1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Case fans, hoe veel en waar?

Discussie in 'Behuizingen en voedingen' gestart door daroy, 10 okt 2017.

1. daroy

daroy Senior Member

Sinds:
    13 jul 2007
    Ik heb een Phanteks Pro M Tempered Glass als behuizing. Aan de voorkant zit een Fractal Design S24 AIO met daarop de 2 bijbehorende 120mm fans die lucht de kast in blazen. Aan de achterkant van de kast zit een 140mm fan die bij de behuizing kwam als outtake. Aan de bovenkant heb ik de tweede 140mm fan die bij de behuizing zat als outtake gebruikt.

Is dit een logische opstelling? Het valt me op dat ik ondanks alle stoffilters in de behuizing toch nog wel wat kleine stof deeltjes op de psu shroud heb liggen.

Laatst bewerkt: 11 okt 2017 om 15:07
  2. Xpl0visi0n

Xpl0visi0n Member

Sinds:
    10 mrt 2014
    Stoffilters houden niet alle stof tegen, tenzij je er een hepa filter hebt ingebouwd.
    2x 120 in en 2x 140 out zal een onderdruk in je kast creëren en langs de kieren 'valse' lucht zuigen waardoor ook stof binnenkomt.
    Je kunt de outlets trager laten draaien dan de inlets-als de temp het toelaat-, of omgekeerd, als ze dan niet teveel lawaai maken.
    Persoonlijk heb ik ervoor gekozen om 2x 140 in en 1x 120 out, want er is veel geperforeerd aan mijn kast waardoor de lucht vanzelf wel wegkan.
    m2c.

Wormwiel en JensTX vinden dit nuttig.
  3. Black Eagle

Black Eagle Senior Member

Sinds:
    6 aug 2006
    Stof zal je helaas nooit kunnen voorkomen, zelfs als je stoffilters gebruikt.
    Het weet zich altijd op de 1 of andere manier in je kast naar binnen te dringen.
    Er is altijd wel een plek waar lucht word aangezogen een gaatje of kiertje en zo krijg je stof in je kast helaas.

JensTX vindt dit nuttig.
  4. daroy

daroy Senior Member

Sinds:
    13 jul 2007
    Temps zijn geen probleem. Wellicht handig om de 140mm welke nu aan de bovenkant van de behuizing zit te verwijderen?

5. Xpl0visi0n

Xpl0visi0n Member

Sinds:
    10 mrt 2014
    trek eens de pin (stekker) uit het moederbord, 'kuis' de pc uit en zie wat het effect is na een tijdje. gewenste effect behaald? haal dan de fan weg, indien niet kun je hem weer aansluiten door weer in te pluggen.

6. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Ik heb in het verleden een stuk afzuigkapfilter gebruikt, bij gebrek aan meegeleverde filters.

High Airflow Fan(s) als intake (de grootste die past), normale fan(s) als outtake (ook hier zo groot als mogelijk), als je 5 140mm fans (of 2x 280mm rad) kunt plaatsen waarom niet?

Laatst bewerkt: 11 okt 2017 om 15:13
  7. daroy

daroy Senior Member

Sinds:
    13 jul 2007
    Ga ik eens proberen, bedankt voor de tip.

8. Yogi Bear

Yogi Bear Senior Member

Sinds:
    13 mei 2012
    Tja, ik zou zelf een goede ventilatie hoger inschalen dan wat stofdeeltjes na verloop van tijd. ;)

Dat gezegd hebbend: Na hoeveel tijd begin je zo'n hoeveelheid stof te zien dat het storend wordt??
    Blaas afhankelijk van de hoeveelheid stof je pc 1, of meer keer per jaar schoon met een luchtcompressor oid.

En wat worden de temps als je de 140mm fan verwijdert??
    Om te meten kun je gebruik maken van een eenvoudige binnen- buitenthermometer, die hebben meestal een sensor aan een draadje die je op iedere willekeurige plek in de behuizing kunt parkeren, waarna je rustig de waardes kunt uitlezen.

SKU103998.JPG

9. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006

Dat ding helemaal rechtsonder :p

Ohja, hint; dat tasje is flut. Is gewoon een random Chinees ding waar die multimeter halflam inpast met de snoertjes er omheen gepropt. Beetje jammer van Fluke..

10. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Zijn we nu problemen aan het zoeken waar die niet zijn? We hebben het over een paar stofdeeltjes. Ik zou een doelmatige koeling en weinig lawaai belangrijker vinden. En een beetje stof blaas je dan maar weg.

Dat hoeft helemaal niet.

11. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Bij een stofprobleem zou ik de kast niet meer openen, dat zie je het ook niet.
    Ik heb bijvoorbeeld de kast al 1,5 jaar niet open gehad en zie geen stof in de kast.

12. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Hahaha, dat is ook hoe 2-jarigen verstoppertje spelen.

Wormwiel vindt dit nuttig.
  13. Xpl0visi0n

Xpl0visi0n Member

Sinds:
    10 mrt 2014
    U zit vast in de politiek of marketing?

Wormwiel vindt dit nuttig.
  14. Xpl0visi0n

Xpl0visi0n Member

Sinds:
    10 mrt 2014
    Ze zijn er wel, hij wil geen stof zien in zijn kast, of U dat nu geen probleem vindt of niet doet er niet toe.
    Imho is mijn voorstel iets zeer simpels dat iedereen kan doen en afhankelijk van het resultaat gemakkelijk terug te draaien is.

Kunt U verder eens toelichten hoe 2x 120 t.o.v 2x 140 uit geen onderdruk zal creëren als je de snelheid niet aanpast?
    Thx.