Beginners vragen over nieuw netwerk in nieuw huis

swinferno

Senior Member
User systemen
Hoi Allemaal,

Ik kan aardig overweg met computers en aanverwante zaken, maar van netwerk hardware/software heb ik niet heel veel kaas gegeten.
Over twee weken ga ik verhuizen naar mijn nieuwbouwwoning, waar ik graag vanaf het begin een goed netwerk wil opzetten.

Ik heb in elke kamer een loze leiding laten aan leggen en heb daarin een netwerkaansluiting gemaakt die uitkomt in de meterkast.
In de meterkast hangt nu ook het Experia glasvezelmodem van KPN. Daarnaast wil ik de volgende devices aansluiten:

Begane grond: Set-top Box, Smart-TV, AV-Receiver, Apple TV, PS4, Wifi Access point
Eerste verdieping: PC, Synology NAS (DS416Play), Hue Bridge, Wifi Access point
Tweede verdieping: Wifi Access point

Op dit moment heb ik in mijn huiskamer een Netgear Switch (4 poorten) staan.
Ik wil graag in het hele huis goede WiFi met dezelfde Netwerk SSID en ook graag met een goede handover naar het sterkste signaal.
De belangrijkste apparaten zullen echter bedraad worden aangesloten.

Mijn idee is het volgende te doen:
- 3 Ubiquiti Unifi AP AC Lites aanschaffen (een voor elke verdieping) - https://nl.hardware.info/access-points.73/ubiquiti-unifi-ap-ac-lite.326280
- 1 Ubiquite Unifi Switch aanschaffen (voor in de huiskamer) - https://tweakers.net/pricewatch/672087/ubiquiti-unifi-switch-8-poorts-60w-poe.html
- De Wifi op het KPN modem uitschakelen
- De twee switches (Unify in de huiskamer en Netgear op 1e Verdieping) aansluiten op het KPN Modem. De Wifi Access points aansluiten op de switches.

Mijn vragen: Gaat dit zo werken? Waar moet ik opletten bij het instellen van de Unifi Access points?
Of zie ik iets over het hoofd of heb ik nog andere apparatuur nodig, bijv. een eigen router? Zo ja, ik heb nog een TP-Link Touch P5 liggen, zou die van pas kunnen komen of kan ik beter een nieuwe van Ubiquiti aanschaffen? En moet die dan achter het KPN modem, of in plaats van? Ik begrijp dat KPN modems geen Bridge modus ondersteunen...

Alvast hartelijk dank voor uw feedback.

Maartenlei

Senior Member
User systemen
ik link hier een video die ik laatst heb gekeken betreffende een soort gelijke setup, gaat over switches en gaming routers;
https://www.youtube.com/watch?v=xkh8dibsbLA

misschien kan je hier wat mee.

volgens mij werkt een kpn modem/gateway prima als normale modem, zorg er dan wel voor dat je niet een ander apparaat hebt wat dhcp aanheeft, alleen de router zelf.
zorg ook dat je alleen de switches op de router hebt, en inderdaad de wifi op de router uit.

ik denk dat het goed moet komen.

als je ruimte hebt, is misschien een kleine patch panel voor de switches handig, zo niet, kunnen ze direct in de switch, ik zou wel utp kabels gebruiken als je niet een patch paneel gebruikt, en denkt dat je veel de kabels eruit haalt, kan als u/utp of f/utp
daarna heb je u/stp en f/stp, van minst naar meeste beschermend.

de stp is natuurlijk altijd het beste, zeker bij hogere netwerk snelheden, denk aan boven de 1gbit.

Laatst bewerkt:

Quercus

Senior Member
User systemen
En moet die dan achter het KPN modem, of in plaats van? Ik begrijp dat KPN modems geen Bridge modus ondersteunen...
Als ik het goed begrijp heb je TV via KPN ( Set-top Box ), ik weet niet of je dan zomaar een andere router achter de KPN router kan hangen. Als je geen TV van KPN hebt zou je ook voor een Fritz! kunnen gaan, heb ik ook en daarmee kan je heel simpel je WiFi uitbreiden.

Ubiquite Unifi Switch
Wat is de reden om deze switch aan te schaffen?

