Bestelling bij Maxict

Neos..

Member
Beste Hardware.info

Weken lang heb ik het forum in de gaten gehouden om voor mij de perfecte game pc combinatie samen te stellen.

Vanavond was het tijd om te bestellen. Al snel kwam ik uit bij MaxICT. De webshop beloofd snelle levertijden en een prima prijs. Harstikke mooi, als het goed is kan ik hem over een week ophalen in Tilburg.

Maar tot mijn grote spijt heb ik geen onderzoek gedaan naar de webshops. Net nu ik besteld heb kwam ik toevallig een review tegen, en deze was verre van goed. Nu ben ik er inmiddels achter dat ik een enorme fout heb gemaakt. Geen 1 review is goed en degene die wel goed zijn zijn niet geloofwaardig.

De order is geplaatst en heb het geld via ideal overgemaakt.

Wat raden jullie mij aan om te doen? Morgen bellen en de bestelling annuleren of er toch vertrouwen in proberen te hebben en even afwachten wat het gaat doen?

Alvast bedankt,

Gr. Luuk

Roel1966

Senior Member
Wat raden jullie mij aan om te doen?
Je zou kunnen annuleren maar ik ben er bang voor dat het nog wel een tijd kan duren eer je dan het geld weer terug hebt want ik geloof dat ze wettelijk 1 maand de tijd hiervoor krijgen. Misschien kan je dus dan toch beter de gok wagen en eens een week afwachten en kijken of alles dan aangekomen en compleet is.

Als je alles in losse onderdelen besteld hebt zou ik wel meteen controleren of er geen dozen open zijn en de seals er op zitten want je weet maar nooit. En tja als dan na een week de bestelling er niet is dan kan je alsnog annuleren en dan helaas afwachten totdat je je geld terug hebt.

En tja, het is gebeurd dus het heeft verder weinig zin om je op die jammerlijke fout te wijzen en kan ik je alleen maar succes wensen.

Neos..

Member
Dankjewel voor jullie reacties.

Ik ga inderdaad gewoon netjes afwachten en hopen op het beste. De bestelling ga ik ophalen in tilburg dus kan meteen daar de dozen checken.

Heb nu al een les geleerd en dat is niet alleen de onderdelen checken maar ook de webshop!

Laatst bewerkt:

Sw333t

Senior Member
Bij een DOA kan je aankloppen bij de fabrikant dat je wilt, maar je komt nergens.
Of je zal maar net een moederbord binnenkrijgen met gebogen pinnen (noem maar even wat).

Daarnaast heb je via een retailer (mits een Europese) veel langer "garantie" dan de fabrieksgarantie. Plus dat het qua bewijslast bij de eerste een stuk makkelijk is.

Roel1966

Senior Member
Daarnaast heb je via een retailer (mits een Europese) veel langer "garantie" dan de fabrieksgarantie.
Dat is mij nieuw en ik toch vaker wel gezien heb dat je via de retailer dan 2 jaar garantie krijgt terwijl de fabrieksgarantie vaak dan 3 of 5 jaar is.

Sw333t

Senior Member
Het consumentenrecht is veel ruimer dan de "standaard" garantieperiode dat je krijgt via retailer of fabriek.

ConsuWijzer is een goede bron voor meer informatie.

Dat een retailer minder garantie geeft dan de fabrieksgarantie heb ik nog nooit meegemaakt eerlijk gezegd.

Roel1966

Senior Member
Dat een retailer minder garantie geeft dan de fabrieksgarantie heb ik nog nooit meegemaakt eerlijk gezegd.
Ik heb het toch anders wel vaker gezien en vooral b.v. bij harddisks in laptops, waarbij de retailer dan 2 jaar aanhoud terwijl soms harddiskfabrikanten 3 jaar garantie bieden. Of bij een merk als Eizo ( monitoren ) word de garantie al geeneens meer via de retailer afgehandeld maar rechtstreeks via Eizo zelf.

robbee

Senior Member
Het consumentenrecht is veel ruimer dan de "standaard" garantieperiode dat je krijgt via retailer of fabriek.

