1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Worklog (CiP) BamBoom

Discussie in 'HWI/Cooler Master/MSI Casemodcompetitie 2015' gestart door Mystiqy, 8 feb 2015.

1. Mystiqy

Mystiqy Master of Modding

Sinds:
    10 mei 2010
    Aldus, de echte log. Met vooralsnog vooral tekst, en een paar foto's. More to come..

Kleine inleiding, ik ben Roel / Mystiqu. Sinds een paar jaar ben ik actief op het gebied van PC's verbouwen, veelal hobbymatig, veelal heel random. Heb tot nog toe twee keer een case gehad die een vrij flinke verandering heeft ondergaan, alhoewel beide niet 100% naar zin noch 100% klaar waren. Wel waren beide cases 100% watergekoeld. Daar ligt namelijk én een deel van mijn passie wat betreft computers verbouwen / bouwen, en via Highflow ben ik eigenlijk in het wereldje van waterkoeling/casemodden terechtgekomen.

Goed, first things first. Waar haal ik ECO vandaan in de onderstaande uitzetting van ideeën?
    Vaak word gezegd dat je eerste idee, al snel je beste idee is met betrekking tot design. Het eerste wat bij mij naar boven kwam borrelen bij het woord ECO, was 'natuur'. Nou is natuur bijna net zo breed als eco, dus moest ik iets specifieker zijn. Vervolgens kwam ik uit bij een deel van ons aardbolletje wat me over de jaren heen steeds meer aanspreekt, in de regio van China / Japan. Een vriend van me heeft daar een halfjaar rondgetrokken, en van de vele foto's die ik voorbij heb zien komen waren een paar kerndingen van het binnenland daar toch wel watervallen, een hoop groen en bamboe.

Daaruit vloeit mijn inspiratie voor deze mod ook voort, wat terug te zien zal zijn aan het uiterlijk van de kast door middel van bamboe fineer, een lading aanpassingen en een waterval reservoir :)

Een paar 'schetsen':
    Hoe de fangrills er onderin de kast uit komen te zien..

.. de achterkant er uit komt te zien..

.. en het reservoir eruit komt te zien.

Ondertussen heb ik net zoals iedereen de spulletjes van Coolermaster en MSI ontvangen:

IMG_7687[1].JPG

IMG_7688[1].JPG

IMG_7690[1].JPG

IMG_7692[1].JPG

IMG_7693[1].JPG

IMG_7697[1].JPG

IMG_7699[1].JPG

IMG_7705[1].JPG

De laatste afbeelding hierboven is een speciale. Coolermaster levert met deze kast namelijk gewoon een afdek plaatje voor zowel een van de PSU gaten als voor de IO cover mee ! Thumbs up for that, mooi detail.

Dingen die aankomende week de planning hebben:

~ een carnavalspak maken ....
    ~ leverancier uitzoeken voor bamboe & bamboe fineer
    ~ preset maken in photoshop voor alle build gerelateerde foto's !
    ~ uitrekenen hoeveel ik nodig heb van beide
    ~ een begin maken gedetailleerde schetsen voor het reservoir, incluis afmetingen
    ~ wellicht iets meer. But there's only so much time to spend...

2. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
    Beste Mystiqu, denk je aan het wekelijkse updaten?

Mystiqy vindt dit nuttig.
  3. Mystiqy

Sinds:
    10 mei 2010
    Zeker.

To kick off, vandaag weinig modificaties aan de case(s) zelf, vooral veel denken meetwerk verricht afgelopen week en lopen spelen met indelingen. De bamboe fineer is al besteld, leverdatum daarvan moet ik nog te horen krijgen, zodra dat binnen is kan ik serieus gaan beginnen met de kasten aanpakken :).

Voor nu dus wat kleine dingetjes:

Om te beginnen het kleine kastje zo goed als geheel gestript, om te kijken hoeveel ruimte ik heb voor de radiatoren die daar komen.

Removed_Parts_mini.jpg
    Mini_clean.jpg

Er komen onderin twee 360MM radiatoren, een TFC Admiral en een EKWB radiator. Gelukkig heb ik geen twee keer de Admiral, ik geloof niet dat dat gepast zou hebben.