MZw

Senior Member
User systemen
Ik zou simpel beginnen, voordat ik iets ging kopen. Hoe minder apparaten, hoe minder conflicten.
Ik heb de Experiabox ook in de meterkast, aangesloten op een glasvezelmodem. Daar is de Arris settopbox op aangesloten en mijn Wifi-router.
Ik heb op de Experiabox dus nog twee vrije Lan aansluitingen. Daarmee zou je in ieder geval twee van de vier apparaten kunnen aansluiten (Smart-TV, AV-Receiver, Apple TV, PS4 ).
Jou TP-Link wifi router is in theorie sneller dan een nieuwe 867mbps Ubiquiti Unifi AP, als je die eens op de eerste etage plaatst. Daar kun je dan bedraad 4 apparaten op aansluiten: PC, Synology NAS (DS416Play) en Hue Bridge (je houd één vrije LAN aansluiting over).
Je zou dan eens kunnen testen of je wifi signaal op de tweede etage ook nog voldoende sterk is.
Ik heb de wifi op mijn Experiabox uitgezet, maar als je dezelfde SSID naam/wachtwoord gebruikt, dan zullen apparaten zelf het sterkste signaal kiezen.
Je kunt de Experiabox niet in bridge mode zetten, maar bij werkt het probleemloos (ASUS RT-AC2900, ondersteunt ook ASUS mesh).

swinferno

Senior Member
User systemen
als je ruimte hebt, is misschien een kleine patch panel voor de switches handig, zo niet, kunnen ze direct in de switch, ik zou wel utp kabels gebruiken als je niet een patch paneel gebruikt, en denkt dat je veel de kabels eruit haalt, kan als u/utp of f/utp
daarna heb je u/stp en f/stp, van minst naar meeste beschermend.
Wat is precies de meerwaarde van een patch panel ipv een switch? En waar zou ik die dan plaatsen?

Als ik het goed begrijp heb je TV via KPN ( Set-top Box ), ik weet niet of je dan zomaar een andere router achter de KPN router kan hangen. Als je geen TV van KPN hebt zou je ook voor een Fritz! kunnen gaan, heb ik ook en daarmee kan je heel simpel je WiFi uitbreiden.
Ja, ik heb TV via KPN. Maar eventueel kan ik de TV direct (wel met een switch ertussen) op de KPN router aansluiten en mijn eigen router elders achter de KPN router hangen. Ik begrijp dat ik dan wel DHCP (ip toekenning) moet uitschakelen.

Ja, dat Fritz! Wifi uitbreiden is dus precies wat ik wil. Misschien moet ik mijn KPN router dus maar vervangen door een FritzBox! en dan wat andere Fritz dingen kopen? Dat is eigenlijk wat ik van plan was met Ubiquiti spullen.

Wat is de reden om deze switch aan te schaffen?
Zie in andere topics veel Ubiquiti spul voorbij komen. En zodat die goed praat met de Access points van hetzelfde merk, was het idee.

Jou TP-Link wifi router is in theorie sneller dan een nieuwe 867mbps Ubiquiti Unifi AP, als je die eens op de eerste etage plaatst. Daar kun je dan bedraad 4 apparaten op aansluiten: PC, Synology NAS (DS416Play) en Hue Bridge (je houd één vrije LAN aansluiting over).
Je zou dan eens kunnen testen of je wifi signaal op de tweede etage ook nog voldoende sterk is.
Ik heb de wifi op mijn Experiabox uitgezet, maar als je dezelfde SSID naam/wachtwoord gebruikt, dan zullen apparaten zelf het sterkste signaal kiezen.
Je kunt de Experiabox niet in bridge mode zetten, maar bij werkt het probleemloos (ASUS RT-AC2900, ondersteunt ook ASUS mesh).
En dan dus Wifi op de Experiabox aanlaten staan vor de begane grond? Ik dacht dat dezelfde SSID naam/ww niet voldoende was voor goede roaming, als die apparaten niet met elkaar praten over goed getimede handover?

Dit is dus geen Mesh?

Maartenlei

Senior Member
User systemen
Wat is precies de meerwaarde van een patch panel ipv een switch? En waar zou ik die dan plaatsen?
ik zie er meerwaarde in doordat je makkelijk alle kabels en verbindingen kan beheren.

wat het beste is aan een patch panel is imo dat je kabels door de muur kan halen, en daar nooit meer aan hoeft te komen, deze kabels uit de muur, gaan naar je patchpanel, en vanaf daar kan je ze naar je switch brengen, zodat je met elk internet poortje in je huis, internet hebt, mits aangesloten op de switch of router.

