Besturingssystemen kiezen en privacy

Hallo,
Ik werk momenteel met 3 besturingssystemen: Windows 10, Mac OS en Linux Mint.
Mijn werk is vooral content maken zoals illustratiewerk. Ook werk ik graag met DAW's en video editing.

In 2017 ben ik na bijna 2 decenia Mac ik wegens verschillende teleurstellingen voor een groot deel overgeschakeld naar Windows en Linux.
Vooral over Linux heb ik veel positieve dingen gelezen.
Linux is echter niet geschikt om content te creëeren wanneer je professioneel wil werken.

Met 3 systemen werken is omslachtig, daarom wil ik wat vereenvoudigen.
Eerst had ik gedacht aan Linux + Windows of Linux + Mac, maar de eenvoudigste oplossing is al je werk op één systeem.

Toen ik met Windows 10 startte wist ik nog niet dat Microsoft veel informatie verzamelt. E-mail, toegang tot bestanden, enz... Ik weet niet hoever ze hier in gaan, maar vind het wel een ernstige inbreuk op je privacy. Het is grotendeels een clouddienst geworden en daar ben ik geen voorstander van.

Ik vroeg me wel af hoe dit zit met Mac OS? Apple besteed veel aandacht aan privacy, maar welke gegevens verzamelen zij allemaal?
Respecteert Apple je privacy meer dan Microsoft?

nutty

Senior Member
User systemen
Toen ik met Windows 10 startte wist ik nog niet dat Microsoft veel informatie verzamelt. E-mail, toegang tot bestanden, enz... Ik weet niet hoever ze hier in gaan, maar vind het wel een ernstige inbreuk op je privacy. Het is grotendeels een clouddienst geworden en daar ben ik geen voorstander van.
Kun je bijna allemaal uitzetten in Windows,hier een paar methoden:
https://blogs.systweak.com/how-to-disable-telemetry-and-data-collection-in-windows-10/

Mijn werk is vooral content maken zoals illustratiewerk. Ook werk ik graag met DAW's en video editing.
Linux is echter niet geschikt om content te creëeren wanneer je professioneel wil werken.
Ik ben geen ervaren gebruiker in de velden waarin jij werkt en ik ken heel weinig van DAW ( is dat zoiets als Ardour?) maar illustraties en video editing lijken me op Linux opgeloste problemen? Misschien ben ik gewoon niet ervaren genoeg en loop ik niet tegen dezelfde problemen aan als jij.

Voor illustraties valt met Krita in en voor video editing heb je verschillende opties ( kdenlive, openshot, Lightworks, ... )

Hopelijk heb je hier wat aan.

Dat is waar, maar in hun overeenkomst staat toch dat ze allerlei zaken verzamelen.
Wat ik me vooral afvraag is hoe ver Apple hier in gaat? Zij besteden veel aandacht aan privacy. Wil dat dan zeggen dat je op dat gebied minder zorgen hoeft te maken dan bij Microsoft?
Ik ben geen ervaren gebruiker in de velden waarin jij werkt en ik ken heel weinig van DAW ( is dat zoiets als Ardour?) maar illustraties en video editing lijken me op Linux opgeloste problemen?
Voor illustraties valt met Krita in en voor video editing heb je verschillende opties ( kdenlive, openshot, Lightworks, ... )
DAW staat voor Digital Audio Workstation en dient om synthesizers aan te sturen, softsynths, opnames maken...
Ardour is inderdaad een DAW. En ja het werkt ook op Linux. Voor video editing werk ik momenteel met KdenLive. Krita gebruik ik af en toe voor envoudige taken.
De open source software voor Linux is leuk, maar haalt niet het niveau van commerciele software (behalve dan misschien de kantoor programma's). Problemen moet je ook oplosssen met de terminal, maar ik probeer deze technische zaken te vermijden en dan schakel ik steeds terug over naar Mac of Windows. Daar werkt het gewoon zoals het hoort.
Mensen die beweren dat de problemen in Linux zijn opgelost zijn waarschijnlijk programmeurs of hebben veel technische kennis. Maar Linux werkt helemaal niet zo vlot dan ik gehoopt had. .. Een beetje een teleurstelling.
Ik werk ook vaak met Clip studio paint en dit werkt niet op Linux en Wacom tabletten worden niet volledig ondersteund.
Ik kan zo nog een tijdje doorgaan, maar nu ben ik vooral het verschil in privacy tussen Mac OS en Windows aan het vergelijken.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Mensen die beweren dat de problemen in Linux zijn opgelost zijn waarschijnlijk programmeurs of hebben veel technische kennis. Maar Linux werkt helemaal niet zo vlot dan ik gehoopt had. .. Een beetje een teleurstelling.
Denk dat het niet zozeer problemen zijn die er spelen bij Linux maar het meer het punt is dat Linux open source software is en blijft. Daardoor krijg je een tikje een wildgroei en is er jammer genoeg niet echt een vaste strakke lijn zoals bij b.v. OSX of Windows. Voor mij ook wel een van de redes om Linux links te laten liggen, niet zozeer vanwege ontbreken van kennis maar meer praktisch nut.

