Build iets te warm en te luid, tijd voor nieuwe fans?

Sinds dat ik deze computer in september 2018 gebouwd heb, ben ik nog altijd een beetje aan het stoeien met de fans.

Ik beschik over een Cooler Master MB600L met de volgende fans (geen waterkoeling btw!)

- Front fan: Corsair AF series LED AF140 quiet edition (rode leds)
- Back fan: 120mm standaard onboard bij de MB600L, kan geen type of specs vinden hierover
- CPU fans: Cooler Master Hyper 212 LED Turbo. (2x fans, rode leds)

Nou wordt de build iets te warm naar mijn zin onder belasting. GPU (OC) gaat vaak naar de 95% a 100% load met het gamen en de CPU naar +- 30 a 40. Ze throttelen allebei niet maar ze worden toch een respectievelijke 70 en 65 graden Celsius. Idle gaat alles goed maar onder load is het me net iets te luid dus daarom denk ik dat er het eea moet veranderen. Omdat de kast in de toekomst op het bureau komt te staan ipv eronder mag er ook wel wat RGB in, dus heb ik in gedachte:

Front: 2x 140mm rgb pwm fans, rode corsair fan weg
Back: 1x 120 mm rgb pwm fan, neem aan dat de standaard fan niet volstaat
CPU: de hyper 212 die er nu ook op zit

Het moederbord beschikt over 2x chassis fan outputs (4 pins dus pwm) waarbij ik een splitter voor de front fans moet gebruiken. Tevens beschikt het moederbord over een rgb header dus het rgb spul kan imo direct op de header worden aangesloten.

Nu komt de hamvraag: wat zijn voor mij de juiste fans en klopt mijn verhaal een beetje?

Mijn dank is groot!

nutty

Senior Member
Heb je in de bios de fans op de verschillende settings geprobeerd?
Meeste biossen beschikken over meerdere profielen,bv slim,performance,stil.
En plaats eens wat (duidelijke) foto's hoe het spul van binnen is opgebouwd.
Misschien kan daar (om mee te beginnen) al iets worden verbeterd,om de temps te verlagen.

Comp User

Senior Member
Je zou ook kunnen kijken of je er betere fans in kan plaatsen, voor zover ik kan zien, zijn alle fans van het type "sleeve bearing", die zou je beter voor "Ball Bearing" of "FDB Bearing" vervangen (meerdere merken mogelijk).

Ik ben - vanwege de kleurstelling - geen fan van Noctua, echter schijnen het wel (extreem) goede fans te zijn.

Flipking94

Senior Member
Die temperaturen zijn prima hoor. Mijn gpu tikt met dit hete weer de 85°c aan, om je een idee te geven. Vrij normaal hoor als het buiten warm is.

Als je je stoort aan te luide fans, zou ik eerst zoeken naar de oorzaak, welk onderdeel is te luid? En dan kunnen we goed advies geven. Welk type videokaart, voeding, geef eens een lijstje met alle onderdelen :)

@nutty heb wel wat met die profielen gespeelt maar met de temperaturen van de afgelopen weken was het gewoon niet toereikend. Ook in de Asus AI suite wou het niet helemaal lukken.

Info en foto's van de build hieronder btw.

@Comp User Dit zal ik inderdaad wel mee moeten nemen met het kiezen van nieuwe fans. Qua looks doel je dan op de fan zelf of ook de RGB?

@Flipking94 Nja 85 graden is gewoon te warm. De gpu gaat zichzelf downtunen en continu die temperaturen als je een uurtje of 4 a 6 aan het gamen ben is gewoon niet goed. Maar inderdaad als het buiten zo warm is ontkom je er vaak niet aan.

Hier nog de info waar jullie om vroegen:

https://nl.hardware.info/usersystemen/28893/apexbuild

En i know de kabels zijn echt een teringbende en de gemiddelde OCD'er krijgt er idd jeuk van (including me)

Bijlagen

Flipking94

Senior Member
Bwaah, binnenin de kast ziet het er goed uit, dus dat scheelt al een beetje.