Quercus

Senior Member
User systemen
Als alle mantelbuizen die je onlangs hebt aan laten brengen in de meterkast uitkomen kan je de kabels (met harde kern) die hier doorheen worden getrokken op het patch panel aansluiten. Met korte patchkabels kan je die op de switch aansluiten.

patch.PNG

swinferno

Senior Member
User systemen
Met korte patchkabels kan je die op de switch aansluiten.
Op de router bedoel je? Dit is inderdaad wel netjes ja. Weet je toevallig welk patch panel je hier gebruikt hebt?
En die hoef je niet in te stellen? Dat is gewoon 1 kabeltje naar je router, en de rest van de kabeltjes richting de rest van het huis?

MZw

Senior Member
User systemen
En dan dus Wifi op de Experiabox aanlaten staan vor de begane grond? Ik dacht dat dezelfde SSID naam/ww niet voldoende was voor goede roaming, als die apparaten niet met elkaar praten over goed getimede handover?

Dit is dus geen Mesh?
Nee, dat is volgens mij geen Mesh. De apparaten hoeven niet via wifi met elkaar te praten, want ze zijn beide bekabeld aangesloten.
Zelf maak ik er geen gebruik van, omdat mijn ASUS router ook in de meterkast staat, maar meermaals gelezen, dat mensen dit zo gebruiken.

Afhankelijk van welke apparaten met wifi je op de begane grond gebruikt zou je twee opties kunnen proberen:
1. Voor alleen internetten op een telefoon of tablet: de Experiabox uitzetten en kijken of het signaal van de TP-Link goed genoeg is.
2. Voor een PC waarop je download, of films vanaf je Nas naartoe streamt de Experiabox aanzetten en hetzelfde SSID gebruiken.
Ik zou wel opletten om de Experiabox en TP-Link op verschillende kanalen te zetten, zodat ze niet met elkaar concurreren.

Forum m8

Senior Member
User systemen
Op de router bedoel je? Dit is inderdaad wel netjes ja. Weet je toevallig welk patch panel je hier gebruikt hebt?
En die hoef je niet in te stellen? Dat is gewoon 1 kabeltje naar je router, en de rest van de kabeltjes richting de rest van het huis?
Routers hebben vaak maar 4 poorten, dus dan heb je al snel een switch nodig. Patch paneel hoef je niks aan in te stellen. Unmanaged switch ook niet.

Nee, dat is volgens mij geen Mesh. De apparaten hoeven niet via wifi met elkaar te praten, want ze zijn beide bekabeld aangesloten.
Zelf maak ik er geen gebruik van, omdat mijn ASUS router ook in de meterkast staat, maar meermaals gelezen, dat mensen dit zo gebruiken.
Aangesloten via de kabel ....als je mesh of roaming heb.....imho "praten" ze ook met elkaar.
Er zijn minimaal 2 situaties mogelijk.
  1. Mesh/iMesh ... maar dan moet je een Mesh router gebruiken (of door de hoofd router in bridge mode te zetten of... een 2e router achter de 1e als dat bridge mode niet kan). Anders kan het nooit.
  2. Roaming: dat kan met alle spullen die dit ondersteunen. De 1e router hoeft niet mee te doen (als dat zou kunnen). Ik heb hier dus 2 access points zo ingestled dat ze roaming doen, want zonder router kan iMesh niet.
Optie 2, bij mij met 2x RT-AX58U (via UTP-kabel aangesloten Acces points) , werkt prefect als Wi-Fi6/AX/roaming. De omschakeldrempel voor de roaming kun je instellen en die staat bij mij op -40dBm (standaard is -70 dBm ingesteld, maar het signaal is groot genoeg dus ik wil dat ie zo snel mogelijk naar de sterkste Acces Point overgaat.

swinferno

Senior Member
User systemen
Mesh heeft dus niet per se een voordeel boven op roaming? Ik had het idee dat met roaming hij soms te lang op een zwak signaal blijft hangen, maar begrijp nu dat ik dat blijkbaar kan instellen. Dat doe ik dan dus op de router en eventueel een access point, correct? Of moet ik dan dus twee access points hebben en de wifi op de router uitzetten?

Bovenaan