1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Catastrophale moederbord failure

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Doevunk, 18 dec 2018.

1. Doevunk

Doevunk Member

Sinds:
    18 dec 2018
    Goedemiddag allemaal,

Dit is mijn eerste bericht op het forum, dus ik hoop dat dit allemaal in deze rubriek hoort. Snelle overview van mijn hardware:

MSI Gaming 5 Z97 1150 mobo
    4790K @ 4,8 + Noctua NH-D15 koeler
    Corsair DDR3 Vengeance 2x8 GB @ ???Mhz
    2x Gigabyte 970GTX g1 gaming SLI
    2x samsung 840 evo 250GB in RAID 0 + 1 TB HDD
    Corsair RM 750X Voeding

Gisteren, toen ik een spel opstartte, kreeg ik opeens enorme grafische artifacting. Dit was een dag eerder nog niet zo en had in tussentijd niets invasiefs gedaan met het systeem . Het vreemde was, dat dit niet gebeurde tijdens het navigeren door mijn bureaublad of tijdens het gebruikmaken van 'simpele' applicaties. Snel kwam ik dan ook tot de conclusie dat het een grafische kaart moest zijn, dus ik zette mijn SLI uit. Het probleem verdween, ik blij, maar wou natuurlijk wel kijken waarom dit zo was. Ik besloot daarom mijn onderste kaart eruit te halen, omdat ik vermoedde dat deze defect was. Of deze daadwerkelijk defect is weet ik niet, want tijdens het verwijderen trok ik de GEHELE pci-e poort mee. Ja, ik drukte het klipje omlaag, maar ik vermoed dat de poort al goed los zat en dat dat ook de oorzaak was van de artifacten wanneer ik gebruik maakte van SLI. Het resultaat: alle pins van de poort verbogen en tegen elkaar. Mijn PC was uiteraard van het stroom af toen ik de kaart probeerde te verwijderen, dus ik hoopte dat het nog wel mee zou vallen. Na mijn lichte tia besloot ik toch het systeem maar te testen. Helaas; zelfs nadat alle pins (voor zover ik kon zien) geen contact meer met elkaar maakten, ging mijn PC niet meer aan. De eerste poging was een milliseconde reactie (fans kregen een stootje en een ledje aan) en daarna bleef mijn systeem donker en stil. Een kortsluiting dus. Een nieuw systeem ligt wel in de planning voor eind 2019, maar dat pak ik altijd groots aan en daar heb ik momenteel niet de financiën voor. Nu zit ik met een aantal vragen waarvan ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

- Hoe ver rijkt de schade vermoedelijk? is het puur het moederbord, of mag ik ook ervanuit gaan dat ik iets anders gemold heb?
    - Is het de investering waard een 2e hands Z97 moederbord op de kop te tikken om dit te testen? (ze gaan nu tussen de € 75 en 150 over de tweedehands toonbank)
    - Loop ik een risicio dit 'nieuwe' moederbord te molesteren wanneer ik er dus defecte apparatuur in plug, stel dat mijn GPU of CPU toch zijn doorgebrand oid ?
    - Maakt het niet uit dat ik een RAID 0 setup had, wanneer ik dit straks weer wil gebruiken met het nieuwe mobo? dus kan ik gewoon een nieuwe RAID 0 instellen op het nieuwe mobo en dan daarover een fresh install doen? of zijn die SSd's nu niet te gebruiken totdat ze in RAID0 eerst weer geformatteerd zijn ?

Dat zijn mijn meest prominente vragen dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Met vriendelijk groet,

Thom

2. Egon de Baene

Egon de Baene Senior Member

Sinds:
    7 nov 2012
    - Hoe ver rijkt de schade vermoedelijk?

moeilijk te zeggen, als er een stroomstoot door de hele pc gegaan is kan alles kapot zijn. als het enkel het mobo is dat dood is zal de pc ook niet opstarten dus deze is onmogelijk te beantwoorden zonder testen.

- Is het de investering waard

wss niet... maar wat kan je anders doen? mss eens kijken of je geen "nieuwe" kan vinden in een winkel met 30 dagen bedenktijd ofzo?

-Loop ik een risicio dit 'nieuwe' moederbord

jip...

- Maakt het niet uit dat ik een RAID 0 ...

als je je data niet wilt terughalen is dit absoluut geen probleem. indien je je data terug wil kan dit wat moeilijker worden

3. Doevunk

Doevunk Member

Sinds:
    18 dec 2018
    Excuus voor de erbarmelijke taalfout; Reikt natuurlijk.

Ok, dus voornamelijk slecht nieuws. Ik ga dan toch een tweedehands kopen, want nieuwe moederborden zijn duurder en als ik die mol ben ik alsnog dat geld kwijt. Maar zit er dan geen beveiliging in een mobo die dat soort overspanningen tegengaat? zodat inderdaad niet alle componenten kaduuk zijn na een kortsluiting in een enkele poort?

Hoe kan ik dit testen het beste aanpakken? Onderdeel voor onderdeel ? of gewoon gelijk alles erin en fingers crossed?

4. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Ik zou onderdeel voor onderdeel doen ja... Zal wel wat tijd in beslag nemen :(
    Succes!!

5. Egon de Baene

Sinds:
    7 nov 2012
    enkel het minimum natuurlijk, begin met cpu, 1 ram stick en geen gpu. kijk of hij boot. werkt dat steek dan de gpu in en zo verder

6. Doevunk

Doevunk Member

Sinds:
    18 dec 2018
    Dat kan dus zonder dat er een opslagmedium is aangesloten ?

7. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    M'n eerste inval is moederbord vervangen. Met gelijkwaardig nieuw (of refurb) heb je wat meer zekerheid.
    Tweedehands is het nog maar bezien of SLI o.i.d. gaat werken vanwege de ouderdom, gaat ook tijd & geld kosten en kan evenzo niet zaligmakend zijn. Zoals mankementen die de verkoper 'vergat' te vermelden etc. Dat moet je nu niet hebben in deze situatie en dat risico zou ik meteen afkopen met nieuw.
    Ik denk dat de genadeslag het testen van het systeem was nadat de pci_e poort (een belangrijke verbinding) was verbroken op het bord. (vlaag van verstandsverbijstering?-sorry hoor) Niet verder mee gaan klooien. Handdoek in de ring gooien. De schade is niet gering aan het bord.

Ga er maar vanuit dat alles stuk is, totdat je hebt bevestigd (door bijv. in en ander systeem te testen) dat dit niet het geval is.
    Per definitie 'mag' (of kan) je ervan uitgaan dat de voeding er meteen uitslaat zodra deze een mankement in het systeem bespeurt gedurende het opstarten. Dat kan dus een zegen voor je zijn en heeft het schade aan andere onderdelen voorkomen.Vingers gekruist.

Dus het slechte nieuws is geld uitgeven voor vervanger €50-70 (bijv. H81) en door limpen op één been tot eind 2019 door concessies te maken zoals geen sli. Of tussentijds upgraden (heeft budget/planning nodig).

8. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Wellicht 1 van die GTX 970's verkopen en daar een knap moederbord voor terugkopen tot je echt gaat upgraden??

Egon de Baene en eismc2 vinden dit nuttig.
  9. Egon de Baene

Sinds:
    7 nov 2012
    om enkel je post te zien ja

10. Doevunk

Doevunk Member

Sinds:
    18 dec 2018
    Geen excuus nodig, een verstandsverbijstering is de juiste aanduiding denk ik. Je maakt het niet elke dag mee dat je opeens een pci slot in je handen hebt en 'dacht' dat wanneer de pins geen connectie maakten met elkaar er ook een geringe kans was dat er direct kortsluiting optrad. Verkeerd gedacht dus.

Ik heb via betrouwbare bron een MSI gaming 7 kunnen regelen. Staat is zga, gezien die enkele weken in een systeem heeft gedraaid en hij toen is overgestapt naar een kleinere vormfactor vanwege ruimte problemen. Deze heb ik morgen binnen, dus ga het klusje maar eens proberen te trotseren in de avond. Ik zal jullie op de hoogte houden. Tips tussendoor zijn meer dan welkom

11. Egon de Baene

Sinds:
    7 nov 2012
    geen slecht idee. ik kan mij niet voorstellen dat er veel games baat hebben bij 2 970's

Manyuken vindt dit nuttig.
  12. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
  13. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Daarom opperde ik het ook ja haha :D

Egon de Baene vindt dit nuttig.
  14. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    Zonder opslagmedium zou een werkend moederbord toch op moeten kunnen starten tot het moment dat naar een bootdevice wordt gezocht. Dus dat is na de POST.

15. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Het is een herkenbaar feit. Het gevoel als je zoiets overkomt bedoel ik. Apart van het mogelijk terugplaatsen van de soldeer verbindingen, als je zo handig bent, maakt het nog geen perfekt werkend geheel vanwege de onherstelbare schade aan de communicatie lanen in het bord (traces) direkt naar de cpu en v.v.
    Daar zou ik zelfs op een zonnige dag geen stroompje over laten lopen. :(

En oh mooi dat je zo snel iets anders op zicht hebt. We wachten je updates even af. Succes!

16. Doevunk

Doevunk Member

Sinds:
    18 dec 2018
    Een SLI setup was een logische, significante upgrade zonder dat ik er gelijk 500 euro in moest pompen voor een nieuwe kaart. Daarbij vind ik het oprecht gewoon mooi om te zien en met profile inspector kreeg ik altijd wel een profiel aan de praat dat mij een merkbare sprong gaf in performance (afhankelijk van game natuurlijk).

17. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Dat is nu ook wel weer achterhaald natuurlijk. Hedendaagse en oudere games kunnen af met een enkele kaart. Maar ik snap de motivatie. :)

18. Egon de Baene

Sinds:
    7 nov 2012
    oh ik wil ook een 2de gtx 1080 gwn omdat het mooier is hoor ;)

19. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Garantie tot aan de engelse deur meneer. Zodra met name hardware artikelen, over het kanaal gaan vervalt die meteen, want vervoerders bieden geen verzekering voor dat soort handel. Val a.u.b. niet in de valkuil als zij dit aanbieden, want het is een wassen neus. Er wordt ook behoorlijk chitty met je pakketje omgesprongen, waar menigeen geen weet van heeft (sorteermachines). Goede verpakking daargelaten maar daar ben je ook niet altijd zeker van. Hierdoor worden overzeese verschepingen vaak eerder een duur geintje, zelfs met DHL.
    Da's gewoon mental :p

20. Doevunk

Doevunk Member

Sinds:
    18 dec 2018
    Ach sommigen kopen mooie schoenen, maar niet omdat het beter loopt toch ? ;)

Bedankt voor jullie hulp thusfar, ik houd jullie op de hoogte