Wat je zou kunnen overwegen is de koelpasta vervangen, maar gezien de build van september is, vrees ik dat dit maar weinig gaat doen.

Het is logisch dat de gpu en cpu warmer wordt bij warmer weer, daar ontkom je niet aan. De koele lucht voor de koeling is dan 25-30 graden, dus 5-10 graden warmer dan normaal. Gpu 85 graden kan die trouwens gewoon trekken hoor. Die van mij is nog niet aan het trottlen. En anders opteren voor waterkoeling, wat natuurlijk fors duurder zal zijn. Uw vermogen van de videokaart is eigenlijk een directe verhouding hoeveel warmte er geproduceerd kan worden.

Weet ook niet hoe goed die evga scoort in de tests, stiller kan altijd, maar meestal krijg je dan wel hogere temperaturen.

Die iCX is wel redelijk goed van EVGA. Het punt is nu alleen dat de build te luid is om de temperaturen een beetje normaal te houden. Dus mede doordat en omdat het oog ook wat wil zat ik eraan te denken om wat andere fans te steken

taXoudant

Senior Member
Als je nog je oude behuizing hebt staan zou je kunnen kijken of je die fans kunt gebruiken om er 1 onder te plaatsen als intake en 1 aan de bovenkant als extra exhaust.

nutty

Senior Member
Probleem ligt dus bij de GPU denk ik.
Koeling daarvan schiet blijkbaar te kort,volgens jou dan,want de temps zijn best oke.
Denk dat je de koeling hiervan dus moet aanpakken,door er een extra fan op te richten,of een (wanneer mogelijk) grotere fan op te knutselen.
Probeer ook de intake iets te verhogen,en de out iets te verlagen,waardoor er meer overdruk ontstaat,en de videokaart iets meer lucht krijgt.
Nu kan het zijn dat de lucht die binnenkomt langs de vidieo kaart gaat (ik kijk op de foto),en grotendeels alleen langs de cpu gaat.
Als je de intake meer naar onderen zou kunnen plaatsen zou dat ook van meerwaarde zijn voor de koeling van de gpu

@taXoudant Heb helaas geen oude behuizing staan, dit is mijn eerste build in jaaaaren. Kan ook alleen nog een extra 140mm fan aan de voorzijde plaatsen (of 3x120mm) maar geen extra uitgaande fan.

@nutty wat jij zegt klopt helemaal, ik heb ook al geprobeerd om de GPU temp aan de front fan te koppelen maar dit is tot op heden nog niet gelukt. Ik zal nog even proberen om de front fan wat te laten zakken, kijken wat het uithaalt.

in the meanwhile; iemand nog een dikke tip voor een goede 140mm rgb fan?

taXoudant

Senior Member
Ik heb mijn MOS temp met 10 graden omlaag gekregen door een Noctua NF-A12x25 FLX. Wel een 120mm maar er is ook een 140mm. Je moet even kijken of je het geld er voor over hebt en ook of je de kleuren ook mooi vindt. Tenminste, als dat belangrijk voor je is.

DatAccountz

Senior Member
Waarom een videokaart overclocken. Je haalt misschien 5% extra prestaties eruit, maar gaat dik over de silicon sweetspot heen.
Je kunt misschien met een inname van die 5% je stroomverbruik met 40-50% doen dalen met een undervolt en zo je warmteprobleem oplossen.

Fanprofiles moet je echt doen met ARgus monitor of Speedfan. Waarschijnlijk de eerste, omdat speedfan geen support meer geeft voor moderne systemen. ARgus is wel niet gratis.

