1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

BSOD + trage crucial BX100 SSD

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door Tom Bertens, 20 mrt 2017.

1. Tom Bertens

Tom Bertens Member

Sinds:
    29 aug 2016
    Hallo allemaal,

Sinds enkele maanden krijg ik zo nu en dan BSODS op mijn PC. Deze PC draait Windows 10 en draait op een Crucial BX100 500GB SSD.
    Ik heb de Windows Debugger al eens gebruikt om meer te weten te komen over de BSOD, en de fout lijkt in ntfs.sys te zitten.

Daarnaast valt het op dat de PC regelmatig erg traag aanvoelt. Dit heb ik met mijn vorige Intel SSD nooit zo ervaren, dus ik heb het gevoel dat er iets mis is.
    Ik heb al met de HDD lifeguard tools van Western Digital een uitgebreide check voor foutieve sectoren gedaan maar hier kwam niets uit. Daarnaast gaf ook de S.M.A.R.T. geen enkele waarschuwing.

Heeft iemand suggesties wat ik nog meer zou kunnen proberen om het probleem te achterhalen?

Laatst bewerkt: 21 mrt 2017
  2. Stefan kok

Stefan kok Member

Sinds:
    17 feb 2014
    Nou ja had dit afgelopen weekend ook is een defecte ssd

3. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Andere kabel, andere aansluiting. Of probeer de ssd eens in een andere pc. En dan het liefst met een kabel en aansluiting die zeker weten werkt.

4. Habana7

Habana7 Senior Member

Sinds:
    1 nov 2009
    Al gecheckt of de Alignment wel goed is? (met AS-SSD)

5. Tom Bertens

Tom Bertens Member

Sinds:
    29 aug 2016
    Dank voor jullie reacties, @Stefan kok is dit ook met zekerheid vast te stellen? Het probleem reproduceert zich nu namelijk niet goed genoeg om de SSD RMA te sturen.

@WEBPC andere kabel zou ik inderdaad eens kunnen proberen, al is het wel lastig gezien de BSOD misschien maar 1x per maand optreedt.

6. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Je zult de systeem-bestanden opnieuw moeten schrijven op de SSD. Want blijkbaar zijn enkele bestanden niet meer goed leesbaar.
    Dat kan je doen door Windows opnieuw te installeren, Windows te repareren of een back-up terug te zetten.

Quote uit een nieuwsbericht:
    "Deze BX200 maakt gebruik van het nieuwe TLC-geheugen en moet daardoor nóg goedkoper worden dan zijn voorganger."

7. ACB41

ACB41 Senior Member

Sinds:
    8 feb 2013
    Uit welke onderdelen is het systeem naast de ssd verder samengesteld?
    Zijn er voor het moederbord updates voor systeemstabiliteit/compatibiliteit?
    Heb je Memtest gedaan?

8. Tom Bertens

Tom Bertens Member

Sinds:
    29 aug 2016
    @ACB41 Ik heb toevallig vannacht een memtest gedaan, na ruim 9 uur geen errors.
    Het systeem (inmiddels bejaard) bestaat voor de rest uit de volgende componenten:
    • i7 860
    • ASUS P7P55D-E
    • XFX HD6870
    • ASUS Xonar PCIe
    • Crucial BX100 500GB (aangesloten op de Intel SATA controller)
    • BeQuiet Dark Power Pro 650

9. Stefan kok

Stefan kok Member

Sinds:
    17 feb 2014
    Heb bijna de zelfde inhoudt als jij en bij mij was het echt een defecte chip op de ssd na 2 herinstallaties van winows bleef hij foutmeldingen geven over de ntfs.sys dus ben benieuwd of je wat kan vinden

10. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Is BX100 een typo of heb je er 2, 1 x BX100 en 1 x BX200 ?

11. Tom Bertens

Tom Bertens Member

Sinds:
    29 aug 2016
    Ik heb me vergist, het betreft een BX100 500GB ik was er heilig van overtuigd dat het een BX200 was.

@Stefan kok hoe heb je dit bij het aanvragen van je RMA kunnen onderbouwen? Gezien het bij mij maar heel zelden fout gaat (eens per maand) kan ik me voorstellen dat ze het bij de webshop niet kunnen reproduceren.

Als het een defecte DRAM chip is dan zou het er met de error check toch wel zijn uitgekomen, of bedoel je dat de controller zelf stuk is?

12. Stefan kok

Stefan kok Member

Sinds:
    17 feb 2014
    Het was een gedeelte van de ram die dus op bepaalde moment gebruikt werd, ik heb aangegeven dat ik de ntfs,sys error kreeg en dat wanneer ik een vervangende ssd plaatste met een clone geen problemen had

13. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    Op welke SATA poort heb je de SSD aangesloten?

14. Tom Bertens

Tom Bertens Member

Sinds:
    29 aug 2016
    Op een poort van Intel controller (dus niet de SATA3 Marvell controller), ik denk poort 0 of 1.

15. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    De blauwe zijn OK!

16. Renegade89

Renegade89 Senior Member

Sinds:
    7 feb 2006
    ntfs.sys kan ook te maken hebben met antivirus-pakket. Wat zijn de SMART-waarden van je SSD ?

17. Tom Bertens

Tom Bertens Member

Sinds:
    29 aug 2016
    Antivirus pakket is de build-in variant van Windows 10. De SMART waarden zagen er allemaal goed uit voor zover ik kan zien.
    Overall health was sowieso oké, jij doelt dan vooral op de bad sector count?

18. Renegade89

Renegade89 Senior Member

Sinds:
    7 feb 2006
    @Tom Bertens Onder andere, alles wat een waarschuwing of error geeft (dus ook CRC fouten bijvoorbeeld, die duiden vaak op bekabeling). Screenshot hier uploaden is denk ik het beste.

19. Habana7

Habana7 Senior Member

Sinds:
    1 nov 2009
  20. jimh307

jimh307 Senior Member

Sinds:
    21 mei 2016
    Dit zou toch nooit mogen gebeuren. Als deze bestanden daadwerkelijk beschadigd zijn zou ik die SSD voor geen centimeter meer vertrouwen en gaat die retour.

Mijn SSD heeft ook TLC-3D-NAND en hier is deze al 1 jaar probleemloos in de lucht. Geen vuiltje aan de lucht en nog steeds bloedsnel.

Bij een SSD is het alles of niets. De foutcorrectie is zo goed dat bij corruptie de SSD meteen uit de lucht moet. Deze is dan in zijn geheel niet meer te vertrouwen. Voer eens een gehele schijf controle uit en laat ons weten wat er tegen het licht komt.