1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Bootloop: systeem wil niet meer opstarten

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door RodyB, 10 jul 2017.

1. RodyB

RodyB

Sinds:
    14 mrt 2013
    Een vriend van me heeft een probleem met onderstaand systeem:

Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 ASUS Z87-A - -
    1 Cooler Master CM 690 III Black € 88,45 € 88,45
    1 Cooler Master Hyper 412S € 35,95 € 35,95
    1 Cooler Master Silent Pro Gold 550W - -
    1 Corsair Vengeance 16GB DDR3-1600 CL10 LP kit € 117,50 € 117,50
    1 Dell UltraSharp U2715H € 419,00 € 419,00
    1 Intel Core i7 4770K € 365,00 € 365,00
    1 Microsoft Windows 10 Pro 64-bit NL € 93,49 € 93,49
    1 MSI N760 TF 2GD5/OC € 235,95 € 235,95
    1 Samsung 840 Evo 250GB € 117,95 € 117,95
    1 Samsung SH-224DB/BEBE - -
    1 Seagate Barracuda 7200.14 2TB € 67,00 € 67,00
    12 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 1.540,29

Naast de items in de wensenlijst hangt er nog het de nodige randapparatuur aan (tweede oude full HD Philips monitor via VGA-->DVI adapter, Canon printer, scanner, webcam, speakers). Echter: ook als die apparaten niet aangesloten zijn, doet het probleem zich voor. Randapparatuur is m.i. daarom niet het probleem.

Bovenstaand systeem heeft sinds november 2013 zonder noemenswaardige problemen stabiel gedraaid en is nooit overclocked geweest. Alles heeft al die tijd op standaard instellingen gedraaid. Het systeem is ooit begonnen met Win8.1 Pro maar draait al enige tijd via de gratis upgrade Win10 Pro. Het is sinds aanschaf nooit onderworpen aan een clean install o.i.d.

Het probleem speelt sinds een week of twee. Als het ingeschakeld wordt, start het op maar valt het na enkele minuten uit en komt in een bootloop, waarna het enkele keren vlak voor Windows Logon Screen (je ziet een erg korte glimp) crasht en opnieuw start, totdat het Blue Screen verschijnt waarin Windows geconstateerd heeft dat er een probleem is en je kan kiezen voor Systeem- en Opstartherstel, Opdrachtprompt, etc.

Vanmiddag heb ik met m'n maat meegekeken. Bij de eerste keer opstarten hadden we nog kort de hoop dat mijn Magic Fingers het probleem al opgelost hadden, maar toen ik door de Event Viewer aan het scrollen was, crashte het systeem al na een paar minuten weer, waarna de bootloop volgde en Windows na een paar keer wederom het Blue Screen toonde.

Systeem- of opstartherstel mogen niet baten. Dat is al enkele keren geprobeerd (ook al voor vandaag) en leidt niet tot een werkend systeem. Ik had al een Win10 installatie USB gemaakt als Last Resort in de veronderstelling dat er ergens een update of registerentry corrupt zou kunnen zijn.
    Het is mij eenmaal gelukt vanaf USB te booten en daarmee de SSD te formatteren. Vervolgens verscheen de pop-up dat Win10 niet op de SSD geïnstalleerd kan worden omdat die niet GPT geformatteerd is. Dat zou ik nog kunnen oplossen (denk ik), ware het niet dat ik na opnieuw booten niet meer vanaf USB heb kunnen opstarten (toch zeker een keer of vijf geprobeerd.)
    Toen viel mij op dat elke keer als ik de Bootvolgorde in de BIOS had gewijzigd het na opnieuw opstarten weer terug gezet was naar de Default. Zou het kunnen dat de BIOS batterij leeg is en de wijziging daarom niet opgeslagen wordt?

Ik heb vervolgens de GPU, alle SATA connectoren verwijderd. Het systeem startte toen op en bootte toen wel van USB op (er waren verder geen schijven meer aangesloten). Dat zou ik nog eens kunnen proberen met alleen de SSD aangesloten.
    Verder heb ik zelf een PC met een Seasonic G-series 550W, die ik evt. in zijn PC zou kunnen steken om te kijken of de PSU het probleem is.

Om kort te gaan:
    1. Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? En uiteraard: wat is dan de oplossing?
    2. Kan een lege batterij oorzaak zijn dat een BIOS wijziging niet wordt opgeslagen?

2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Eigenlijk is dit een typisch voorbeeld van een lege accu en je vaak ook ziet dat de tijd en datum niet meer kloppen, omdat het bios dan telkens weer naar default instellingen terug gaat. Het zou mij ook niets verbazen dat daardoor ook die bootloop ontstaat en het dus tijd word voor een nieuwe accu.

