1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Boxen voor pc en tv aansluiten

Discussie in 'Overige randapparatuur (speakers, webcams)' gestart door Erik Reintjens, 22 jan 2019.

1. Erik Reintjens

Erik Reintjens Member

Sinds:
    15 sep 2008
    Ik heb nu 2 studio monitors van M-Audio (AV-40)
    Nu wil ik toch wat meer bass geluid, dus lijkt mijn een subwoofer een goede oplossing. (bijv. Samson MediaOne 10S actieve 10 inch subwoofer)
    Ik wil dit geluidssysteem dan aansluiten op mijn computer en televisie, kan dit en wat heb ik dan nog nodig om dit allemaal aan te sluiten?
    Of is een andere oplossing misschien beter bijv. een ‘’bluetooth home cinema set’’ ?

2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    In principe heb je dan 1 kabel met tulpstekkers nodig waarmee je dan vanuit de line out van die subwoofer naar de line in gaat van de monitors. Op de line in van de subwoofer sluit je dan een verloopkabel van tulp naar jack ( mini-jack ) aan en in principe zou dit dan moeten kunnen werken. Dus even samengevat heb je dan 1 kabel stereo van tulp naar tulp nodig en 1 kabel van stereo tulp naar jack ( mini-jack ). Wil je nu tegelijk zowel tv als pc er vast op aansluiten dan zal je toch iets van een mengpaneeltje of iets dergelijks ertussen moeten gaan zetten.

Echt ideaal is dit trouwens niet en die subwoofer moet je je niet al te veel van voorstellen op een hoop gebonk na dan. Beetje redelijk goed presterende sub moet je toch al gauw boven de 300 euro gaan denken.

3. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Actieve subwoofer kopen,in de range van 250-300 zijn leuke subwoofers te koop die aansluiten bij de kwaliteit van je satelieten.
    Heb je de satelieten al wel optimaal opgesteld,dit soort satelieten hoort normailter tegen de wand te staan,dus niet vrij opgesteld.
    Niet optimaal,maar de ontwerper neemt deze opstelling mee in het ontwerp.

4. Erik Reintjens

Erik Reintjens Member

Sinds:
    15 sep 2008
    Ik had eerst een 5.1 speakersetje en mis nu toch wel wat bass.
    Wat zou dan een leuke oplossing zijn? Mijn budget is toch max €200.- en aangezien ik al 2 monitor boxen heb leek mee een subwoofer ideaal. Ook zou het dan fijn zijn om deze speakerset dan te kunnen gebruiken met de tv. Of zou een bluetooth home cinema set beter zijn, voor de tv dan?

5. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik ben bang dat je voor een budget van 200 euro niet echt een goed bluetooth home cinema setje kan krijgen voor je tv en zou ik je eerlijk gezegd ook niet echt aanraden.
    Gezien je budget kan je denk ik nog beter 2de hands gaan kijken en je dan wel voor dat budget best leuke en goede subwoofers kan krijgen.

6. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Laatst bewerkt: 23 jan 2019
  7. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
  8. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    De speakers die hij nu heeft gaan niet lager dan 120 Hz (-3).
    En dat is al gerekend in het meest gunstigste geval strak tegen de achterwand.
    Dus dat ding is voor het geld een heel leuke aanvulling.
    Ja de Jamo zal 38 Hz wel halen (-12 of -15 in het gunstigste geval)
    In werkelijkheid zal de 20 centimeter in de jamo zo'n 50- Hz (-3) halen (schatting gemiddelde 20cm).
    Is ook niet zo gek dat hij klaagt dat hij geen bas heeft.
    Als hij echt alleen de satelieten heeft,(waar alleen een 10 cm woofer/midtoner inzit),houdt het niet over inderdaad.
    Daarom ben je verplicht deze strak tegen de muur te plaatsen.
    Je kunt satelieten van dergelijke grote wel kopen die vrijstaand zijn,echter hebben die een heel ander kostenplaatje.
    Door het zeer lage rendement (in de orde van 82 dB) zullen er dure chassis moeten worden gebruikt (lange slag/grootte magneet,compressievrij etc).
    Maar dat is een andere orde.

