1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Basic laptop - budget +/- 800 euro

Discussie in 'Notebooks en tablets' gestart door Leonengels, 10 aug 2017.

1. Leonengels

Leonengels Member

Sinds:
    4 okt 2005
    Ik ben op zoek naar een basic laptop welke hoofdzakelijk gebruikt zal worden voor studiedoeleinden. Hoofdtaken zullen zijn tekstverwerking en internet. Daarnaast zal ik er af en toe een film op kijken en muziek op luisteren. Hiervoor gebruik ik een koptelefoon (byerdynamic 80 Ohm, wellicht relevant te vermelden). Voor gamen zal hij nauwelijks worden gebruikt daar waar ik een zeer vlotte desktop thuis heb staan.

Daarnaast moet de laptop toch wel 4 jaar meegaan en vlot blijven. Vandaar ook dat ik het budget op om en nabij de 800 euro heb gesteld voor een basic laptop. Ook moet het merk goed en betrouwbaar zijn. Met een desktop red ik me wel, maar dit is mijn eerste laptop.

0. Scherm

Vind ik lastig maar ik neig naar een IPS scherm, geschikt voor tekstverwerking en films. Ik denk dat 14/15 inch voldoende is voor mij.

1. Budget

800 euro, mag ietsje meer zijn of minder natuurlijk

2. Doel
    tekstverwerking / internet / films. Icm koptelefoon 80 ohm.

3. Gewicht en afmetingen

Hij gaat veel moe dus hij hoeft niet loodzwaar te zijn. Superklein en compact hoeft ook weer niet.

4. Accuduur

Bij voorkeur gemiddeld tot lange accuduur. Hij zal vooral onderweg en op lokatie worden gebruikt, niet thuis aan de netspanning.

5. Gamen
    Nee. Ik heb een goede game pc thuis staan. Misschien een keer rollercoaster/simcity maar dat is maar net wat de laptop aan kan.

6: Constructiekwaliteit / levensduur
    Goede bouwkwalteit, hij is veel onderweg. Ook wil er 3-4 jaar plezier van hebben. Vandaar dat het budget voor een basic laptop wat aan de hoge kant is i.p.v 400 euro bijvoorbeeld.

7. Garantie en service
    Merk moet goed en betrouwbaar zijn. Ik heb nog geen ervaring met laptops dit wordt mij eerste dus een voorkeur heb ik zo niet.

Onderstaande
    Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 Lenovo IdeaPad 510S-14IKB (80UV0073MH) € 799,00 € 799,00
    1 Medion Akoya P6667 (30022366) € 721,17 € 721,17
    2 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 1.520,17

heb ik zelf gevonden welke mij geschikt leken:

Ontzettend bedankt alvast voor het meedenken en jullie suggesties!

2. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Wat moet ik me daarbij voorstellen? gemiddeld en lang zijn geen SI eenheden of afgeleiden daarvan.

3. Leonengels

Leonengels Member

Sinds:
    4 okt 2005
    Snap ik. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik geen exacte tijdsduur als wens kan geven. Heb eigenlijk nooit een laptop gebruikt. Ik zal hem elke dag wel thuis kunnen opladen. Waarschijnlijk ook wel tijdens de studie. Hij moet een paar uur, misschien maximaal 5 zonder netspanning moeten kunnen tekstverwerken/internetten. De wens van accuduur moet ook passen het budget en de daarbij gestelde (reeele eisen);)

4. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Je moet er ook rekening mee houden dat accu's degraderen. Dus een laptop die nieuw 5 uur haalt, zal over een jaar of drie maar 3,5 uur halen (voorbeeld).

5. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    dat is wel SI :D

Noord26 vindt dit nuttig.
  6. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
  7. Leonengels

Leonengels Member

Sinds:
    4 okt 2005
    @Forum m8 ; Nee helaas echt helemaal niemand, allemaal verbonden aan andere universiteiten, desalniettemin bedankt voor de suggestie. Heb de laptop ook eerder nodig.

Wat denken jullie van de in de OP genoemde Medion en Lenovo? Beide laptops goed genoeg voor mijn eisen?

8. Leonengels

Leonengels Member

Sinds:
    4 okt 2005
    Kwam tijdens het zoeken deze laptop ook tegen, krijgt degelijke reviews:

Asus zenbook UX410UA-GV028T - 900 euro ongeveer

Wellicht iets boven budget maar dit lijkt me ook een heel degelijke laptop?

9. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Alleen afgaande op deze foto;

Lijkt me het ding een vreselijk toetsenbord te hebben. Alleen daarom zou ik hem niet kopen.

Toetsen lijken volledig vlak en de pijltjesttoetsen zijn van kleuterformaat. Ook geen extra ruimte tussen Esc-F1, F4-F5, F8-F9; voor mij onacceptabel.
    Touchpad ook te groot

Maar als je niet beter gewend bent is het misschien beter er niet naar beter te kijken; want dan wordt de keuze opeens veel lastiger. :(:(

Dat gedoe met die stomme toetsenborden is wat mij betreft een teken dat er te veel mensen ontwerpwerk doen aan die laptops die geen flauw benul hebben van de gevolgen van hun keuzes. Als zoiets basaals al niet deugd... wat hebben ze dan nog meer verprutst?

DC-contact zal dan, in lijn met diverse andere Asus laptops, ook wel niet dubbel uitgevoerd zijn. Eén klein veertje voor de 19V; lekker goedkoop..

10. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
  11. Leonengels

Leonengels Member

Sinds:
    4 okt 2005
    @Forum m8 ; Bedankt voor het meedenken! Ik ben inderdaad qua laptops niks gewend. Desktop pc heb ik wonderbaarlijk genoeg altijd de meest goedkope toetsenborden gehad (muis daarentegen...) dus ik denk dat dit voor mij zeker geen dealbreaker zal zijn. De UX410UA-GV028T krijgt verder wel goede recensies het enige nadeel wat door sommige genoemd wordt is de fan noise lees ik.

@psychosammie ; Bedankt voor je suggestie! Deze laptop ziet er inderdaad ook heel interessant uit. Krijgt ook veel goede recensies.

Wellicht dat ik het budget toch wat naar boven stel. Blijft over door jullie suggesties en de review op internet de volgende 2 laptops:
    -Ausus UX410UA-GV028T en de Lenovo E570. Beide voor exact dezelfde prijs te krijgen. Heb ze in onderstaande vergelijkingstabel gezet:

Vergelijkingstabel vergelijkingstabel #1 van Leonengels

Qua specs ontlopen ze elkaar weinig. Het scherp van de Lenovo is wel een slag groter. De Zenbook ziet er dan weer wat strakker uit echter maakt mij dat weinig uit. Daarnaast lees ik zoals net genoemd verhalen van mensen die klagen over een zeer luidruchtige fan. Niet dat ik de laptop ga gebruiken in een compleet stille werkomgeving, integendeel. De fan lijkt voor een aantal toch wel echt een dealbreaker te zijn. Over de Lenovo lees ik zo geen slechte ervaringen.

Wat denken jullie?

12. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dat zegt erg weinig. Mensen die van te voren zien dat het toetsenbord slecht is, kopen het ding niet en recenseren hem dan ook niet. Hoe beter het product, hoe kritischer de reviews, want hoe kritischer de koper.

In het Lenovo Thinkpad forum werd jarenlang geklaagd over 1 mm^2 coating die losliet op de hoekjes van het deksel... in het Acer forum werd er geklaagd over afbrekende scharnieren. Dat is een andere ordegrootte qua functiebeperking, maar het niet afbreken van de Thinkpad scharnieren kwam niet als pluspunt terug in beoordelingen; die 1 mm^2 coating die afslijt na 3 jaar mobiel gebruik... daar werden pagina's over volgeschreven door boze gebruikers o_O

13. Generationx_

Generationx_ Member

Sinds:
    5 mrt 2016
  14. Leonengels

Leonengels Member

Sinds:
    4 okt 2005
    Het is uiteindelijk de Lenovo E570 i5-8gb-256ssd-fhd ips geworden.
    Erg tevreden. Scherm vind ik mooi met goede kleurweergave, voor mij is hij helder genoeg. Je kan er prima een film op kijken. Toetsenbord tikt erg lekker. En grootste pluspunt; hij is ontzettend stil. Af en toe blaast de fan aantal seconden maar anders hoor je de laptop niet.

Paar nadelen; achterkant van het scherm vlekt razendsnel. Ook zit er mijns inziens onnodige software op van Lenovo en virusscanner welke je beter kunt uitschakelen. Maar goed dit is allemaal zelf bij te stellen natuurlijk.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

15. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Gewoon hele ding formatteren

16. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008