1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Bios updaten

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Patrick Van de Kraats, 29 mei 2019.

1. Patrick Van de Kraats

Patrick Van de Kraats Member

Sinds:
    28 mei 2019
    Hallo,

Ik wil mijn BIOS updaten, omdat ik een nieuwe videokaart heb en hij deze nu niet pakt.

Op de site van HP staat echter alleen een update voor windows 8. Kan het kwaad om deze te gebruiken, terwijl ik Windows 10 gebruik?

Bij voorbaat dank,

Patrick

2. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    a. Heb je gechecked of je pc een gelocked Bios heeft of niet.
    b. Nagegaan of je wel in machte bent om je pc een up te graden van HP, zo ja welke modellen lijsten zij.
    c. Heb jij wel een kaart die in die lijst staat.

Meer informatie aub: Model nummer van je PC, nl. het is een HP. Welk moederbord is er aanwezig, het geheugen, voeding, processor en dergelijke. Staat je Bios, indien je erin kan, wel correct voor gebruik van een discrete grafische kaart ?

Patrick Van de Kraats vindt dit nuttig.
  3. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Het BIOS heeft niets met de OS versie te maken.
    Welke videokaart wil je gaan gebruiken?

4. Patrick Van de Kraats

Sinds:
    28 mei 2019
    Uhm, zoveel verstand heb ik er niet van, maar ga mijn best doen:

a. Bedoel je hiermee bitlocker? Zo ja, die staat uit. Zo nee, waar kan ik vinden ot die locked is?

b. Nee ben ik niet na gegaan, ik zal eens gaan kijken of ik die lijst ergens kan vinden.

Serial nr: CZC20651XB
    Product nr: H0D46EA#ABH
    Model nr: h8-1102nl
    Moederbord: Pegatron 2ab5
    Geheugen: DDR3, momenteel 6gb, heb er 10gb bij besteld.
    BIOS: AMI 7.12

De videokaart die ik wil gaan gebruiken is de MSI Geforce gtx 1050TI.

Waar kan ik vinden of de BIOS correct staat voor het gebruik van een discrete grafische kaart?

Hoop dat dit voldoende info is, alvast bedankt voor jullie hulp!

5. Pakhuisrat

Pakhuisrat Member

Sinds:
    23 feb 2017
    Ik weet niet waar jij een bios update ziet,ik zie er in ieder geval geen.
    Overigens hebben anderen met dergelijke systemen van HP als jij,zelfs na een bios update geen succes gehad met het plaatsen van nieuwe videokaarten.
    Ik vermoed dat de voeding niet voldoende prut kan leveren om een modernere kaart te installeren.
    Nog afgezien van de mogelijkheid dat ook de whitelist de kaart update beperkt.

6. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
  7. Patrick Van de Kraats

Sinds:
    28 mei 2019
    Had het nog niet gezien, dankjewel. Weten jullie misschien of er vergelijkebare kaarten zijn die wel met dit moederbord werken?

Of wat zijn de andere opties? Als ik voor een ander moederbord zou gaan, is er direct heel veel dat ik aan moet passen zeker?

8. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    De videokaarten die gegarandeerd werken zijn:
    Graphics Cards
    (List is subject to
    change)
    AMD Radeon HD 6450 1GB DDR3 FH PCIe x16 Card
    AMD Radeon HD 6450 512MB DDR3 FH PCIe x16 Card
    AMD Radeon HD 6570 1GB DDR3 FH PCIe x16 Card
    AMD Radeon HD 6570 2GB DDR3 FH PCIe x16 Card
    NVIDIA GeForce 405 1GB DDR3 FH PCIe x16 Card
    NVIDIA GeForce GT 420 2GB PCIe x16 Card
    NVIDIA GeForce GT440 1.5GB PCIe x16 Card
    NVIDIA GeForce GT440 3GB PCIe x16 Card
    NVIDIA GeForce GT 520 1GB DDR3 FH PCIe x16 Card
    NVIDIA GeForce GT 530 2GB DDR3 FH PCIe x16 Card
    NVIDIA GeForce GT 545 3GB DDR3 FH PCIe x16 Card
    en daar zit er geen een bij die maar enigszins in de buurt komt van een 1050 Ti.

