1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Athlon64 3200+/3700+ overklokken

Discussie in 'Koeling en overklokken' gestart door DHP, 6 mei 2005.

Topicstatus:
Gesloten, verdere reacties plaatsen is niet mogelijk.
  1. DHP

DHP Senior Member

Sinds:
    6 okt 2004
    Ik heb (ook) een vraagje over het overklokken van mijn Athlon64.

Ik wil mijn proc ook overklokken.

Zo:
    800Mhz HT (4X HT dus)
    240Mhz "FSB"
    Multiplier 10x
    Memdivider op 166Mhz
    AGP/PCI lock 66.66/33.33

De HTT moet onder de 1000 blijven, daarom doe ik--> 4XHT X 240 "FSB"=960.
    Naar mijn mening moet ik hem wel op 2400Mhz (proberen te) krijgen, anders loopt mijn geheugen te langzaam. :roll: Dus ik zet mijn geheugen via de divider op 166Mhz.
    Dit geheugen loopt vast geen 240Mhz, proberen heeft niet eens zin lijkt me, en daar komt bij dat ik 4 bankjes heb, en er zit vast wel een zwakke schakel tussen. En het wordt zowieso te warm met een 20% OC.
    En het is óók nog eens CAS 3 geheugen...

Pas bij 2400Mhz draait het geheugen weer op ongeveer 200Mhz, als ik het goed heb.

2400/2000=1.2*166= +/- 200MhzDDR = +/- 400Mhz eff.

--Optimaal, en op deze manier wordt het geheugen NIET overklokt, of wel?

--Zou de PC ook sneller zijn (dan standaardwaarden) als mijn proc op 2200Mhz (10% OC) draait met het geheugen op 166*1.1= 182.6DDR =365.2Mhz effectief ?

Hier lopen wel wat overklokkers rond, en theoretisch lijkt het mij, zoals ik het van plan ben, mogelijk. Dan moet de rest wel meezitten natuurlijk.

Dit zijn toch zaken die ik graag vooraf even weet. Voordat ik de zooi eventueel verniel.
    Als ik dan mijn nieuwe (koele) kast heb, kan ik direkt "aan de slag". 8)

Klopt deze "theorie"? :lol:

2. vandelete

vandelete Senior Member

Sinds:
    26 jan 2005
    je zegt dat jezelf een memdivider instelt...zou je ook even je specs kunnen posten qua moederbord, socket type en geheugen? :)

Om even mijn ervaring met deze AMD 3200+ CPU te posten op een Asus A8n sli deluxe moederbord:
    Ik heb zelf een socket 939 AMD64 3200+ CPU waarvan ik in de bios de HTT op 4X zet en de "FSB" op 235.. als ik dan weer in windows met het programma CPU-Z kijk naar het geheugen zie ik dat deze op 196,1Mhz staat..deze doe ik met de ntune tool van Nvidia naar 200Mhz terug omhoog klokken..de CPU moet dan ook mee ..en zo kom ik dan ook op 2400Mhz uit.. omdat ik XMS Corsair 3200 cas 3 geheugen heb kan ik deze nog tot 8 Mhz omhoog gooien (HT1000) zodat het geheugen op 208.2Mhz draait en een snelheid qua CPU op 2500Mhz kom. met de tool "clockgen" kan ik nog meer omhoog alleen krijg ik bij de 2.6Ghz problemen.

3. coob

coob Senior Member

Sinds:
    2 jan 2003
    Zoiets heb ik ook.
    Asus SLI Del.
    Athlon 64 3200.
    Ik draai via het bios 10 x 250 = 2500mHz
    HTT 4 x 250 = 1000.
    Mem op 333 mHz wat resulteert in 416mhz door de FSB overklok.
    Mem is trouwens gewoon Kingston Cas 2,5 PC3200.
    Draait als een zonnetje, geen problemen.

4. DHP

DHP Senior Member

Sinds:
    6 okt 2004
    OK, dan klopt het dus wel.

@ Vandelete: Mijn Profiel

Ik zal het volgende week proberen. (als ik mijn nieuwe kast heb)
    En als ik (veel) tijd heb.

8)

@Coob: mooie overklok; "bang for buck" noem ik dat. :wink:

5. mar co mputer

mar co mputer

Sinds:
    22 jan 2005
    heb je dat met gewoon kingston geheugen gedaan of met OC modules.

6. F.T. van Veenendaal

F.T. van Veenendaal Senior Member

Sinds:
    24 nov 2004
    208Mhz moet elk DDR400 dimmetje wel kunnen trekken. De enige manier om te kijken of je winst krijgt van je overklok, is benchmarken! Doe je het voor het gamen, kijk dan naar het verschil in 3DmarkXX. Doe je het voor het grafisch bewerken kijk dan eens naar specview. Doe je het voor de lol, dan maakt het niet uit als je maar kan opscheppen over de hoogste overklok. De beste scores krijg je meestal door geen divder te gebruiken. Dat de HTT bus omlaag moet is veel minder erg. Maar een dimmetje PC3700 kost tegenwoordig nauwelijks meer dan dan PC3200. En anders kan je eens kijken naar.
    http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2392&p=15
    Anand heeft daar "goedkope" PC3200 dimmetjes getest en de snelste kwam tot 255Mhz T1. Kwestie van inlezen en je haalt het meeste uit je systeem zonder meer geld kwijt te zijn.

7. coob

coob Senior Member

Sinds:
    2 jan 2003
    T1 trekt mijn Kingston geheugen absoluut niet, dan start mijn systeem niet eens op.
    Loont het de moeite om mijn geheugen te vervangen voor een type dat wel T1 trekt?
    Hoeveel scheelt dat in performance?