Wanneer dit nu niet helpt dan kan je proberen eerst b.v. de gpu weer terug te zetten en daarna de ssd, en dan kijken of ie normaal blijft door starten. Dus beginnen met een kaal systeem ( wat je al gedaan hebt ) en dan stuk voor stuk weer terug naar de oude situatie gaan. Maar ik verwacht dat na het vernieuwen van die accu dat alles weer normaal draait.

3. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ja, bij uitstek. Geen batterij = only defaults. Dat ding kun je ook eenvoudig nameten. 2V = dood, 3V = goed.

Maar eenmaal opgestart en dan crashen... dat heb ik nog niet gezien met lege batterij.

4. RodyB

RodyB

Sinds:
    14 mrt 2013
    Het vreemde is: de datum en tijd kloppen nog wel. Was dat niet het geval geweest, dan had mij dat ook meteen getriggerd.

Dat dacht ik ook. Maar goed: een nieuwe CR2032 is zo geregeld en makkelijk om te vervangen: ga ik mee aan de slag!

5. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Het is een cliche,maar het zou ook de voeding kunnen zijn,dus als je je eigen voeding in de pc van je maat zet weet je meer.

6. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Als het ding de rest wel onthoudt, is het dus niet de batterij.

Maar heb je geen multimeter?

7. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Uitgaande van dat de 840 Evo 240GB SSD de boot schijf is mag GPT in dit geval niet uitmaken. Zelfs de gebruikte 2TB Barracuda valt nog binnen de spec van 2TB max voor MBR als boot schijf.

Even een andere richting opdenken..
    In de bios checken of SSD wel herkent wordt.

Zou het een Win 10 update (driver/hardware incompatibiliteits) kunnen zijn die deze bootloop veroorzaakt heeft?
    Ik heb zelf onlangs uitgevonden dat Windows een heel zooitje oude hardware niet meer ondersteund.

Safe-mode opstarten gaat ook niet? Terug naar instellingen die het wel deden ook niet?

Laatst bewerkt: 16 jul 2017
  8. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik heb het zelf ook nog niet gezien in de praktijk maar het wel al eens gelezen dat sommige boarden ( meen zelfs alleen Asus boarden ) helemaal op zijn kop kunnen gaan wanneer de backup cel leeg is.

Dat is inderdaad twijfelachtig maar er moet toch een rede er voor zijn dat het bios andere instellingen niet vast blijft houden, maar het zou kunnen zijn dat die cel net op een kantelpunt zit. Zou het in elk geval gewoon eens proberen en het te hopen dat het die cel is die maar iets van een paar euro is.

9. RodyB

RodyB

Sinds:
    14 mrt 2013
    Die kan ik via mijn werk wel regelen. Ik zal de huidige cel eens doormeten. Een nieuwe knoopcel wordt in ieder geval aangeschaft.

De SSD en ODD worden wel degelijk herkend, maar na elke reboot bleek de bootvolgorde weer terug naar de oude situatie te zijn veranderd. Als ik het had aangepast en switchte naar de Advanced Mode of Simple Mode, dan zag ik dat de wijziging wel was meegenomen. Elke keer netjes via "Save & Exit" opgeslagen, maar na elke reboot dus verdwenen...

Helaas: de ene keer dat ik wel vanaf de USB-stick kon booten heb ik de SSD geformatteerd om Win10 clean te kunnen herinstalleren. Voor dit gedoe is een aantal keren geprobeerd om terug te gaan naar een herstelpunt, maar dat is geen enkele keer gelukt.

Morgenavond ga ik weer naar hem toe om de huidige BIOS batterij door te meten, vervangen en te testen. Als dat het niet gaat doen, dan zal ik mijn PSU eens in zijn systeem steken.

10. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Het niet vasthouden van gegevens in de bios zou inderdaad te maken kunnen hebben met de batterij. Die zou ik dan meteen vervangen als goedkoopste oplossing en uitsluiten van evt boot-frustratie. Een ander euvel kan zijn dat de bioscode corrupt/instabiel is.

Je zou kunnen proberen terug te gaan naar een vorige (stabielere) versie. Ik zie ook dat de chip zelf op dit bord uitneembaar is. Ik ben in het verleden nog wel eens systemen tegengekomen waarbij de chip zelf vervangen of geherprogrammeerd moest worden omdat die de code niet vasthield. Het is maar een idee.

11. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    Toevallig geen blikseminslag in de buurt gehad? Dat kan ook voor rare problemen zorgen. Geen bolle elco's op moederbord en in de voeding?