maar nu ben ik vooral het verschil in privacy tussen Mac OS en Windows aan het vergelijken.
Standaard bij de 1ste installatie van Windows 10 worden er wat extra dingen mee geïnstalleerd zoals b.v. ook Onedrive, de eigen clouddienst van Microsoft. Maar buiten dat worden er ook nog tig andere tooltjes geïnstalleerd die dan wat info van je systeem verzamelen om je z.n. beter van dienst te kunnen zijn. Dit kan je dus allemaal uitschakelen en hiervoor wel al genoeg tutorials op internet staan hoe je dat kan doen. Daarna kan je eigenlijk Windows 10 wel 1 op 1 naast OSX neer zetten en is eigenlijk het verschil nagenoeg nihiel en verwaarloosbaar. Bedenk namelijk dat ook OSX info gaat verzamelen om dan bepaalde tools z.n. volledig te kunnen optimaliseren zoals de gebruiker dat wil.

Maar ik zou mij er ook niet al te druk om maken zo lang als je zelf als gebruiker maar wel altijd attent blijft wanneer je met internetzaken aan de gang gaat. Altijd even goed op letten op welke site je zit, geen dingen als b.v. Torrents gaan gebruiken, of lukraak iets downloaden, zorgen voor een goede scanner etc...

Enfin, mijn persoonlijk advies zou toch Windows 10 zijn en dan niet zozeer vanwege het OS maar ook vanwege de hardware. Grote minpunt van OSX blijf ik gewoonweg vinden dat de hardware van Apple te prijzig is in vergelijking met de prestaties. Plus de keuzevrijheid is ook gewoonweg te laag bij Apple en je bij Windows 10 daarin volledige vrijheid hebt wat ook qua prijs enorm kan schelen.

nutty

Senior Member
User systemen
Dit kan je dus allemaal uitschakelen en hiervoor wel al genoeg tutorials op internet staan hoe je dat kan doen.
Niet alleen op internet,het STAAT in het antwoord van mij aan TS,maar blijkbaar heeft hij geen behoefte aan een goed antwoord op zn vraag,want zn reactie laat zien dat hij het niet bekeken heeft.
Dus dan houdt het op...

Sorry voor de trage reactie, maar ik krijg geen email notificaties van dit topic.

@nutty Dankjewel voor de link. Ik had reeds wat artikels opgezocht hoe je in Windows 10 de instellingen kan aanpassen.
De link die je doorgaf wordt al snel heel erg technisch en daar blijf ik liever van weg. (Telemetry ? Registery ? ...).
Ik wil me vooral bezighouden met mijn werk i.p.v. met deze technische zaken. Ik ben een illustrator.

@ Roel1966 Wat betreft hardware geef ik je volledig gelijk. Apple is, afhankelijk van het model, 2 tot 3 x zo duur dan een zelfbouw PC. Zeker wanneer je de adapters, dongles, hubs, enz. meerekent.
Wat me ook stoort is het feit dat Apple defecten niet repareert. Ze vervangen gewoon grote onderdelen.

Ondanks deze minpunten gaat mijn voorkeur iets meer naar Mac OS. Waarschijnlijk omdat ik er zo lang mee werk. Ik kan zeer vlot werken met Mac OS omdat ik het zo gewoon ben. En ook omdat je je relatief weinig met het technische gedeelte moet bezighouden. Het liefst had ik gezien dat je het gewoon op een PC kon installeren, maar dat mag dan weer niet van Apple.
Ik moet er nog eens goed over nadenken...

Vraagje:
Maakt het veel verschil in veiligheid in Windows wanneer je een virusscanner hebt of enkel de ingebouwde Windows Defender gebruikt?

nutty

Senior Member
User systemen
Dankjewel. En is het waar dat virus scanners je systeem vertragen?
Dat heb ik dikwijls horen vertellen.
Hangt grotendeels af hoe snel je pc is,als je een duo core hebt met een hdd ipv een ssd,dan gaat het allemaal wat trager dan op een modern systeem.
Maar met de huidige virusscanners op een moderne pc is er niks te merken van een virusscanner.
Dat is althans mijn ervaring met verschillende scanners.

Bovenaan