ConsuWijzer is een goede bron voor meer informatie.

Er zijn legio voorbeelden. Corsair, Evga, Eizo, Noctua, Intel, Cooler Master, ... Allemaal producenten die vaak garantie van meer dan 2 jaar geven. Wettelijk gezien zijn retailers maar verplicht om 2 jaar te geven, dus daarna kan je vaak nog rechtstreeks bij de fabrikant terecht.

Je ziet dit vooral bij geheugen, voedingen en koeling veel terug komen.

Roel1966

Senior Member
Wettelijk gezien zijn retailers maar verplicht om 2 jaar te geven, dus daarna kan je vaak nog rechtstreeks bij de fabrikant terecht.
Klopt, maar je ziet nu toch wel bij meerdere webshops dat ze die garantieperiode aangepast hebben bij losse componenten maar ik denk ook dat die gewoon de producten direct doorsluizen naar de fabrikanten.

Sw333t

Senior Member
Ik heb al mijn hardwarebonnen nagekeken en heb nergens afwijkingen gevonden. En daar zit ook Corsair, Cooler Master, Intel tussen.

Sw333t

Senior Member
Waarom zou ik bij Corsair zelf moeten kijken (je linkt overigens naar de voorwaarden van de US, voor zover ik weet woon ik in Nederland / Europa)?

Ik heb als consument niets met de fabrikant te maken, ik heb een koopovereenkomst gesloten met de retailer niet met de fabrikant. Een fabrikant kan beperkende regelingen hebben, waar ik als consument zijnde geen moer mee te maken heb.

In NL hoeven retailers niet altijd de garantietermijn op de bon te vermelden, aangezien dit in NL totaal geen waarde heeft.

Laatst bewerkt:

robbee

Senior Member
Waarom zou ik bij Corsair zelf moeten kijken? Ik heb als consument niets met de fabrikant te maken, ik heb een koopovereenkomst gesloten met de retailer niet met de fabrikant. Een fabrikant kan beperkende regelingen hebben, waar ik als consument zijnde geen moer mee te maken heb.
Ik heb het over de beperkingen van de retailer. Stel, ik koop een Corsair AXi voeding op Bol.com en krijg van Bol 2 jaar garantie. Na 6 jaar is hij stuk. Dan ga ik toch gewoon naar Corsair, want zij geven 10 jaar garantie op die voeding. Bol zal je niet graag zien komen, zes jaar na een koopovereenkomst.

Sw333t

Senior Member
Als de normale levensduur van een voeding 10 jaar is (wat je kan bewijzen, aangezien Corsair 10 jaar garantie geeft en daarmee bevestigd dat deze voeding deze levensduur ook zou moeten behalen), kan je gewoon naar Bol.com gaan.

Ze kunnen wapperen met hun briefje van "2 jaar garantie", maar dat heeft in Nederland totaal geen nut. Kortom, je ziet beperkingen die er niet echt zijn.

Zou zeggen, lees hier eens wat meer over hoe het in NL geregeld is: https://www.consuwijzer.nl/vervoer/garantie-op-vervoermiddel/europese-garantie-en-nederlands-recht-op-deugdelijk-product

Wehkamp heeft overigens onze 7 jaar oude wasmachine kostenloos gerepareerd, ondanks dat deze volgens hun 2 jaar garantie had. Het kost soms wat overredingskracht, maar daarvoor betalen we elke maand premie voor onze rechtsbijstandsverzekering.

robbee

Senior Member
Natuurlijk, dat ga ik ook niet ontkennen. Ik reageerde enkel op de uitspraak dat je niet bij de fabrikanten terecht kan ivm garantie. De praktijk is soms anders. Er zijn genoeg fabrikanten die er geen probleem van maken, in die gevallen heb je je rechtsbijstand niet eens nodig ;)

Bovenaan