12. RodyB

RodyB

Sinds:
    14 mrt 2013
    V.w.b. bliksem: zou ik 'm moeten vragen, zo dicht woon ik niet in de buurt.
    Op het moederbord heb ik in ieder geval geen bolle elco's gezien, waarbij aangetekend dat ik ook niet heel intensief gekeken heb, meer een snelle, oppervlakkige check.

13. RodyB

RodyB

Sinds:
    14 mrt 2013
    Vandaag weer langs geweest bij m'n maat. Of er een blikseminslag zou zijn geweest, kon hij zich niet zo 1-2-3 herinneren. "Het zou kunnen".

Allereerst heb ik de batterij uit het moederbord genomen en doorgemeten: 3,1V (onbelast). Toch maar vervangen door een nieuwe (3,2V onbelast). Omdat de GPU in de weg zat, heb ik die eerst moeten verwijderen. Om zeker te zijn dat alles nu zou werken heb ik het systeem vervolgens zonder GPU opgestart. Alles werkte weer naar behoren, Win10 kunnen installeren en updaten, tot dusver geen probleem.

Daarna heb ik de GPU teruggeplaatst, laten installeren/auto-updaten (NVidia drivers en zo) en alles leek goed te gaan. Helaas: toen we vervolgens na een reboot nog wat software wilden installeren (Chrome o.i.d.), viel het systeem weer uit en verviel het in het aanvankelijke probleem van opnieuw starten en uiteindelijk op het Herstelscherm uitkomen.

Er blijven wat mij betreft twee mogelijke schuldigen over: de PSU of de GPU. Aangezien noch de CPU noch de GPU overclocked zijn geweest en hij geen games speelt, lijkt mij de PSU het meest voor de hand liggend.
    Die hebben we dan ook kort uit de kast gehaald. Aan de buitenkant was er niets aan te zien. Het licht was helaas ook zodanig dat ik aan de binnenkant niet veel kon onderscheiden. Bovendien schat ik mijn elektronica kennis te laag in om een PSU zomaar te openen, dus daar begin ik liever niet aan.

Volgende stap gaat het wisselen van de voeding worden. Helaas voor hem gaat dat wel even duren vanwege te volle agenda's. Mocht de Cooler Master Silent Pro Gold 550W inderdaad het probleem blijken, dan laat ik hem maar eens contact opnemen met de verkoper voor de vijf jaar garantie die Cooler Master volgens hun website biedt.

Als iemand hier nog suggesties of anderszins opmerkingen heeft, waar ik rekening mee kan houden of wat zou helpen, dan hoor ik dat uiteraard graag. In ieder geval al mijn hartelijke dank voor de feedback tot nu toe!

14. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Een psu van de buitenkant bekijken of open schroeven heeft ook verder weinig zin tenzij je b.v. rook eruit hebt zien komen en dan zou je verbrande onderdelen kunnen zien. Maar het is ook vrij link om zonder ervaring een psu te openen want op bepaalde onderdelen kan hoogspanning zitten en kan je een flinke optater krijgen. Ook doormeten van een psu met een multimeter heeft b.v. onbelast eigenlijk geen zin omdat een voeding pas onder belasting in kan zakken.

Eigenlijk zou je dan ook bijna zeggen dat het vrij voor de hand ligt dat het wel eens de psu kan zijn omdat de problemen pas beginnen wanneer de videokaart erbij gezet worden. Maar, ik ben er wel benieuwd naar of je ook geprobeerd hebt om daarna weer eens zonder gpu te proberen en of de pc toen wel weer stabiel bleef. Als dat niet het geval was en de pc ook na het verwijderen van de gpu onstabiel bleef dan word het twijfelachtig of het wel de psu is.

15. RodyB

RodyB

Sinds:
    14 mrt 2013
    Goede suggestie, ga ik doen!

16. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    Het eerste wat ik op dit plaatje zie is bolle elco's, dus open schroeven zonder de onderdelen aan te raken kan wel degelijk zin hebben!

17. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Op die foto is wel vrij extreem en je dit zelfs bij defecte voedingen de meeste tijd niet zo duidelijk zien zal, en wel, dan is het geluk hebben. Maar zoals je denk ik zelf wel weet is dat elco's niet altijd bol hoeven te staan en toch te ver buiten hun normale specs gegaan kunnen zijn.

18. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    Geen idee of dat zo is, wat ik wel weet, is dat je met het niet openen nooit zal weten of er een bolle elco te zien is. Vandaar mijn opmerking en advies om toch de PSU voorzichtig te openen.
    Zodra er een elco bol is opsturen i.v.m. garantie.

19. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Behalve dan dat je garantie vervalt (zullen ze zeggen) als je het zegel verbreekt.

20. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    Dat zou inderdaad het geval kunnen zijn.