cat 5e cat 6

division

Senior Member
Ik ga netwerk kabels trekken door het hele huis heen maar nu was mijn vraag, heeft het nut om cat 6 over 5e te nemen? Ik weet dat cat 5e 100mhz en cat 6 250mhz aan kan maar zal je het in praktijk ook merken?

Forum m8

Senior Member
Voor 10 gbit schijnbaar wel. Officieel 55m over Cat6, niet over Cat5e

Wat dat je waard is en wat de meerprijs is; daar gaat het dan om.

Ik heb zelf nog geen enkel 10gbit apparaat. En dan nog; zulke grote hoeveelheden zul je waarschijnlijk naar HDD schrijven, en die toppen net de enkele gbit.

Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten?
Urghm heb even gekeken,maar goede cat 6 kabel (Belden,Draka etc) is bijna twee keer zo duur dus als cat5e...
Of je moet kijken bij chinese crapkabel,dat wordt een ander verhaal.
Of je cat 6 neemt hangt natuurlijk af hoeveel apparaten je op je lijn zet.
Voor data overdracht van 1 nas/hdd trekt cat5e (1G) het nog wel.
Ga je echter over de lijn meerdere apparaten/gebruikers tegelijk inzetten,dan is het verstandig om cat 6 te gebruiken.
Voorop gesteld dat dit alleen zin heeft met gebruik van >1 Gb apparatuur (switch,router etc)

maxfi

Member
Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten?
Urghm heb even gekeken,maar goede cat 6 kabel (Belden,Draka etc) is bijna twee keer zo duur dus als cat5e...
Of je moet kijken bij chinese crapkabel,dat wordt een ander verhaal.
Of je cat 6 neemt hangt natuurlijk af hoeveel apparaten je op je lijn zet.
Voor data overdracht van 1 nas/hdd trekt cat5e (1G) het nog wel.
Ga je echter over de lijn meerdere apparaten/gebruikers tegelijk inzetten,dan is het verstandig om cat 6 te gebruiken.
Voorop gesteld dat dit alleen zin heeft met gebruik van >1 Gb apparatuur (switch,router etc)
ja het is duurder, maar het is ook geen wereldgroot bedrag. hangt er ook vanaf waar je het inkoopt.

maxfi

Member
Raar statement. Hangt natuurlijk af van hoeveel meter je hebt.
ik reken met netwerkkabels altijd in rollen van 305 meter, de (meest gebruikelijke) standaard als ik me niet vergis. Toen ik een tijdje geleden nodig had, scheelde het echt 3x niks

division

Senior Member
Het ging mij meer om het feit "meerwaarde" is het het waard. :) maar zoals ik dus begrijp is dat het zeker wel waard.

Forum m8

Senior Member
ik reken met netwerkkabels altijd in rollen van 305 meter, de (meest gebruikelijke) standaard als ik me niet vergis. Toen ik een tijdje geleden nodig had, scheelde het echt 3x niks
Ik zie eerder 50 euro verschil. Geen interesse in AWG26 en andere niet-normconforme zooi zoals CCA enzo.

Veel huizen kun je prima met 100m af trouwens.

Soms bij Amazon staan er dozen met een deukje voor een habbekrats.

Gideon98

Senior Member
Geen interesse in AWG26 en andere niet-normconforme zooi zoals CCA enzo.
Dit. Beter Cat5e over koper dan Cat6 met CCA (Copper Cladded Aluminium).

Kabels die je moet trekken zou ik persoonlijk met Cat6 doen onder het mom van "futureproofing". Maar het is aan jezelf of je dat de meerprijs waard vind.

Bovenaan