Basis oc 9900k

dnlffn

Senior Member
Ik ben benieuwd welke basis instellingen ik moet doorvoeren ZONDER frequenties, voltages of Multi te gaan veranderen. XMP profiel staat enkel ingesteld en x4 mode voor de 970pro.

Heb dingen gelezen als c1e of intel eist, ik ben hier helemaal nieuw in, want ik heb enkel amd cpus gehad.
Ik heb een maximus xi hero en een 9900k met een Corsair H150pro als koeler.
Ik vraag hier dus enkel de basis instellingen en geen oc die ik dus van mensen vraag, hierbij bedoel ik dus of iets uit of juist aan moeten of van auto af moeten.

JWL92

Senior Member
Ook xmp is een vorm van OC.
Als je cpu wilt OCen, multiplier verhogen.

Zolang je niet weet wat je doet, lekker laten staan zoals alles staat en werkt.

Themeanmachine

Senior Member
Je kunt Enhanced Multi Core-Performance aanzetten of op Auto maar dat is een vrij brute manier van je processor overklokken. Ervaring leert dat de Vcore dan echt all over the place is.

Ik heb persoonlijk alleen de Turbo Ratio op alle Cores op 50 gezet. Werkt voor mij prima met een Noctua NH-D14.

--edit-- Ik heb over je all caps gelezen.. Als je geen overclock wilt dan zul je even willen checken of Multi-Core Enhancement Aan of op Auto staat. Dit wil je in jouw geval dus Uit hebben. --edit--

Laatst bewerkt:

dnlffn

Senior Member
Je kunt Enhanced Multi Core-Performance aanzetten of op Auto maar dat is een vrij brute manier van je processor overklokken. Ervaring leert dat de Vcore dan echt all over the place is.

Ik heb persoonlijk alleen de Turbo Ratio op alle Cores op 50 gezet. Werkt voor mij prima met een Noctua NH-D14.

--edit-- Ik heb over je all caps gelezen.. Als je geen overclock wilt dan zul je even willen checken of Multi-Core Enhancement Aan of op Auto staat. Dit wil je in jouw geval dus Uit hebben. --edit--
ja daar had ik ook veel overgelezen hier waren de meningen nog al over verdeelt de een zegt juist dat die uitgezet moet worden en dan andere weer niet. ook waardes zo als cpu current capability moet juist op max en de waardes van long en short duration package power limit moeten ook op max waardes ingesteld worden, wat ik zo al lees.

Eighty Three

Senior Member
Alles op default instellingen laten staan, dat is de basis. Als het goed is loopt je processor dan met alle cores op 4700mhz tijdens belasting. Je hoeft ook geen CPU features uit te schakelen.

Themeanmachine

Senior Member
Power en Current op hoge waardes zetten is eigenlijk alleen maar nodig als je wel wilt overclocken. Dit kun je dus gewoon op standaard laten staan. De Enhanced Multi-Core Performance kan bij een aantal merken moederborden standaard aan staan, er staat mij ergens bij dat dit bij Asus en MSI zo kon zijn. Check het even in je BIOS; Zoals gezegd wil je dat dus uit hebben. Sowieso raad ik dat niet echt aan ook als je wel zou willen overclocken.

Het zal standaard wel aan staan maar check ook even of Hyperthreading is ingeschakeld.

dnlffn

Senior Member
Power en Current op hoge waardes zetten is eigenlijk alleen maar nodig als je wel wilt overclocken. Dit kun je dus gewoon op standaard laten staan. De Enhanced Multi-Core Performance kan bij een aantal merken moederborden standaard aan staan, er staat mij ergens bij dat dit bij Asus en MSI zo kon zijn. Check het even in je BIOS; Zoals gezegd wil je dat dus uit hebben. Sowieso raad ik dat niet echt aan ook als je wel zou willen overclocken.

Het zal standaard wel aan staan maar check ook even of Hyperthreading is ingeschakeld.
Ik wil juist gaan overklokken, De Enhanced Multi-Core Performance laat ik op auto staan, verder is het een kwestie van nog even kijken welke instellingen gebruikt worden bij de 9900k.

dnlffn

Senior Member
De instellingen die momenteel doorgevoerd heb zijn:
XMP prifiel 1
CPU spread centrum Disabled
DRAM current capability 130%
CPU current capability 170%
Long Duration Packet Power Limit 4096
Short Duration Package Power Limit 4096
CPU Core/Cache Current Limit Max 225.75

Laatst bewerkt:

nutty

Senior Member
Gewoon alles lekker default laten staan,is prima.
Moeite weegt niet op tegen de snelheidswinst.
En als je snelheidswinst wilt,moet je gaan overklokken (maar dat wil je niet)...

Laatst bewerkt:
Bovenaan