Laatst bewerkt: 23 jan 2019
    JB56 vindt dit nuttig.
  9. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Ja bij ons is bekend dat het verschil wegens verschillende meetmethoden (lees cheaten) de resultaten niet één op één vergelijkbaar zijn.

10. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Klopt als een zwerende vinger.
    Veel mensen lezen dat een speakerbox tot 20 Hz gaat en gaan er dan van uit dat de box lekker veel laag geeft. Maar wat er tussen haakjes achter staat bepaalt dan of die lagere frequenties ook écht hoorbaar zijn, bv. 0 dB, -3 dB of soms nog een stuk hoger. Zo word je als geluidsconsument al vele jaren bedonderd. En dan ga ik er van uit dat de fabrikant de échte cijfers opgeeft....
    Daarnaast is er zoiets persoonlijks als klankkarakter, ook al geeft een box wel fatsoenlijk laag, dan kan het voor de luisteraar toch heel anders overkomen.
    TS, in jouw geval: voor 200 Euro is er nieuw niets fatsoenlijks te koop qua (actieve, dus met eigen versterking aan boord) subs, of je moet voor gebruikt gaan. Je kunt er ook niet zomaar een sub aanhangen en er van uitgaan dat de balans dan goed is. Draadloos is altijd duurder en kent ook wel wat problemen in de kwaliteit. Bovendien is je op je pc en vrijwel zeker ook op je tv onvoldoende (en onzuiver) vermogen om de zaak goed aan te sturen. Beter is er een fatsoenlijke versterker tussen te hangen en daar een goede speakerset aan te koppelen. Maar dat kost wel wat meer.

11. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Een Hifi freak weet wel dat je niet veel aan lage frequenties hebt als er geen fatsoenlijke en stabiele versterking achter zit want dat bepaalt of het wel of niet gecontroleerd hoorbaar is. Dat is waar het vaak bij goedkope subs aan schort maar het punt is ook wat men onder bas verstaat en velen onder bas meer het basgeluid tegen het middengebied aan bedoelen ( bonkende bas ).

Als ik b.v. een baswoofer wil uitproberen dan pak ik een kerkorgel stuk met vooral veel baswerk erin. Pas dan hoor je echte en vooral diepe bassen vooral van een 32 of 64 voet baspijp, waar een electrische of acoustische bas niet tegenop kan. Maar wat ook een leuk testnummer is is een nummer van Massada met de naam Pukul Tifa, waar een of andere exotische giga drum word gebruikt.

12. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Klopt helemaal.

Probleem is alleen dat een hififreak in een totaal andere kwaliteitsklasse zal kopen en alleen al vanwege de prijs eerst wil horen wat hij koopt. De consumenten waar de fabrikanten van het wat mindere spul zich op richten zijn veel makkelijker te bedonderen met wat mooie reclamekreten en wat aangepaste cijfertjes. Gek genoeg kan dat gewoon.... Aan de andere kant wordt de hififreak dan weer bestookt met allerlei peperduur spul, zoals kabeltjes van vele honderden euro's. En ook daar stinken mensen regelmatig in.

13. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Haha, ja de alom bekende Monster kabel waarbij je bijna denkt dat ze echt goud erin gebruikt hebben als je die prijzen ziet :). Maar gelukkig ben ik er nooit ingetrapt en haal ik die meestal bij een lokale elektronicazaak.

14. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Onderschat de ruimte niet,de hoeveelheid bas die je hoort wordt in hoge mate door de luisterruimte zelf bepaald.
    Daarom is het ook onzinnig de vinger te leggen op een strak verloop (of het gebrek daaraan) van een sub (of klassieke boxen).
    Door resonantiepieken en knopen zitten er enorme pieken en dalen (van wel meer dan 10dB) in het geluidniveau.
    Daarom kan een sub die echt laag gaat minder geluid produceren (op de luisterplek) dan een andere sub (welke minder laag gaat) in een andere ruimte.
    Als je wilt weten hoe resonantes de hoeveelheid bas bepalen,hoef je maar een klein experiment te doen:
    Zet een beat op (met constante zelfde bas welke voldoende laag gaat),en loop heel langzaam door de luisterruimte,waarbij je let op hoeveelheid bas.
    Het zal je opvallen dat in het midden van de ruimte de bas geheel afwezig is (snelheid luchtmoleculen is max=druk minimaal).
    Bij alle wanden zal de bas luider zijn,de luidheid wordt (NIET) bepaald door de luidspreker (in relatie tot andere plaatsen) ,maar door de frequentie welke overeenkomt met de resonatiefrequentie).
    Echter op een kwart van de afstand van de lengte,en op de helft van een ruimte heb je ook enorme pieken en dalen.
    Zo kun je je voorstellen dat er in elke luisterruimte (behalve een 360 graden dome lol) een raster van pieken en dalen voorkomen.
    Wees je dus bewust dat wanneer je denkt naar de luidsprekers te luisteren,je in werkelijkheid naar die ruimteresonaties luistert.
    Ook een zogenaamd 'boomgeluid' wordt vaak NIET door de luidspreker,maar door de resonantie veroorzaakt ,je hoort in dat geval een bastoon (kan varieren tussen 70Hz-200Hz)),met een geluidsversterking van >6 dB.
    Daarom is het van belang de luisprekers goed op te stellen in relatie tot de wanden en de luisteraar.
    Theoretisch is het het beste de sub (of twee standaard luisprekers) op een kwart van alle wanden op te stellen,vooropgesteld dat de sub voldoende laag kan produceren.
    Door dit te doen minimaliseer je het resonatie effect.
    Heb je een tekort aan bas omdat de sub om welke reden dan ook niet laag genoeg gaat,dan ontkom je er niet aan deze juist meer naar de wand (hoek) te plaatsen,maar dan ga je juist van die resonaties gebruik maken,en dat heeft niet de voorkeur.
    Waarom niet?
    Omdat de resonanties zeer smalbandig (enkele Hz) van karakter zijn,wordt het geluid wat daar net onder of boven zit enorm ondergesneeuwd.
    DAT is dus het luisteren naar de luisterruimte en NIET naar de luidpspreker.
    Om de invloed te ondervinden van die ruimteresonanties,kun je het volgende doen.
    Download een frequentie generator,en speel deze af op je installatie (luidheid is op eigen risico),terwijl je op de luisterplek stil blijft zitten.
    Je zult merken dat terwijl de frequentie wisselt (sweep) het geluid enorm varieert (wordt sterker en zwakker,of verdwijnt zelfs geheel).
    Het is dus niet de luidspreker,maar het zijn de resonanties die het geluid bepalen
    Zoals ik al zij kun je de meeste winst halen met een goede opstelling,daarna gebruik maken van een parametrische equalizer (prijzig),en zo nodig nog tube traps (vallen die de resonanties opslurpen zeg maar,lol).
    Uitleg Tubetrap:
    Tubetrap is een omgekeerde basreflex poort,een box of willekeurig andere vorm,met een pijp afgestemd op de resonantie frequentie,bevat dus alleen een pijp en dempingsmateriaal (hoeveelheid is afhankelijk van bandbreedte resonantie).

Dit verhaal gaat dus over bas,niet over stereobeeld,stemmengebied etc,waarvoor een mogelijk andere plaatsing de voorkeur heeft.
    Zomaar een stukje over resonanties en bas,of de TS hier wat aan heeft betwijfel ik lol,maar doe er mogelijk je voordeel mee.

Laatst bewerkt: 24 jan 2019
  15. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Ja, klopt ook. Er speelt een hoop rond het hele verhaal van geluidsweergave. Zo speelt ook "smaak" een belangrijke rol. Die is ook aardig veranderd, jongeren vinden bv. een stevige bas heel belangrijk en malen veel minder om een zo natuurgetrouw en gebalanceerd mogelijke weergave. Bovendien, als je gewend bent aan het geluid dat uit smartphones, platte tv's en losse bluetooth speakers komt, dan vind je iets al heel snel goed klinken. Weet je hoe goed geluid kan klinken, dan stel je al snel veel hogere eisen.

