1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Build voor 3440*1440

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door Nask, 4 apr 2019.

1. Nask

Nask Senior Member

Sinds:
    24 jan 2007
    Bijgewerkt lijstje

Wensenlijst 3440*1440 build v2 van Nask

Een andere systeemkast erbij gezet. Ziet er wat strakker uit.
    Vraagje nog over de Intel 660p. Heb de vergelijking gezien en bij de consistency test valt deze helemaal terug. Hoe moet ik deze resultaten interpreteren?
    Als cpu koeler zag ik ook nog Scythe Mugen 5 PCGH Edition. Meerwaarde, of alleen als je overklokt?
    Ik wil de configuratie bij Azerty bestellen, echter hebben ze daar de Seagate Barracuda Pro 4TB niet.
    Qua voedingen kwam ik deze tegen: Corsair RM750x (2018) is iets kleiner qua formaat dan de Be Quiet en goede test resultaten.
    Zag ook een Gigabyte Aorus RGB 512GB - Solid state drive. Zit wel een heatspreader op.

Laatst bewerkt: 7 apr 2019
  2. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Bij langdurig schrijven (tot 45min. onafgebroken) zakt de performance in. Voor consumentengebruik vaak minder relevant, zie voor meer uitleg: https://nl.hardware.info/reviews/89...t-mainstream-prestaties-over-tijd-consistency
    PS: Intel 660p en Crucial P1 zijn vrijwel identiek.

De aanzienlijk duurdere Scythe PCGH is bedoeld voor een stille build, de fans draaien max. 800rpm, dus niet bedoeld voor overklokken. Zie voor de verschillen: Vergelijkingstabel Vergelijkingstabel 07-04-2019 18:04 van MZw

Alternatieve HDD's van 4Tb. Consumenten HDD's met 2jr garantie:
    5400rpm: https://azerty.nl/product/western+digital/854886/wd-blue-wd40ezrz-4tb-vaste-schijf-intern
    5400rpm: https://azerty.nl/product/seagate/2654102/barracuda-st4000dm004-4tb-vaste-schijf-intern
    Pro-disk 7200rpm met 5jr garantie (duurdere tegenhanger van de Seagate Pro):
    https://azerty.nl/product/western+digital/3368257/wd-black-wd4005fzbx-4tb-vaste-schijf-intern
    Ook wordt nog wel vaak een NAS-disk gebruikt met 3jr garantie:
    https://azerty.nl/product/western+digital/641481/wd-red-wd40efrx-4-tb-vaste-schijf-intern
    Stille disk, maar het nadeel vind ik dat de TLER(Time limited error correction) vroegtijdig een errorcorrectie kan afbreken. In een raid-configuratie nuttig, maar niet als stand-alone disk.

Corsair RM750x (2018) is een prima voeding en met 10jaar garantie. Vreemd is alleen dat HWI/Azerty een secundaire cpu-aansluiting vermelden, terwijl die op de Corsair website niet te vinden is.

De Gigabyte Aorus RGB SSD lijkt identiek aan de Corsair MP510 met zelfde SSD controller. Iets duurder alternatief, maar verder prima. Het gigabyte moederbord wordt volgens de afbeelding standaard geleverd met twee zwarte heatspreaders voor M.2 SSD's.

PS: Er staan nu nog twee behuizingen in je build.

Laatst bewerkt: 7 apr 2019
  3. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    De be quiet heeft meer en betere beveiligingen. De lengte van de voeding doet er niet toe in de H500.

4. Nask

Nask Senior Member

Sinds:
    24 jan 2007
    @MZw Klopt ik ben er nog niet uit welke behuizing het moet gaan worden. Die intel is dan goed genoeg en zeker gezien de prijs:)
    @Etxalar Ok dan houd ik de Be Quiet in de wensenlijst.

5. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
  6. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    MZw vindt dit nuttig.
  7. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Waarom zo'n duur Intel platform, pak gewoon Ryzen. Je gaat op 3440x1440 toch geen torenhoge framerates halen waar Intel er nipt toe doet.

8. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Zei ik ook al ;)
    Zie mijn builds op de 1e pagina.

9. Luuk0161

Luuk0161 Senior Member

Sinds:
    8 jan 2018
    Met Ryzen kun je gewoon echt niet gamen, ik haal met mijn 2070 2/3 van de prestaties die hwi er blijkbaar uit kan halen bij hun testresultaten.

10. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    No offence. Maar dat geheugen wat 2400 MHz is is ook wel een groot probleem. Dat kost je al heel veel. Laat staan dan HWI test met een Intel CPU die lekker op zijn staart getrapt is. De IPC bij Intel licht gewoon hoger dan bij AMD.

