1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Bottlenecking...

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door Thymen, 11 nov 2018.

1. Thymen

Thymen Member

Sinds:
    11 nov 2018
    Hallo, ik heb niet heel veel verstand van computers vandaar dat ik naar dit forum ben gekomen. Ik wil graag mijn videokaart upgraden van een GTX 750ti naar een GTX 960 of het liefst zelfs een gtx 970. Ik heb een amd fx 6300 processor, veel mensen zeggen dat de combinatie tussen mijn cpu en een 970 kan leiden tot Bottlenecking. Ik heb een test gedaan om te kijken of dit klopt op de site thebottlenecker.com. Hieruit bleek dat een combinatie tussen mijn CPU en de GTX 970 leidt tot 15% Bottlenecking. Maar de combinatie die momenteel in mijn pc zit (fx6300 en GTX 750) leidt tot 45%...

Nou heb ik 2 vragen:

1: wat is Bottlenecking precies en wat merk ik ervan tijdens het gamen? En wat zijn de risico’s?

2: is het dus mogelijk om om te upgraden naar een 970?

Groetjes Thymen

2. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Hallo Thymen, welkom op het forum.
    Bottlenecking is in jouw geval het gegeven dat de cpu niet krachtig genoeg is om de gpu op het maximum van zijn kunnen te laten werken; je upgrade naar een krachtiger gpu, maar als je gaat gamen heb je nauwelijks meer fps. Er gaat niks stuk bij bottlenecking, maar het werkt niet zoals verwacht en je geeft dus veel geld uit voor een nieuwe gpu waar je in de praktijk weinig van terug ziet.

Er is iets raars met die bottlenecking website, want als je met een gtx 750 al 45% botllenecking hebt zul je met een krachtiger gpu op dezelfde cpu nog veel meer meer bottlenecking hebben en niet minder. Ik verwacht zelf overigens dat de bottlenecking van een 6300/gtx 750 nog wel meevalt.

De gtx970 kun je dus wel gebruiken (het werkt en er gaat niks stuk) maar het is maar de vraag hoeveel extra prestatie je daar uit gaat halen door die bottlenecking. De enige oplossing voor dit soort bottlenecking is een nieuwe cpu-moederbord-ram combinatie of accepteren dat je met een veel snellere gpu maar een zeer beperkte prestatiewinst gaat zien.

Bij een 960 zal die bottlenecking minder zijn, maar de 960 is sowieso maar beperkt sneller dan een 750Ti.

Edit: wat ook nog kan meespelen is de voeding in je pc. Voor een 750Ti heb je niet veel vermogen extra nodig, maar met een 960 of 970 is dat anders. Welke voeding (merk en typenummer) heb je?

Laatst bewerkt: 11 nov 2018
  3. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Ligt aan de games die je speelt of je last krijgt van een bottleneck met die processor.

Bottleneck is simpel gezegt dat er iets in je systeem (meestal CPU, RAM of Videokaart) langzamer is in verhouding dan de rest van je systeem met het uitvoeren van een bepaalde taak, de CPU of je Geheugen word vol belast en kan gewoon niet meer aan, terwijl je Videokaart nog lang niet aan de max zit.

Bedenk dus ook dat te weinig of te traag geheugen een bottleneck kan vormen.

Het zou dus beter zijn als je ook even aangeeft welke hardware je nog meer hebt in je systeem.

Welke CPU (FX-6300), Geheugen, Moederbord, Voeding, Videokaart (je wilt daar dus een andere in) en Besturings Systeem (Windows versie 32/64bit)

4. Thymen

Thymen Member

Sinds:
    11 nov 2018
    Bedankt voor het snelle antwoord.

Mijn voeding: Corsair VS550
    Ik heb 8gb ram ddr3 geheugen
    Windows 10 64 bit
    Ik heb een 128gb ssd en een 1tb hdd
    En dus de fx 6300 en een GTX 750ti.

Zal het werken als ik upgrade naar een AMD FX 8350 en een GTX 970?

Groetjes, Thymen

5. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Jouw cpu is relatief traag, met name singlethreaded, waardoor de cpu inderdaad bij het gamen een bottleneck kan vormen. De cpu kan dan niet voldoende instructies naar de gpu sturen waardoor de gpu gaat zitten wachten en je framerate inzakt. Het vervelende van een cpu bottleneck is met name de onregelmatigheid van je framerate. Consistent 30 fps is op zich nog niet zo erg, veel vervelender is als je 60 fps haalt maar er om de haverklap stotters optreden.

Of je cpu daadwerkelijk een bottleneck gaat vormen hangt af van de game die je speelt (hoe zwaar leunt deze op de processor) en je grafische settings/resolutie. Hoe hoger die staan, hoe harder je gpu moet werken en hoe kleiner de kans dat je cpu een bottleneck vormt. Daarom de volgende vragen:

- welke games speel je?
    - wat is de resolutie van je monitor? Full hd?
    - op welke settings wil je spelen en hoeveel fps wil je halen? 60?

