1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Bottlenecked mijn cpu mijn gpu?

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door bo.kusters, 7 mrt 2017.

1. bo.kusters

bo.kusters

Sinds:
    3 dec 2014
    dag,

ik heb laatst een gtx 980 op de kop kunnen tikken, maar nu ervaar ik soms toch nog lag in gta (ook niet erg geoptimized) maar nu dacht ik van ik heb misschien de processor er niet voor (amd Fx 6300 4,7 ghz). weet iemand hier wat meer over?

2. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Jup, in GTA 5 zeker. Afhankelijk van de settings en resolutie.

AjHartog en sammyboy12 vinden dit nuttig.
  3. Lambo LP670 SV

Lambo LP670 SV Senior Member

Sinds:
    20 nov 2013
    Er is steeds een bottleneck. De vraag is eerder hoe sterk deze is en of je er mee kan leven. Wanneer je 1 bottleneck verhelpt ontstaat er natuurlijk weer een andere.

4. Dunky77

Dunky77 Senior Member

Sinds:
    22 mei 2009
    Dit kan je heel makkelijk controleren door een programma als HWinfo te installeren. Dan kun je grafieken open zetten van de GPU core belasting en van elke CPU core belasting. Dan de game een paar minuten spelen en dan kun je daarna kijken hoeveel je CPU belast wordt.
    Zo kun je ook zien of je nog GPU power over hebt en kun je eventueel je grafische settings nog wat hoger instellen. Maar zoals gezegd is je CPU wel de bottleneck hier.

5. Barbadruif

Barbadruif

Sinds:
    5 jan 2017
    Ik denk dat die cpu een bottleneck kan zijn, maar of hij dat is kan ik niet met zekerheid zeggen. Als cpu load 100% is en gpu load niet, zou ik denken dat het een bottleneck is?

6. Nahoj Gnileh

Nahoj Gnileh Senior Member

Sinds:
    18 aug 2015
    Ook al draait de CPU niet de volle 100% en de GPU wel de volle 100% is er altijd wel een bottlenek als het gaat om de FPS want een snellere CPU zal dan ook overal wat meer FPS opleveren. Waar ik naar zou kijken is de minimale FPS is de minimale FPS te laag en raak je vaak in dat lage gebied qua FPS dan zou ik het pas storend vinden.

7. JensTX

JensTX Senior Member

Sinds:
    19 dec 2015
    Ja, er is een bottleneck, want naar mijn mening is GTA 5 een erg CPU intensief spel, dus je kan kans hebben dat er een bottleneck is met een GTX 980(ook al had ik de game grafisch maxed met een athlon x4 845, en lief dat ook nog best wel redelijk)

8. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Maar de buldozer gebaseerde AMD CPU presteren zo slecht in GTA V. Een i3 van de 4000 generatie is even snel dan een AMD 9590
    Nu kan @bo.kusters zijn CPU vergelijken met een 6350 OC in dit lijstje. Hij zal wel iets meer frames halen aangezien een 980 sneller is dan een 970.

9. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    De 970 die in die tabel gebruikt is, is al opgefokt. Die test is zo opgezet dat er een CPU bottleneck ontstaat, dus lijkt me net dat je met 980 significant veel meer krijgt.

10. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Een 970 op full hd is aardig in balans en dus niet perse een test die is opgezet om een cpu botlleneck te creeren (dat heb je bij de benchmarks waarbij ze een titan gpu op full hd gebruiken). Maar als een cpu echt te zwak is zie je dat natuurlijk wel terug in de cijfers. Deze geeft dus een realistisch inzicht in de praktijverschillen tussen cpu's in deze game.
    Gelukkig schaalt gta v heel goed met lagere instellingen dus als topicstarter die wat lager zet zou de lag moeten verdwijnen. wil hij alles uit zijn gpu kunnen halen dan zal er een krachtiger processor moeten komen.

Laatst bewerkt: 18 apr 2017
    JensTX vindt dit nuttig.
  11. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Met een FX-6300 is dat laatste sowieso een goed idee

12. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Binnen het AM3+ platform is eigenlijk geen zinnige upgrade te vinden voor GTA V, dus als je een cpu wilt die jouw 980 goed kan bedienen, zul je toch al snel richting Ryzen of Kaby Lake moeten kijken.

JensTX vindt dit nuttig.