Zoals ik al langer zeg is dat ook al game je op een extreem hoge resolutie ook de Intel CPU beter is. De bottleneck ligt dan wel bij de videokaart maar een snellere CPU helpt.

11. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Als je op deze manier een ongenuanceerde opmerking het hok in gaat slingeren kun je weinig coulance verwachten hier. Ten eerste, ik heb zelfs bij deze gereviseerde benchmarks van HWI nog mijn nukken mbt testmethodologie en gamekeuze. Dat terzijde, deze tests worden gedaan op 1080p. Op 3440x1440 ga je nooit aan die framerates komen. En je moet sowieso nooit twee absolute resultaten met elkaar vergelijken die onder andere testparameters en omstandigheden onderhevig is. Dit is echt gametesting 101.

Het is op de gekozen resolutie, en aangegeven eisen van de gebruiker, niet de meerprijs waard voor het significant duurdere intel systeem.

En om een 1st gen Ryzen met 2400 geheugen te vergelijken met een 2nd gen Ryzen met 3200 geheugen getuigd van weinig kennis over deze systemen. Ryzen was namelijk nog gevoeliger voor geheugensnelheid dan Ryzen 2nd Gen.

Laatst bewerkt: 8 apr 2019
    quiller vindt dit nuttig.
  12. Luuk0161

Luuk0161 Senior Member

Sinds:
    8 jan 2018
    Jij gaat mij niet wijs maken dat ik door bijv 4200 mhz geheugen wel in een keer normaal kan gamen, HWI haalt met Far cry 5 op 1440p ultra 80 fps en ik haal net 30, dat vind ik wel een extreem groot verschil.

13. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Dan doe je iets niet goed met je systeem, want een Ryzen 1600 moet geen 30fps halen in die game. Sterker nog, daar doen de Ryzens het beter dan bijv. de i5's normaliter.

Zie mijn topic hier:
    https://nl.hardware.info/forum/thre...slechte-prestaties.294553/page-2#post-2697571

Start maar een nieuw topic en dan komt er wel uit wat je verkeerd doet. Hou dat buiten deze topic.

14. Luuk0161

Luuk0161 Senior Member

Sinds:
    8 jan 2018
    Ik doe niks verkeerds met mijn systeem het is gewoon in een zwakke processor, want bij veel games is core 3 gewoon 100% en daardoor krijg ik veel stotteringen, ik heb hem zelfds overclocked naar 3,8 ghz.

15. martsmart1

martsmart1 Senior Member

Sinds:
    3 jan 2013
    Wacht gewoon op ryzen 3000 series. intel is nu al bijna niet meer relevant, 14nm rererererelease refresh meuk met max 10 cores vs 16 core ~5ghz voor veeeeeel lagere prijs. AMD is gewoon to-go op dit moment, prijs rechtvaardigd nu al de absurde prijzen van de 9000 series. Die paar fps op 50-100 euro verschil kan je dan beter investeren bij een betere videokaart.

16. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Het is een anekdote, het is niet ondersteunt door alle tests en ik denk nog steeds dat je iets verkeerd doet, vandaar dat ik je verzoek een topic erover aan te maken en dan zal ik kijken. Een genereus gebaar, gezien je houding.

Ik stel wel voor dat je niet op basis van deze anekdote, generaliserende stellingen gaat maken.

17. Nask

Nask Senior Member

Sinds:
    24 jan 2007
    Wat testjes gelezen mbt Ryzen vs Intel op desgewenste resolutie scheelt wel iets. Niet zoveel als op 1080p. Rijst mij de vraag, nu er sprake is van Ryzen 3 met een release van Juli, wachten of niet. En zal Ryzen 3 een stuk beter zijn. Men beloofd heel wat namelijk.

18. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Ik wacht ook op Ryzen 3 ;)

19. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Als je wacht (wat nog makkelijk 12 weken dan gaat duren) moet je dan alsnog wachten tot het ook beschikbaar is. Dan ben je zo 4 tot 6 maanden verder. En tegen die tijd zal Intel weer hun nieuwe CPU's aangekondigd hebben. Als je dit doet blijf je wachten tot je een ons weegt.

Dus koop PC hardware als je het nodig hebt.

20. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Ja en Nee... Dat moet ieder voor zich uitmaken. Alles hangt af 'hoe dringend' het nodig is. Ja intel zal wel een nieuwe aankondigen met ook grote beloftes, maar laat ons eerlijk blijven : Ryzen 3 (zen2) zal zoals het er naar uit ziet (gezond verstand om door de beloftes te kijken) meer dan waarschijnlijk wel degelijk een heel mooie stap vooruit zijn... Van Intel verwacht ik dat daarentegen de volgende generatie absoluut nog niet. - is dat glazenbol werk? Ja, maar wel aangevuld met gezond verstand en een beetje door de mark(e)t(ing) kijken.