Ten slotte: zo'n bottleneck calculator is dermate grof geschut dat het een beetje zinloos is om daar op af te gaan.

6. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    En niet vergeten dat afhankelijk van de game,behalve de gpu,ook de game zelf cpu kracht nodig heeft om allerlei zaken te berekenen,daar word wel eens aan voorbij gegaan.

7. JWL92

JWL92 Member

Sinds:
    9 jun 2017
    @Thymen
    Verschilt erg per game & settings. high refresh kan je sws wel vergeten voor de nieuwere games iig.
    -upgrade naar n FX8350 is tricky, vanwege moederboarden uit die tijd. en gaat geen single core boost mee brengen.
    Ik zou proberen om je huidige CPU te OverClocken, win je meer zonder directe meer kosten (misschien wat extra stroom kosten)
    Zou daarna wss al aanraden om van platform te upgraden. ipv r geld tegen aan te gooien, mocht dat echt de bottleneck zijn.
    Maybe richting een 2400g of n x1300 +1060 oid.

Daarnaast, inderdaad zoals philend aanhaalde, de voeding.
    Misschien is in jouw geval een 1050ti dan gunstiger, als je geen extra 6 of 8 pins beschikbaar hebt. (voor je huidige setup)
    *verwacht hierbij geen echte framerate winst, maar je zult voor de huidige games die al speelbaar zijn, de graphic settings iets hoger kunnen zetten)

Vinden waar de Bottleneck zit?
    Draai MSI Afterburner of vergelijkbaar, en schakel de OSD in.
    monitor je CPU, RAM, GPU, VRAM (usage, load & Temps).

8. Thymen

Thymen Member

Sinds:
    11 nov 2018
    Bedankt iedereen!

9. wouter99

wouter99 Member

Sinds:
    20 nov 2013
    Kleine toevoeging; in het geval van FX6300 met GTX750 zal de 750 de CPU necken i.p.v. andersom

10. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    En als je de graka eruit hebt is het een bottleback :p:D

11. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008

Weten we nog niet welk moederbord je hebt... en welke snelheid geheugen? 1866MHz of hoger?

FX-6300 is snel zat voor ARMA (1, 2 en 3) gewoon op prima te draaien op Medium of zelfs hoger, FX-8350 gaat je niet heel veel meer winst geven, snelle kaart met 4GB of meer geheugen gaat je meer helpen, maar denk echt dat een GTX-960 een te kleine stap is.

12. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Uhm nee geloof me uit eigen ervaring.. er zit een heel groot verschil tussen de 750ti en de 960.. kwa cpu en 960 geen id. Maar tussen die 2 kaarten zelf is dat en nacht verschil.

13. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Let ook op dat benchmarks van test sites niet echt realistisch zijn. Er wordt vaak singleplayer getest ipv multiplayer, geen achtergrond belasting wat nagenoeg iedereen wel heeft, etc. etc. FX-6300 was tenslotte al langzaam toen 'ie net nieuw was.

14. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Alle 3 de ARMA (en Take on Helicopters) games draaide prima op me Phenom II X4 965 BE dus die FX-6300 is zeker voldoende, snellere videokaart met meer geheugen had ik meer baat bij.

15. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Wel een grappige site trouwens. Bij mij is volgens die site andersom haha. Mijn RX580 zou ongeveer 13% bottlenecking geven voor mijn i7 3930k blijkbaar :p

Het advies ook hahaha:
    "We recommend you to replace Radeon RX 580 with GeForce GTX TITAN X"

16. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Heb jij je rx580 ook overgeclocked?

17. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Hmmm ik heb 0,01% bottleneck met een 4790 / 1060. Oddly specific. Hoe dan ook goed argument waarom dit soort calculatorsites onzinnig zijn, net als PSU calculators bijvoorbeeld. Of hoe vind je deze beauty: https://choosemypc.net :rolleyes:.

18. AMD86

AMD86 Member

Sinds:
    11 nov 2018
    Met die FX6300 ga je niet ver komen.

Dat weet ik omdat ik zelf ook een FX CPU van AMD heb gehad. Dat zijn gewoon krengen van CPU's.

Met die CPU heb je er helemaal niks aan om een 970 in je pc te monteren.

19. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Altijd haha. Maar dan gewoon de OC stand van Asus zelf hoor. Geloof dat ie dan tegen de 1400 mhz aan draait.

20. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Ik heb mijn asus dual oc 8gb nu op core 1535 stabiel en geheugen wil helaas niet hoger dan 2100.<- (dit is x 4). Temp komt niet hoger dan 83 graden.