooi glad !
    het lijnenspel van het ontwerp beviel me niet. dus ben ik eerst met een hoop tape weer de lijnen uit gaan zetten.
    het resultaat !
    NU beginnen met ruimte maken voor het gaas van de booskijkers en het grove relief van het ontwerp. Wat ik deed is het ontwerp snijden met een stanly mes en dan met een punttang het schuim eruit plukken. dit werkt geweldig en kan lekker snel.
    POPCORN !!!
    gaat best snel
    afwerken met een dremel op turbo! gelijk ook het schuim dicht zodat het glasvezel erop blijft liggen en er niet in trekt. (HOOP IK)
    booskijker en grove relief
    beide kanten gedaan. ik kwam erachter dat door een mider diepe snee te maken met de stanly je automatisch minder "plukt" en kan je dus eenvoudig diepte verschil maken.
    deze kant dus gelijk een randje gemaakt voor de overgang van het gaas naar het armor
    DO you feel lucky... punk ?
    ff de deflector tunnel eronder gezet
    ook gelijk even de amor sleuven gezet
    BAD-ASS !!!
    hij is nog niet helemaal symmetrisch maar het echte fijne werk moet nog gedaan worden.

Af en toe vergeet ik wel eens dat ik er ook nog een watergekoelde pc in moet bouwen!
    :p
    Hier nog eentje om wakker van te liggen ! hele eenvoudige filter maar ongeveer wel het idee.
    Laters
    ASPHIAX

10. ASPHIAX

ASPHIAX Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    The Delta Flyer, misschien idee voor een muis !

FF snel een modelletje uit het foam gesneden. ziet er best grappig uit!

morgen weer een dagje "vrij" dus ff kijken of ik er een muis ingebouwd krijg!
    verhoudingen kloppen niet maar is toch maar een probeersel.
    laterz
    ASPHIAX

11. ASPHIAX

ASPHIAX Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    Ging eigenlijk sneller dan verwacht.

waar sateh prikkers al niet goed voor zijn !

2 prikkertjes op de muis buttons !

en voila een custom muis!

nu een nieuw goed geproportioneerd model maken, glasvezel erover en de muis buttons eruit fresen. daar achterop een moertje lijmen, met een prikker verbinden met de button op de printplaat (veertje eroverheen of zo om hem op zn plek te houden) en verven.
    klusje voor een regenachtige dag, maar het moet lukken !
    Laterz
    ASPHIAX

12. ASPHIAX

ASPHIAX Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    Janeway: Lay in a course mr Paris, warp 10! I want to be in the alpha quadrant before lunch!
    Seven-of-Nine : this is an imperfect ship, it needs alignment, we will not survive!
    B'Elanna : I agree with the drone, we are already at warp 9,9 any faster and we'll allbe dust.
    Janeway: Options mr Kim...
    Kim: litterbox ...
    All : WHAT?
    Kim: Well captain, you have thrown kittens at warp 10 before!
    Janeway: EXCUSE ME !?!
    Paris: Better make it quick, the dilithium reaction is reaching critical mass captain, she's running red hot!
    Tuvok : logically, a warp-core breach is imminent captain.
    Janeway: Damn it, drop to warp 5 and call those guys at logitech again!

13. ASPHIAX

ASPHIAX Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    Hier nog ff een kleine update, bezig geweest met het uitdenken van de pylons en reservoir ophanging.

Had alleen een groene enermax, deze gaat vervangen worden door een blauwe!

Laterz
    ASPHIAX

14. ASPHIAX

ASPHIAX Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    ok, weer even een paar uurtjes creatief met piep !

ben begonnen aan de deflector tunnel.

op de een of andere manier kreeg ik ineens trek in kebab!

shapen!

HOMER : HMMMM KEBAB !!!

FF en sprongetje vooruit, dat snijden is ook maar wat ...
    Snel even een paar stukjes gemaakt, ga van het weekend het fijne werk doen.

ok ff een vergelijk. vorige pics waren met de nacelles omlaag
    deze ook:
    Nu met nacelles omhoog

En de finale staat.

Laterz
    ASPHIAX

15. ASPHIAX

ASPHIAX Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    ok, hier weer wat pics.

zowat de gehele ochtend aan het denken, kijken en schetsen geweest over hoe de baseplate te plaatsen. de baseplate is een mdf plaat waarop het mobo, de HDD's en de pomp aan de bovenkant en de psu en de fans met de radiator aan de onderkant gehangen gaat worden. Het vormt eigenlijk de backbone van de case (als je het nog een case kan noemen :p) en samen met de "vleugelpartitie" zal het de stevigheid moeten gaan bieden om oa ook de electromotoren te gaan supporten.
    *EDIT : Ablative Armor maakt de WARP engine useless! Dus de EURISKO wijkt af van het origineel door toch de warp nacelles in de juiste positie te kunnen brengen.
    zie : http://memory-alpha.org/wiki/Ablative_armor

De baseplate!
    Ik heb de baseplate een paar cm kleiner gezaagt dan de foam kap.

Truukje , ik wil maar precies de diepte van de baseplate uit de foam kap halen. hiervoor even de dikte opgemeten.
    deze gemarkeerd met schilderstape op de stanley
    als het mes lekker "loopt" zt je goed, zodra hij begint te happen zit je te diep. EASY !

let the plucking begin!
    elk weekend popcorn!
    midden stuk eruit snijden. een best werkje! kijk al uit naar het leeghalen van de mal na de epoxy laag ! NIET !!!!

perfect fit !, precies op diepte! De gehele kap heeft nu een brede steunrand op het mdf als de gehel kap hol gemaakt is. hierdoor is het dadelijk ook eenvoudig de epoxy laag "om" de baseplate heen te vormen en kan de kap eenvoudig verwijderd worden.