8. F.T. van Veenendaal

F.T. van Veenendaal Senior Member

Sinds:
    24 nov 2004
    Ligt er puur aan wat je doet. Vaak krijg je je dimmetje veel beter in het gareel met wat meer prik. 2,7V is meestal wel genoeg. Ik zou zeggen post wat de verschillen zijn.

9. thehammer

thehammer Senior Member

Sinds:
    7 nov 2003
    Heb hier ook een AMD64 3200+ met cas 3 geheugen (kingston valuaram)en zelfs dan kun je nog heel ver komen. Heb hem op 2508 mhz (11x228) gekregen, na het voltage van het geheugen te verhogen van 2,5V naar 2,65V en het corevoltage te hogen van 1,5V naar 1,55V. Verder ben ik nog niet gegaan, maar hij draait zeer stabiel, een DVD inpakken doet ie goed, games, stresstesten draait hij als een tierelier!

10. jantjuh7

jantjuh7 Senior Member

Sinds:
    25 nov 2004
    Misschien kun je Corsair TwinX XMS pro 3200 kopen? Dit heb ik ook en ik heb het in het bios ingesteld op 1T en kheb nergens problemen mee. Timings zijn: 2-2-3-5. Het scheelt wel een stukje, windows startte sneller op en de laadtijden in games zijn wel wat ingekort 8)
    Maar het is maar net of je het de moeite waard vind. :wink:

11. coob

coob Senior Member

Sinds:
    2 jan 2003
    Hmm, geheugentimings hebben toch geen invloed op de laadtijden van een game?
    Dat ligt toch aan de harde schijf?
    Net zoals het opstarten trouwens?

12. Xtreme

Xtreme

Sinds:
    21 mrt 2005
    Neen dat klopt. Strakke geheugen timings hebben nauwelijks invloed op de prestaties, dus staar je vooral niet blind op snellere laadtijden.

13. jantjuh7

jantjuh7 Senior Member

Sinds:
    25 nov 2004
    t scheelt misschien niet zoveel maar wel wat. Want ik heb alleen maar aan mijn geheugen timings gezeten, ik heb niks overgeklokt waardoor de pc sneller zou kunnen zijn. Windows XP startte eerst met iets van 4/5 laadbalkjes op en toen had ik de timings van 3-3-3-8 naar 2-2-3-5 en 1T gezet. En nu start W XP in 3 laadbalkjes op. :)

@coob: waarom zou jij dan ander geheugen willen als je weet dat het toch niks helpt in snelheid? T1 heeft toch ook met timings te maken?

14. mar co mputer

mar co mputer

Sinds:
    22 jan 2005
    Dit ziet er uit als topic kapen hier helpen we de TS niet mee.

15. Xtreme

Xtreme

Sinds:
    21 mrt 2005
    Hou jij je mond maar wijsneus, met jou pseudo-constructieve opmerking schiet de topic starter nog minder op.

16. DHP

DHP Senior Member

Sinds:
    6 okt 2004
    Wat mij betreft mag iedereen met een overklokte Athlon64 hier wel posten. Hoe meer ervaringen hoe beter. :D

Mijn PC is er morgen helemaal klaar voor, hoop ik, alleen heb ik zelf geen tijd. Het wordt pas vrijdag voordat ik kan overklokken. :x
    Er zal wel heel wat tijd in gaan zitten, vooral in het testen, om te kijken of de zaak stabiel is.

@ Coob en @ Thehammer; welke tests hebben jullie allemaal gebruikt om er ZEKER van te zijn dat het stabiel is?

17. coob

coob Senior Member

Sinds:
    2 jan 2003
    Het gaat mij om de performance in games en rekenwerk zoals Winrar.
    En daar hebben de geheugentimings wel invloed op.
    Ik vroeg mij af hoeveel FPS het bijvoorbeeld scheelt met een game.

18. Nio

Nio Senior Member

Sinds:
    2 mei 2004
    dat staat allemaal in de nieuwe hwi

doom 3 @ cas 2 97.1fps
    doom 3 @ cas 2,5 94.2fps
    doom 3 @ cas 3 91.0
    doom 3 @ cas 3 en 2t 88.5fps

bij sisoft scheelt het niet zo veel tot het op 2t wordt gezet.

19. coob

coob Senior Member

Sinds:
    2 jan 2003
    toch nog eens gespeeld met mijn timings.
    Ik draai nu @ 2,8V
    toch T1 Cas 2,5
    Ras Precharge 3
    En Tras op 7

maar dan heb ik nog een hoop andere instellingen waarvan ik niet weet wat in te stellen;

Row precharge time (Trp) (2<>6)
    Row cycle time (Trc) (7<>13)
    Row recovery time (Twr) (2<>3)
    Row refresh cycle time (TrFc) (9<>15)
    Read to write delay (Trwt) (1<>6)

Deze heb ik nu allemaal op Auto staan, of kan ik ze anders/beter instellen?

Met Sisoft een memory bandwidth van 6200 MB/s
    Goed of slecht?

20. Xtreme

Xtreme

Sinds:
    21 mrt 2005
    Watbetreft die overige timings geld hetzelfde als al de andere, hoe lager hoe beter, alleen stabiliteit is niet gewaarborgt. :wink:
    Uw Sisoft Sandra resultaat is tevens in orde.

Topicstatus:
Gesloten, verdere reacties plaatsen is niet mogelijk.