@ts: sorry dat het een beetje afdwaalt, maar dat zal komen omdat we "iets" met goed geluid hebben. Er is in dat geval heel veel te vertellen.....

Mijn vraag aan jou: waar gaan de speakers voor dienen? Gaat het je bv. puur om geluidseffecten bij films met zo af en toe nog een deuntje muziek er bij, of wil je vooral dat muziek goed klinkt? En: moet het surround zijn?
    In het eerste geval zou ik kiezen voor een surround opstelling (5.1 speakerset met versterker of een soundbar). Dat luistert dan niet zo heel nauw, ook een goedkopere set geeft meestal wel de gewenste geluidseffecten. Vanaf 300-400 euro (goedkoper als je voor gebruikt kiest) is er flink wat te koop. Nadeel is dat meestal muziek en stemmen wat minder goed "doorkomen", ook hier is kwaliteit naar zijn geld.
    Wil je ook muziek goed horen dan moet je wat meer geld reserveren. Dan zou ik vanaf 1000 euro gaan uitgeven, nog wat meer als het ook surround moet zijn. Voor goede muziekweergave is tijd nemen om te gaan luisteren heel belangrijk. Er zit flink wat verschil in klank tussen de diverse speakers en dan is belangrijk wat jij lekker vindt klinken. Dat kun je alleen zelf bepalen, wat je mooi vindt.....
    Ik heb zelf gekozen voor een 5.1 opstelling, bestaande uit een versterker met 2 zuilspeakers als frontspeakers, 3 kleinere speakers als satellieten (2 achter, een als middenspeaker) en een subwoofer. Muziek klinkt door de goede frontspeakers heel goed (vind ik...), maar ook surround (met alle effecten) bij films klinkt uitstekend. Wat mij betreft het beste van twee werelden. Het is wel wat duurder.

De reden om er een versterker tussen te zetten is tweeledig: een moderne versterker beschikt over alle nodige codecs om de verschillende formaten af te spelen, dat kan anders lastig zijn als je simpelweg wat speakers aan je tv/pc knoopt, zeker als je surround wil. Daarnaast is de kwaliteit en het vermogen van de versterker veel hoger dan wat er in de gemiddelde tv/pc aan versterking zit, bijkomend voordeel is dat je heel veel verschillende speakers kunt aansturen. Een moderne versterker/receiver heeft vaak ook opties om het beeld voor je tv "er door heen" te laten lopen, waarbij de versterker dat beeld zelfs op kan waarderen.

Oh ja: een soundbar is een makkelijke (geen gedoe met kabels, aansluitingen enz.) en niet te dure oplossing. Nadeel is dat surround niet écht surround is door de opstelling en dat de kwaliteit bij muziekweergave niet heel goed is.
    Draadloze speakers vind ik kwalitatief nog steeds twijfelachtig. Daarnaast: ze hebben stroom nodig en dus een kabel en een stopcontact.....
    De bedragen die ik opgaf zijn richtbedragen, niets staat in steen gebeiteld en bovendien: het is jouw portemonnaie......

Hmja, ooit werd digitaal "verkocht" omdat de kwaliteit van de bekabeling weinig meer uitmaakte (dat klopt ook, je hebt goed beeld/geluid of niets), maar dat weerhoudt de fabrikanten niet om allerlei onzinnige claims te doen. Zelfs (peperdure) houtblokjes met een draadje er aan worden voor veel geld verkocht als de magische weg naar beter geluid......