Zie het verschil:

Rad_comparison.jpg

Ter vergelijking:

LxBxH TFC: 375 x 175 x 75 MM, leeggewicht: 2000 gram
    LxBxH EKWB: 398 x 123 x 47 MM, leeggewicht: 1350 gram

Met twee van de Admirals had ik nog maar erg weinig ruimte gehad om nog fans te gebruiken, nu valt die ruimte nog enigszins mee te werken:

Mini_overview.jpg

Rad_Detail.jpg

Als laatste dingetje wat betreft foto's de voorkant van het kleine kastje. Daar zit nu een lieve kleine fan, die eruit gaat. Er zal sowieso wat airflow moeten zijn bij de twee radiatoren, het makkelijkst om dat te realiseren is door voor en eventueel achter een fan te plaatsen. Dat heeft alleen weinig zin met zo'n kleintje, dus die gaan we vervangen door de andere fan die in de kast zit, de 140MM! Daarvoor moet er wel het een en ander uit aan de voorkant, maar dat is zo gedaan. En de ruimte voor een 140 MM fan is er al, de cutout in de voorkant van de kast is 150 x 150 MM, wat perfect is.

Front_Fan.jpg

Verder heb ik niet stilgezeten (het is per slot van rekening carnaval... :D) en vast wat zijdelings werk gedaan. De afmetingen voor het reservoir heb ik zo goed als compleet, het plexiglas daarvoor word deze (of volgende) week besteld, zoals aan bovenstaande afbeeldingen te zien is heb ik m'n preset op orde. Daarnaast heb ik in de buurt even verkent of er een verkoper is die mij kan helpen aan bamboe van afdoende dikte, en ook dat was een succes. Meer daarover volgende week.

Planning voor aankomende week is om in ieder geval alvast verder te gaan met het kleine kastje, de fan in de voorkant te plaatsen, en met een beetje geluk kan ik ook al gaan spelen met wit vinyl en of bamboe fineer.

~ Till next time!

Bijgevoegde bestanden:

Sw333t en Stephan212 vinden dit nuttig.
  4. Mystiqy

Sinds:
    10 mei 2010
    Zijn we weer.

Afgelopen week begonnen met de mini, om de front fan te kunnen vervangen door een groter exemplaar.

Als eerste begonnen met het dwarsbalkje van de frontbay weghalen:

Front_mini_cutout.jpg

Dat heb ik vervolgens even bijgewerkt met een vijltje om een iets netter randje te krijgen, en daarna moest de fan geplaatst gaan worden. En, sorry in advance @ Coolermaster, ik vind jullie fan stickers niet mooi :D

Fan_Mini.jpg

Leuk en shiny, niet helemaal wat ik in gedachten had, en dus een trucje mee uitgehaald met behulp van zwart vinyl:

Fan_sticker.jpg

Wat er dan zo uit komt te zien:

Fan_mini_2.jpg

Fan_mini_3.jpg

Een perfecte oplossing is het niet, want je ziet de rand van het vinyl *van dichtbij* wel, maar ik vind het er al een stuk beter uit zien zo ;)

Next up had ik in mijn schetsen al medegedeeld dat ik de binnenkant veel cleaner wil hebben, en wit. Vandaag een stuk pllexiglas uitgezaagd om me daarmee te helpen:

Acryl_saw.jpg

Waarbij ik een L-vormig profiel heb uitgezaagd, om tussen het moederbord en de voeding, en de 5.25" bay te komen, zoals hier:

Mobo_cutout.jpg

Waarbij ik puur gekeken had naar de schroefgaten die in de case zelf vermeld staan, als zijnde nodig voor M-Atx. Vervolgens kwam ik achter twee dingen. Ik had één niet in de gaten dat ik zo ook een stuk aan de bovenkant mis qua afdekken, en twee kwam ik erachter dat de maten niet overeen komen:

Mobo_cutout_2.jpg

De buitenste twee schroefgaten waar je je mobo normaal op vast schroeft, worden door ons lieve moederbordje van MSI niet gebruikt. En dus klopte mijn uitgezaagde stuk plexiglas niet >.>

Enfin, dat gezegd hebbende weet ik wel hoe ik het ga aanpakken met een afdekplaat. Nieuwe plaat, alleen een cutout voor de processorkoeler, die heel de mobotray bedekt, ook aan de bovenkant.

Tot zover deze update, heb nog wel een klein teasertje voor de volgende update:

Teaser.jpg

Cheers!

Sw333t vindt dit nuttig.
  5. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
    Leermoment dus voor de volgende keer, wat de gaten betreft van het moederbord. Overigens gebeurd dit ook bij andere merken (ik ben je al eens voorgegaan met hetzelfde probleem).

Mooie update weer en je hebt gelijk over die stickers van de fan, die zijn niet mooi.

6. Mystiqy

Sinds:
    10 mei 2010
    Merci, en inderdaad. Ik zweer dat ik die plexi plaat wel zes keer heb nagemeten en gekeken of ik de goeie kant op m'n L aan het maken was, dat klopte... Maar goed, wijze les.

