1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Audiolab 8000s + 2 Bose 701tm speaker en een Marantz Compact Disc Player CD-63 mk II (74CD63/95B)

Discussie in 'Wat is dit nog waard?' gestart door abcd, 15 nov 2018.

1. abcd

abcd Senior Member

Sinds:
    16 mrt 2010
    Beste allen,

Enige tijd geleden heb ik van mijn oud buurman deze surround set gekregen, aangezien hun verhuist zijn naar Thailand.
    Hij heeft mij laten zien hoe ik het moest aansluiten en er komt een prachtig geluid uit, maar omdat de boxen behoorlijk groot zijn heb ik er geen gebruik van kunnen maken, vandaar dat ik het graag wil verkopen.

Nu heb ik het weer geprobeerd aan te sluiten, maar zonder succes, want er zijn vele aansluitingen en ik heb er helemaal geen verstand van.

het gaat om een:
    Audiolab 8000s
    2 Bose 701tm speaker
    Marantz Compact Disc Player CD-63 mk II (74CD63/95B)

dit zijn de kabels die erbij horen

Hopelijk kunnen jullie mij helpen hierin

Alvast bedankt

Groetjes, Ron

Bijgevoegde bestanden:

2. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Om te beginnen is dit geen surround set, maar een in zijn tijd redelijk goede middenklasse stereo setup. Daar kan nog zeer goed geluid uitkomen.

aansluiten:
    Cd speler naar versterker: cinch (tulpplug) kabel gebruiken; op de cd speler aansluiten aan "analogue output" versterkerkant aansluiten op "cd" (helemaal rechts)

Versterker naar luidsprekers: die lange kabels zonder aansluitpluggen gebruiken. Aan de versterkerkant aansluiten aan 'speakers".
    Bovenste rij aansluitklemmen gebruiken ("1"). rode kabel in aansluitklem met rode ring, dan zwarte kabel aansluiten aan aansluitklem die er naast zit met zwarte ring. De tweede kabel aan de twee aansluitklemmen er naast, ook rood/zwart goed aansluiten.

Ik zie geen plaatje van de aansluitklemmen op je luidsprekers. Mochten er twee setjes aansluitingen op die speakers zitten dan vermoedelijk de bovenste twee gebruiken. Ene kabel naar de linkerbox, andere naar de rechter.

electrakabels van de versterker en cd speler inpluggen en aanzetten. Input op "CD", mode op "integrated".
    Cd in cd speler stoppen, aanzetten en genieten.

Succes!

Wim Visser vindt dit nuttig.
  3. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Het is een beetje een vreemde combi en eigenlijk die einderversterker ( 2 x 60 watt ) tamelijk onder bemeten is voor die joekels van speakers. Maar qua aansluiten is het zoals @philpend al schrijft waarbij je wel goed op moet letten dat je de + en - ( rood = +, zwart = - ) aan beide kanten goed aansluit. Dus zowel aan de versterkerkant als aan de speaker kant altijd de + op + en - op - aansluiten omdat anders de speakers uit fase komen te staan en je dan een "lelijk" geluid krijgt.

Maar ook zoals @philpend al schrijft is het zeker geen surround zet en schrik niet, de versterker is b.v. al dik 28 jaar oud, uitgekomen in 1990. Denk dat bij verkoop dit echt typisch iets is voor de liefhebber maar je er niet al te veel meer van kan verwachten.

4. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Je moet pre amp 1 out aansluiten op power amp in anders komt er geen geluid uit.

edit: alhoewel; als de mode-knop op integrated staat hoeft dat misschien niet? Dat moet je uitproberen.

Laatst bewerkt: 16 nov 2018
  5. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Klopt, wilde dit net melden toen ik de edit zag. Als de knop ‘mode’ op ’integrated’ staat wordt er intern een verbinding gelegd en hoeft dit niet met een verbinding via de achterzijde (zie manual pagina 4).
    http://ukhhsoc.torrens.org/makers/AudioLab/User_Instructions_8000S.pdf

Als je extra eindversterkers aansluit kun je er ook een AV set van maken, dus mijn eerste post dat het alleen een stereo versterker is blijkt niet helemaal 100% juist.
    Roels opmerking dat het niet meer heel veel zal opbrengen klopt, maar ik zou een googelen op die luidsprekers, die lijken nog zo’n 150-200 dollar op te brengen op ebay (als ze in goede staat zijn).

Laatst bewerkt: 16 nov 2018
    Wormwiel vindt dit nuttig.
  6. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Luidsprekers zijn het meeste waar ja, maar ook daar zou ik niet teveel van verwachten als ik eerlijk ben...

Ik zou voor het hele setje tussen de 100-150 euro vragen en kijken of dat lukt..
    Die versterker is namelijk ancient... Steeds meer mensen (inclusief mijzelf) kijken liever naar versterkers/receivers met HDMI ingangen zodat je maar 1 kabel naar de tv hoeft te trekken en het geluid altijd over de speakers gaat ;)

Dat is de reden waarom ik zelf mijn Denon AVR2801 champagne (geen goedkope jongen kan ik je vertellen...) uiteindelijk ook heb weggedaan...

Wim Visser vindt dit nuttig.
  7. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    @Manyuken jij kijkt graag naar je versterker?
    Ieder zijn hobby :)

8. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Kijken = zoeken ;)

Wormwiel vindt dit nuttig.
  9. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Er is geen direct verband tussen de grote van luidsprekers en het rendement.
    Het rendement wordt voornamelijk bepaald door het principe en de kwaliteit (o.a. grootte van de magneet en gewicht van spreekspoel en conus).
    Dus dat is te kort door de bocht Roel.

10. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Dat hoef je mij verder niet uit te leggen want ik ben nog een Hi-Fi fanaat vanuit de "oude tijd" :). Maar buiten dat, de reviews van die Audiolab eindtrap spreken voor zich, namelijk niet echt een krachtige eindtrap. Daarbij, ga er maar vanuit bij die Bose 701 dat die speakers flink wat vergen van een eindtrap. Je gaat dan niet 2 van die joekels neer zetten om dan op fluisterniveau muziek af te gaan spelen :).

11. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    Aangezien de speakers aan slechts 2x 10 watt genoeg hebben: www.cnet.com/products/bose-bose-701/specs/
    kan de Audiolab versterker deze prima aansturen met 2x 60 watt: www.whathifi.com/audiolab/8000s/review

Uit de recensie van de Audiolab: The specs say only a modest 60 watts per channel, but in practice the Audiolab readily drives price-compatible speakers to decent volumes.

Wel hebben de Bose's volgens de recensie een overheersend laag: https://www.opusklassiek.nl/audio/audio-aw/luidsprekertest3500.htm

Gezien de aansluit terminals van de bose, kan hier alleen maar blanke draad in.

12. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    In de praktijk blijft die combinatie niet ideaal om met een relatief vrij eenvoudige eindtrap dit soort speakers aan te gaan sturen.
    Juist, en net het laag vergt het meeste van een eindtrap.

13. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Niet zo miereneuken jongens, de combinatie is prima.
    Bovendien wil TS de spullen verkopen, hij wil alleen dat er geluid uit komt voor als iemand komt kijken/luisteren.

14. kuipers66

kuipers66 Member

Sinds:
    8 dec 2008
    Welke omgeving woon je?