Laatst bewerkt: 24 jan 2019
  16. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    En bij lage tonen is het ook de vraag of de ruimte waarin je die toon afspeelt groot genoeg is om die toon ook ongestoord te kunnen horen. Een stukje hierover van de website van de popschool Maastricht:

In een kamer van 5x5m past een volledige golf van 68.8Hz. Een toon van de helft daarvan (34.4Hz) kun je in zo'n kamer nog weergeven, lager "past" niet meer. De drukgolf wordt dan teruggekaatst voordat de volledige amplitude (uitslag) is bereikt. De teruggekaatste golf interfereert met de aankomende golven, de toon kan dus niet optimaal klinken. Om 20Hz te kunnen weergeven moet je kamer minstens 17,20m/2 = 8,6 meter lang zijn (groter dan de halve golflengte). In een héél kleine ruimte (bijvoorbeeld in de schelp van een koptelefoon) treedt een ander effect op. Daar kunnen lage tonen wél worden weergegeven omdat daar drukvariaties optreden in de gesloten oorschelp (drukkamermodel in plaats van golfmodel). Ook de akoestiek, de demping, van de ruimte speelt een grote rol. Als er een sterke demping is, is de invloed van terugkaatsende golven minder.
    https://www.popschoolmaastricht.nl/college_geluid_snelheid_frequentie_golflengte.php

In een kamer van 5 x 5 meter kun je dus geen tonen (zuiver) horen die lager zijn dan 34Hz, ook al heb je een set die wel lager zou kunnen dan die 34Hz. En de meeste studentenkamers zijn toch een stukje kleiner dan 5 x 5 meter, dus is de laagste toon die je kunt horen een stukje hoger dan 34Hz. Je zult wel wat horen, maar het is absoluut niet zuiver meer.
    En zal erg boemen, hoe goed je installatie ook is.

17. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Hiermee ben ik het toch als Hifi freak niet echt eens dat dit een goede methode is om een baswoofer te gaan testen want juist een beat zit in een totaal ander bas bereik dan waarin zich "echte" bassen bevinden. Daar zullen dan wel piekjes in zitten die lager gaan maar door de bot genomen zit je dan in een basbereik wat al tegen het middenbereik aan gaat.

Verder is het zo dat een goede baswoofer niet richtingsgevoelig is en je die in principe onhoorbaar qua richting kan plaatsen, een experiment wat ik hier zelf in mijn muziekruimte al vaker uitgetest heb. Hoek maakt daarbij totaal niets uit en je blindelings niet kan waarnemen vanuit welke richting de bastonen komen.

Grootte van ruimte ontbreekt ook iets namelijk je kan niet per definitie zeggen dat b.v. een ruimte van 4 x 4 meter te klein zou zijn om diepere bassen te horen. Er word namelijk iets vergeten en dat is de hoogte van een kamer en het om inhoud van de kamer gaat die niet alleen van lengte en breedte, maar ook van de hoogte afhangt van de ruimte.

Ik kan je in elk geval garanderen dat ik hier met mijn KEF subwoofer echt wel tonen tot 20 Hz fatsoenlijk hoorbaar kan maken zonder vervelende bij effecten. Wel moet ik daarbij eerlijkheidshalve erbij schrijven dat wij hier houten vloeren hebben waardoor transport van de bastoon een stuk gemakkelijker gaat. Bij betonvloeren is het een ander verhaal en dan kan denkelijk jou theorie van grootte van kamer wel weer van invloed zijn.

18. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Ik wou alleen even zeggen dat die speaker bij Bol.com 2e hands is.

19. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Dit is natuurlijk onzin,je hebt het gedeelte over resonaties (oftewel staande golven) niet begrepen,in ieder geval heeft jouw uitleg daar niets mee te maken.
    Bovendien is het een feit dat de langste afmeting van een ruimte de laagst mogelijke frequentie bepaald die kan worden weergegeven.
    Het aanwezig zijn van een hoogte,welke korter is dan de langst mogelijke afmeting (de lengte),doet daar niks aan af.

Slaat niet op mijn post toch..? Heb ik het in ieder geval niet over gehad.

Dit heb je niet begrepen (of slecht gelezen),het is geen test van de kwaliteit van bastonen.
    Zoals ik al aangeef is het een test die de invloed van resonanties weergeeft op de hoeveelheid bas die je hoort.

20. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Tja, er zit een verschil in theorie en de werkelijke praktijk wat niets met niet begrijpen te maken heeft. Maar goed, meningen verschillen nu eenmaal.