Anyway, mini-update:

Het fineer is besteld, volgende week verwacht ik het hier! Deze week een oplossing gaan verzinnen om het reservoir te kunnen bevestigen, maten neerpennen en de knoop doorhakken m.b.t. het plexiglas. Alles op maat laten snijden of alles zelf op maat gaan maken? Aangezien het allemaal vrij precies verlijmd moet worden, ben ik er een beetje schrikachtig voor het zelf op maat te zagen. Het zou waarschijnlijk wél goedkoper zijn. Maar dat gaan we uitvinden.

Stephan212 vindt dit nuttig.
  7. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
    Zelf doen geeft wel meer voldoening. Behalve als je het 3x moet doen ;).

Stephan212 en Mystiqy vinden dit nuttig.
  8. Mystiqy

Sinds:
    10 mei 2010
    Klein updateje;

De cover plate voor het moederbord is klaar, maar m'n boormachine ligt op m'n kamer. En ik ben bij m'n ouders ivm m'n hand -.- ook nog wat andere dingetjes gedaan afgelopen week, maar dat hou k ff geheim tot ik de volledige foto-update plaats.

TL;DR: Foto update komt iets later.

9. Mystiqy

Sinds:
    10 mei 2010
    Yes. Eindelijk. Issie dan weer.

Een update :D

Om te beginnen zal ik m'n vorige post is voorzien van wat daden bij de woorden. Ik had de coverplate voor achter het mobo al gezaagd, vandaag ook eindelijk alles kunnen uittekenen en boren .. En natuurlijk passen!

Outline cover plate.jpg

Eerst afgetekend , vervolgens uitgezaagd, en daarna gaan boren.

Drillholes_cover_plate.jpg

Na het boren de beschermfolie eraf gehaald, en de randen + de boorgaten geschuurd zodat ze niet scherp waren en het een glad oppervlak was. Vervolgens heb ik de plexiglas plaat secuur gewassen, en drooggemaakt. Daarna heb de achterkant alvast bekleed met wit vinyl;

CoverPlate.jpg

En nog een kiekje van het moederbord geplaatst:

CoverPlate_1.jpg

Waar je hier op de zwaar reflecterende plexiglas plaat kijkt, zal men daar straks tegen vinyl aankijken. Beide kanten worden namelijk bedekt met dat spulletje. Voordat dat gebeurt moeten echter de gaten voor de 24 pins & 4 pins aansluiting nog eruitgehaald worden, wat deze week ergens gebeurt.

De oplettenden onder ons hadden al een hoekje voorbij kunnen zien komen in een voorgaande afbeelding, maar de bamboe fineer is binnen :D :D

Bamboe_fineer_1.jpg

En een hoop ook. Ik heb de rol van Bamboebouw Nederland bestelt, en daar leveren ze maar één maat fineer: 2500 x 1250 x 0,6 MM. En dat is VEEL. Maar goed, kan ik er lekker een beetje mee aankloten :)

Ben trouwens prima onder de indruk van de looks ervan:

Bamboo_Vinyl_2.jpg

Niet alleen i.c.m. de witte vinyl, ook de kast / de kleurstelling van het moederbord vallen goed uit:

Bamboo_Vinyl_1.jpg

Bamboo_Vinyl_3.jpg

En ik denk dat een groot deel van de 'kabel' kant van de kast richting bamboe zal gaan. Vind het erg goed staan.

Bamboe_fineer_3.jpg

Om nog even terug te komen op het reservoir, ik ben er nog niet uit hoe ik/professioneel persoon dat aan ga pakken. Beide hebben voordelen en nadelen, maar ben er simpelweg nog niet aan uit.

Volgende keer meer bamboe, wat aanpas werk aan het exterieur van de kasten, en hopelijk wat meer!

See you soon :)

Sw333t vindt dit nuttig.
  10. Ianovski

Ianovski Senior Member

Sinds:
    27 jun 2012
    Is dat fineer? Wauw dat ziet er echt goed uit, lijkt net echt

11. Mystiqy

Sinds:
    10 mei 2010
    Jep, dat is fineer. En ik was ook stomverbaasd over hoe goed het eruitziet eerlijk gezegd... Maar ben er wel heel blij mee ^^

12. Mystiqy

Sinds:
    10 mei 2010
    TL;DR: Uit het gips, voorlopig geen update vanwege pijn / rustig aan doen.

Even een mini-update. Ben zojuist terug vanuit het ziekenhuis, en I got some good news, and some bad news,

Aldus, ik ben EINDELIJK verlost van m'n gips. M'n hand / pols zijn alleen nog extreem stijf en ontzettend pijnlijk. Doktersadvies is om te doen wat mogelijk is, maar verder erg voorzichtig te zijn. Over twee weken (25 maart) heb ik een vervolgafspraak om te zien hoe het gaat / of ik al weer meer mag en of kan doen.