Voor de rest zou ik geen geld meer uitgeven aan een systeem van 8 jaar oud.

9. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    EN om zulke zaken te vermijden (dat je niet of nauwelijks kan upgraden) koop van je leven geen merk pc meer.

10. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Dit, of gewoon nooit nog geld uitgeven aan een oude PC. Ik koop iets waarvan ik verwacht dat ik er 4 tot 5 jaar mee vooruit kan. Als het niet meer voldoet komt er iets nieuws.

11. Ruud Rutten

Ruud Rutten Senior Member

Sinds:
    19 aug 2013
    Een i7 2600 voldoet voor 90% van de bevolking nog prima ;)

Heb PEG6 ook aangesloten? Zat hier voorheen een losse kaart in of was het onboard?

Mocht je dat gedaan hebben krijg je uberhaupt beeld? Krijg je een HP logo te zien? Als je de BIOS nog in kan zet deze dan op UEFI boot aangezien een GTX1050Ti niet werkt op legacy.

Mocht dit allemaal niet werken kun je wellicht nog kijken naar een GTX750Ti Gaming, die hebben namelijk een BIOS switch op de kaart zitten waar je kan wisselen tussen UEFI/Legacy.

12. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Tja,dat hangt net van de persoon af,een echte leek wordt inderdaad beperkt daardoor,maar een merk pc heeft voor dat soort mensen ook meerwaarde,door de systeembackup die er af fabriek al op zit.
    Daar heeft een leek heel veel plezier van als het mis gaat,dan hoeft men alleen het boekje van bv HP te volgen.
    En als het een zelfbouw pc betreft dan is dat heel andere koek,voor een leek.
    Hangt dus erg van de persoon af.
    Kwestie van afwegen (als men die keuze al voorgelegd krijgt).

Paulus61 vindt dit nuttig.
  13. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Ja en Nee. De 'leken' waar je het over hebt die met die systeembackup 'kunnen' omgaan / van die systeembackup gebruik maken - zijn op één hand te tellen.

14. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Dat valt wel mee denk ik.
    Ze hoeven tijdens het opstarten alleen een toets met de vermelding "pc terugzetten naar de fabriek instellingen"in te drukken.
    De recovery wordt daarna in gang gezet en er is geen actie van de gebruiker meer nodig.

Paulus61 vindt dit nuttig.
  15. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    AAAAH Dat bedoel je met backup … Lol das fabrieksinstellingen :p
    Btw ooit al meegemaakt met een HP die ik van iemand herstelde dat dit zelfs foutliep en alles weg :p

16. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Dat is user error. Dat kan HP niet voorkomen.

17. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
    Daarnaast: dat hele verhaal is juist zo gemaakt voor mensen met weinig pc-kennis. Als het dan niet werkt zijn de rapen echt gaar.....

18. Patrick Van de Kraats

Sinds:
    28 mei 2019
    Er zit geen PEG6 aansluiting op de kaart. De kaart krijgt wel stroom, althans de fans draaien. Ik krijg ook beeld, krijg het HP logo, maar verder dan dat kom ik niet. Ben momenteel niet thuis, maar dacht dat er iets als "druk op esc voor het opstart menu" in beeld komt. Echter gebeurd er vervolgens niets en kom ik de bios dus ook niet in.

Er zat wel een oude videokaart in, een GTX570 o.i.d. zo uit mijn hoofd. Zou ik misschien met die kaart in de BIOS kunnen gaan, hem switchen naar de onboard en dan de nieuwe er inzetten, om vervolgens naar UEFI boot te switchen? Of gaat dat niet werken?

19. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Dat kun je proberen. Ik zou dan meteen de drivers voor de oude kaart GOED verwijderen. De tussenstap naar de onboard kaart lijkt me niet nodig.

20. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Die hebben 2x PEG6 en aangezien er geen PEG aan je 300w voeding zit zal het een ander kaartje geweest zijn.