Audio upgrade auto

Hallo allemaal, ik heb al vaker een audio upgrade gedaan in me oude auto . Nou heb ik een andere auto gekocht (seat ibiza) .

nou heb ik al een dubbel din radio ingebouwd van pioneer met interface controller zodat alles netjes blijft werken . Ik heb een pioneer ts-wx300a actieve subwoofer gekocht deze wil ik direct op de + van de accu aansluiten het kan volgens hun ook op de radio maar dat doe ik liever niet nou wil ik ook gelijk kabels trekken voor me voor en achter deur speakers deze wil ik in de toekomst uitbreiden op een 4 kanaals versterker . Maar nu is mijn vraag ik wil de speakers achter (ik heb een drie deurs auto ) helemaal nieuwe speaker kabels trekken en van de voor deuren met de kabels naar de radio en die door lussen met krimpkaus naar de deuren zodat ik niet helemaal een nieuwe kabel hoef te trekken door de deuren heen kan dit kwaad?

groetjes tim

Niet echt het forum hiervoor, en ik kan niet echt een specifieke vraag detecteren. Verder wil je beginnen bij een fatsoenlijke compo set en deze op een aparte versterker aansluiten voordat je met woofers aan de gang gaat. Want als je de standaard speakers van je auto wilt aanvullen met een subwoofer krijg je een ware boombox en weinig definitie.

Zelf heb ik:
Hertz MLK165 Compo voor
Hertz MPX165 Set achter
Alpine SWE-815. Relatief mild, ik luister dan ook meer metal en heb alleen wat aanvulling nodig voor bepaalde bastonen.
Alpine ILX-702D Radio met nieuwe middenconsole
Digital Designs C4.100 Versterker

Ja ik zet de subwoofer ook zachter in het begin in me oude auto had ik al een composetje voor nu wil ik composet voorin de auto maken en dikke 3 weg achterin , nou is de vraag kan ik de standaard speaker kabel naar de radio toe gebruiken om deze door te lussen richting me versterker of wordt dit sterk afgeraden

division

Senior Member
User systemen
Als antwoord op je vraag, ja deze kan je door lussen. Maar zolang deze speakers niet verbonden zijn via een versterker (en alleen van de uitgang van de radio op word aangesloten) gaat het wel ten koste van max vermogen wat de radio kan leveren. Kans is groter dat het sneller gaat vervormen.

Maar ik snap even je punt niet aangezien via tulp naar je versterker gaat en vanaf versteker naar de speakers gaan..

WhiteSnake

Senior Member
User systemen
Top zou daar veder gaan met me zoektocht!
Dat lijkt me heel verstandig aangezien er tegenwoordig best veel auto's zijn die met niet standaard bekabeling werken.
En hoe dan ook is de kans groot dat daar iemand er al een mooie beschrijving voor heeft gemaakt compleet met foto's, en anders zijn er in iedergeval wel een paar personen die wat jij wil al gedaan hebben.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Tja, van mij mogen ze het audiosysteem in een auto ook opnemen bij de APK en je maar tot een bepaald aantal db mag gaan. Zal nu wel veel commentaar hier op krijgen maar woon maar eens in een drukke straat waar je gek word van dat gebonk uit auto's. Daarbij is het ook voor de verkeersveiligheid ronduit gevaarlijk want je kan totaal niets meer horen van b.v. politie of ambulance etc..

En ja ik ben een HiFi-freak maar als ik muziek wil luisteren dan doe ik dat lekker thuis.

@Purches999 zullen we het kapen van een paar maanden oud topic achterwege laten? Daarbij is het heel fijn om je enthousiasme te delen, maar je huidige posts missen wat informatie.

Als je hulp nodig hebt raad ik je aan om je eigen topic aan te maken, als je je build wilt delen kan je een 'build topic' maken. Dat is eentje waar je foto's en informatie van je vooruitgang kan delen op je eigen tempo en zonder andere mensen hun topic te 'vervuilen'.

Sw333t

Senior Member
User systemen
@Roel1966
En daarom moet je dus veel spiegelen 😉.
Ik had vroeger een schakelaar tussen de REM draad zitten, zodat ik de versterker inclusief subwoofer uit kon zetten als ik een woonwijk in kwam rijden.
Ideaal was dat.

Sw333t

Senior Member
User systemen
Tijdens het spiegelen scan je de niet spiegelende ruiten ook af natuurlijk. Ik kan mij door de muziek beter concentreren.

Heb nu 21 jaar mijn rijbewijs, grofweg in die tijd zo'n 700.000 kilometer gereden (75% zakelijk), nul ongelukken zowel privé als zakelijk.

Tijdens het spiegelen scan je de niet spiegelende ruiten ook af natuurlijk. Ik kan mij door de muziek beter concentreren.

Heb nu 21 jaar mijn rijbewijs, grofweg in die tijd zo'n 700.000 kilometer gereden (75% zakelijk), nul ongelukken zowel privé als zakelijk.
Ook hier 21 jaar en 1.250.000 km( 90% zakelijk), nul ongelukken zowel privé als zakelijk.
Alleen parkeerschades.
Tot voor kort altijd met muziek, herken me helemaal in dat beter concentreren.
Ik overdreef het echter bij de lange autobahn ritten waarbij de stereo vol openging en nu zit ik met een lichte ruis in mijn oren.
Voor mij geen harde muziek meer in de auto :(

Bovenaan