Gister de deflector tunnel in de plamur gezet na nog wat fijn schuur en schaaf werk.
    Ook de vleugelpartitie gemaakt. deze oogt nog wat groot maar moet nog bijgewerkt worden. de tunnel oogt scheef maar dat is optisch bedrog !

snel ff in elkaar gezet, hoe vaak ik dat al niet gedaan heb. continue blijven checken :eusa_hand:

De vleugel partitie in de deflector tunnel laten verzinken.

NU een mooie hout op hout verbinding waarmee je een stevige backbone kan maken !

Heel de dag me de jan-tandjes gewerkt en het ziet er precies hetzelfde uit als gister.

Nou ja, die dagen zitten er ook bij !

Laterz !
    ASPHIAX

16. ASPHIAX

ASPHIAX Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    Hierbij even een kleine grafische weergave !
    Ik heb de airflow aangepast door de radiatoren anders te plaatsen en een issue met de diepte van het model in het middenstuk meteen opgelost. (credits 2 Maomanna!)
    De HDD's komen van in de neus naar een kantelbare drivecage achter de psu.
    Op deze weergave ben ik uit gegaan van een 850W watergekoelde psu maar heb nog niet de berekeningen gedaan. in de neus komen 2 X240 radiators (mischien te weinig dus)
    Heb hier geen watergekoelde ram in verwerkt, is wel de bedoeling maar moet even kijken naar de cashflow.

*EDIT : Ook zitten er misschien te korte bochten in de tube en kan de tubing layout anders worden!

17. ASPHIAX

ASPHIAX Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    Allereerst is het bestel lijstje voor de beweegbare "vleugels" of pylons compleet !!!
    Gister een maatje over de vloer gehad en samen met hem doorgenomen wat de opties zijn. (Edwin bedankt kerel!!!)
    Als je eenmaal het door hebt is het eigenlijk helemaal niet moeilijk. Voor een paar tientjes heb je een echt kickass toevoeging aan je mod!
    Moet je het natturlijk nog wel inbouwen, testen en wegwerken ...

Ik ben hier wat aan het proberen. wilde de spanstof methode toe passen voor de schuine achterkant van het schip. helaas gaat dat te dik zijn waardoor ik een antal schuine stukken schuim moest gaan plaatsen. ik ga hetvolgende proberen: achterkant afgeplakt met tape ivm de dikte. daarna gewoon met de epoxy en glasvezel bedekken.

Ook een begin gemaakt met de "Main Deflector". deze gaat heel grof de epoxy in waarna ik met styropor strips de deflector ga vormen (leuk priegelwerkje)

bovenkap is helemal goed geschuurd en de armor plating sleuven zijn verbreed.

dit gaat wel wat werk vereisen! Maar ja ik wist dat er een boel plamur nodig zou zijn.

de pylons zijn eraf gehaald om de juiste hoek van de achterkant van de kap te kunnen maken. als de kap eenmaal gevormd is dan kunnen de servo's geplaatst worden en de onderkant met epoxy worden behandeld.

Laterz
    ASPHIAX

18. ASPHIAX

ASPHIAX Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    Hier de laatste update van dit weekend.
    onderkant en zijstukken zijn zo goed als af. was toch wel een klus om uit te denken hoe het in elkaar te passen.

wederom met het broodmes schillen !

ff passen

De onderkin ...

FF wat relief aanbrengen

En weer passen ...

ook de hardware in de gaten houden of het past !

Relief weer smooth maken

de zwarte cirkels zijn waar het broodmes weer te pas moet komen ...

Met de main deflector

Het stuk naar de deflector loopt af , dus weer het broodmes erbij !

Nu loopt ie naar 2 kanten mooi af !

Het grove "fijne" werk eerst met de handzaag

Erg dunne plaatjes voor het aanhelen van de "schotel"

Hier zag ik toch wel even tegen op! hellende vlakken, verschillende diktes, rondingen ..
    Maar ziet er nu toch wel koel uit !!!

Mooie doorlopende lijn nu. Morgen met daglicht weer een paar foto's maken.

Nu ik dit post zie ik toch wel weer wat aandachtspunten, plamur moet de aanheling tussen de onderschotel en het zijplaatje mooier maken.
    De helling in de onderschotel ziet er een beetje vreemd uit zo maar dat is optisch bedrog!

Laterz
    ASPHIAX

19. ASPHIAX

ASPHIAX Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    Met trots kan ik mijn eerste sponsor bekend maken!

Brink of Modding (bekend van de Cubeleon en Brake Line) gaat voor de USS EURISKO een tweetal custom reservoirs maken welke in de warp nacelles geplaatst gaan worden aan de achterkant van het schip.

Check de site voor een aantal voorbeelden van het award-winning werk dat er geleverd wordt!

Brink of Modding

ASPHIAX

20. ASPHIAX

ASPHIAX Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2011
    Helaas kan ik op dit moment weinig doen omdat ik met de epoxy aan slag moet gaan en daar voor bereidingen voor aan het treffen ben.
    Dus hier weer wat grafisch werk welke als basis voor de duo rad fangrill gaat dienen.

Laters
    ASPHIAX