Ik weet in ieder geval niet wanneer de volgende update zal komen... Ik hoop dat ik zo snel mogelijk weer lekker verder kan met modden, maar ik wil absoluut niet m'n hand forceren en weer in het gips komen want daar ben ik echt heel erg klaar mee.

Sw333t vindt dit nuttig.
  13. CM Jasper

CM Jasper Bedrijfsaccount

Sinds:
    26 mei 2014
    bedankt voor de update. Sterkte met je hand, hoop dat ie snel heelt.

14. Mystiqy

Sinds:
    10 mei 2010
    Merci, komt wel goed. Het is nu simpelweg erg stijf doordat ik 8 weken in het gips heb gezeten, zodra dat een beetje wegtrekt kan ik weer een heleboel meer vermoed ik ;)

15. Mystiqy

Sinds:
    10 mei 2010
    Mini update:

Morgen komt m'n vervangende videokaart binnen :D Dit ter vervanging van m'n GTX 580 die helaas (na 3,5 trouwe jaren dienst !) overleden is. Daar zal overigens dit veelste mooie waterblok op terechtkomen. Hier wat meer eyecandy:

En komt standaard ook nog een mini backplate bij :D :

<3

Volgende week hopelijk een update die ook een update te noemen is.

Stephan212 en Tijgervarken vinden dit nuttig.
  16. Tijgervarken

Tijgervarken Master of Modding

Sinds:
    12 jan 2015
    Ben zeer benieuwd hoe je dit gaat samenvoegen met het eco thema ^^
    En zeer mooie kaart en blokje

17. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
    Eco is een ruim begrip, hoeft niet perse zuinig te zijn.
    Al is een 970 natuurlijk wel een flinke berg zuiniger dan een 580 ;).

18. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
    Hey Roel, hoe is het nu met de hand?

19. Mystiqy

Sinds:
    10 mei 2010
    Zo. De delays zijn real.

Wat betreft bovenstaande vraag, stukje bij beetje steeds beter. Veel dingen doen nog steeds achterlijk veel zeer, maar dat komt doordat de weinig gebruikte spieren een klein stukje korter zijn geworden. Daarom 'schrapen' ze als het ware over de botjes in mijn hand heen. Kleine / weinig inspannende bewegingen gaan over het algemeen vrij goed, kracht zetten en dergelijke is nog steeds pijnlijk.

Naast ^dat ben ik op het moment druk bezig om mijn normale leven weer een beetje op de rails te krijgen (ala twee maanden geen school / werk) en daar gaat erg veel tijd in zitten, en weer los daarvan ben ik me ook al voor aan het bereidden op The Party 13, wat ook weer tijd kost. Kortom, te veel te doen en overal te weinig tijd voor.

Nu in ieder geval wat eyecandy, voor zover de camera van m'n iPhone 4S dat toestond. Nieuwe hardware binnen, oude hardware achteraf toch niet overleden. Ah well, het was toch weer tijd om te upgraden.

Dus wat foto's!

Box.jpg Vrij subtiel doosje vanuit 4Launch

Box_2.jpg Met daarin het volgende :D M'n 970 is binnen !

Box_3.jpg Doosception?

Meer unboxx pics:

Unbox.jpg

Unbox_1.jpg

Unbox_2.jpg

Cpu.jpg More boxes... Beetje cheesy processor, bottleneckt die 970 vrij hard met gamen. Maar hij doet z'n ding.

Cpu_2.jpg De processor in volle glorie.

PCIE.jpg En dit is de reden dat ik dacht dat mijn 580 kapot was. Leipe 8-pins GPU verlengkabel van Bitfenix. ROASTED. Voeding zowel als 580 zelf verder niks mee aan de hand... Ontzettend raar.
    Verlengkabels.jpg
    En aangezien ik na dat fiasco best geschrokken was, de rest jammer genoeg gelijk vaarwel gezegd.

Meer eyecandy van het waterblok, wat eveneens binnen is:

Spiegeltje spiegeltje in mijn hand, wie is het mooiste waterblok van het land?

De GPU zelf :)

Mounted

En als afsluiter de VRM koelende backplate die met het blok meekomt:

Goed, modding wise stelt dit natuurlijk geen ruk voor. Maar na zoveel weken een half was update te plaatsen past niet in mijn straatje. Eind volgende week komt er een fatsoenlijke update aan, waarin ik hopelijk wat meer werk aan de beide kasten kan showen in plaats van pics van hardware.

Cheers!

Sw333t vindt dit nuttig.
  20. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Waarom een 970 icm een Celeron?