Hermano Conejo

Senior Member
Ik ben - vanwege de kleurstelling - geen fan van Noctua, echter schijnen het wel (extreem) goede fans te zijn
Zijn inderdaad erg goede fans. Naast de klasieke Noctua-kleurstelling heeft Noctua ook fans in andere kleuren hoor. Zie hier een voorbeeld ervan ...

https://nl.hardware.info/vergelijkingstabel/producten/415294-415291-415293-415292-238187-238191-238190-454471-454469-238194

Mocht je besluiten Noctua fans aan te schaffen, dan is dit wel interessant om te lezen ...

https://noctua.at/en/buying-guide-fans/

https://noctua.at/en/which_fan_is_right_for_me

Damn, daar moet ik eens goed voor gaan zitten, het was dus helemaal niet zo makkelijk als dat ik dacht! Thnx man. Andere fan profiles zijn niet meer zo van belang bij andere en/of extra fans en undervolten van de gpu

Zijn inderdaad erg goede fans. Naast de klasieke Noctua-kleurstelling heeft Noctua ook fans in andere kleuren hoor. Zie hier een voorbeeld ervan ...

https://nl.hardware.info/vergelijkingstabel/producten/415294-415291-415293-415292-238187-238191-238190-454471-454469-238194

Mocht je besluiten Noctua fans aan te schaffen, dan is dit wel interessant om te lezen ...

https://noctua.at/en/buying-guide-fans/

https://noctua.at/en/which_fan_is_right_for_me
Ziet er qua performance goed uit! Maar nog steeds geen RGB :')

Laatst bewerkt:

DatAccountz

Senior Member
Damn, daar moet ik eens goed voor gaan zitten, het was dus helemaal niet zo makkelijk als dat ik dacht! Thnx man. Andere fan profiles zijn niet meer zo van belang bij andere en/of extra fans en undervolten van de gpu
Als je het een keer gedaan hebt is het vrij simpel, maar ik wilde ervoor zorgen dat ik alles had vermeld. Je moet gewoon even met die states schuiven zodat je de GPU boost begrenst op een bepaald voltage. Kijk goed naar die extra dingetjes, zoals dat je geen stijle curves maakt.

Op aanraden van @DatAccountz begonnen met het undervolten. Dit was even puzzelen maar uiteindelijk vrij eenvoudig.

Heb eerst de stappen doorlopen zonder overclock. Hierbij kwam ik uit op 1987 MHz op 0.950 Volt Maarrrr die overclock heb ik natuurlijk niet voor niets gedaan en dat beetje prestatie winst in de vorm van FPS wou ik wel behouden dus opnieuw de stappen doorlopen en dit maal met overclock.

Omdat ik voor de OC de software van EVGA gebruikt heb moest ik nu overschakelen naar MSI, dit werkt toch wel wat fijner maar op de een of andere manier was daardoor de core clock anders (waarschijnlijk warm/koud icm GPU boost 3.0) maar bij EVGA stond hij dus op een coreclock van 2050 MHz en een geheugenclock van 5508 MHz. Power op +120 en Voltage +100%. Dit laten stabiliseren onder het genot van heaven benchmark en dit resulteerde in :

Coreclock 2038
Memclock 5508
Temp 73 a 74 graden
Voltage 1.093 (waarbij deze een paar keer in het limiet ging)
Max power zat rond de 100%
Heaven 142.3 FPS en een score van 3585

Na het undervolten kwam ik uit op:
Coreclock 2037
Memclock 5508
Temp 72 a 74 graden (met een lagere fanspeed)
Voltage 1.000
Max power rond de 75% a 85%!
Heaven 145.7 fps en een score van 3670

Dus uiteindelijke een prestatie winst, zowel in FPS als thermisch en een rendement winst want het verbruik is gedaalt van 100% naar 75 a 80%. @DatAccountz het omhoog krikken van de coreclock op bijv 1.043 volt lukte niet maar ik ben hier al zeer tevreden mee.

Kortom een dikke win-win! Al hou ik me nog steeds aanbevolen voor een paar mooie en goede RGB fans :)

Bovenaan