1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Bios updaten

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Patrick Van de Kraats, 29 mei 2019.

1. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Buiten dat het kan zijn dat de videokaart niet in de whitelist van het bios staat, kan het ook zijn dat het PCI-E slot niet voldoende stroom kan leveren. Normaal kan een PCI-E slot 75 watt leveren maar er zijn fabrikanten die dit beperken tot de helft dus ondanks dat de fans draaien kan de kaart toch niet genoeg stroom krijgen via dat slot.

Patrick Van de Kraats vindt dit nuttig.
  2. Patrick Van de Kraats

Patrick Van de Kraats Member

Sinds:
    28 mei 2019
    Is er een manier om te testen of die genoeg stroom krijgt?

3. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Die zal er wel zijn, maar lijkt me nogal omslachtig. Zelfs als er genoeg prik is, kan het zo zijn dat een andere kaart toch niet wordt geaccepteerd.
    Waarom niet opzoeken (Google is your friend) of jouw pc/bios/moederbord wel een andere kaart aan kan, dat kan trouwens ook een rechtstreekse vraag zijn aan HP.
    Ik schat de kans overigens hoog in dat HP die upgrade optie gewoon heeft geblokkeerd......

4. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Er zal zeker meetapparatuur zijn om dit te testen maar de meest simpele manier is de kaart erin steken en kijken of die het doet. Of zoals @JB56 schrijft om eens na te vragen bij HP, of via Google eens gaan rondstruinen.

5. Patrick van de Kraats1

Patrick van de Kraats1 Member

Sinds:
    31 mei 2019
    Ik ga maar een hele nieuwe pc bouwen. Qua upgrades kan ik sowieso niet veel verder, en de BIOS hiervan is ronduit triest te noemen.

Na wat rond zoeken denk ik om voor de AMD Ryzen 5 2600 3,4 GHz te gaan.

Iemand hier die me kan vertellen of dat een goede keuze is? Of kan ik soms beter voor een intel processor gaan?

6. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Ben net zelf ook van een I7 2600 overgestapt op deze CPU. Aardige upgrade, ben er zelf blij mee.
    Er komen wel heeeel binnenkort (7 juli) nieuwe AMD CPUs uit. Wellicht wil je daar op wachten. Maar de Ryzen 2600 is sinds een aantal weken wat afgeprijst, dus nog steeds niet een slechte koop.
    Wellicht wel slim om dan een fatsoenlijk mobo te kiezen, zodat je de mogelijkheid hebt om later nog te upgraden naar de 3XXX range (stroomvoorziening - VRMs - moet fatsoenlijk zijn, raad een x470 mobo aan).

De intel CPUs zijn imho niet echt goed geprijsd t.o.v. het AMD alternatief. Single threaded wel sneller, maar daar betaal je ook fors meer voor. Bij AMD krijg je meer threads voor een lagere prijs. De vraag is of je die nodig hebt, ligt aan wat je wilt doen met de PC.

Patrick Van de Kraats vindt dit nuttig.
  7. Patrick van de Kraats1

Patrick van de Kraats1 Member

Sinds:
    31 mei 2019
    Was zelf bij de GIGABYTE AEROS x470 ultra gaming uitgekomen, al wil ik me er nog wel wat meer in verdiepen. Maar dit zou volgens jou al een goede keuze zijn dus? :)

Wil overigens geen enorm zware taken met mn PC doen. Gewoon een PC waar ik wat op kan gamen en die nog een aantal jaar mee kan, ben ik tevreden mee. En vooral het nog wat kunnen upgraden wanneer nodig, die fout maak ik geen 2e keer haha.

Wat voor mij nog wel wat onduidelijk is: waar moet ik naar kijken/rekening mee houden bij het kiezen van een voeding? Zie ze van 300 tot 650 watt, maar waarom ik wat zou kiezen is me nog niet echt duidelijk.

8. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Ik zou zelf wachten op 3xxx en een mobo met x570 chipset kopen.
    Dan heb je een bord met de nieuwste snufjes (PCIe 4.0 bv.) en later geen geode met bios upgrades indien je er een 3xxx cpu in wilt zetten.
    Gaat wel wat duurder worden.

9. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Ja opzich ok, ff reviews zelf over zoeken. Ik mijd zelf Gigabyte omdat ik er in het verleden (vooral op firmware vlak) minder goede ervaringen mee heb gehad, maar dat is maar één mening/ervaring.

Je hebt aan 400/450w voldoende met de GPU die je nu gekocht hebt. Maar het is uiteraard gewoon afhankelijk wat je in de PC stopt. Als er 10 HDDs bij komen, kan je wellicht beter voor iets meer gaan. Als het enkel die 1050TI, een enkele SSD en een enkele HDD is met die CPU, dan heb je aan 400/450w zat.

LaCrimosa en Patrick Van de Kraats vinden dit nuttig.
  10. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Zijn op zich prima cpu's vooral als je kijkt naar prijs/prestatie t.o.v. van een vergelijkbare Intel cpu die toch aanmerkelijk hoger liggen qua prijs. Maar ook de AMD moederboarden zijn beter qua prijs vind ik persoonlijk dus zeker geen verkeerde keuze. Let alleen wel even op het geheugen wat je kiest want AMD is ietwat minder compatibel met alle soorten dimms. Dus even de QVL van het moederboard raadplegen en kijken of de dimms die je kiest erbij staan.

11. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Wat Joz aangeeft lijkt me prima.

De reden daarvoor is je misschien minder duidelijk: een goede voeding presteert optimaal als je 'm niet te hoog, maar ook niet te laag belast.
    Je zou anders "gewoon" altijd een 1000 watt voeding kunnen plaatsen, heb je altijd genoeg prik, toch? Maar die is een stuk duurder in aanschaf en werkt gewoon minder efficiënt in een systeem als dat van jou, omdat hij dan laag belast wordt. Andersom zou je waarschijnlijk met 300 watt al een eind komen, het verbruik van jouw systeem zit daar vrijwel zeker onder. Nadeel is dat je dan weinig uitbreidingsruimte hebt, bv. als je een dikkere videokaart kwijt wil of meerdere HD's. De voeding moet dan vaker maximaal draaien (meer warmte) en is dan ook minder efficiënt. Daarnaast mist zo'n voeding vaak de benodigde extra aansluitingen voor bv. een dikkere videokaart, waar een goede 400-500 watt voeding die vaak wel heeft.
    Je hebt ook op veel sites (bv. van leveranciers van computeronderdelen) de optie dat je een berekening kunt maken voor de ideale voeding. Maar die zijn meestal achterhaald (oudere cpu's en onderdelen verbruiken meer stroom en de nieuwe voedingen zijn ook efficiënter geworden) en zitten vaak behoorlijk hoog qua wattages.

Oh ja: voedingen zijn in veel prijsklassen en kwaliteiten te koop. Ook daarbij geldt dat goedkoop vaak duurkoop is. Een slechte voeding kan, als hij in de fout gaat, je hele systeem frituren, dat wil je niet. Koop een merkvoeding (bv. Corsair, Be Quiet, Seasonic) en dan liever niet het budgetmodel dat ze vaak ook leveren. Richtprijs (ongeveer...) voor 400-500 watt vanaf een tientje of 6.

Laatst bewerkt: 1 jun 2019
  12. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Het verbruik van een "normale" harddisk ligt tussen de 6 en 8 watt dus je moet dan al een hele batterij aan harddisks erin gaan zetten wil dat wat uit maken :).

13. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Klopt, maar ik neem dat je snapt wat ik bedoelde, dat er evt. ruimte is qua voeding voor uitbreiding.

14. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Jazeker, ik ben ook nooit voorstander ervan om een te krappe voeding te pakken en je beter altijd wat extra watts kan hebben.