1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Beginner, hulp nodig :o

Discussie in 'Digitale fotografie en video' gestart door xNiekx420, 13 nov 2018.

1. xNiekx420

xNiekx420 Member

Sinds:
    9 sep 2017
    Hallo,

Ik ben vrij nieuw met cameras maar wil toch beginnen met het maken van videos/fotos. Je moet ergens beginnen, nu ben ik al zo een 20 uur totaal aan het zoeken naar geschikte camera en info aan het zoeken over cameras maar ik kom er niet echt uit.

Ik zou graag in de toekomst cinematics van bossen, huizen, plaatsen etc willen maken. Het gaat dus vooral om het filmen en niet zo zeer om het fotos maken.

Ik zat toch te kijken naar een DSLR camera. Is de Canon 70d met sigma 17-70mm wat voor filmen? Ik had hiervoor de Sony Cybershot DSC-H400 maar daarmee kon ik vrij weinig en was het filmen steeds lage slechte kwaliteit.

Of zijn er andere cameras (450-950 euro range) die ik goed zou kunnen gebruiken voor het filmen? + klopt het dat 4k filmen niet kan onder de 1000 euro?

Alvast bedankt. (kleine bijdrage voor de gene die me uit de brand helpt)

Mvg,
    Nick

2. 3quin0x

3quin0x Member

Sinds:
    21 feb 2012
    De Sony A6300 is wellicht precies wat je zoekt, een nette mirrorless met 4k ondersteuning.
    Nu E-mount wat langer bestaat zijn er ook wat meer lenzen beschikbaar.
    Deze camera is zeer in trekt bij vloggers, zeker met een prime lens zeer goed in gebruik.
    2e hands zou je ook kunnen kijken om wat geld te besparen.
    Mocht geluid ook belangrijk zijn zou ik wel een externe microfoon aanraden.

Het grote broertje (de a6500) zal nieuw net buiten je budget liggen, echter misschien met black friday een leuke aanbieding scoren.

3. xNiekx420

xNiekx420 Member

Sinds:
    9 sep 2017
    Hartelijk dank voor u reactie! Ik zou graag een stabilizer willen gebruiken, is een stabilizer niet meer iets voor een DSLR?

En wat voor lens zou goed zijn voor cinematic filming shots? ( van dus bijv. een bos, gebouw, rijdende auto.)

4. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
  5. 49109129

49109129 Senior Member

Sinds:
    4 nov 2015
    Waarom kijk je dan niet naar een videocamera als video het belangrijkste is? Een dslr is eerder voor fotografie en de beeldstabilisatie bij videocamera's is op dat vlak een stuk beter. Deze bv;
    https://tweakers.net/pricewatch/482130/sony-fdr-ax53-zwart.html

Een stabilizer zit niet in de camera bij een dslr, maar in de soort lens (zover ik weet). Kort door de bocht kan je stellen dat bij nikonlenzen dit 'vr' lenzen zijn, bij canon 'stm' lenzen.

Als je persé graag een dslr wil hebben, heeft sony inderdaad de beste kaarten voor videocontent te maken, dan zou ik de optie van 3quin0x zeker overwegen.

6. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Verschilt per merk. Er zijn er wel met het in de body, die schudden de sensor. Mijn Nikon heeft het in de lens ja. Wordt iedere generatie beter. Met stabilisatie in de lens heb je ook stabilisatie voor de focusunit en de zoeker, wat je niet hebt met sensor-shake

Correct met "VR" bij Nikon, maar "STM" bij Canon heeft met de focusmotor te maken, niet met beeldstabilisatie. Dat is bij Canon "IS".

49109129 vindt dit nuttig.
  7. FRtex

FRtex Senior Member

Sinds:
    7 feb 2013
    Een reden (die ik kan bedenken) om met een DSLR te filmen is omdat die cameras makkelijk verschillende lenzen en filters kan gebruiken op een (vrij) goedkoop systeem. Zelf heb ik toch de voorkeur voor een videocamera omdat deze voor het filmen geoptimaliseerd is en als je het toch serieuzer gaat aanpakken beter een duurdere videocamera kan nemen waar je die filters makkelijk op kunt monteren.

Zoals 49109129 al gemeld heeft is de Sony FDR-AX53B een mooie instapper.
    Anderen die ook in dat rijtje passen:
    Panasonic HC-VXF1EG-K
    JVC gy-hm170e

Ga anders voor een Canon XC10: https://nl.hardware.info/product/295696/canon-xc10

Filter:
    Canon XC10 Kleurverloopfilter / Gradient filter

Verder moet je eigenlijk nog ontdekken hoe je filmt en kun je daar in de loop van de tijd je spullen op aanpassen.

Laatst bewerkt: 14 nov 2018
  8. xNiekx420

xNiekx420 Member

Sinds:
    9 sep 2017
  9. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
  10. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Misschien ga ik iets zeggen wat niet helemaal in het rijtje past, echter ben ik zelf zeer positief verrast door de nieuwste generaties Action Cams als het gaat om pure video kwaliteit ;)
    Even out-of-the box denken haha. Je krijgt bij menig Action Cam ook een hele sloot aan accessoires (o.a. klemmen) zodat je hem overal op kan zetten. Menig Action Cam heeft ook een best goede stabilisatie ingebouwd.

11. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Soms zijn er wel goede deals te scoren op eBay ja. Heb mijn dSLR's daar ook vandaan. Als de verkoper de pagina niet opmaakt met foto's en kleurtjes wordt er zo 10-20% minder geboden, lol.