1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Asus Crosshair VII Hero update

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door JustTweak, 5 dec 2018 om 14:37.

1. JustTweak

JustTweak Senior Member

Sinds:
    8 jun 2016
    Goedemiddag,

Ik heb mijn Asus Crosshair VII Hero en Ryzen 2700x binnen en deze zullen van het weekend geïnstalleerd gaan worden.

Mijn vraag is, is er iemand bekend met installatie van deze combinatie? Ik heb gelezen dat de bios van dit moederbord vooraf aan de installatie van de gpu geüpdate dient te worden. Dit zou moeten kunnen nog zonder dat de cpu geplaatst is.

Wat is het beste stappenplan voor installatie van deze onderdelen? Zelf lijkt me:
    Bios update
    Cpu plaatsen
    Windows installeren
    Chipset drivers updaten (van AMD zelf)
    Rest van de drivers installeren

Ik hoor graag als er iemand ervaring heeft met deze setup.

2. Enterprise1701

Enterprise1701 Senior Member

Sinds:
    5 dec 2010
    Het ligt er aan wat voor bios er al standaard opstaat, helaas kan je niet zien wanneer deze bord is gemaakt(manufacturer date) of toch wel?

Daarin kan je misschien gokken welke bios er standaard al opstaat, de 2700x word ondersteund vanaf bios 0509, ik neem aan dat je de bios kan updaten doormiddel van USB BIOS Flashback, hoe dit precies werkt weet ik echter niet

3. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Nee, geen ervaring met deze specifieke setup, maar die is overigens voor bijna elke setup identiek.
    Je lijstje volgt een logische volgorde en is het een kwestie van doen.

Voordat je een bios flashed - met de daarvoor bestemde USB BIOS Flashback poort op de rear I/O - even handleiding raadplegen want dit verschilt per moederbordmodel, zou ik als ik jou was de huidige bios voor de zekerheid opslaan. Dan kan je altijd nog terug.

Online FAQ https://www.asus.com/uk/support/FAQ/1035627

Bios flashen is niet zonder gevaar. Dus ook je ervan verzekeren dat niemand de stroom in huis uitschakeld of tijdens een onweersbui flashen. Dat kan elk moederbord 'bricken' (verandert in een baksteen) zoals dat heet. ;)

How to use Bios Flashback
    https://www.asus.com/uk/support/FAQ/1030111

JustTweak vindt dit nuttig.
  4. shameete

shameete Senior Member

Sinds:
    4 dec 2001
    Yup, hier exact dezelfde setup. (mobo+cpu)

je hoeft geen bios update hoeven te doen om dit werkend te krijgen, de X470 moederboarden zijn gemaakt voor de huidige generatie Ryzen cpu's
    neem aan dat je dit gelezen hebt: https://nl.hardware.info/reviews/8439/amd-x470-moederborden-round-up-14-borden-voor-je-ryzen-2

5. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Mij lijkt gewoon de cpu plaatsen ( met cpu koeler uiteraard ) en kijken of het board gewoon opstart. Zo niet dan kan je altijd naderhand bij de Asus boarden via bios flashback het bios updaten. Zoals al geschreven hierboven is daarvoor aan de achterkant een aparte usb poort en je even in de handleiding moet kijken welke opstartvolgorde je aan moet houden. In elk geval dus het uitgepakte flash bestand op een usbstick zetten en soms moet je die ook renamen, maar dit staat normaal gesproken in de handleiding.

Maar ik denk ook wel dat er geen bios update nodig is zoals @shameete schrijft.

6. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Beetje zelfbouwer zet gewoon de laatste nieuwe versie bios erop, is gewoon wijsheid.

7. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Vroeger was het: waarom aan prutsen als het goed werkt.

Tegenwoordig is het: altijd vernieuwen.

Wel grappig dat dingen veranderen in lange tijden.

8. Alex S

Alex S Member

Sinds:
    14 nov 2018
    ik bezit ook deze combo. Werkt out of the box. Bios update kan je doen als het systeem werkt. Update bios via dedicated USB poort in combinatie met de bios toets op het I/O paneel. Lees handleiding voor meer info.
    Mijn moederbord start trager op dan mijn oude Z170 gaming. Het moederbord doorloopt altijd een hoop tests on startup. Maar eenmaal opgestart gaat ie als een speer.
    Indien je een M.2 SSD gebruikt let op dat je het onderste slot gebruikt welke slot 1 is. het slot waar de heatsink (bij het uitpakken) op zit is slot 2. Ik heb de heatsink dan ook verplaatst naar mijn SSD in slot 1.
    TIP: bij installatie Windows zie dat er maar 1 schijf aangesloten is. na de installatie pas de rest aansluiten. Ik heb Windows op de M.2 ssd staan maar bij de installatie heeft Windows ook een deel op de sata schijf geplaatst. Ik zal dus mijn Windows nog eens opnieuw moeten installeren.

9. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Dat kan je vaak wel zien aan het label op de doos, maar normaal gesproken staat de bios versie ook op het label en zit op de bios chip op het moederbord meestal wel een sticker met de bios versie.

10. shameete

shameete Senior Member

Sinds:
    4 dec 2001
    Klopt, Slot 2 deelt ook zijn resources met de PCIE x16 slot, oftewel indien je dit slot gebruikt gaat de videokaart op x8 werken ipv x16
    niet dat je dit heel erg merkt trouwens hoor. ik heb beide m.2 sloten in gebruik.
    mooie van dit bord is dat beide m.2 sloten op x4 draaien.

voor de zekerheid heb ik op slot 1 een m.2 koelplaatje van EK erop gemonteerd.

11. GroteSmurfNL

GroteSmurfNL Member

Sinds:
    20 dec 2007
    Bedankt voor alle informatie, ik heb dezelfde onderdelen staan en meer voor mijn nieuwe build.
    Welk geheugen hebben jullie gekozen voor deze combinatie? Ik DDR4 CL14 3200MHz (met keurig Ryzen logootje)...