1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Catastrophale moederbord failure

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Doevunk, 18 dec 2018.

1. Doevunk

Doevunk Member

Sinds:
    18 dec 2018
    Nog voor de geïnteresseerden, dit was direct na het lostrekken. 20181217_162318.jpg

2. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    Slechte ervaring met de betreffende aanbieder? Ik ken ze namelijk niet.

3. Egon de Baene

Egon de Baene Senior Member

Sinds:
    7 nov 2012
    asus ;) zo veel beter :p

4. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    @ruftman Nee, in het algemeen vrij slechte ervaring met internationaal verschepen van kleinere job-lots. Vriendin werkt bij Haulage Exchange (UK) als dat je iets zegt..
    Ik ken het gelinkte bedrijf ook niet ook al zien zij er uit als dropshipper met zo'n levertermijn. Zou best kunnen dat het moederbord uit Hongkong o.i.d. komt. Dubbel whammy want dan kan het ook nog een clone zijn. ;)

ruftman vindt dit nuttig.
  5. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Mss is het kort door de bocht... Maar het verwonderd me dat dit niet vaker voorkomt met de torsiekrachten die langdurig verticaal Worden uitgeoefend door zware onderdelen als graka en luchtkoeler....

Egon de Baene vindt dit nuttig.
  6. Egon de Baene

Egon de Baene Senior Member

Sinds:
    7 nov 2012
    daarom hebben high end mobo's vaak versterkte pci poorten tegenwoordig

7. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Daar is zo te zien toch wel wat geweld aan te pas gekomen.

8. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    Mwah, probeerde alleen maar mee te denken, waarbij ik dacht dat dit een mogelijke oplossing zou kunnen zijn.

9. Doevunk

Doevunk Member

Sinds:
    18 dec 2018
    Helaas niet. Het is ook zeker niet mijn eerste keer dat ik een gk vervang/verwijder en heb dit nog nooit meegemaakt. De poort zat nog aan de kaart met het sluitmechanisme open.

Hier zit ik meer aan te denken. De kaart is vrij groot en zwaar en hangt al bijna 4 jaar in dezelfde poort. Het feit dat er grafische artifacten waren bevestigt natuurlijk ook enigszins dat de poort al goed lost zat.

10. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Precies! Het is onderhand duidelijker geworden dat PCI_E sloten nooit ontworpen werden met zware grafische kaart koelers in het achterhoofd. Daarom zie je verstevigde sloten op sommige moederborden. Dus meer een kwestie van oorzaak en gevolg.
    Doorhangende koelers zijn nooit bevorderlijk voor dit soort zaken, deels vanwege slecht contact over tijd.
    Het is ook niet zo'n gek idee om de graka zelf te ondersteunen. Dit was al sinds de CM 690 kasten erkend dus vandaar dat die kasten met vga ondersteuning kwamen.

Ben het overigens wel met wailingwimmy eens dat er wellicht (in andere zin) wat kracht aan te pas moet zijn gekomen. Want zodra je voelt dat het niet lichtjes gaat komen, is er iets mis en dan niet doortrekken. Op de foto is duidelijk te zien in welke richting de kaart (met slot) is losgetrokken. Die contacten zitten over of in het slot gevouwen.. (zie linkerzijde)

Heb je de kaart inmiddels getest en werkt die nog?

11. Doevunk

Doevunk Member

Sinds:
    18 dec 2018
    Ik kan jullie proberen te overtuigen hoe enorm weinig kracht ik heb gezet, maar dat heeft weinig zin denk ik. Het feit dat de poort nog aan de kaart vast zat geeft aan dat de weerstand van het lostrekken van de poort van het bord kleiner was dan de kaart uit de poort te krijgen, terwijl de poort daarvoor bedoeld is. Enfin; agree to disagree dan maar.

Helaas, vanwege de tijd van het jaar is mijn pakketje een dag later. Kreeg er gelukkig keuring een berichtje van post NL vanmorgen, dus dat is prima. Geeft mij mooi de tijd de kast goed te schonen.

12. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Da's waar en fijn dat je het zo opvat. :)
    Hoewel we ons dan kunnen afvragen over de deskundigheid benodigd voor het verwijderen van een graka bijv.
    Darn nerd-mode! off..

13. Lip

Lip Senior Member

Sinds:
    9 nov 2008
    Of een beitel. :)

14. Doevunk

Doevunk Member

Sinds:
    18 dec 2018
    Even een Update (daarna kan deze ook dicht wat mij betreft)

Het tweedehands moederbord wat ik had geregeld heb ik helaas met verbogen socket pins ontvangen. Zoals ik zei was dit uit betrouwbare bron, dus heb ik ook netjes alles kunnen retourneren zonder gedoe. Wel was het voor mij reden om toch maar grootschalig te investeren en niet nogmaals het risico te nemen met een tweedehands product. Ik heb daarom een nieuw moederbord, processor en werkgeheugen gekocht (z390, 9700K) en al mijn overgebleven onderdelen laten testen. Alles bleek in orde, behalve één videokaart. Deze bleef storingen vertonen. De medewerker van de computerzaak vermoedde dat de pci-e poort al een vorm van sluiting veroorzaakte en daarmee ook de kaart heeft beschadigd. Zeker zullen we het nooit weten, maar dat maakt ook niet meer uit.

Mijn systeem werkt weer, althans een nieuw systeem werkt weer, want het is in feite een heel ander systeem. Voorlopig nog even door met mijn ene 970 en dan zeer binnenkort maar eens de videokaart vervangen.

Nogmaals bedankt voor de hulp allemaal en een fijne jaarwisseling toegewenst!

15. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Mooie upgrade !
    Die 4790k kan je nog voor een leuke prijs verkopen.